Nieuwe PC gekocht, maar presteert slecht. Vraagjes...

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 18:50

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe computer gekocht. Alle onderdelen los en heb hem samen met een goeie vriend in elkaar gezet. Tot zover, volgens mij, geen problemen.

Ik begin maar even met de systeemspecificaties dan hebben we die alvast gehad.

Moederbord:Asus Maximus Extreme
Processor:Intel® Core™ 2 Duo E8400
Werkgeheugen:OCZ 4GB 1333-666 Reaper
Grafische kaart:2x Asus EAH3870 TOP/G/HTDI (in crossfire dus)
Harde schijven:2x Samsung SpinPoint F1 (750GB)
DVD-branders:2x LiteOn LH-20A1L-14C
Voeding:Corsair CMPSU-750TX
Behuizing:Antec Performance One P190

Zoals je ziet is de flinke hardware wat betekent dat mn nieuwe PC een zware game PC moet zijn. Nou en zwaar issie, qua gewicht dan :+ , maar qua prestatie is vooralsnog bagger. Om die reden vraag ik me dus af of ik het wel goed gedaan heb :S

Ik heb er Windows Vista Ultimate 64-bit opgezet (of had ik voor 32-bit moeten kiezen?? :S ).
Direct na de installatie heb de dvd van de Maximus Extreme erbij gepakt om de tool te installeren om mn BIOS te updaten. Daarna heb ik de drivers van de Maximus Extreme dvd-rom geinstalleerd (chipset, netwerk, 'onboard' geluidkaart etc...). Vervolgens installeer haal ik laatste stuurprogramma van de grafische kaart binnen. Alleen mn vriend had het over speciale crossfire driver, maar die kon ik niet vinden. Wel dat de laatste ATI Catalyst Crossfire compatible was. Als laatste nog de drivers van mn monitor, muis en toetsenbord erop gezet. Volgens mij ben ik er nu wel qua drivers (of zie ik nog wat over het hoofd?)

Anyway, ik installeer dus de full versie van 3dmark06 die bij mn moederbord zat en wil een benchmark draaien om eens het grafische geweld te bewonderen. Helaas had eerst te maken met een opstart error van 3dmark06 in combinatie met OpenAL. Nadat ik dat gefixt had (OpenAl nog een keer installeren vanuit program files) deed 3dmark06 het dan eindelijk. Nou ja, te vroeg gejuicht, want na de tweede benchmark kreeg ik een foutmelding. Wat is er nu weer fout? :S Wat ik wel weet is dat gemiddelde fps van de eerste benchmark rond de 12 tot 20 ligt en de tweede benchmark de fps gemiddeld 26 tot 30 is.

Door deze foutmeldingen heb ik dus duidelijk de indruk er iets helemaal niet goed zit. :/
Want bij die vriend van mij, die overigens een bijna identieke hardware samenstelling heeft, draait alles wel goed.

Dus mijn vraagjes zijn:

Was de keuze voor Windows Vista 64-bit goed of had ik beter voor 32-bit moeten kiezen?
Heb ik wel de juiste stuurprogramma's en compleet geinstalleerd?
Zijn er nog andere dingen die ik fout heb kunnen doen? :S

Hopelijk dat jullie me kunnen helpen, want 1400 euro voor baggerpc uitgeven..... :/

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
direct 3d9, wijst dat niet op directx 9? neem aan dat die nieuwe kaarten van ati directx 10 aankunnen? Zou je daar even naar moeten kijken denk?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

64 bit is goed, op 32 bit kun je namelijk niet meer als 3.2GB werkgeheugen gebruiken. (je kan er natuurlijk wel meer in zetten). Heb je misschien een driver, die alleen voor 32 bit was geïnstalleerd? Heb je ook slechte performance in games? Zo niet ligt het aan 3dmark. Kijk met bepaalde progjes of je videokaarten en prcessor wel op de goede snelheden lopen.

[ Voor 59% gewijzigd door jdm8 op 09-06-2008 15:44 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 13:43

Haan

dotnetter

Zerora schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:38:
Hopelijk dat jullie me kunnen helpen, want 1400 euro voor baggerpc uitgeven..... :/
Je pc meteen bagger noemen nadat 3Dmark 2006 niet zo goed loopt, is natuurlijk een beetje voorbarig ;) Tenzij je alleen 3Dmark wilt gaan draaien natuurlijk..

Heb je al andere games geprobeerd te spelen en hoe ging dat?

64-bits Vista is prima, daar moet het niet aan liggen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Games spelen heb ik nog niet geprobeerd.

Ik ga wel nu even de driver van mn videokaart vanaf de bijgeleverde CD installeren ipv online te downloaden. Eens kijken of dat verschil uitmaakt.

@ jdm8, wat voor progjes zijn dat dan bijvoorbeeld?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

CPU-Z en GPU-Z bijvoorbeeld (hoort iedere tweaker toch te weten? :p)

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 09-06-2008 15:56 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
OK, ga ik die eens ff binnenhalen zometeen en kijken welke info eruit komt.

Maar ik heb dus mn videokaarten in crossfire draaien. Heb ik daar nu speciale crossfire drivers voor nodig of is die laatste Catalyst voldoende?

[ Voor 49% gewijzigd door Zerora op 09-06-2008 16:11 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
Moved naar Videoplanken en Beeldkanonnen, dit hoort niet thuis in de CSL.

In ieder geval zou ik eerst eens proberen om 1 videokaart te gebruiken in plaats van twee. Daarnaast zou je ook eens Windows XP er op kunnen proberen. Ik weet in ieder geval dat de performance van ATI + Vista x64 ver onder de maat is. Mijn Linux install maakt er gehakt van. Weet neit of dit een algemene performance issue is. Trackmania draait ook al niet echt denderend. Dus een ander OS zou wel eens een optie kunnen bieden.

[ Voor 179% gewijzigd door GENETX op 09-06-2008 19:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Games spelen heb ik nog niet geprobeerd.
Dan voldoet dit niet bepaald aan de eisen die we stellen qua eigen inzet. Je hebt hier dus welgeteld een enkele synthetische bench gedraaid en problemen met die ene prog gehad. Dat zegt zeer weinig. En ondanks je uitgebreide melding van wat je gedaan had tot dat moment lijk je erna niets zelf gezocht of geprobeerd te hebben om het te verhelpen. Dat hoor je gewoon voor het openen van een GoT topic te doen. Begin daarn eens mee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.