Magura HS33 remmen klemmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:52

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje met mijn HS33 remmen (EDIT: MTB remmen).

Volgens de handleiding (klik) zijn remblokken versleten op het moment dat de rode TPA (stelschroef om de remblokken dichter bij de velg te krijgen) maximaal is.

Mijn remblokken zijn schat ik in halverwege. De stelschroef (TPA) heeft nog genoeg ruimte om de blokken dichter bij de velg te krijgen. Als ik de blokken op 2 mm (volgens handleiding) van de velg zet, dan komt vervolgens één remblok volledig terug en één remblok blijft lichtjes tegen de velg lopen.

Als ik de stelschroef verder uitdraai (dus dat ik pas rem als de remhendel verder is ingeknepen), dan heb ik dit probleem niet. Maar ook is hier duidelijk te zien, dat de ene remblok verder teruggaat dan de andere.

Deze remblokken staan met elkaar in verbinding (als ik handmatig de ene terugduw, dan komt de andere uit), maar op het moment dat ik weer rem, dan komt de ene weer verder terug dan de andere die dus tegen de velg aan zit.

Dit probleem heb ik zowel voor als achter. Als ik de stelschroef helemaal terugdraai (dus alsof het nieuwe remblokjes zijn), dan komen ze allebei netjes terug zoals het hoort.

Als ik dus twee nieuwe remblokjes koop, is het probleem opgelost, maar als mijn remblokjes dus nog maar half op zijn, en ik dus de remblokjes dichter bij de velg wil zetten mbv de stelschroef, heb ik dus bovenstaand probleem.

Iemand een oplossing? Wat doet punt 15 op blz 8 van de handleiding?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:20
Kun je ook toelichten waar dit precies over gaat? Remmen van een auto, scooter, motor, fiets of nog iets anders? Je vraag is beschreven alsof iedereen bij de term HS33 meteen weet waar het over gaat.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:17
argro schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:35:
Kun je ook toelichten waar dit precies over gaat? Remmen van een auto, scooter, motor, fiets of nog iets anders? Je vraag is beschreven alsof iedereen bij de term HS33 meteen weet waar het over gaat.
Dit gaat over mountainbike remmen.

Het klinkt alsof beide zuigers even goed gangbaar moeten worden gemaakt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59

JT

VETAK y0

HS33 zijn hydraulische velgremmen voor de fiets.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10:52

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb de zuigers schoongemaakt met terpentine en een wattenstaafje en vervolgens nagespoeld met water.

Zou misschien de zuigers invetten helpen?

offtopic:
@argro: mooie reactie! Een topic die gaat over iets wat jij niet snapt en dan geïrriteerd reageren! :) Ik denk dat mensen die weten wat de term HS33 betekent, mij beter kunnen helpen dan mensen die veel weten over auto's (?), motors (?)...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Galois
Ik deel de mening van argro. Ik heb 0,0 verstand van hydraulische fietsremmen (nou ja, een klein beetje, want ik heb ze ooit lang geleden ook gehad) en kan je dus niet helpen. Maar omdat je helemaal nergens ook maar een hint geeft dat het over een fiets remsysteem gaat, heb ik je bericht toch gelezen, want 90% van de vragen gaan hier over auto's, waar ik wel wat vanaf weet.
Omdat jij niet de moeite hebt genomen om 1 zinnetje neer te zetten als "Op m'n mountainbike zitten Magura HS33 remmen, waar ik wat problemen mee heb", of iets in die trend, zullen er ongetwijfeld meer mensen zijn die het lezen, zonder dat ze er iets vanaf weten.
Op een forum moet je altijd even een beetje extra info geven, zodat het duidelijk is waar je het over hebt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
Tjongejonge, zullen we naar de oplossing werken ipv. het spreken over de relevantie van een topic?

@Galois: Blokken verwijderen, en de zuigers invetten, like you say...
Ik weet niet of het verstandig is geweest om met terpentine aan de slag te zijn gegaan, de rubbers rondom de zuigers zijn niet echt bestand tegen dergelijke stoffen.

