Toon posts:

Ervaringen PC games via Full HD tv's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken om een Sony Bravia 3500 Full HD aan te schaffen om zo via mijn Gforce 8800GTS games te spelen a la PS3/Xbox 360. Mijn ervaringen met TV's aansluiten op PC's zijn echter matig. Ik heb ook één van de laatste nieuwe Sony Viao TP met soortgelijke functies, maar deze aansluiten op mijn (oude) Sony VL-2 Beamer of Samsung LCD HD-Ready TV levert veel problemen op. Games lopen niet soepel op de TV, en met de beamer zit ik continu te klieren met de aspect ratio (ik gebruik een HDMI aansluiting op de beamer, maar de beamer zelf is wel al meer als 5 jaar oud, was één van de eerste met HDMI)

Als ik dus veel geld ga uitgeven voor de ultimate game experience moet het allemaal wel lekker werken.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik denk ook aan de beschikbare resoluties die je in spellen kan kiezen, en of het wel mogelijk is om PC games op i1080 te zetten? (Ik zie momenteel deze opties niet, maar dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat deze resolutie op mijn huidige setup niet beschikbaar is)

Ik hoor graag van jullie..

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 10:03
Het werkt allemaal goed :) alleen soms heb je dat spellen starten op een resolutie die de tv net niet ondersteunen :S

Of dat het spel niet van die negatieve resoluties ondersteunen das wel jammer

Verwijderd

BTW: eigenlijk wil je helemaal geen interlaced input signaal hebben voor games.
Bij interlaced wordt het scherm in 2 slagen gevult: eerst even dan oneven. Dit kan zorgen voor rare effecten die zichtbaar kunnen worden bij snellere actie scenes (ook non-games: voetbal/tennis etc). In die gevallen is 720p vaak duidelijk beter, scherper en mooier dan 1080i

Dus mijn eigen advies voor aansluiten van een PC op een LCD: ga voor progressief. Dat zal wellicht 720p zijn.

Zowiezo: ik zou geen nieuwe FullHD scherm kopen die zelf geen 1080p input signaal kan verwerken. Dan heb je een FullHD TV die maar een halve fullHD input signaal kan verwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:32:

Zowiezo: ik zou geen nieuwe FullHD scherm kopen die zelf geen 1080p input signaal kan verwerken. Dan heb je een FullHD TV die maar een halve fullHD input signaal kan verwerken.
Nou ben ik effe in de war, Full HD is toch 1080i?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:09:
[...]

Nou ben ik effe in de war, Full HD is toch 1080i?
1080P dus...

Ik raad de topicstarter trouwens aan om eerst eens heeeeel goed in te lezen in de materie want zo uit mijn hoofd kan je wel vergeten om met een 8800GTS (320 / 640MB ???) je games op 1080 (i of P) als output te genereren en ook nog eens fatsoenlijke frame-rates te halen.

Daarnaast zijn er genoeg TV's (LCD) die slecht overweg kunnen met hoge framerates waardoor je dus een verstoord beeld kan krijgen. Stel dat je PC er 75fps uitgooit, dan ga je dus frames missen omdat je LCD niet op 133Hz draait...

Moderne games kunnen veelal in-game of via een ini-file wel naar hoger resoluties getild worden maar in een aantal games ga je extra berekeningen uitvoeren om te upscalen naar 1920x1080 en dus gaat je aspect-ratio naar zijn grootje (en dat valt nergens meer te corrigeren).

[ Voor 73% gewijzigd door MAX3400 op 10-06-2008 11:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp het verhaal, aan de andere kant kan ik me maar moeilijk voorstellen dat een NVIDIA 8800 geen 1080 kan draaien terwijl een (grafisch veruit ondergeschikte) XBOX360 of PS3 dit wel kan. Bovendien verkoopt Sony pakketten van een Full HDTV en een PS3 om zo je games te spelen, ik denk dat het klachten zou regenen als de framerate op de TV zwaar de wensen overliet. En framerate is al subjectief, de gemiddelde mens kan niet meer dan 50 FPS waarnemen (en dat is al hoog vergelijken bij de 25/26 in films)

Ik waardeer je reactie en begrijp dat je veel van de materie af weet, maar nu klinkt het net alsof het met de (vrijwel) nieuwste technologieën allemaal nog niet goed mogelijk is, dat lijkt me toch sterk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 22:37 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je kunt toch geen spellen afspelen in HD kwalteit? Ik meende dat de videoingang (pc naar tv) geen HD is

