[Wi-Fi] Ik verander van setup, buurman gaat gezellig mee?!

Pagina: 1
Acties:

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 19:24

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
De situatie is als volgt;

Ik heb hier een bedraad netwerk liggen (1 server, met daaraan een aantal pc`s).
Twee jaar geleden heb ik een wireless accespoint toegevoegd aan deze server.

Dat werkte voorheen altijd perfect. Echter kreeg ik de laatste tijd steeds meer gedonder met het verbinden met het draadloze netwerk. Constant wegvallende verbinding; troubleshooten leverde niets op (kanalen, SSID weergeven ipv verbergen, signaalsterkte aanpassen, passkeys..alles ok)

Omdat me opviel, dat er steeds meer netwerken in de buurt verschenen (vooral bij buurman), besloot ik de beveiliging enkele dagen geleden wat verder op te krikken naar WPA2-AES. Zo gezegd zo gedaan... helaas kon de Wii niet meer online (bekend probleem met WPA2), maar dat is minder belangrijk.

Het netwerk heeft twee dagen perfect gewerkt (alleen `s avonds kunnen controleren) tot ik vandaag (weekend) weer door mijn ouders lastig gevallen werd (zeg, ligt internet eruit?).

Wederom alles nagelopen en er is niets veranderd aan de setup.
Mijn eigen laptop kan op twee meter afstand met moeite verbinding maken met het accespoint.

Nu zag ik toevallig iemand uit de straat gisteren met zijn PSP uitgebreid rond het huis lopen met de armen omhoog (sterkte netwerk controleren?).

Omdat ik deze lui niet vertrouw, heb ik zelf even Netstumbler geïnstalleerd...

Wat blijkt;
Ze zitten op dezelfde wi-fi kanalen als ons netwerk. Geen probleem, even omzetten naar andere kanalen en het zou moeten werken, toch? Na het aanpassen van kanaal, begint Netstumbler meerdere SSID`s bij te werken.. de buurman gaat gezellig op hetzelfde kanaal zitten??
Dit heb ik meerdere keren gedaan en steeds bleef de buurman meeverhuizen..

Hoe is dit mogelijk/wat gebeurt hier?!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gaat de buurrman tegelijk mee naar het andere kanaal ?
Of zit er een tijd tussen ?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
LuckyY schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:17:
Gaat de buurrman tegelijk mee naar het andere kanaal ?
Of zit er een tijd tussen ?
Er zit wat tijd tussen; soms na 5 seconden, soms na 20...

• LuckY
  • Niet online
Ik zou je wifi is uitzetten en kijken met netstumbler wat het gedrag doet van ze wifi Het lijkt wel of die loopt te WDS'en ofwat.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is het niet gewoon zo dat de buurman meelift op jullie inet verbinding en dan zelf een access point heeft neergezet voor betere verbinding in zijn huis.

De WPA2 zal waarschijnlijk niet gehackt zijn, maar kan het niet gewoon zo zijn dat je familie de wpa2 code aan de buurman gegeven heeft.

• LuckY
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:21:
Is het niet gewoon zo dat de buurman meelift op jullie inet verbinding en dan zelf een access point heeft neergezet voor betere verbinding in zijn huis.

De WPA2 zal waarschijnlijk niet gehackt zijn, maar kan het niet gewoon zo zijn dat je familie de wpa2 code aan de buurman gegeven heeft.
Persoonlijk zou ik dan even gaan rond snoepen op het buurman ze netwerk dat hij nooit mer op iemand anders ze netwerk gaat....

je kan ook even gaan kijken met wireshark ofwat

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Gomez12 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:21:

Nee, hij lift niet mee.. op de server heb ik uitgebreid het dataverkeer/logs en users bijgehouden.
Mijn fam heeft verder niets van doen met het netwerk; ik onderhoud alles zelf. Keys hebben ze ook niet... aan de buren geven zouden ze al helemaal niet doen :)
LuckyY schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:21:
Ik zou je wifi is uitzetten en kijken met netstumbler wat het gedrag doet van ze wifi Het lijkt wel of die loopt te WDS'en ofwat.
Zodra ik niet verander van kanaal of het wireless netwerk ontkoppel, gaat de buurman terug naar zijn eigen kanaal en blijft daarop staan.

