Toon posts:

Nieuw systeem crasht tijdens hoge load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds twee weken een zelf samengesteld en gebouwd nieuw systeem met de volgende specificaties:

• MSI P35 Neo2-FIR iP35
• Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz met boxed cooler
• Kingston 2x1GB DDR2 PC5300 CL5.0
• Sapphire PCI-e Radeon HD3870 512MB (Samsung 225BW, Samsung 32" TV)
• ATI Radeon 9250 PCI (2x Acer 17" TFT)
• Samsung 750GB SATA300 32MB HD753LJ
• Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA
• Samsung DVD-/+/RAM SH-S203D SATA
• Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM)
• OCZ StealthXStream OCZ500SXS-EU 500watt
Alles draait op stockspeeds.
Ik gebruik Windows XP SP2 incl. updates.

Tijdens wat hogere belasting (zoals games) loopt het systeem vast (zowel beeld als geluid), wordt de game afgesloten en zit ik weer in Windows, wordt het spel afgesloten met een waarschuwing van ATI GPU recovery, of krijg ik een BAD_POOL_CALLER BSOD. Automatisch opnieuw opstarten staat uit.

Ik heb op GoT gezocht naar vergelijkbare problemen, en Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen. Ik heb alle nieuwste drivers. De temperaturen en voltages zijn in orde (GPU max 60 graden, Northbridge tot 40 graden, CPU wel aan de hoge kant onder full load (tot 65 graden). Ik heb het volgende geprobeerd:
• CPU stockcooler gedemonteerd en opnieuw gemonteerd met een klein beetje Arctic Silver
• Memtest gedraaid
• 1 reepje geheugen (omstebeurt)
• Voeding vervangen (eerst Zalman 400 watt, deze was sowieso aan de lichte kant met een derde harddisk erbij)
• VCore en memoryvoltage iets verhoogd
• Orthos gedraaid met Blendtest. Binnen 5 minuten een error. Alleen een error bij CPU#0 of CPU#1. In taakmanager ingesteld dat Orthos alleen core 1 mocht gebruiken, daarna core 2, beiden een error.
Using CPU #1
Beginning a continuous self-test to check your computer.
Press Stop to end this test.
Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using 1024K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture Test ran 1 minutes 35 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted.
Ik verdenk mijn CPU, maar wil hier eigenlijk wel redelijk zeker van zijn. Als ik deze terugbreng ben ik 'm volgens mij een week of drie kwijt en dat is niet helemaal de bedoeling. Een nieuwe kopen en dan (na vervanging van de huidige door de winkel) de oude verkopen kan ook, maar het gaat sowieso geld kosten.

Zijn er nog zaken die ik kan testen, of die ik over het hoofd zie?

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Wellicht interessant om een oudere video driver te testen.

Verwijderd

CPU gaat eigelijk nooit kapot tegenwoordig bij normaal gebruik. ;)
Als het mogelijk is zou ik eens de CPU of het moederbord vervangen of testen in een andere PC.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die Orthos "Hardware failure detected" melding had ik bij Prime toen ik m'n CPU aan het OC'en was.
Bleek dat in de BIOS de snelheid voor de RAM op "auto" stond, en dat de BIOS deze te hoog zette... Na deze handmatig goed (lees: lager) te zetten kreeg ik die fout niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 08-06-2008 20:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Wellicht een wat vreemde suggestie, maar verlaag je vCore eens. Temp zou omlaag moeten gaan en de meeste procs kunnen wel met iets (en soms veel) minder doen dan stock. Als het probleem verdwijnt kan je het voor lief nemen of alsnog garantie claimen.

