[WC] Proc + 4 RAM FlexXLC sticks advies?

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
Beste mede-tweakers,

Ik heb de laatste tijd wat onderzoek gedaan naar waterkoeling ivm. de vier OCZ FLexXLC PC2-6400 CL3 sticks die ik hier heb liggen, het leek me leuk deze te wcen.

Eerst dacht ik dat ik met een paar Euro zoet was maar dat blijkt bar tegen te vallen, dus ben ik van mening dat na zo'n investering ook wel een paar euro voor een procblok er af kan.

Ik heb tot nu toe voor de Black ICE GT Stealth III van HW Labs gekozen als radiator en denk erover zelf in de vakantie een mooi reservoir te bouwen.

Mijn vragen mbt. tot deze setup zijn als volgt:
1) Hoe werkt het precies als ik én de proc wil koelen (meestal >=8mm binnenkant) én 4x slangen moet leggen naar het RAM geheugen (4x 6mm binnenkant). Iets preciezer: Hoe moet mijn systeem eruit zien als ik de componenten "Reservoir+Pomp+CPU >=8mm / 4x RAM 6mm + Radiator" heb? Ik kan me er helaas niets bij voorstellen, ook niet na 3 FAQS volledig te hebben doorgekouwd!
2) Iets algemener: Is er een aan te raden CPU blok wat ook goedkoop is (<40 E). Aangezien ik helaas als student niet al te veel te spenderen heb moet ik bij al mijn componenten bijzonder op het geld letten.
3) Ook algemeen: Wat voor een pomp raden jullie aan (zelfde voorwaarde: goedkoop, als het kán) voor een mi. kleine->middelgrote setup als deze (vooral ivm. de verschillende flows ed. waar ik weinig verstand van heb).
4) Mij lijkt dat het beste eerst de CPU kan worden gekoeld en dan het geheugen (aangezien deze op zich al redelijk goed gekoeld zijn, nog een fan ernaast en hoppa)... Tegenwerpingen?

Hier wat iets mbt. de RAM sticks wat ik heb opgegraven:
http://img87.imageshack.us/img87/400/icfxmountedqd0.jpg\
Het LIJKT mij een bijzonder inefficiente manier van koelen (aangezien de laatste RAM stick warm water zal ontvangen, of niet?)

EDIT: Ik denk dat it ongeveer is wat ik wil: http://img250.imageshack.us/img250/1953/650be8.jpg

Bvd,

Al

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Weet je zeker dat je ze wil WCen? Het is namelijk eigelijk overbodig, vooral als je er al een fan op wil richten. Wcen van je geheugen is eigelijk alleen nodig als je het geheugen enorm ver overclocked en er helemaal geen airflow in je kast is. Als je niet in het geld zwemt kunj ebeter je geld aan iets anders besteden ipv. je geheugen waterkoelen omdat het er wel geinig uitziet. :)

(ook is dat geheugen enorm slecht voor je flow)

[ Voor 6% gewijzigd door jdm8 op 09-06-2008 09:37 ]

Verwijderd

Neem liever een Scythe Infinity en richt de fan als intake voor de hete lucht van de RAM en outtake richting achterkant van de kast?

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb eigenlijk een goede airflow in de kast (6x 80mm Nexus).

Wat ik wilde proberen is inderdaad het geheugen tot het maximum van 1300-ish MHz te overclocken maar als dit hoogstwaarschijnlijk ook op lucht gaat (mits een goede airflow en goede condities) dan kom ik waarschijnlijk ook wel een heel eind.

Het leek me er wel erg leuk uitzien en ik dacht dat ik dan makkelijk direct de CPU mee zou kunnen koelen.

Gameusa, ik zal ook even kijken (aangezien ik de exact hardware setup ook nog niet klaar heb) hoe ik het best de luchtstroom kan geleiden.
Waar zou je de intake fan plaatsen? De outtake neem ik aan een standaard backpanel fan?

Toch blijven de vragen nog wel even staan aangezien ik graag een goede inschatting zou willen maken van de mogelijkheden tov. de kosten. Het is wel zo dat ik bereid ben minimaal het dubbele neer te leggen voor wc tov. ac.

EDIT van beginpost: Het gaat om een LGA775 CPU blok

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Om die vier RAM modules te koelen kan je het beste F-splitters gebruiken die een 8mm slang omzetten in 6mm + nog een andere maat slang voor het overige water.

Het is wel aan te raden om een goede pomp te nemen, als je het cheap wil houden kan het door met een eheim ofzo, maar ik raad een Liang DDC oid. aan.
Een EK supreme blok voor de cpu is volgens de pricewatch 40,- euro (voldoet aan je prijs eis) en koelt ook erg goed.
De radiator is een goede keus.

Het geheugen wordt niet inefficient gekoeld door het opgewarmde water, het verschil zal minimaal zijn omdat het water zo snel stroomt dat het nauwelijks op warmt.

Verwijderd

<<< [1] -------- Scythe Infinity <<< [2] <<< ------- RAM

[1] is je outtake fan van je kast
[2] is de fan van je scythe infinity

Je gebruikt dus fan 2 als intake en als outtake als het ware.
Pagina: 1