Ook komt af en teo zijn tweede netwerk in de lijst tevoorschijn, maar die blijft op hetzelfde kanaal staan.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 16:32
Zou bovenstaand inderdaad even navragen bij je ouders.

Weet niet om wat voor AP ( accesspoint ) het gaat maar kan je niet zien wie er allemaal verbonden zijn ? Anders via je modem ?

Als je modem of AP het ondersteunt, filter op basis van MAC.

Je zegt dat je AP verbonden is aan de server, neem aan dat je modem/router bedoelt.

• LuckY
  • Niet online
En als je is je SSID aanpast naar iets willekeurig ?
Ookal ijkt hij misschien wel op Mac adres.

Ik heb wel is van die volgens mij heten ze Bluebox gezien.

veredelde wrt54g's die een speciale software aan boord hadden, die netwerken begon te kraken.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Yippie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:28:
Zou bovenstaand inderdaad even navragen bij je ouders.

Weet niet om wat voor AP ( accesspoint ) het gaat maar kan je niet zien wie er allemaal verbonden zijn ? Anders via je modem ?

Als je modem of AP het ondersteunt, filter op basis van MAC.

Je zegt dat je AP verbonden is aan de server, neem aan dat je modem/router bedoelt.
Accespoint is van digiconnect en functioneert goed.

Filteren op basis van MAC doe ik al; enkel de MAC`s van onze laptops en consoles zijn toegestaan.

Met server, bedoel ik een echte server; fysieke pc, geconfigureerd als router/print-/fileserver :)

• Yippie
Als je op MAC filtert icm WPA , dan lijkt het me onmogelijk dat je buurman er op kan.
Scan is de range van IP's waar je Wifi in zit.

Wachtwoord AP al gewijzigd ?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Yippie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:35:
Als je op MAC filtert icm WPA , dan lijkt het me onmogelijk dat je buurman er op kan.

Hij kan er ook niet op... maar ik kan zelf ook nauwelijks verbinding maken. :S
Tegelijkertijd hopt hij mee naar dezelfde kanalen..

Passwords heb ik gewijzigd... er wordt verder ook niet ingelogd.

• LuckY
  • Niet online
Yippie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:35:

Als je eenmaal het wachtwoord van de AP heb dmv packetsniffing heb je ook zo een MAC die je kan clonen.
Michael Knight schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:39:
[...]

Hij kan er ook niet op... maar ik kan zelf ook nauwelijks verbinding maken. :S
Tegelijkertijd hopt hij mee naar dezelfde kanalen..

Passwords heb ik gewijzigd... er wordt verder ook niet ingelogd.
Toevallig ook de laatste firmware geupdate

[ Voor 33% gewijzigd door LuckY op 08-06-2008 15:41 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 21:31

Dennahz

Life feels like hell should.

Je kan hem ook eens vragen waarom hij dit doet? Misschien is het inderdaad wel een instelling op z'n gehackte router. Normaal moet je, om een wifi netwerk te "hacken", op hetzelfde kanaal zitten dacht ik. Althans zo krijg je de beste resultaten.

Misschien is het dan zo'n automatisch tooltje o.i.d. Anders je SSID verbergen als dat een optie is? :)

Twitter

• LuckY
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:41:
Je kan hem ook eens vragen waarom hij dit doet? Misschien is het inderdaad wel een instelling op z'n gehackte router. Normaal moet je, om een wifi netwerk te "hacken", op hetzelfde kanaal zitten dacht ik. Althans zo krijg je de beste resultaten.