Edit: orthos wel en memtest niet sluit geheugen of graka wel uit denk ik. Nieuwe voeding was ook geen oplossing dus ook uitgesloten. Mobo of proc dus, lijkt me, software zou wel heel knap zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Cio op 08-06-2008 20:30 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:25:
CPU gaat eigelijk nooit kapot tegenwoordig bij normaal gebruik. ;)
Als het mogelijk is zou ik eens de CPU of het moederbord vervangen of testen in een andere PC.
Tenzij deze nooit goed is geweest... Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een ander moederbord of andere CPU te testen.
Raven schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:27:
Die Orthos "Hardware failure detected" melding had ik bij Prime toen ik m'n CPU aan het OC'en was.
Bleek dat in de BIOS de snelheid voor de RAM op "auto" stond, en dat de BIOS deze te hoog zette... Na deze handmatig goed (lees: lager) te zetten kreeg ik die fout niet meer.
Deze staat nu inderdaad op auto, ik zal het straks eens proberen.
edit: ik heb de volgende settings geprobeerd:
cas latency: 6
ras to cas dealy: 6 dram clocks
ras precharge: 6 dram clocks
ras activate to precharge: 15 dram clocks
trfc: 38 dram clocks
twr: 12 dram clocks
twtr: 12 dram clocks
trrd: 12 dram clocks
trtp: 12 dram clocks
Ik weet niet of dit goede settings zijn, het helpt in ieder geval niet.
Cio schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:29:
Wellicht een wat vreemde suggestie, maar verlaag je vCore eens. Temp zou omlaag moeten gaan en de meeste procs kunnen wel met iets (en soms veel) minder doen dan stock. Als het probleem verdwijnt kan je het voor lief nemen of alsnog garantie claimen.

Edit: orthos wel en memtest niet sluit geheugen of graka wel uit denk ik. Nieuwe voeding was ook geen oplossing dus ook uitgesloten. Mobo of proc dus, lijkt me, software zou wel heel knap zijn.
Lagere VCore is niet mogelijk, ik kan 'm alleen verhogen (standaard 1.3250)

De FSB verlagen is niet mogelijk, deze kan ik alleen verhogen. Dit kan ik dus ook niet testen. Ik kan alleen eventueel de multiplier verlagen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 21:05 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
*Kickje*

Ik heb inmiddels een nieuwe CPU cooler, deze werkt perfect en de temperatuur is nu zeker goed (maximaal 45 graden).
Ik heb inmiddels ontdekt dat het systeem 100% stabiel is als ik de multiplier op 11 zet in plaats van 12 (2200MHz i.p.v. 2400MHz). Zet ik deze op 12 dan krijg ik dus binnen 5 minuten een error met Orthos.

Volgens CPU-Z is mijn busspeed trouwens 200.8MHz en mijn rated FSB 803.2MHz. Dit resulteert in een core speed van 2409MHz. Zijn dit "afrondingsverschillen" of kan dit de oorzaak van mijn probleem zijn?

Zijn er verder nog zaken die ik kan testen?

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 09:29

Sinester

Game Guru

Omdat je ook problemen lijkt te hebben met je videokaart (de gpu recovery enz), heb je al een andere videokaart geprobeerd?
dat GPU recovery en zwart beeld enzo had ik een tijd geleden ook met me toen nieuwe ATI X1950Pro altijd tijdens zware (game) belasting

Hello there

Verwijderd

Topicstarter
Geen andere videokaart geprobeerd, ik heb simpelweg geen 2 recente pc's zodat ik onderdelen kan uitwisselen. Ook zou ik het erg vreemd vinden als die 200MHz verschil in CPU snelheid een probleem met mijn videokaart oplossen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40

Tazzios

..

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:40:
Geen andere videokaart geprobeerd, ik heb simpelweg geen 2 recente pc's zodat ik onderdelen kan uitwisselen. Ook zou ik het erg vreemd vinden als die 200MHz verschil in CPU snelheid een probleem met mijn videokaart oplossen.
en je videokaart heeft ook geen invloed op je prime95 error.

CPU, mem en chipset (voeding ?) kunnen het probleem zijn.
memtest86 misschien is proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Zie startpost, geen errors. Voeding ook al vervangen.
Hij draait nu prima op 2200MHz, maar ergens vind ik het wel zonde om 'm niet gewoon op 2400MHz te hebben draaien, dus als het iets kleins is dat ik over het hoofd zie dan los ik het graag op.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:33

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm die afrondings problemen kreeg ik toen ik met de timings van mn geheugen aan de slag ben geweest. Heb je daar al eens naar gekeken?

I am the great Cornholio!

Pagina: 1