USB-stick verbranden en diepvriezen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.544 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
USB-stick extreem testen

Ik heb vorige week een USB-stick gekocht voor mijn vader en tijdens het reviewen daarvan kwam ik er achter dat ze opgeven bij specificaties dat hij werkt blijft werken onder een wel heel groot temperatuur-spectrum. Dat hij werkt tussen 0 en 60 graden lijkt me op zich wel logisch, dat kunnen de meeste computeronderdelen wel, maar tussen -20 en 85 is wel erg groot. Zeker als je iets van -20 ineens naar 85 graden laat opwarmen. De hele buitenkant is van gewoon simpel elcheapo plastic gemaakt, ik heb het idee dat dat er als eerste aan gaat. Misschien niet bij -20, maar toch zeker wel bij 85 graden.

* Gebruikstemperaturen: 0° C to 60° C
* Opslagtemperaturen: -20° C to 85° C

Dus heb ik besloten om er volgende week drie bij te halen en te kijken of hij dat inderdaad kan en zo ja, bij welke temperatuur hij dan echt niet meer werkt. Eentje gaat kapotgevroren worden, eentje kapot verhit en eentje om gewoon te zien hoe ze er uit zien aan de binnenkant.

Metalen onderdelen in de magnetron gaat niet lukken, maar ik heb wel een oven ter beschikking die in principe kan voorverwarmen tot op de graad exact en een diepvries die instelbaar is tot -30 onder nul. Dat zou me een goede head start moeten geven.

Ik heb nog nooit iets bewust gesloopt om het te testen, dus als er nog mensen zijn die me tips kunnen geven over hoe ik een en ander het beste kan uitvoeren, vanuit technisch of wetenschappelijk oogpunt, dan hoor ik het graag. Mij lijkt ook interessant welk effect temperatuur zal hebben op de overdrachtssnelheden.

Methode

Eerst de methode zoals ik denk dat ik het beste te werk kan gaan. Ik haal 2 usb-sticks, zodat ik er eentje kapot kan vriezen en eentje kapot kan verhitten.

* Eerst moet gekeken worden of hij daadwerkelijk gebruikt kan worden tussen 0 en 60 graden. Om hem te testen bij 0 graden leg ik hem in een koeling op het werk die tussen 0 en 2 graden staat. Dan een usb-snoertje naar buiten naar de laptop en kijken of hij gebruikt kan worden. Dan de snelheden meten met een benchmark. Ik heb al een benchmark gedraaid met Sisoft Sandra Lite 2008, dus ik denk dat ik die het beste kan aanhouden? Een aantal maal benchen en dan het gemiddelde nemen?

Behalve overdrachtssnelheden lijkt het me ook wel handig om te controleren of data niet corrupt is geraakt. Is er een manier hoe ik dat kan doen? Controleren of alle bestanden op de stick nog wel hetzelfde zijn na het testwerk?

* Dan een tijdje in -20 graden leggen om te zien of hij die opslag overleeft. Gelijk maar even testen of hij bij die temperatuur ook nog data heen- en weer kan schrijven en met welke snelheid. Zo niet, dan even laten opwarmen tot boven 0 en zien of de data er nog is.

* Dan in -25 graden en dezelfde tests
* Dan in -30 graden en dezelfde tests
* Kouder kan ik niet dan -30, maar ik zat te denken aan vloeibaar stikstof en of ik dat ergens vandaan kan halen om te zien of hij dat ook nog kan overleven. Instant invriezen en dan kijken wanneer het weer enigszins gaat werken.

Dan de 'hitte-stick'. Die gaan we eerst verwarmen tot 50 graden, dan 60, 70, 80 en dan telkens dezelfde tests. Vanaf 60 zou hij niet meer gebruikt moeten kunnen worden, maar tot 85 graden kan hij worden opgeslagen. Ik ga gewoon kijken of hij bij 85 graden nog werkt en zo niet, dan moet hij na 85 graden in de opslag nog wel werken als de temperatuur zakt tot onder de 60 graden. Dan telkens met 10 graden tegelijk verhogen om te zien wanneer de data echt niet meer teruggehaald kan worden en/of corrupt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Data corruptie testen kun je leuk doen door er RARfiles naar toe te schrijven en een CRCcheck te laten doen. Het is snel, eenvoudig en effectief.

Naast vloeibare stikstof kun je ook aan 'dry ice' denken, dit is ook ontzettend koud en misschien iets handelbaarder dan vloeibare stikstof.