Misschien is het dan zo'n automatisch tooltje o.i.d. Anders je SSID verbergen als dat een optie is? :)
SSID verbergen heb geen zin alleen in windows xp WIFI.

maar vragen kan altijd... Kan ook nog zijn dat hij het nog geen eens weet ^^

• Yippie
Misschien een conflict of een identieke hardware die mekaar ziet als een WDS of iets dergelijks.
Je bent er dus niet zeker van dat hij daadwerkelijk op jou netwerk zit.

Zou het volgende doen:

1. reset naar fabrieksinstellingen
2. wijzig wachtwoord voor toegang via webinterface/telnet.
3. stel Wifi opnieuw in met de gewenste type beveiliging, SSID broadcast uit
4. voeg de toegestane pc/laptop/server/spelcomputer MAC's toe aan de lijst van toegestaan
5. herconfigureer alle clients in stap 4

Helpt dit niet, probeer dan eens een andere AP, liefst een degelijk merk zoals Linksys.
Koop deze in de winkel, leg het verhaal uit dat je hem komt terugbrengen als het niet goed werkt.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Dennahz schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:41:

Even een gesprek voeren is 'out of the question'. Wil ik verder liever niet op ingaan.. :)

SSID verbergen ed. heb ik al eens gedaan. ook met een nieuwe naam/pass/ed. Dat werkte even goed.. maar dan begint hetzelfde verhaal weer.
Yippie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:46:
Misschien een conflict of een identieke hardware die mekaar ziet als een WDS of iets dergelijks.
Je bent er dus niet zeker van dat hij daadwerkelijk op jou netwerk zit.

Zou het volgende doen:

1. reset naar fabrieksinstellingen
2. wijzig wachtwoord voor toegang via webinterface/telnet.
3. stel Wifi opnieuw in met de gewenste type beveiliging, SSID broadcast uit
4. voeg de toegestane pc/laptop/server/spelcomputer MAC's toe aan de lijst van toegestaan
5. herconfigureer alle clients in stap 4

Helpt dit niet, probeer dan eens een andere AP, liefst een degelijk merk zoals Linksys.
Koop deze in de winkel, leg het verhaal uit dat je hem komt terugbrengen als het niet goed werkt.
Denk ik net aan.. heb al eens een ander kastje van onze vorige provider aangesloten (jaar geleden), maar dat heb ik eruit gedaan ivm beperkte beveiligingssettings. Met dat ding had ik op het laatst ook gedonder herinner ik me.. alleen was ik toen nog niet zo achterdochtig. Symptonen leken hetzelfde.

Hij zit overigens zeker weten niet op mijn netwerk. Zoals ik eerder zei, kan ik precies nagaan wie/wat/wanneer inlogt (ook is er geen dataverkeer op het wireless deel als ik onze laptop uitzet) :)

[ Voor 48% gewijzigd door Michael Knight op 08-06-2008 15:53 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:32

Onbekend

...

Hoeveel buren heb je met een WLAN?
Kan je misschien uitvinden of de buurman dat ook bij andere buren doet?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
Michael Knight schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:48:
[...]

Even een gesprek voeren is 'out of the question'. Wil ik verder liever niet op ingaan.. :)

SSID verbergen ed. heb ik al eens gedaan. ook met een nieuwe naam/pass/ed. Dat werkte even goed.. maar dan begint hetzelfde verhaal weer.
Heb je ook het mac adres gewijzigd van de wlan ?
Ik denk dat WDS op basis van mac werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door software op 08-06-2008 15:54 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:50:
Hoeveel buren heb je met een WLAN?
Kan je misschien uitvinden of de buurman dat ook bij andere buren doet?
Sowieso de buren aan beide kanten.
Als ik mijn laptop of PSP uit het raam hang of op de stoep ga staan, krijg ik nog 6/7 anderen in mijn lijstje.. meeste zitten op kanaal 11 oid :P (nooit wat ingesteld op hun kastje.. zelfs onbeveiligd af en toe)

Ik weet wel, dat mensen last hebben van 'wisselend' ontvangst..
software schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:53:
[...]

