Levensduur gekochte Cds/Dvds?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 12:51

nielsvv

100% Afol

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een hele hoop originele cds en dvds, maar ook blu-rays en umd`s. (wie niet?).

Nu vroeg ik me af, welke levensduur deze hebben? Het gaat hier allemaal om originele cds, dus geen thuis gebrande. Dit aangezien ik van bepaalde media, zoals umd`s, geen backup op men pc kan maken.
Heb hier audio cd`s liggen van meer dan 10jaar oud, en deze spelen nog als nieuw.

Of vallen deze allemaal onder dezelfde categorie van de thuis gebrande cd-r`s, en hebben dus maar een vrij kort leven?

Alvast bedankt

Niels

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebrande CD-R/DVD zijn op het principe gebaseerd dat je zelf de sleufjes en putjes brand. Omdat je dit niet kan in metaal hebben ze hiervoor het gekleurde laagje waar originele in de fabriek worden voorzien van de nodige "morse code" en langer levensvatbaar zijn. Daarnaast zit er ook behoorlijk verschil in de diverse kleuren van de laag. Als je 'n beetje gaat zoeken op internet vind je hier vast meer info over.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Een gemiddeld CD-r zou een levensduur hebben van 3 tot 5 jaar. (Al claimen sommige 100 jaar)

Van geperste CD's is er een verwachting van 15 tot 300 jaar. Ik heb geen hele concrete leeftijden kunnen vinden, maar duidelijk is dat CD's die je koopt vele langer meegaan dan CD's die je zelf fikt.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:46:
Gebrande CD-R/DVD zijn op het principe gebaseerd dat je zelf de gaatjes en putjes brand. Omdat je dit niet kan in metaal hebben ze hiervoor het gekleurde laagje waar originele in de fabriek van worden voorzien en langer levansvatbaar zijn. Daarnaast zit er ook verschil in de diverse kleuren. Als je 'n beetje gaat zoeken op internet vind je hier vast meer info over.
Je weet dat er een organisch laagje op lege kopieerbare CD's en DVD's zit ;) Om ze dus te kunnen beschrijven( putjes en gaatjes)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Ik weet uit ervaring dat 90% van alle CD's van het merk Kodak Gold en Mitsui Gold na 5 jaar niet meer te lezen zijn (totaal waren het een stuk of twintig cd's). Bewaard bij kamertemperatuur in de kast.

Deze ervaring maakte dat ik geen vertrouwen meer had ik CD's en DVD's en enkel harde schijven gebruik voor backup.

Originele CD's nooit problemen mee gehad. Alleen jammer dat de PC nu te snel is voor oude spelletjes (wie kent Alice nog :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Op www.cdfreaks.com, ga naar het forum, daar staat beschreven hoe je een cd/dvd kunt testen na het branden, en als je hem al langer hebt(na een aantal jaren), dan heb je meerdere grafieken, die je dan kunt vergelijken.
Pagina: 1