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hier heb ik ook aan zitten denken. Een 26" hd-scherm is ook vaak goedkoper dan een vergelijkbare monitor. Maar misschien dat 26" wel wat te groot is om recht voor te zitten :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
Jongens toch, een grafische kaart maakt geen onderscheid tussen 1080i en 1080p... die kent alleen maar een resolutie (1920x1200 oid). Met een beetje geheugen en processor kun je best op die resolutie spellen draaien. Wellicht dat max details wat gaat hakkelen maar verder geen probleem.
En 1080p zal alleen rustiger ogen op het beeldscherm maar zal voor de grafische kaart niets uitmaken.

De huidige NVIDIA drivers ondersteunen zo goed als alle resoluties dus of je nu 1920x1200, 1920x1080 of 1366x768 wilt draaien, het kan allemaal.

Ik heb zelf een 24" LCD monitor via HDMI met een 8800 GTS 320. Met een AMD X2 3800 en 2 GB geheugen speel ik Assassins Creed gewoon op 1920x1200 en max details....

ps vergeet niet dat HDMI en DVI hetzelfde zijn qua signaal.

[ Voor 7% gewijzigd door kalechinees op 10-06-2008 22:45 ]

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 14:53
Misschien komt dat omdat bij de PS3 de games waarschijnlijk op een max van 60fps draait. Waardoor de tv's juist geen problemen hebben met de framerate met een console en dus wel met een pc.

Is maar een gok hoor weet ook niet alles vanaf :9

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Op de pc heb je toch altijd nog een vsync optie, dit begrensd toch dan je max. frame rate?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MAX3400 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:09:
[...]

Ik raad de topicstarter trouwens aan om eerst eens heeeeel goed in te lezen in de materie want zo uit mijn hoofd kan je wel vergeten om met een 8800GTS (320 / 640MB ???) je games op 1080 (i of P) als output te genereren en ook nog eens fatsoenlijke frame-rates te halen.
Ligt heel erg aan de games die je speelt natuurlijk. Crysis zal inderdaad niet lekker gaan met alles op very high, maar ik speel spellen als Team Fortress 2 gewoon op 2560x1600 met mijn 8800GTS 640MB

Verder klinkt het natuurlijk heel zwaar, 1080P, maar qua pixels scheelt het nauwelijks iets met gamen op 1600x1200, iets dat weer heel standaard klinkt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 19:36
Grootste punt waar ik op zou letten is de Input-Lag.

Recente LCD-Monitoren voor bij de computer geven al behoorlijke lag (los van ghosting, dat stelt niet zoveel meer voor), maar TV's passen vaak allerlei bewerkingen op het beeld toe om 't 'mooier' te maken. Echter levert dat twee problemen op: Geluid en Beeld loopt niet meer synchroon indien je de audio niet via de TV laat lopen en ten tweede en veel erger is: In elk willekeurig spel wil je gewoon geen 50ms extra lag als je aan 't knallen of racen bent..

Kijk dus goed of er een speciale PC-modus op de TV beschikbaar is. Dit heb je ook nodig om Over- en Underscan te voorkomen. In de nVidia-drivers is dat echter ook goed op te lossen.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 10:56

seninha

god's right foot

Sinds een paar weken heeft een maat van me zijn PC aangesloten aan z'n 37" inch Full HD LCD aangesloten.
Specs zijn als ik me niet vergost een 3.2ghz AMD en 2x 9600GT's in SLI

Kan je vertellen dat het erg gaaf uitziet. CoD4 gewoon op Full HD format op je scherm :9~

Zijn verleden week nog bezig geweest met Rfactor,dat is het echt helemaal.

jammer dat ik niet de mogelijkheid heb om mn PC aan mn Plasma te hangen, anders had ik het zeker gedaan.

iRacing Profile Flickr

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gaat prima. PC met een C2D E6750, Ati 3850 in de woonkamer aangesloten op een Samsung 32" LCD-TV (VGA). CoD4, PES2008, Grid enz.