Heb je ook het mac adres gewijzigd van de wlan ?
Ik denk dat WDS op basis van mac werkt.
Is ooit eens gewijzigd dacht ik.. overigens is het nieuwe MAC/SSID adres ook zo te achterhalen door enige tijd te monitoren heb ik al eens begrepen in topics hier op GoT.

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 08-06-2008 15:59 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Heb je het er wel eens met de buurman zelf over gehad? Hij heeft misschien ook problemen om zich aan zijn WiFi te verbinden omdat hij stoort met die van jou, en is dat misschien waarom hij met zijn PSP om het huis liep. Hij snapt er misschien helemaal niets van, en jij zou hem kunnen helpen zijn WAP op het goede pad te brengen.

[/utopia] ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ga er nou maar gewoon van uit dat de buurman een 802.11n AP heeft waarvan hij het kanaal op "automatisch" heeft gezet. Mijn buurman heeft dat ook. Voor 802.11n is dat kennelijk de beste oplossing. Ik heb er verder ook geen last van; zowel mijn vrouw's laptop als de mijne halen 90 Mb/s doorvoer.

Als de buurman jouw netwerk wil hacken, doet-ie echt wel wat slimmers dan z'n AP op hetzelfde kanaal zetten.

Je moet eerst maar eens een stukje bewijs vinden voor je stelling dat jouw netwerkprobleem veroorzaakt wordt door het AP van je buur.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Yippie
Michael Knight schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:48:

Hij zit overigens zeker weten niet op mijn netwerk. Zoals ik eerder zei, kan ik precies nagaan wie/wat/wanneer inlogt (ook is er geen dataverkeer op het wireless deel als ik onze laptop uitzet) :)
Ik denk dat hij een sniffer heeft draaien, of iets geks ivm hardware, zelfde chipset of zo.
No worries, zodra je ziet dat hij wel op je netwerk zit zonder toestemming kan je hem er op wijzen dat dit illegaal is 8)

Als je geen contact wil kan je het op de post doen ;)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Mx. Alba schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:58:
Heb je het er wel eens met de buurman zelf over gehad? Hij heeft misschien ook problemen om zich aan zijn WiFi te verbinden omdat hij stoort met die van jou, en is dat misschien waarom hij met zijn PSP om het huis liep. Hij snapt er misschien helemaal niets van, en jij zou hem kunnen helpen zijn WAP op het goede pad te brengen.

[/utopia] ;)
Deze specifieke kwestie heb ik niet besproken...
Gezien eerdere gesprekservaringen in het verleden ben ik ook niet van plan een gesprek aan te knopen... (en nee, ik ben niet bar slecht in communiceren.. :> )

Buurman is overigens goed thuis in de ict..

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Yippie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat hij een sniffer heeft draaien, of iets geks ivm hardware, zelfde chipset of zo.
No worries, zodra je ziet dat hij wel op je netwerk zit zonder toestemming kan je hem er op wijzen dat dit illegaal is 8)

Als je geen contact wil kan je het op de post doen ;)
Dat het illegaal is, weet ik... ze doen wel meer illegale dingen...
Brahiewahiewa schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:01:
Ga er nou maar gewoon van uit dat de buurman een 802.11n AP heeft waarvan hij het kanaal op "automatisch" heeft gezet. Mijn buurman heeft dat ook. Voor 802.11n is dat kennelijk de beste oplossing. Ik heb er verder ook geen last van; zowel mijn vrouw's laptop als de mijne halen 90 Mb/s doorvoer.

Als de buurman jouw netwerk wil hacken, doet-ie echt wel wat slimmers dan z'n AP op hetzelfde kanaal zetten.

