Zyxel ADSL modem incombatible met Realtek NICs?

Pagina: 1
Acties:

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Ik heb onlangs m'n bestaande Speedlinq ADSL abbo laten upgraden naar Telfort 20Mbit ADSL2.
Mijn 5 jaar oude Zyxel modem (uit het Demon tijdperk) moest hierbij worden vervangen.
Mijn nieuwe modem is een Zyxel P-2602R-D.

Mijn netwerk is als volgt opgebouwd:

ADSL-modem (bridge mode) - Linux router/serverbak met 2 NICs - switch - overige PCs/laptop (wired)

Het interne netwerk is 100 Mbit en werkt uitstekend
In de Linuxbak zit een 10 jaar oude 10Mbit NIC van 3Com. Deze is aan het modem gekoppeld

Aangezien ik veel meer dan 10Mbit kan halen, wilde ik deze vervangen door een 100 Mbit NIC (standaard Realtek) die ik nog had liggen.

Echter, ik kon geen IP adres krijgen (timeouts) van het modem (dat tijdelijk als router is ingesteld ipv bridge).
Ik dacht dat dat oude kaartje defect was, en sloot het modem vervolgens aan op het 100 Mbit Realtek kaartje dat gebruikt werd voor het intern netwerk (en waarvan ik wist die het perfect werkt). Dit werkte wel, echter, snelheden boven de 10 kbyte/s waren vaak onhaalbaar, en er was veel packet loss.
Het probleem lag ergens tussen modem en NIC, want het webinterface van het modem was ook zeer traag.

Omdat ik op dat moment al veel gerommeld heb met de 100Mbit NICs (bijv andere PCI sloten proberen), dacht ik dat ik te maken had met een hardware probleem.

Vervolgens heb ik mijn laptop (met Broadcom chip) direct op het modem aangesloten. Werkt perfect, download snelheid 1.5 MB/s.
Maar dit is uiteraard geen oplossing, want ik wilde mijn routerbak direct op het modem aangesloten hebben.

Daarna heb ik 2 nieuwe 100Mbit NICs gekocht (die ook een Realtek chip bleken te hebben, maar ze hadden niks anders).
Ook deze werkten niet (kon geen IP adres krijgen van het modem (timeouts))

Ook het aansluiten van een PC met een totaal andere config (nl een SIS 900 NIC chip) direct op het modem had geen effect. (wederem timeouts)
In alle gevallen werd wel data heen en weer verstuurd (dat kun je zien met ifconfig), maar het lijkt alsof er enorm veel packet loss was.

Vervolgens heb ik gekeken wat er zou gebeuren als ik van de Linux routerbak een normale server bak zou maken, dus een config als volgt:

modem (router mode) - switch - Linux server/Laptop/overige systemen

Maar dit werkt niet. Ook de config modem - Laptop, wat eerst wel uitstekend werkte, werkt niet in de config modem-switch-laptop.
Het lijkt erop dat als het is modem is aangesloten op mijn switch, dat er dan ook enorm veel packetloss optreedt.

Uiteindelijk modem weer aangesloten op de 3Com (oude situatie hersteld), en dat werkte soepel. Geen packet loss, maar wel een max snelheid van 700 kB/s.
Ook het intern netwerk werkt snel en soepel, met de oude Realtek NIC (waarvan ik eerder dacht dat ie defect was).

Het lijkt wel alsof mijn nieuwe modem uiterst selectief is met de NICs waar hij mee wil praten... heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt?

Conclusie:
- modem werkt alleen icm 3Com kaart of direct verbonden aan Linux-laptop
- modem werkt niet met diezelfde Linux-laptop of 3Com kaart als er een switch tussen zit (waarbij modem dus als Router fungeert)
- modem werkt met geen enkele van de Realtek 100 Mbit kaarten (waarvan 2 splinternieuw)
- modem werkt niet icm SIS900 netwerk chip
- geen enkele NIC is defect... en de switch ook niet.

Gewenste situatie:
- modem direct verbonden aan 100Mbit NIC in linuxbak
- modem in bridge mode, want in router mode is ie toch wat trager (qua latency)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
zitten de drivers wel goed in die linuxbak heb je hem wel opnieuw geconfigureerd van "zooi" af aan ?

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 11:44
Mijn Realtekje werkt anders goed samen met m'n Zyxel 2602 :9 Rechtstreeks en via een switch geen problemen.

• terabyte

terabyte

Topicstarter
@LuckyY, Ik kan me nauwelijks iets voorstellen dat het iets met drivers te maken zou hebben. Het zijn gewoon standaardkaartjes.
Ik zou bijna mijn modem de schuld geven, maar dat verklaart niet waarom het wel perfect werkt met bijv mijn laptop.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan het testen dmv je linux bak opnieuw in te stellen kwa routering .... Maak een backup of hang er een nieuw schijf in ... zoiets configgen duurd 2/3 uur gaat het fout backupterug of oude schijf terug...
gaat het goed heb je de oorzaak.

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen wat het probleem is.
de UTP kabel tussen modem en computer is ergens beschadigd.
Het resultaat is dat je er helemaal niets van merkt als een 10 Mbit NIC is aangesloten, maar zodra je een 100 Mbit NIC aansluit, zorgt de auto-negotiation ervoor dat er ook op 100Mbit gecommuniceerd wordt.

Nu ben ik geen netwerktechneut, maar puur omdat beide kanten van de kabel op 100Mbit ingesteld zijn, lijkt het erop dat misschien net dat ene kapotte kabeltje in de UTP daadwerkelijk gebruikt wordt (of werkt UTP niet zo?)

Hoe dan ook, als zowel modem als NIC op 100Mbit ingesteld staan, krijg je last van packet loss (ongeveer 10%), waardoor de boel extreem langzaam werkt of soms helemaal niet.

Ik ben hier toevallig achtergekomen, omdat een nieuwe computer (met 1 Gb NIC) ook kuren vertoonde.

Het enige wat ik tot op de dag van vandaag niet begrijp, is dat ik met mijn laptop met diezelfde kabel wel perfect werkt (1,5 MB/s download).
Voor het vervangen van de kabel heb ik voorlopig geen tijd (is veel werk), dus forceer ik het nu op 10 Mbit. Onder linux kan dat met mii-tool.

in /etc/rc.local heb ik het volgende toegevoegd:
code:
1
2
# dirty hack because of broken cable
mii-tool -A 10baseT-FD eth0

en daarmee werkt het. De 10 Mbit NIC is met pensioen, en na vervanging van de kabel kan ik met 1,5 MB/s downloaden ipv 1,0 MB/s. B)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 23:23
1.5 MByte/s over n 10 mbit lijntje vind ik erg knap:)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Er staat dan ook nergens dat hij op een 10Mbit lijntje zit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• FatalError
kalizec schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:29:
Er staat dan ook nergens dat hij op een 10Mbit lijntje zit.
dus forceer ik het nu op 10 Mbit
;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• terabyte

terabyte

Topicstarter
ja, maar na vervanging van de kabel wordt dat 1,5 Mbit/s en haal ik de dirty mii-tool hack weer weg ;-)
en na vervanging van de kabel kan ik met 1,5 MB/s downloaden ipv 1,0 MB/s

• FatalError
mijn fout! :$

Pagina: 1