Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 19:27
Mijn voeding, een OCZGXS600, gaat niet meer aan. De afgelopen paar dagen heb ik de ventilator uit mijn voeding gehaald en er een stillere in gedaan, hierbij heb ik getest hoe de ventilator klonk; dus de voeding aangezet door de groene en een zwarte draad kort te sluiten. Hierbij werkte de voeding bijna elke keer.

Uiteindelijk alles weer terug ingebouwd en de aan en uitknop ingedrukt, maar er gebeurde niks. Nu heb ik de de voeding er weer uit, ik heb gekeken naar de condensatoren, maar daar is volgens mij niks mis mee, althans niet aan de buitenkant te zien.

Ik heb hem weer aangezet met de groene draad en heel soms maakt hij een stuiptrekking waarbij de enige fan die eraan hangt bijna een kwart slag draait... Vervolgens heb ik enkele voltages nagemeten(op de printplaat van de voeding) en het eerste stuk waar wisselspanning op staat klopt in ieder geval. Er is dus geen zekering doorgebrand.

Maar de DC waardes kom ik niet tegen, in ieder geval niet op de 5V en 12V lijnen, terwijl de grootste condensator (de enige die ik nu heb nagemeten) wel een DC waarde afgeeft.
Overigens staat op de paarse lijn van de MB-connector wel ongeveer 5 Volt.
Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom de groene led op het mobo gewoon ging branden toen de voeding nog in de computer zat.

Ik verdenk de voeding ervan dat de logica waarmee hij aangaat kapot is; dus het stukje wat ziet dat de groene lijn is verbonden met de nul.
Maar zoveel verstand heb ik niet van voedingen dus ik heb eigenlijk geen idee of het wel op deze manier werkt.

Iemand nog suggesties...?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de voeding onbelast laten lopen terwijl je het kortsloot? Dat is niet goed voor voedingen, kunnen ze namelijk aan dood gaan.

Wat je nog kunt proberen is het volgende. Sluit alles aan. Zorg dat er geen stroom opstaat en houd je powerbutton voor 20sec ingedrukt. Vervolgens zet je er weer stroom op en probeer je te starten.

• allard_070
Ja heb ik ook gedaan. Achteraf heb ik daar volgens mij weleens wat over gelezen...

Het lukt niet echt op die manier. Heb je enig idee wat er in de voeding kapot zou kunnen zijn? Of is dat niet repareerbaar?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
allard_070 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:55:
Ja heb ik ook gedaan. Achteraf heb ik daar volgens mij weleens wat over gelezen...

Het lukt niet echt op die manier. Heb je enig idee wat er in de voeding kapot zou kunnen zijn? Of is dat niet repareerbaar?
Het is waarschijnlijk niet meer te repareren en als het je wel lukt is waarschijnlijk je voeding niet meer echt betrouwbaar. Ten eerste je moet onderdelen vervangen, terwijl je niet eens weet wat er kapot is.
Als je hem kan repareren is het nog maar afwachten dat er niet iets slecht functioneert (bijvoorbeeld condensators), waardoor je misschien ruis krijgt op de voedingslijnen. Dat vindt elektronica niet echt leuk waardoor je de PC kunt slopen. Dus als je een oscilloscoop hebt en een hele zware variabele weerstand kun je het proberen, maar als je dit niet hebt of je denkt waar heeft die het over ;) dan zou ik het niet proberen en gewoon een nieuwe voeding kopen. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• allard_070
-The_Mask- schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:17:
[...]

Het is waarschijnlijk niet meer te repareren en als het je wel lukt is waarschijnlijk je voeding niet meer echt betrouwbaar. Ten eerste je moet onderdelen vervangen, terwijl je niet eens weet wat er kapot is.
Als je hem kan repareren is het nog maar afwachten dat er niet iets slecht functioneert (bijvoorbeeld condensators), waardoor je misschien ruis krijgt op de voedingslijnen. Dat vindt elektronica niet echt leuk waardoor je de PC kunt slopen. Dus als je een oscilloscoop hebt en een hele zware variabele weerstand kun je het proberen, maar als je dit niet hebt of je denkt waar heeft die het over ;) dan zou ik het niet proberen en gewoon een nieuwe voeding kopen. :)
Dat is jammer... is toch wel zonde en achteraf best stom van mezelf...

Het lijkt me wel intressant om te kijken waar het fout gaat in de voeding. Opzich kan ik wel aan die spullen komen; die van mn opleiding gebruiken. Maar ik ben ook met mijn afstuderen bezig dus daar heb ik echt geen tijd voor.
Ik koop maar gewoon een nieuwe.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!