Wordpress zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:51
Hallo,

Ik heb een kleine site lopen op wordpress, maar van de een op de andere dag is de site niet vooruit te branden. Andere sites op het domein doen het wel goed, dus het ligt echt aan de site.

Volgens de hoster zijn er geen problemen met de servers, en ook de load is normaal.

Ik zou eigenlijk niet weten wat er aan de hand is, ik weet totaal niet waar ik moet beginnen. Heb ook niet zo bijster veel verstand van php en dergelijke.

Alle plugin's heb ik al uitgeschakeld, maar heeft geen effect.

Weten jullie raad?

Overige info:
http://www.soccerside.nl/
Wordpress versie 2.2.2
phpMyAdmin - 2.11.4
MySQL - : 4.1.21

No Shame, only Fame!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Als eerste zou ik eens de database-tabellen optimaliseren, dat wil nog wel eens vreemde problemen verhelpen. Verder wordt het waarschijnlijk lastig om het probleem even snel te vinden als je zo'n verouderde versie van wordpress draait.

O ja, je kunt natuurlijk even een snel testje doen om te kijken of het aan de database ligt of niet. Even de index.php renamen en een simpele test.html uploaden. Als die wel binnen een tel op je scherm staat, heb je wschl een db-probleem, want nu duurt het hier een halve minuut voordat hij ook maar iets laadt.

[ Voor 40% gewijzigd door Marger op 08-06-2008 16:03 ]

• Marcusso
Zou het wellicht zin hebben om te upgraden naar 2.5? En kan ik daarna makkelijk terug als het niet werkt?

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Maak een backup van zowel de directory als dbase, dan kun je altijd terug. Upgraden en proberen of het werkt dus. De databasetabellen optimaliseren zou ik als leek niet aan beginnen: je mag aannemen dat de jongens bij Wordpress toch wel enige sjoege hebben van wat ze doen. Daarnaast zegt een flat file vs php-file wel iets, maar niet alles, php kan ook traag zijn met het executen als een webserver nokkievol zit :)

Maaruh, laat die hoster z'n mysql eens upgraden, dat ding is antiek en in 5.0 zitten toch wel de nodige verbeteringen... Zelfs in mijn Ubuntu 6.06LTS (dat ding is dus 2 jaar oud en gericht op stabiliteit) zit Mysql 5.0.22...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 16:38 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:37:
Maak een backup van zowel de directory als dbase, dan kun je altijd terug. Upgraden en proberen of het werkt dus. De databasetabellen optimaliseren zou ik als leek niet aan beginnen: je mag aannemen dat de jongens bij Wordpress toch wel enige sjoege hebben van wat ze doen.
Waarschijnlijk wordt OPTIMIZE TABLE bedoelt. Aan ALTER TABLE zou ik inderdaad niet beginnen. ;)
Daarnaast zegt een flat file vs php-file wel iets, maar niet alles, php kan ook traag zijn met het executen als een webserver nokkievol zit :)
Door een gebrek aan CPU time? Dan zie je meestal een geleidelijke verslechtering van performance.

• Marcusso
Optimize tabel heb ik gedaan, geen resultaat.
Heb de site geupgrade naar 2.5, maar geeft geen verbetering. Ik zou niet weten wat nu te doen.... :(

Ben bang dat ik een hele nieuwe install moet doen?

[ Voor 33% gewijzigd door Marcusso op 08-06-2008 16:55 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Hoe groot is die database? Ik zit hier nu al 15s op een pagina te wachten, het lijkt me _bijzonder_ stug dat Wordpress hiervoor verantwoordelijk is. Dat pakket wordt voor weblogs gebruikt met miljoenen hits...

• Marcusso
Ik neem aan dat je de MYSQL database bedoelt? Deze is 2,18 Mb groot.

Het werkte inderdaad ook goed, en snel. Maar van de een op de andere dag dit...zonder dat ik ergens wat aangepast had oid.

Zou het wellicht een rechten probleem zijn? Had ik bij mijn andere site ook al een keer problemen mee, en volgens phpmyadmin heb ik geen rechten om een nieuwe database te maken..

[ Voor 79% gewijzigd door Marcusso op 08-06-2008 17:07 ]

No Shame, only Fame!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Probeer in PHPMyAdmin (of command-line) eens de queries uit te voeren die Wordpress ook uitvoert, als dat lang duurt weet je in elk geval dat het aan je DB ligt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
S2801 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:03:
Ik neem aan dat je de MYSQL database bedoelt? Deze is 2,18 Mb groot.

Het werkte inderdaad ook goed, en snel. Maar van de een op de andere dag dit...zonder dat ik ergens wat aangepast had oid.

Zou het wellicht een rechten probleem zijn? Had ik bij mijn andere site ook al een keer problemen mee, en volgens phpmyadmin heb ik geen rechten om een nieuwe database te maken..
Een rechten issue lijkt me erg sterk. Heeft WP geen debug mode waar je kan zien hoe lang elke query duurt?