Is het overigens niet interessant om dit te doen met USBsticks van veel verschillende merken? Mail er gewoon eens een zooitje en vraag of je er 2 of 3 kunt krijgen voor reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 10:27
Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:54:
Data corruptie testen kun je leuk doen door er RARfiles naar toe te schrijven en een CRCcheck te laten doen. Het is snel, eenvoudig en effectief.

Naast vloeibare stikstof kun je ook aan 'dry ice' denken, dit is ook ontzettend koud en misschien iets handelbaarder dan vloeibare stikstof.

Is het overigens niet interessant om dit te doen met USBsticks van veel verschillende merken? Mail er gewoon eens een zooitje en vraag of je er 2 of 3 kunt krijgen voor reviews.
Dry ice is alleen de engels naam voor vloeibare stikstof toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

luccie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:57:
[...]

Liquid Nitrogen is vloeibare stikstof, Dry Ice is iets dat we hier ook wel droogijs noemen, al word het met name in de OCcommunity eigenlijk altijd dry ice genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201016

luccie schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:57:
[...]

Nee vloeibare koolstofdioxide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

En for the record, het is vaste koolstofdioxide, CO2.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:54:

In een CO2-brandblusser zit dat toch? Of is dat ook los verkrijgbaar?

Sticks van meerdere merken en types gebruiken is wel interessant natuurlijk, maar hoe garandeer ik dan dat de omstandigheden hetzelfde zijn geweest voor allemaal? Ik kan ze niet allemaal tegelijk verwarmen en dan tegelijk testen. Dan ligt er telkens een paar langer in dan de voorgaande sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36

Onbekend

...

Leuk experiment. Ik ben ook wel benieuwd of de behuizing er goed mee weg komt. Dat de elektronica werkt van -10° C tot +70° C geloof ik wel. Maar -20° C en +85° C wil ik ook nog wel eens zien....
Zeker als je iets van -20 ineens naar 85 graden laat opwarmen.
Er is waarschijnlijk niet gespecificeerd hoe snel je dat kan opwarmen zonder dat er onderdelen defect raken. Ik zou dit niet te extreem doen. 5° C per minuut lijkt mij al tegen de grens.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je heb het over de usb disk met een kabel verbinden aan de laptop.
Ik denk dat hier misschien een probleem kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Je bedoelt hitte via de kabel naar de laptop? Good point. Misschien beter een goedkope usb-hub er tussen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

LuckyY schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:08:
Je heb het over de usb disk met een kabel verbinden aan de laptop.
Ik denk dat hier misschien een probleem kan voorkomen.
Verklaar je nader :?
Ik zie namelijk nog geen probleem.

[edit]
@TS: Oh je gaat de stick terwijl deze verhit wordt aan de laptop hangen?

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-06-2008 11:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Ultraman schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:11:
[...]
Verklaar je nader :?
Ik zie namelijk nog geen probleem.
Wat als de kabel maar gebruikt kan worden volgens de specificaties tussen de 10 en de 40 graden (noem maar een voorbeeld.) dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Ultraman schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:11:
@TS: Oh je gaat de stick terwijl deze verhit wordt aan de laptop hangen?
LuckyY schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:12:
Wat als de kabel maar gebruikt kan worden volgens de specificaties tussen de 10 en de 40 graden (noem maar een voorbeeld.) dan heb je een probleem.
Dat zijn inderdaad 2 uitdagingen. Dat wil zeggen dat ik ze telkens moet verwarmen, afkoelen, testen en weer nóg verder opwarmen, afkoelen, testen, dan weer een paar graden hoger, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik denk niet dat lager dan -25 je stick gaat slopen of je data corrupt maakt, maar het zal de USB stick slecht lees- en schrijfbaar maken. De deeltjes hebben dan wat meer moeite met bewegen, en blijven dus wat langer hangen, om het simpel te stellen. Een tijdje geleden hebben ze dit bij RAM gedaan en de data bleef er zonder stroom langer op staan dan wanneer het warm was. Het nieuwsbericht lijkt alleen even spontaan verdwenen 8)7

@onder: Die ja, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21921

TheZeroorez schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:23:
Ik denk niet dat lager dan -25 je stick gaat slopen of je data corrupt maakt, maar het zal de USB stick slecht lees- en schrijfbaar maken. De deeltjes hebben dan wat meer moeite met bewegen, en blijven dus wat langer hangen, om het simpel te stellen. Een tijdje geleden hebben ze dit bij RAM gedaan en de data bleef er zonder stroom langer op staan dan wanneer het warm was. Het nieuwsbericht lijkt alleen even spontaan verdwenen 8)7
nieuws: Dram lekt encryptiesleutels harde schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2022
Megaflix schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:47:
USB-stick extreem testen

Ik heb nog nooit iets bewust gesloopt om het te testen, dus als er nog mensen zijn die me tips kunnen geven over hoe ik een en ander het beste kan uitvoeren, vanuit technisch of wetenschappelijk oogpunt, dan hoor ik het graag. Mij lijkt ook interessant welk effect temperatuur zal hebben op de overdrachtssnelheden.
Het is wel grappig om zo'n test te doen.
Wetenschappelijk is het dus "effe" niet.

