Toon posts:

printer aan netwerk hangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een netwerkje thuis via een sitecom d202v5 router.
ik wil daar graag een HP laserjet aanhangen.
de laserjet heeft via de netwerkkaart een vast IP adres gekregen ( wat past binnen mijn router)

Hoe krijg ik de netwerkprinter in de router vastgezet?

Hoe krijg ik de printer op alle computers geinstalleerd?

bvd ton

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je de printer in de router vast willen zetten? Als je de printer op ieder systeem installeert en vervolgens de poort veranderen in het IP van je printer dan ben je er.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:04:
Waarom zou je de printer in de router vast willen zetten? Als je de printer op ieder systeem installeert en vervolgens de poort veranderen in het IP van je printer dan ben je er.
Totdat de printer van de DHCP server een ander IP adres krijgt en dan mag je de configuratie gaan aanpassen van alle computers die willen printen.
(ik denk dan ook dat jij de zin van de TS: 'heeft via de netwerkkaart een vast IP adres gekregen' net even anders gelezen hebt als ik)
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 08:50:
Hoi ik heb een netwerkje thuis via een sitecom d202v5 router.
ik wil daar graag een HP laserjet aanhangen.
de laserjet heeft via de netwerkkaart een vast IP adres gekregen ( wat past binnen mijn router)

Hoe krijg ik de netwerkprinter in de router vastgezet?
Zoek even in de manual van je router lijkt me een aardig idee.

En anders de printer handmatig een IP adres geven wat buiten de range van de DHCP server ligt.
Dus stel dat je router IP adressen uitdeelt tussen: 192.168.0.1 en 192.168.0.100 dan stel je je printer zelf in op 192.168.0.101

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 08-06-2008 09:23 ]

Alles kan stuk.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

remco_k schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:21:
[...]

Totdat de printer van de DHCP server een ander IP adres krijgt en dan mag je de configuratie gaan aanpassen van alle computers die willen printen.
(ik denk dan ook dat jij de zin van de TS: 'heeft via de netwerkkaart een vast IP adres gekregen' net even anders gelezen hebt als ik)
Tja, ligt eraan welke netwerkkaart hij bedoelt. Ik ging gewoon uit van die in zijn printer, dat lijkt me de meest logische stap namelijk. En als die printer een vast IP heeft dan kan de DHCPserver veel zeuren, maar dan verandert dat IP echt niet.

• remco_k

remco_k

Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:31:
[...]

Tja, ligt eraan welke netwerkkaart hij bedoelt. Ik ging gewoon uit van die in zijn printer, dat lijkt me de meest logische stap namelijk. En als die printer een vast IP heeft dan kan de DHCPserver veel zeuren, maar dan verandert dat IP echt niet.
Jij hebt dat zinnetje dus anders gelezen als ik.
Jij leest: op de printer is een vast IP adres ingesteld, ik lees: de printer heeft een IP adres gekregen van de DHCP server.

Ik denk dat de TS even duidelijk moet maken wat nou waar is. :+

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 08-06-2008 09:39 ]

Alles kan stuk.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
ik ben het eens met terw dan.
de printer heeft een vast ip adres gekregen. niet van de router, want dan hoeft hij immers niet nog een keer tegen de router te zeggen dat de printer vastgezet moet worden op een ip adres.verder denk ik dat de meeste printerdrivers. wel overweg kunnen met printers met een dynamisch ip adres.

er zal immers altijd minimaal 1 pc zijn die en driver instaleert om de printer te kunnen gebruiken.
ALs je deze dan shared kan de rest van het netwrk via die pc printen.

je kunt ook de driver op elke pc afzonderlijk installeren.

een netwerkprinter klinkt wel leuk, maar het zorgt er in mijn ofgen alleen voor dat de fysieke verbinding tussen de pc en de printer vervangt door een netwerkkabel via een router of switch.

als je vanaf elke pc onafhankelijk van welke andere pc aan staat wilt printen, moet je op elke pc de driver /printer installeren, wat dus niet eht veel tijdswinst oplevert, of beheergemak.

Verwijderd

Je kan ook gewoon de printer een ip adres laten krijgen via DHCP en dan printen op de host name van de printer in plaats van IP adres.

Op deze manier moet je niets veranderen aan de instelligen van je router.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:51:
Je kan ook gewoon de printer een ip adres laten krijgen via DHCP en dan printen op de host name van de printer in plaats van IP adres.