Verwijderd

Anders even een klein stukje aan de databaseklasse toevoegen (ik ga er van uit dat ze zo handig zijn) waarin je de query timet en de query+tijd wegschrijft naar een textfile :)

Verwijderd

Nog steeds erg traag, wel jammer, het Europees Kampioenschap is begonnen en op dit moment moet je je bezoekers binden, anders wijken ze uit naar alternatieve sites. Ik vind juist voetbal-weblogs leuk om te lezen tijdens zo'n evenement.

Ik zie wie je host is en had altijd wel het gevoel dat dit wel een goede host is. Zie hem regelmatig op webhostingtalk.nl posten.

MySQL zou ik inderdaad snel laten updaten naar MySQL 5.x. Wat is trouwens de reactie van je webhoster? Ik neem aan dat je hem hebt geïnformeerd?

Verwijderd

Toevoeging: Ik heb net even voor je gekeken op enkele andere websites op de server, waaronder PHP/MySQL websites, maar deze zijn wel snel!

• Doe eens OPTIMIZE en vervolgens REPAIR tables in phpMyAdmin
• Zet debug-modus eens aan in Wordpress

Indien dit niet goed gaat, neem gerust even contact met mij op.
Ik kijk graag voor je waar het mis gaat! Oplossing zou ik achteraf zeker op GoT vermelden.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:28:
Waarom REPAIR?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Welke plugins draait ge?
Zet eens het default theme op.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 19:56

Simkin

Bzzzzz

Wordpress in erg langzaam en vreet zeer veel cpu. Wat veel scheelt is een aanzetten van de cache plugin.

• Marcusso
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:19:
Nog steeds erg traag, wel jammer, het Europees Kampioenschap is begonnen en op dit moment moet je je bezoekers binden, anders wijken ze uit naar alternatieve sites. Ik vind juist voetbal-weblogs leuk om te lezen tijdens zo'n evenement.
Klopt. Daarom baal ik ook enorm van dit gedoe.
Ik zie wie je host is en had altijd wel het gevoel dat dit wel een goede host is. Zie hem regelmatig op webhostingtalk.nl posten.

MySQL zou ik inderdaad snel laten updaten naar MySQL 5.x. Wat is trouwens de reactie van je webhoster? Ik neem aan dat je hem hebt geïnformeerd?
Met de hoster heb ik ook geen problemen. Mijn andere site welke op joomla draait (zie sig) draait wel goed. Reactie van de hoster was: " De webservers hebben geen last van hoge load of andere problemen, het zal dus inderdaad aan iets op uw website komen. Wellicht iets dat hij extern binnenhaald?"
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:28:
Toevoeging: Ik heb net even voor je gekeken op enkele andere websites op de server, waaronder PHP/MySQL websites, maar deze zijn wel snel!

• Zet debug-modus eens aan in Wordpress

Indien dit niet goed gaat, neem gerust even contact met mij op.
Ik kijk graag voor je waar het mis gaat! Oplossing zou ik achteraf zeker op GoT vermelden.
Heb ik gedaan in phpMyAdmin. Geen effect.
Bedankt voor je aanbod. Ik zal binnenkort contact met je opnemen.
Snake schreef op maandag 09 juni 2008 @ 01:14:
Welke plugins draait ge?
Zet eens het default theme op.
Heb alle plugins al eens uitgeschakeld, maar geen effect. Default theme had ik ook al ingesteld, maar gaf ook geen verbetering.
Simkin schreef op maandag 09 juni 2008 @ 08:04:
Wordpress in erg langzaam en vreet zeer veel cpu. Wat veel scheelt is een aanzetten van de cache plugin.
Heb de plugin gedownload en geactiveerd. Geeft nog weinig verbetering.

Alvast bedankt voor de hulp. :)

No Shame, only Fame!

• Marcusso
UPDATE.

De homepage van de site laadt nu we weer snel. In elk geval met normale snelheid. Andere pagina's hebben nog steeds een behoorlijke tijd nodig om te laden. Er dus een verbetering zichtbaar, zou dit komen door de Cache plugin? En moet deze elke pagina chachen oid? Waardoor straks alles het goed doet?

No Shame, only Fame!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wordpress is gewoon traag: http://www.codinghorror.com/blog/archives/001105.html, http://codeeleven.blogspo...tabases-end-up-being.html, [google=wordpress slow]. Caching schijnt een workaround voor de performance problemen te zijn, maar ik heb daar ook vaak problemen mee gehad.

[edit]
Rijkelijk laat. :X

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 09-06-2008 10:26 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Dat is ook erg kort door de bocht. Er draaien enorm veel sites zonder snelheidsproblemen met wordpress, uitzonderingen zijn er altijd en met ieder systeem. Het is in elk geval standaard zeker niet zo traag als zijn site nu draait.

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

S2801 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 10:18:
UPDATE.