1080p is niets meer dan in je spel een resolutie kiezen van 1920x1080, een beetje recente videokaart met 512 MB RAM (voor de hoge resolutie) trekt dat wel (en dan wel een goede videokaart, geen 7300LE ;) )

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 16:37
MAX3400 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:09:
[...]
Daarnaast zijn er genoeg TV's (LCD) die slecht overweg kunnen met hoge framerates waardoor je dus een verstoord beeld kan krijgen. Stel dat je PC er 75fps uitgooit, dan ga je dus frames missen omdat je LCD niet op 133Hz draait...
Denk dat v-sync daar uitkomst voor kan bieden?...

Kijk eens op http://www.widescreengamingforum.com/ voor wat resolutie truukjes etc, ook wel wat lcd tv ervaringen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link!

Nog twee dingetjes:

1) Hoe lossen jullie dat op met muis keyboard, zit te denken om een mdf plankje te figuurzagen om op mijn bureau stoel te leggen.

2) Ik heb momenteel boven een Samsung (HD Ready) LCD staan, deze kan ik via een PC (RGB) aansluiten of DVI, ik heb echter op mijn NVIDIA HDMI, en zal daarvoor een losse converter moeten kopen om DVI te gebruiken. Is dit altijd beter dan de traditionele monitor aansluiting gebruiken op de LCD?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb even e.e.a. getest op mijn HD Ready Samsung 32", maar het resultaat is weer bagger. Een HDMI naar DVI kabel aansluiten en de TV als 2de monitor configureren is een drama, aspect ratio van het bureaublad klopt niet, is niet aan te passen (zelfs niet in de hiervoor bedoelde utility in het NVIDIA Control panel) in resolutie heb ik alleen de keuze tussen 1920×1080 en veel lagere resoluties als 1024x768 het ziet er zoiezo erg beroerd uit, de kleuren, letters niet te lezen en het bureaublad formaat wat niet klopt.

Wat wil nou weer het maffe, als ik de normale RGB aansluiting gebruikt op de samsung, en een monitor kabel aansluit krijg ik een resolie beschikbaar van 1360x768 waarbij ik een perfect bureaublad cq resolutie krijg voor games (ik probeer het met Mass Effect) Het geheel ziet er dan prima uit.

Kan iemand mij hierin iets meer inzicht verschaffen? Had toch wel verwacht dat een DVI Kabel beter zou zijn voor deze toepassing.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 16:37
Gebruik anders eens Rivatuner, daar kan je custom resoluties vaak beter instellen.

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00

Bejit

Svenska Faderland

Gamen via LCD TV's gaat idd prima. Heb zelf een jaar gegamed op een 26 inch TV van LG, helaas was deze alleen HD ready.

Als je dicht op het scherm zit is een Full HD echt aan te raden, want je ergert je dood aan de kartelige randjes.(Niet in elke game zit AA, hoewel je dit uiteraard wel kan forceren)

Heb nu een 24 monitor(1920x1200) en die 2 inch kan me gestolen worden tbh. :P

Op zo'n grote monitor zijn vooral strategy(lekker overzichtelijk :)) en race games gaaf.

Systeempje

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:59:
Bedankt voor de link!

Nog twee dingetjes:

1) Hoe lossen jullie dat op met muis keyboard, zit te denken om een mdf plankje te figuurzagen om op mijn bureau stoel te leggen.

2) Ik heb momenteel boven een Samsung (HD Ready) LCD staan, deze kan ik via een PC (RGB) aansluiten of DVI, ik heb echter op mijn NVIDIA HDMI, en zal daarvoor een losse converter moeten kopen om DVI te gebruiken. Is dit altijd beter dan de traditionele monitor aansluiting gebruiken op de LCD?
1. Muis en keybord ergens anders dan op je bureau is ronduit kut. Je zult dus wel heel creatief het mdf plankje moeten zagen om echt lekker te kunnen gamen. Games die ik op de tv speel speel ik dan ook met een gamepad, lekker FPS'en doe ik nog steeds lekker achter mijn bureau en monitor.

2. Volgens mij heeft elke 8800 gewoon twee DVI aansluitingen.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Wel oppassen met goedkope HD-Ready TV's. De ghosting is echt verschrikkelijk bij sommige modellen.
In de winkel merk je dat niet, aangezien het toch allemaal rustige scene's zijn. Maar toch even goed op letten, en het liefst eerst even met je laptopje naar een winkel om het (met behulp van een snel spel, Q3 ofzo >:) ) uit te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 11-06-2008 19:16 ]

Pentaxiaan

Pagina: 1