Probeer eens een smeermiddel op Oliebasis, zoals Pedros Teflon-olie.
Anders een keer ontluchten kan ook helpen ;)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:20
dnhelle schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:47:
Tjongejonge, zullen we naar de oplossing werken ipv. het spreken over de relevantie van een topic?

@Galois: Blokken verwijderen, en de zuigers invetten, like you say...
Ik weet niet of het verstandig is geweest om met terpentine aan de slag te zijn gegaan, de rubbers rondom de zuigers zijn niet echt bestand tegen dergelijke stoffen.

Probeer eens een smeermiddel op Oliebasis, zoals Pedros Teflon-olie.
Anders een keer ontluchten kan ook helpen ;)
Succes!
en dit is het goede antwoord...echter zou ontluchten niet nodig zijn....hou vanaf nu wel de kwaliteit van het remmen in de gaten (deze kan sponzig aan gaan voelen) ivm de de terpetine op de rubbers en deze slecht kunnen worden...is dit het geval setje laten servicen bij een service punt...je dealer kan je hiermee verder helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12

rimpeldinky

nani?

ff mijn motor-hydraulische-remklauwen kennis spuwen (dat beetje wat ik heb)

remklauw uit elkaar halen
- zuigers lossen (bij de motor moet hier altijd een revisiesetje bij gehaald worden ivm nieuwe rubbers en koperen ringetjes)
- de zuigertjes kun je schuren/polijsten met korrel 1000/2000 nat schuurpapier, niet groffer dan kan het gaan lekken, gewoon zodat je de krasjes en braampjes er af schuurt, herhaal dit voor de klauw zelf.
- met vet wil je uit de buurt blijven van je remmen, hoogstends heeeel dun iets op silliconenbasis om de zuigers makkelijker terug in de klauw te krijgen let dan wel de eerste keren op bij het remmen...
- na het vullen, terugplaatsen van de remblokken en de klauw terugplaatsen op je fiets niet vergeten om te ontluchten (ik ga er van uit dat je weet hoe dit moet?)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Invetten moet je trouwens met remmenvet doen en niet met kogellagervet oid.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
AkroBatik schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:12:
Invetten moet je trouwens met remmenvet doen en niet met kogellagervet oid.
Trust me, de HS33 remmen zijn zodanig klein dat de zuigers niet met het normale, gangbare remmenvet kan worden gesmeerd.
Toendertijd met mijn hs33'ers heb ik normaliter de blokken gedemonteerd, zuigers gesmeerd met teflon-olie en daaropvolgend ontlucht.

Easy as that. Ontluchtingssetje van Magura aanschaffen en er kan niks mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

argro schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:35:
Als je niet weet wat HS33's zijn, hoef je hier ook überhaupt niet te reageren toch? En als je toch nieuwsgierig bent, typ je het ff in google en ben je ook bijgespijkerd.

@ts, je kan ook ff zoeken op http://forum.mountainbike.nl daar zijn ook nog wel eens zinvolle tips te vinden.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

dnhelle schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:45:
[...]

Trust me, de HS33 remmen zijn zodanig klein dat de zuigers niet met het normale, gangbare remmenvet kan worden gesmeerd.
Toendertijd met mijn hs33'ers heb ik normaliter de blokken gedemonteerd, zuigers gesmeerd met teflon-olie en daaropvolgend ontlucht.

Easy as that. Ontluchtingssetje van Magura aanschaffen en er kan niks mis gaan.
Ik neem aan dat het ontluchten van een fiets rem toch wel met de hand moet kunnen :/

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
AkroBatik schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:17:
[...]

Ik neem aan dat het ontluchten van een fiets rem toch wel met de hand moet kunnen :/
Nope. Veel kleine onderdelen. Voor discbrakes is het ook zo omslachtig.
Zie pagina 14 van de manual:
Pagina: 1