Ten eerste moet je de omstandigheden nauwkeurig beschrijven en kunnen reproduceren. Hoe lang heb je de USB-stick bij een bepaalde temperatuur gelaten, zodat ze door en door op die temperatuur zijn of is het maar even op temperatuur brengen, meten en terug op kamertemperatuur. Hoe nauwkeurig heb je de temperatuur gemeten (aflezen van de oven is +/- 10 °C).

Ten tweede heb je grote kans op vochtvorming bij de koude-test en dan lijkt het of er problemen zijn, terwijl de stick waarschijnlijk geen problemen heeft met de lage temperaturen.

Ten derde en dat is het grootste probleem; je gebruikt maar twee USB-sticks.
Stel dat je twee extra goede exemplaren hebt van dit merk, dan heb je hele mooie resultaten en koopt iedereen deze sticks en blijkt alles hard tegen te vallen. Uiteraard is het omgekeerde ook mogelijk.

Maar veel succes met de testen en "have fun". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Mr_EOS schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:32:
Het is wel grappig om zo'n test te doen.
Wetenschappelijk is het dus "effe" niet.
Het hoeft ook niet wetenschappelijk te zijn. Maar als het met goede ideeën beter in de buurt kan komen daarvan, dan sta ik daar voor open :)
Ten eerste moet je de omstandigheden nauwkeurig beschrijven en kunnen reproduceren. Hoe lang heb je de USB-stick bij een bepaalde temperatuur gelaten, zodat ze door en door op die temperatuur zijn of is het maar even op temperatuur brengen, meten en terug op kamertemperatuur. Hoe nauwkeurig heb je de temperatuur gemeten (aflezen van de oven is +/- 10 °C).
Een geijkte thermometer zou geen probleem moeten vormen volgens mij. Alleen wil je dan wel de kerntemperatuur weten en niet die van de buitenkant. Hier zal ik dus nog even over na moeten denken.
Ten tweede heb je grote kans op vochtvorming bij de koude-test en dan lijkt het of er problemen zijn, terwijl de stick waarschijnlijk geen problemen heeft met de lage temperaturen.
Waar ik zei diepvries, bedoelde ik een 20 kuub grote inloop-diepvries, geen vriesvakje. Gewoon in het midden leggen en vocht is geen issue :)
Stel dat je twee extra goede exemplaren hebt van dit merk, dan heb je hele mooie resultaten en koopt iedereen deze sticks en blijkt alles hard tegen te vallen. Uiteraard is het omgekeerde ook mogelijk.
Is dat niet bij elke test een probleem? Tweakers test regelmatig ook cpu's en harde schijven, enz en dan testen ze ook geen 40 exemplaren van dezelfde. Niet iedere cpu klokt hetzelfde over, resultaten van een ander bieden geen garantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Zulke specs zijn altijd vrij ruim genomen hoor, dikke kans dat je stickie het gewoon nog doet als hij onder 90 graden is opgeslagen, zo ook op -30. De werking wordt in principe gegarandeerd bij de temps in de specs, maar zal daarbuiten ook nog gewoon werken.
Maar ik ben benieuwd! :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mr_EOS schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:32:
Die kans heb je natuurlijk altijd, maar je moet er vanuit gaan dat je als reviewer gewoon het spul in handen krijgt zoals het ook in de winkel ligt. Dus als jij iets hebt dat prut is, dan is de kans groot dat het ding wat in de winkel ligt ook prut is. Natuurlijk kun je altijd pech hebben dat je een model hebt dat niet goed werkt, maar als je al met 2 of meer sticks gaat testen kun je dat eigenlijk wel uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Megaflix schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:47:

