Atom-cpu heeft moeite met afspelen 720p-content

Pagina: 1
Acties:

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
http://core.tweakers.net/...fspelen-720p-content.html

Op zich aardig nieuws, zeker als je er een HTPC mee wilde bouwen.
Maar het artikel rept geen woord over waar de Intel Atom nou slecht in is.
720i ~ 1080p zijn enkel resolutie aanduidingen, welke interlaced of progressive op je scherm worden gemikt.
Een MPEG2 kan ook 1080p zijn. Een DivX/Xvid ook.

Over welke codec wordt gesproken in het nieuwsartikel?
Ik neem nu gewoon aan dat er over h264 materiaal gesproken wordt, maar het kan ook best VC1 zijn. Alleen komt dat nergens naar voren in het artikel en heb ik het idee dat h264 klakkeloos aan termen als 720p wordt gekoppeld.
Ik zie dat het ook niet in de bron wordt vermeld, wat ook spijtig te noemen is. Maar het moet toch mogelijk zijn om daar wat duidelijkheid in te verschaffen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ultraman schreef op maandag 09 juni 2008 @ 10:18:
http://core.tweakers.net/...fspelen-720p-content.html

Op zich aardig nieuws, zeker als je er een HTPC mee wilde bouwen.
Mwah, voor een paar tientjes steek je er een passief gekoelde Graka in, die prima HD kan afspelen. Dan heb je nog steeds een leuke htpc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 11:55 ]

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MPEG2 is de standaard voor dvd, en net zoals DivX en XviD zullen die nooit gebruikt worden voor hd-materiaal van 720p en hoger, daar is immers h264 voor.

Ik ga er vanuit dat de tweaker op de hoogte is dat een dvd-rip in XviD of DivX geëncodeerd wordt en dat h264 voor high-definition gebruikt wordt. MPEG2 wordt weliswaar voor de transport stream van hd gebruikt, maar dat is dan het ruwe materiaal - en dat wil je niet eens op een kleine pc hebben, want daar is de ts te groot voor.

Verwijderd

jammer, had graag gezien dat ie in iedergeval 720p kon afspelen , als mediaceneter was die gewoon ideaal geweest zuinig klein , en mobiel , merja misschien dat er met een goede afspeelplayer nog wat uit te halen is :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:32
Robin schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:05:
MPEG2 is de standaard voor dvd, en net zoals DivX en XviD zullen die nooit gebruikt worden voor hd-materiaal van 720p en hoger, daar is immers h264 voor.

Ik ga er vanuit dat de tweaker op de hoogte is dat een dvd-rip in XviD of DivX geëncodeerd wordt en dat h264 voor high-definition gebruikt wordt. MPEG2 wordt weliswaar voor de transport stream van hd gebruikt, maar dat is dan het ruwe materiaal - en dat wil je niet eens op een kleine pc hebben, want daar is de ts te groot voor.
Dat is niet helemaal correct: zowel h.264 als vc-1 zijn gebruikelijke coderingen voor hd-video.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Trouwens geinig contrast met nieuws: Intel G45-chipset kan hd-content afspelen ;) Wat zou een Atom en G45 samen doen (als dat mogelijk zou zijn) :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:54:
[...]

Mwah, voor een paar tientjes steek je er een passief gekoelde Graka in, die prima HD kan afspelen. Dan heb je nog steeds een leuke htpc.
Tuurtlijk, dat kan allemaal. Flink gecomprimeerd HD videomateriaal afspelen op een dergelijk platform is met een externe graka met de juiste functionaliteit echt geen probleem. Alleen dat zul je dus wel bij moeten dokken voor zo'n kaart en denk eraan dat je erorm kleine formfactor zo effectief om zeep geholpen wordt.
Maar dat is niet waar dit draadje over gaat ;)
Robin schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:05:
Apart, want ik heb toch echt HD MPEG2 materiaal hier. Dat het zeldzaam is geloof ik meteen.
Ik ga er vanuit dat de tweaker op de hoogte is dat een dvd-rip in XviD of DivX geëncodeerd wordt en dat h264 voor high-definition gebruikt wordt.
Het had ook heel goed VC-1 kunnen zijn. Maar als je weet wat voor codec wordt gebruikt, waarom het er dan niet bij vermelden? In dit geval was dat heus geen overdaad geweest :)
MPEG2 wordt weliswaar voor de transport stream van hd gebruikt, maar dat is dan het ruwe materiaal - en dat wil je niet eens op een kleine pc hebben, want daar is de ts te groot voor.
Zelfs een "kleine" PC heeft met een beetje harddisk zat ruimte om een MPEG2 film in HD MPEG2 kwijt te kunnen. Zo heb ik hier bijvoorbeeld materiaal in die vorm wat maar 16GB groot is, en dat betreft een film van fatsoenlijke lengte (ST: Generations). Ik weet even niet meer zeke of het 1080i of 1080p materiaal is, maar het is iig die resolutie in MPEG2.
voodooless schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:27:Trouwens geinig contrast met nieuws: Intel G45-chipset kan hd-content afspelen ;) Wat zou een Atom en G45 samen doen (als dat mogelijk zou zijn) :P
Als ze die twee zouden (kunnen) combineren, zou dat erg interessant zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2008 13:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

voodooless schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:27:
Trouwens geinig contrast met nieuws: Intel G45-chipset kan hd-content afspelen ;) Wat zou een Atom en G45 samen doen (als dat mogelijk zou zijn) :P
In dat artikel staat ook dat een E8400 25% processor load heeft.

Vraag: is de E8400 meer dan 4x sneller als een atom? Ik vrees van wel.

Al dat soort uitspraken: stop er een exterene graka bij lijkt leuk, maar bij nettops is daar nauwelijks ruimte en budget voor.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1