Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn eindwerk in het school kreeg ik de opdracht om een exchange server te installeren, meer bepaald de exchange 2003. Lokaal krijg ik alles aan de praat maar ik zou graag ook extern willen gaan. Dit zou mij uiteraard goede punten opleveren bij de jury. Nu ik heb een officelijn van telenet waardoor ik een vast ip heb. Heb tevens een domein geregistreerd (yanick.be). De dns server werkt prima, ik kan naar mijn domains pingen en dergelijke. Heb poort voor SMTP opengezet alsook die van POP3 en dergelijke. Heb exchange geïnstalleerd en user aangemaakt, via OWA kan ik inloggen op mijn mailbox en intern kan ik ook mails versturen naar andere interne gebruikers. Kan er iemand mij zeggen wat ik allemaal moet instellen om die SMTP service te laten werken? Heb trouwens ook MX records aangemaakt in mijn DNS. Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groeten
yanick

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als dit je huiswerkopdracht is dan heb je uiteraard ook verder in je documentatie en research opgezocht wat je nodig hebt om extern te kunnen mailen.
Verder heb je óók gekeken wat er moet gedaan worden om je mail naar andere adressen buiten je domain te sturen (standaard SMTP) en wat je eventueel moet instellen in je connectors om dat bijvoorbeeld via een smarthost te doen toch?

Wat is nu precies je probleem dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik alles heb ingesteld zoals het zou moeten, maar dat mijn mails niet verzonden worden naar buiten endat ik van bv. mijn hotmail account ook geen mails kan versturen naar mijn exchange. En als ik een telnet sessie doe op mijn poort 25 krijg ik geen verbinding, ook al staat mijn poort 25 in mijn firewall open.

Ik kan er echt niet aan uit hoe ik precies die SMTP moet instellen in mijn DNS en in mijn exchange zelf, heb al verschillende dingens geprobeert maar het lukt me maar niet :-)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:05:
heb al verschillende dingens geprobeert maar het lukt me maar niet :-)
Wat dan? Wees heel erg specifiek. Wat heb je precies ingesteld, waar heb je dat ingesteld, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Zeker dat je een Office Line of Connect Line hebt met vast IP ?

Er zijn ook dat soort abo's zonder vast IP en daarop is poort 25 geblokkeerd.

http://telenet.be/554/0/1...nect-line/mailserver.html

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verder is huiswerk natuurlijk iets dat je zelf moet doen. Maar een zetje is altijd mogelijk, een heel handige site voor servers en exchange is http://www.petri.co.il/ :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 100% zeker dat ik een vast IP adres heb en dat poort 25 open is, heb daarvoor namelijk al met telenet gebeld. Ik ben dus begonnen met een clean install van MS server 2k3., hier heb ik dan AD geïnstalleerd en terwijl ook DNS. vervolgens heb ik alle preinstallaties gedaan voordat ik exchange 2003 heb geïnstalleerd ( ASP.NET, WWW, SMTP, NNTP,...). Vervolgens heb ik ForestPrep en DomainPrep gedaan gevolgt door de effectieve installatie van exchange. Hierna heb ik dan een aantal users aangemaakt in ADUC.

Onder Exchange System Manager ben ik dan bij protocols geweest, hier heb ik POP3 geactiveerd (eerst bij services deze enable gedaan, deze staat bij default gedisabled)

Nadat ik dan op http://www.petri.co.il/ was gaan kijken had ik gezien dat je de MX records moest instellen, dit heb ik dan ook gedaan voor mijn domain. Wanneer ik nu met bv Outlook 2007 wil verbinding maken met de exchange zegt hij dat er verbinding is. (dus ik veronderstel dat de POP3 werkt) Maar wanneer die dan een testmail wil verzenden gaat dat niet en zegt hij dat er iets mis is met de SMTP. Heb op voorgaande site al alles afgelopen en ik vind gewoon het probleem niet waarom mijn SMTP niet gaat.

mijn vraag is dus, moet ik buite die MX records ook nog iets anders instellen bij exchange, AD of DNS?

In ieder geval, bedankt voor de replies. Ben redelijk nieuw in MS server systems.

Thq yanick

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:17:
Nadat ik dan op http://www.petri.co.il/ was gaan kijken had ik gezien dat je de MX records moest instellen, dit heb ik dan ook gedaan voor mijn domain.
Nogmaals, wees specifiek. Wat heb je dan ingesteld. Dat jij denkt dat je het goed hebt gedaan zegt niet zoveel.
Wanneer ik nu met bv Outlook 2007 wil verbinding maken met de exchange zegt hij dat er verbinding is. (dus ik veronderstel dat de POP3 werkt) Maar wanneer die dan een testmail wil verzenden gaat dat niet en zegt hij dat er iets mis is met de SMTP. Heb op voorgaande site al alles afgelopen en ik vind gewoon het probleem niet waarom mijn SMTP niet gaat.
Stop nou eens met veronderstellen en ga gewoon testen, en geef specifieke informatie. Niet "het doet pijn", maar waar, wanneer en nadat je wat gedaan hebt.
mijn vraag is dus, moet ik buite die MX records ook nog iets anders instellen bij exchange, AD of DNS?
Dat valt dus niet te zeggen als je niet vertelt wat je al gedaan hebt.
In ieder geval, bedankt voor de replies. Ben redelijk nieuw in MS server systems.
Dan is het beter als je eerst de handleidingen en tutorials gaat doorlezen. Niet alleen maar wat dingetjes instellen en dan zeggen dat het niet werkt, maar je erin verdiepen. Dat gaat uiteindelijk veel beter werken en is leerzamer :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:17:
Wanneer ik nu met bv Outlook 2007 wil verbinding maken met de exchange zegt hij dat er verbinding is. (dus ik veronderstel dat de POP3 werkt)
Outlook en Exchange werken normaal gesproken met MAPI en dat is iets heel anders.
Maar wanneer die dan een testmail wil verzenden gaat dat niet en zegt hij dat er iets mis is met de SMTP.

Heb op voorgaande site al alles afgelopen en ik vind gewoon het probleem niet waarom mijn SMTP niet gaat.
Wat is 'de SMTP' dan volgens jou? Iet wat je simpel in logs kan achterhalen en uit foutmeldingdialogen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Erm, geen idee of het bij Telenet het geval is, maar wordt poort 25 niet automatisch geblokkeerd en dien je de smtp server van de provider (eg. smtp.telenet.be) te gebruiken?
Pagina: 1