* Gebruikstemperaturen: 0° C to 60° C
* Opslagtemperaturen: -20° C to 85° C
De opslagtemperatuur van elektronica slaat vooral op de opslag en vervoer tussen fabrikant en consument. Het is op dat moment niet in gebruik, dus in het geval van een usb-stick staat er ook geen data op die corrupt kan worden.
Een geijkte thermometer zou geen probleem moeten vormen volgens mij. Alleen wil je dan wel de kerntemperatuur weten en niet die van de buitenkant. Hier zal ik dus nog even over na moeten denken.
Bij de opslagtemperatuur gaat het juist om de buitenkant, dus de temperatuur van de omgeving waar de het ligt opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
easyriider schreef op zondag 08 juni 2008 @ 19:45:
De opslagtemperatuur van elektronica slaat vooral op de opslag en vervoer tussen fabrikant en consument. Het is op dat moment niet in gebruik, dus in het geval van een usb-stick staat er ook geen data op die corrupt kan worden.
Dan moeten ze het niet met zulke grote letters op de site en in de papieren zetten :D Ik ga er gewoon data opzetten, in controleerbare rar-files zoals Terw_Dan al zei en hem dan opslaan bij die temperaturen. En dan kijken tot hoe ver ik kan gaan voor het inderdaad corrupt gaat zijn of dat hij niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Laatst online: 30-04 11:20
http://www.gamekings.tv/i...re-woensdag-the-survivor/

zoiets als dit? ik hou in ieder geval topic in de gaten vind dit soort dingen altijd erg leuk om te zien :)
succ6 ermee

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

is er geen informatie beschikbaar over wetenschappelijke poolstations op antartica of groenland waar ze met usbsticks werken. Of andersom sticks die in de tropen gebruikt worden. Interessant topic!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 11:38
*ook even dit topic meelurken... >:)
Ga je het hele gebeuren ook filmen?
is er geen informatie beschikbaar over wetenschappelijke poolstations op antartica of groenland waar ze met usbsticks werken. Of andersom sticks die in de tropen gebruikt worden. Interessant topic!
Maar die reizen niet binnen enkele seconden van 't eene extreeme naar het andere.
Iets wat hier waarschijnelijk wel getest gaat worden en met een temperatuur verschil vna 100 graden is dat noral fors.

[ Voor 73% gewijzigd door Lennart_1337 op 09-06-2008 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Die Survivor van Corsair proberen ze fysiek te slopen bij Gamekings, ik ga eerst kijken of hij wel voldoet aan de specs die ze opgeven en daarna ga ik kijken in hoeverre die specs nog ruimte bieden aan de boven- en onderkant van de grenzen. En natuurlijk gewoon om zonder pardon wat equipment te slopen >:)

Maar de goedkoopste Survivor is 22 euro, beetje duur om er daar 3 van de gaan slopen bij de eerste test-case :+ Maar mocht de test de eerste keer een geslaagde dag worden met die cheapo Kingston, dan ga ik eens kijken of ik misschien m'n handen kan leggen op andere sticks.

Ik heb in ieder geval besloten dat ik er 3 nodig heb bij het testen. 1 voor de koude-test, 1 voor de hitte-test en eentje als referentie-kader. Dan natuurlijk alle 3 eerst testen onder dezelfde omstandigheden om daarna te kunnen vaststellen in hoeverre kou en hitte enig invloed hebben op het gebruik van de stick.
Lennart_1337 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 00:31:
Maar die reizen niet binnen enkele seconden van 't eene extreeme naar het andere.
Iets wat hier waarschijnelijk wel getest gaat worden en met een temperatuur verschil vna 100 graden is dat noral fors.
Ik test er eentje op de kou, eentje op de hitte, maar mocht de koude het overleven tot -30, dan wil ik hem best ook even meteen naar +85 brengen.

Edit:

Even wat specs opgezocht van de goedkoopste 1GB usb-sticks in Pricewatch

PQI Traveling Disk U190 1GB:
Operating Temperature: 0 to 65℃
Non-Operating Temperature: -20℃ to 75℃

Apacer Handy Steno AH123 1GB:
Bedrijfstemperatuur 0° C tot +60° C (32° F tot 140° F)
Opslagtemperatuur -20° C tot +60° C (-4° F tot +140° F)

Daar zit nog best wat verschil in. Kingston garandeert 25 graden meer aan de bovenzijde dan Apacer.

Maar Transcend maakt het wel heel erg bont aan de onderzijde, die garanderen -40 graden.
Transcend JetFlash V30:
Operation: 0-70 oC, Non-Operating: -40 oC-85 oC

[ Voor 38% gewijzigd door Megaflix op 09-06-2008 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-05 23:42
En? Heb je de testen nog afgerond? Wat zijn je bevindingen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Laten we oude koeien gewoon in de sloot laten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.