Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik verhuis binnenkort naar een nieuwbouwhuis en vraag me af of iemand tips heeft over hetvolgende probleem:

Ik wil graag een monitor/tv (nog niet besloten, tips welkom :) ), aansluiten op mijn mythtv computer.
Er zit zo'n zes meter tussen waar de computer staat, en waar het scherm komt te staan.
Ik vraag me af hoe ik beeldsignaal naar de monitor/tv ga krijgen. Ik wil een leiding door de vloer frezen, om het beeld en geluidsignaal door te laten lopen. Ik vraag me af of dit wel kan, en met wat voor een soort aansluiting. DVI? HDMI? dvi lijkt me wel erg dik om door een pvc buis (met een paar bochten) te moeten trekken. beide hebben altijd al stekkertjes aan beide kanten zitten, maakt het ook lastig om het door een pvc buis te trekken.

Kwa geluid zou ik graag zo'n "draadloos" 5.1 setje willen gebruiken, maar het lijkt erop dat die alleen de twee achterspeakers draadloos hebben. Ik zou het net andersom willen. Mijn achterspeakers gewired, en mn 2 voorspeakers draadloos. Weet iemand toevallig een setje dat dit kan?

Dank, Lucas

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En wat heeft dit met een netwerk te maken :S?

Verwijderd

Topicstarter
oops, goed punt. Het was eerst een veel langere post met veel netwerk & bekabeling gerelateerde vragen, maar ik besefte me toen ik het schreef dat ik niet genoeg informatie had om een goede vraag te stellen. Die vragen eruit gehaald, niet beseft dat een ander forum nu geschikter zou zijn. Ik ga eens kijken of ik handmatig een post van forum kan verplaatsen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 14:11

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Minor title-change.. En een move richting A&H

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DVI-stekker afknippen en hersolderen?
Geluid is gewoon makkelijk met wat SP/dif based linkjes.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Of je dvi kabel heel houden en de pvc buis openknippen/zagen in de lengte, de kabel erin leggen en tape erover heen om te dichten.
Moet makkelijk kunnen toch :)
ikzelf heb een dvi kabel van 10 meter en dat gaat prima :)

Gabriël AM5

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Equator schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:22:
Minor title-change.. En een move richting A&H
Beeld != audio. Schop naar LCD dus :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik weet niet van waar naar waar je de kabel precies moet leggen, maar in plaats van een sleuf in de vloer frezen en daar een PVC buis in leggen zou ik gaan werken met plinten met een ingebouwde kabelgoot. Dan heb je ook geen problemen als je ooit iets wilt verhuizen, als je kabel vervangen moet worden, of als er een extra kabel bijgelegd moet worden.

Als je dat niet wilt of kunt, kijk dan eens naar een converter die VGA, HDMI of eventueel zelfs DVI om kan zetten in een signaal dat over een cat-5 kabel kan. Voor VGA en HDMI zijn die er, maar voor DVI weet ik het niet. Een cat-5 kabel is makkelijk door een PVC buis te trekken.

Als laatste optie zou je er ook voor kunnen kiezen om pvc afvoerbuizen te gebruiken in plaats van pvc electra buizen. Deze zijn een stuk dikker en hier past wel een DVI kabel doorheen. Alleen bij de bochten zal je 2x een 45 graden bocht moeten gebruiken in plaats van 1x een 90 graden bocht omdat je anders de stekker er niet door krijgt.Nadeel is wel dat je heel veel zal moeten frezen om ze in de vloer te krijgen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 15:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

HDMI = DVI + geluid Dus dat is zelfs handiger dan DVI. Zou ook voor de UTP oplossing gaan, UTP kan meer hebben kwa vervorming van de kabel en het is veel goedkoper mocht het niet werken en het nog een keer moet doen. De kastjes zijn alleen duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Opbouw kabelgoot is inderdaad veel makkelijker en toekomstveiliger.
Jammer genoeg ook redelijk lelijk. (In sommige situaties kan het prima, hij komt hier te liggen vlak voor een enorme raampartij waar alles redelijk minimalistisch is ingericht).

PVC afvoerpijp infrezen klinkt als een redelijk toekomst bestendig plan, ik ga kijken of ik genoeg diepte daarvoor heb. Gelukkig hoef ik geen 90graden, maar ongeveer 3x een hoek van 40 graden (beetje gek huis). Nu is het HDMI, maar wie weet door wat voor kabeltje mn beeld over 5 jaar gaat.
Ik neem aan dat ik de 220v in een aparte buis moet stoppen, of zou die zo in de pvc afvoerbuis meemogen?

Die hdmi->2xcat5->hdmi converter is zeker een interessant idee (alhoewel wel prijzig @ +- 500 euro). Jammer dat ie 220v nodig heeft, ik probeer het zo leeg mogenlijk te houden.

Ik zal ook nog kijken naar een MacMini gebruiken als mythfrontend, en deze achter de tv plakken. dan zou ik alleen cat5+stroom nodig hebben. keuzes, keuzes..

dank, lucas

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Solly... Haal DVI en HDMI altijd door elkaar... HDMI bedoelde ik dus, maar dat was al duidelijk :P

Kabelgoten hoeven niet lelijk te zijn. Mijn opbouw kabelgoot zie je niet. Deze zit namelijk gewoon in mijn plint verwerkt. Kijk maar eens bij de Gamma, Karwei of een andere bouwmarkt. Je monteerd een strip op de muur, en daar klik je de plint overheen. Is zeer netjes.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb gewoon pvc 6cm afvoerpijp naar de kruipruimte geboord bij zowel de tv als de gangkast.
De kabel heb ik in een gootje onder de vloer gehangen :)
Zo kan ik later altijd nog veranderen van type kabel.

6cm pijp pas ook nog makkelijk achter een standaard afdekdoos mocht ik later toch de tv ergens anders neerzetten.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Pagina: 1