De homepage van de site laadt nu we weer snel. In elk geval met normale snelheid. Andere pagina's hebben nog steeds een behoorlijke tijd nodig om te laden. Er dus een verbetering zichtbaar, zou dit komen door de Cache plugin? En moet deze elke pagina chachen oid? Waardoor straks alles het goed doet?
Ja, elke pagina moet gecached worden. Dit is klote voor dynamische paginas maar werkt prima met statische paginas. Je kan ook aangeven welke pagina`s niet gecached dienen te worden.

Zie ik de source (onderaan) van de gecachde paginas hoe lang de server er voor nodig had om de pagina op te bouwen

Verwijderd

Even voor de goede orde: over hoeveel bezoekers per uur/dag/etc hebben we het hier?

• Marcusso
Niet zo heel veel bezoekers. Ongeveer 50-100 per dag.

Liep de site net best snel, nu is hij weer retetraag.

Heb alle berichten al gebackuped. Als ik tijd heb ga ik maar eens de hele site weggooien en weer opnieuw opbouwen. Maar nu eerst leren voor mijn auto-theorie.

[ Voor 67% gewijzigd door Marcusso op 09-06-2008 11:25 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Hoe traag Wordpress ook mag zijn, dit mag nooit geen probleem vormen...

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Ik merk dat gecachde paginas ook zo traag zijn als dikke stront. Lijkt op een probleem van de host. Hoe snel kan je vb een zipfile van je server trekken van 100MB? (vanuit je htdocs)

• Marcusso
Simkin schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:26:
Ik merk dat gecachde paginas ook zo traag zijn als dikke stront. Lijkt op een probleem van de host. Hoe snel kan je vb een zipfile van je server trekken van 100MB? (vanuit je htdocs)
Snelheid vanuit de server is goed. Heb een ZIP file van 15mb staan op de server, en deze het duurt ongeveer 10 sec om deze te downen. Snelheid ligt dan rond de 700-800 KB/s.

Volgens mij is de Wordpress install gewoon f*cked up, zeg maar. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Marcusso op 09-06-2008 11:32 ]

No Shame, only Fame!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
http://www.soccerside.nl/?p=434

Fatal error: Call to undefined function related_posts() in /home/lcdinfo/domains/soccerside.nl/public_html/wp-content/themes/nycreds-30/single.php on line 75
<!-- Dynamic Page Served (once) in 40.234 seconds -->
Dat moet toch minimaal 100x sneller kunnen. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-06-2008 12:48 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:10
ik vind het raar dat er zo lang staat "waiting for www.soccerside.nl" het duurt gewoon super lang voordat de server wat stuurt

en als die dan eindelijk die header heeft opgehaalt dan moet je nog heel lang wachten op de pagina zelf

[ Voor 29% gewijzigd door LeVortex op 09-06-2008 12:47 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Er blijft gewoon ergens een (of meerdere) query hangen. Sowieso is het slim om de laatste versie van Wordpress te gebruiken, zoek dan eens naar een plug-in om het database gebeuren te analyseren.

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Geen idee of dit werkt maar wie weet kan je hier een conclusie uit trekken

edit: laat maar, je host is het probleem volgens mij niet, die is rete snel

[ Voor 34% gewijzigd door Simkin op 09-06-2008 14:38 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Weet je zeker dat het een query is die blijft hangen? Haal je toevallig RSS feeds of iets dergelijks van andere bronnen binnen? Dat kan namelijk ook nog weleens blocking gebeuren, waardoor jouw server gewoon dertig seconden gaat wachten op een andere host als die niet reageert :)

Om te debuggen zou je deze installatie even naar je eigen PC kunnen kopiëren en kijken of het probleem er alsnog is, en zoja met XDebug profilen dan ben je er snel genoeg achter :)

Als je denkt dat er een query hangt kan je even SHOW PROCESSLIST; uitvoeren, dan vertelt MySQL wat 'ie allemaal aan het uitspoken is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 09-06-2008 14:54 ]

• Marcusso
Raar maar waar. De site doet het weer! Alles gaat weer lekker snel. Dus misschien toch de WP-Cache plugin die zijn werk doet. Of er was iets mis bij de host. Of een externe site die het weer doet....wie zal het zeggen.

Maarja, Hij doet het weer. Gelukkig.

Bedankt voor jullie hulp mensen! :)

En nog een fijn EK.

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Sorry, had niet gelezen dat het al opgelost was O-)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 20:48 ]

Verwijderd

Je kan in dit soort situaties vaak ook de plugin Yslow voor firefox gebruiken, die trackt het hele laad proces van je site en wijst alle zwakke plekken aan. Mocht je weer een terugval krijgen ;)

Mijn blog (zie sig) draait ook op WP en moet zeggen dat ik het, zelfs op een thuis servertje, gewoon altijd op goeie snelheid weet te draaien, de core is het vaak niet maar eerder een bad call in je theme.
Pagina: 1