Op deze manier moet je niets veranderen aan de instelligen van je router.
Ook met een vast IP hoef je niets met de router te doen hoor. De TS noemt de router wel, maar eigenlijk is dat ding helemaal niet belangrijk in dit verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde dus dat ik de nerwerkkaart in de printer een vast ip adress heb gegeven, in de range van de router.
maar dit is niet slim?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ligt eraan als jij een range heb van 192.168.1.10 - 192.168.1.100

En je geeft het ip 13 .... Ja dan kan je DHCP dubbele IP's gaan uitdelen Dus bekijk in je router je DHCP range en ga daarbuiten zitten of ergens hoog.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:14:
ik bedoelde dus dat ik de nerwerkkaart in de printer een vast ip adress heb gegeven, in de range van de router.
maar dit is niet slim?
Dat is juist wel slim, anders heb je het risico dat de printer een ander IP krijgt dat je dan weer moet gaan veranderen op iedere pc. Een vast IP is veel makkelijker.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 18:14:
maar dit is niet slim?
Oke, dan heb ik je eerste post verkeerd begrepen. Ik dacht dat de printer automatisch een IP nummer had gekregen van de DHCP server.
Jij hebt 'm vast ingesteld op een IP binnen de range van de DHCP server en dat werkt wel maar is niet slim.
De kans bestaat dat je DHCP server datzelfde IP uitgeeft aan een andere client in je netwerk en dan heb je ineens een IP adres conflict.
Je moet de printer een adres geven wat buiten de range ligt van je DHCP server maar nog binnen de mask valt.
Zoals ik in m'n vorige post aangaf:
Dus stel dat je router IP adressen uitdeelt tussen: 192.168.0.1 en 192.168.0.100 dan stel je je printer zelf in op 192.168.0.101
En dan nog een post van Terw_Dan die ik even niet snap:
Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:05:
[...]
Dat is juist wel slim, anders heb je het risico dat de printer een ander IP krijgt dat je dan weer moet gaan veranderen op iedere pc. Een vast IP is veel makkelijker.
Verwarring alom nu hier. :P
Nu typt de TS dat hij het IP adres handmatig vast in heeft gesteld en ben jij ineens bang dat de DHCP server de printer een ander IP adres geeft? :+
Of ik begrijp je verkeerd of het was al heel laat, want dit:
Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:31:
...
En als die printer een vast IP heeft dan kan de DHCPserver veel zeuren, maar dan verandert dat IP echt niet.
Klopt wel en is van toepassing op de situatie die de TS nu heeft.
Alleen heeft hij zijn printer een IP adres gegeven die de DHCP server ook nog aan een andere client kan geven en dat is niet erg slim.

Alles kan stuk.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
ach.. als de range van 1 tot 100 loopt en de printer heeft 99 gekregen, en de TS heeft 3 pc's en nog een paar anderer apparaten die een IP krijgen, dan komt de router echt niet toe aan het uitdelen van het IP met 99 aan het eind.

in grote netwerken is zoiets natuurlijk nog niet fool-proof genoeg. een uitbreidinkje op de router, en of een vergroting van de range, en je hebt opeens wel conflicten, en dan moet de printer een ander vast adres krijgen, of een via dhcp. evt. wijzigigingen moeten weer doorgevoerd worden bij clients, etc. is dus niet echt handig dan.
maar je kunt ook de rouer dan configureren dat de printer altijd hetzelfde vaste IP krijgt, bijvoorbeeld aan de hand van het mac-adres of hostname. is een paar regeltjes in de configuratie van de dhcp server.

Verwijderd

Het aan/uit zetten van de router is nog wel eens nodig, afhankelijk wat je er mee doet. Dan kan het gebeuren dat de IP adressen veranderen en je geen verbinding meer krijgt met de geconfigureerde apparaten. Afhankelijk van je router kun je IP adressen vastzetten in je DHCP clients of middels een mac adres uitsluiten. Bij mij staat ook alles gelocked omdat mijn router ook nog wel eens na aan/uit zijn IP adressen anders toewijst en met een server is dat onwenselijk, zeker als je op afstand even moet inloggen :)

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Wat een verwarring weer allemaal.

De DHCP scope hoeft niet het hele (sub)net te beslaan. Gewoon die router op .1 zetten, je eventuele managed switches op .2, .3, .4 instellen en je printer en andere servers, c.q. vate PCs op .17 .18 etc. en dan DHCP scope van .129 tot 254 laten lopen voor gasten (bijv je werk-laptop waar je niet aan de instellingen kan/mag rommelen). Je kan dan nooit krijgen dat een gast per ongeluk van de dhcp server het ip adres van een vaste client krijgt.

Installeren van de printer moet je op alle computers apart doen. Zo werkt dat nu eenmaal onder windows. Vzv ik weet _ook_ als je een 'domme' printer deelt via een andere pc.

P.
Pagina: 1