• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:46
Ik heb zojuist een Sweex firewire pci-kaartje in mijn computer (athlon 2100+, 1GB ram) gestopt om daarmee video te capturen. Helaas blijken de resultaten tegen te vallen: ik heb ongeveer elke 10 frames een dropped frame.

Wat ik heb gedaan:
1. harde schijf gekozen, ik heb er drie:
  • Maxtor DiamondMax Plus 9: 120GB (zit windows op)
  • Seagate Barracuda 7200.7 Plus 200GB
  • Seagate Barracuda 7200.10 320GB
Die laatste is het nieuwst en grootst, en leek mij het snelst. De 2e (laatste) partitie (=NTFS) ervan gedefragmenteerd, zodat er een aansluitend blok beschikbaar is, van ca. 30GB.

2. alle overbodige programma's en processen afgesloten

3. Magix Video deluxe 2008 Plus opgestart, kent twee mogelijkheden: wel en niet in MPEG opnemen. Op beide modi heb ik die ca. 1:10 dropped frames.

4. Waar zit het probleem?
- niet in de harde schijf: want mét mpeg-compressie komen er niet minder dropped frames.
- niet in de processor: want mét mpeg-compressie wordt de processorbelasting nooit 100%

5. Dat doet mij denken dat het probleem aan de firewire-kaart, de pci-bus of aan nog iets anders ligt. Wie heeft enig idee? En: klopt mijn redenering tot nu toe?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan proberen alle extra PCI kaarten uit je systeem te halen behalve je capture kaart.

Verder een sweex kopen is niet het meest slimme wat je kunt doen, was voor een A-merk gegaan, wel duurder uit, maar zekerheid dat het werkt.

En miss offtopic, waar een capture kaart als je FRAPS kunt gebruiken en eventueel X-fire voor ingamemomenten.

Of is het in dit geval voor andere beelddoeleinden.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Moons
aanvulling: ik heb nog een pci-kaartje voor lan; daar had ik de stekker uitgetrokken.

En de kaart is voor het capturen van een camcorder.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

o2h schreef op maandag 09 juni 2008 @ 01:17:
aanvulling: ik heb nog een pci-kaartje voor lan; daar had ik de stekker uitgetrokken.

En de kaart is voor het capturen van een camcorder.
de stekker uit het kaartje trekken helpt niet om eventuele lanes vrij te maken.
de kaart moet uit het moederbord gehaald worden omdat PCI de lanes verdeeld over het aantal ingeprikte kaarten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is in dit geval haast té makkelijk om de schuld aan de firewire kaart te geven. laten we het zo stellen: ik ken eigenlijk geen Sweex producten die gewoon goed werken, op een simpele USB hub na.

Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is het zware softwarepakket icm. een verouderde pc. Ik weet niet wat de resolutie is van de binnenkomende video, maar ik kan me voorstellen dat een XP 2100+ het er flink zwaar mee zal hebben.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Kan een combinatie van factoren zijn die de algehele performance omlaag haalt, al moet ik wel zeggen dat de cpu wat aan de lage kant is, zeker voor Magix 2008.

Wat voor OS, hoeveel ram zit er in, hoe staat je swap file ingesteld, harde schijven al eens allemaal onderworpen aan een becnhmark ?

En zoals als reeds gezegd, Sweex is niet echt een sterk merk, zo ook niet de VIA controllers die erop zitten. Heb je overigens nog meer aan dat kaartje hangen ?

Wat ook nog wel eens een probleem kan zijn, afhankelijk wat je allemaal voor software geinstalleerd heb staan, dat drivers/geven conflicten geven met elkaar. Zoals als eerder gezegd, even je systeem nalopen wat er uit kan en eventueel eens een back up van je install maken en even een kale installatie roberen.

Ook kun je even kijken welke IRQ's gedeeld worden met elkaar, een dergelijk kaartje die de IRQ van je geluidskaart of videokaart deelt heeft weinig speedy over :)

• Moons
Ik had er trouwens ook last van dat de magix na enkele minuten freezede en stopte met opnemen, terwijl de dv-camcorder vrolijk verder speelde.

Maar uiteindelijk is het gelukt, en kon ik 45min. film capturen, met ca. 1:30 dropped frames, netjes in MPEG-2 gecodeerd.

Voor het overzicht: ik draai hier WinXP SP3 op een pc met AMD Athlon XP 2100+, 1GB RAM, fixed 512 MB page file op C:\, PCmark05-hdd scores rond de 4200 punten.

Wat ik heb gedaan:
  • overbodige applications/services gestopt (eerste keer ook al gedaan)
  • stroomconnector in firewire-kaartje gestopt (ook al is dat alleen nodig voor bus-powered firewire)
  • lan-kaart uit moederbord gehaald (mijn andere pci-kaart)
  • freshe reboot tussen capture-pogingen
  • andere harde schijf gebruikt (die 2% hoger scoorde in pcmark05-hdd), eerst gedefragmenteerd
Ik weet niet wat nu de doorslag gaf, maar ben blij dat het gelukt is. Opdat de lezer er wat aan moge hebben.
Pagina: 1