Je moet eerst maar eens een stukje bewijs vinden voor je stelling dat jouw netwerkprobleem veroorzaakt wordt door het AP van je buur.
Automatisch meewisselen als alleen ik dat doe?

Misschien is die net niet slim genoeg om het netwerk te hacken...

Bewijs heb ik niet. Wel weet ik, dat het niet aan mijn setup ligt (zie bovenstaande), aangezien alles goed werkt, totdat...

[ Voor 2% gewijzigd door Michael Knight op 08-06-2008 16:09 . Reden: dit moest een edit zijn.. ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:32

Onbekend

...

Aangezien je buurman aardig wat van ICT weet moet je wel een beetje voorzichtig zijn.
Het vreemde is wel dat hij jouw netwerk dwars zit, terwijl hij met andere onbeveiligde netwerken kan internetten.

Probeer eens de richtingen van de antennes te veranderen om te zoeken wanneer het signaal sterker is dan dat van de buurman.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:21:
Aangezien je buurman aardig wat van ICT weet moet je wel een beetje voorzichtig zijn.
Het vreemde is wel dat hij jouw netwerk dwars zit, terwijl hij met andere onbeveiligde netwerken kan internetten.

Probeer eens de richtingen van de antennes te veranderen om te zoeken wanneer het signaal sterker is dan dat van de buurman.
Voorzichtig ben ik zeker... wi-fi ligt er nu ook helemaal uit. Gelukkig liggen er op alle kamers nog LAN-kabels voor de laptops (uit de tijd dat we geen wi-fi hadden).

Antenne uitrichten heb ik idd ook geprobeerd. Ik heb het kastje zelfs verplaatst naar het trappengat om zo beter ontvangst te krijgen.
Echter is het signaal van de buren sterker, zo lijkt het..

• LuckY
  • Niet online
Je kan ook gewoon hem naaien.

Je netwerk openzetten en sniffen wat er gebeurd.
Doet die bepaalde zaken pak ze mac adres.
en probeer prive gegevens aan hem te koppelen.
zorg wel dat je niks in je naam heb van hotspot of gratis wifi.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Signaal van de buren is sterker.....doe zelf eens een rondje PSP/Laptop....als de range van zijn AP extreem groot is heb je een grote kans dat hij de telecomwet overtreedt door met meer dan 90mW uit te zenden op de 2.4GHz band...hier kun je wellicht een dialoog met hem over openen (of gelijk even de juiste instanties op z'n dak gooien). WiFi apparatuur is in principe zo ontworpen dat deze overige apparaten niet in de weg zit.....tenzij een idioot er een dikkere zender achter hangt (of z'n WRT54GL instrueert meer power te gebruiken).
En als ze jouw bestaande AP zo lopen te storen....dan zet je er een tweede naast met een totale bogus SSID die hij niet kent, op een ander kanaal.....dan kan hij ze nooit allebei storen....

[ Voor 15% gewijzigd door MissingDog op 08-06-2008 16:35 ]

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

bord4kop

maximaal 100KB!

IMHO nix illegaals maar buurman heeft gewoon een WDS, Repeater of bridge neergezet.

Als je bijv een D-Link AP900+ hebt kun je die heel makkelijk zo instellen. Helaas pakken de el cheapo 's vaak ook andere sterke signalen op en proberen die ook te bridgen.

Kan natuurlijk ook zo zijn de buurman inderdaad probeerd te hacken.
Maar in dat geval: TS is zelf goed op de hoogte denk ik. en hij gebruikt WPA2/AES en hoeft dus echt niet al te bang te zijn.

NB:
MAC filtering en hidden SSID zijn een lachertje qua beveiliging. Ik zag iets over "als je het wachtwoord hebt dan heb je het MAC adres ook zo.." Met windows clients hoef je maar heel ff te wachten voordat beide langskomen ;)

| Security Management |

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:32
Waarom klop je gewoon niet bij hem aan en vraag je hem ff :P
Pagina: 1