Clean install met XP Pro SP3, netwerkprinter weigert dienst

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb net de PC van een vriendin geüpgraded van XP Pro SP2 naar SP 3 (met een geslipstreamde clean install, gedownloade CD, wel legale XP Pro key). Het systeem had nog wat relikwieën van de vorige maintainer (waaronder een adminaccount enz. waar niemand een paswoord van had en nog van die zooi), dus met SP3 in het land dacht ik even met een schone lei te beginnen.

De situatie is als volgt: de printer is een gewone USB-printer (HP Photosmart 1000) die aan de router hangt (een Asus WL-500G Deluxe die OpenWRT draait). Onder XP SP2 werkte hij vrolijk, onder Mac OS X ook (en dat doet hij nog altijd, net getest met de Macbook van het gezin). Onder XP SP3 weigert de printer echter resoluut dienst, terwijl ik net dezelfde instellingen had onder SP2...

De printer is ingesteld op een remote port (192.168.1.1, IP van de router) en de printerdaemon luistert op poort 9100. De printer is op Windows geconfigureerd om het RAW-protocol te gebruiken (géén LPR), dat op poort 9100 communiceert standaard. Dat liep tot nu toe goed:

code:
1
2
3
4
5
root@Klio:~# netstat -untl 2> /dev/null | grep 9100
tcp        0      0 0.0.0.0:9100            0.0.0.0:*               LISTEN

root@Klio:~# ps ax|grep 9100
  557 root        280 S   p9100d -b -f /dev/usb/lp0 0

(In tegenstelling tot de Asus-firmware werkt de OpenWRT printerdaemon niet met LPR en die dingen, dus de standaard Asus-instructies zijn ook niet meer van toepassing).

Op dit moment heb ik geen toegang meer tot het Windows-systeem (maar ik heb wel VNC ter beschikking wanneer het op staat), ik heb de printer al meermaals verwijderd en opnieuw toegevoegd, met en zonder reboots. Als ik probeer af te printen dan geeft hij me onmiddellijk een foutmelding dat de opdracht niet verstuurd kon worden, installeer ik de printer lokaal dan werkt het wel goed. Wat gegoogel vertelt me dat er blijkbaar problemen zouden zijn met de spooler in SP3, maar wat ik vaak zie in combinatie daarmee zie opduiken zijn geheugenfouten, en die krijg ik niet - 'gewoon' een uitgebreid dialoogvenstertje dat me jammer genoeg niks wijzer maakt. De wachtrij geeft geen details, de logboeken van Windows evenmin - alleen wanneer ik de printer verwijder of toevoeg lijkt Windows dat de moeite waard te vinden.

Ik ben dus op zoek naar tips :*). Terug naar SP2 valt daar niet onder, dat is pas in laatste instantie een optie, en die kan ik zelf ook wel bedenken :P.

[ Voor 25% gewijzigd door Borromini op 08-06-2008 03:14 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 15:37
Als je de printer aan de pc hangt, herkent CP de printer dan of moet je eerst de software van de printer installeren? Probeer dat eerst. Als dat werkt dan de printer weer aan de router hangen. Dan in XP de printer zoeken in netwerkprinters. Je router zal automatisch een ip aan de printer verbinden.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dat werkt inderdaad, het rotte is dat HP je zo'n gigantische executable voorschotelt die niet uit te pakken valt met WinRAR ofzo - ik heb wel uit de C:\Temp map de uitgepakte drivers kunnen bemachtigen (.inf en .dll dingen), als ik de printer zo toevoeg dan neemt Windows het aan, maar tot nu toe heb ik dat alleen maar geprobeerd met de printer aan de router en niet aan de PC zelf. Ik zal es kijken of het lokaal werkt - ik veronderstel dat je bedoelt dat ik daarna de poort in de printerconfiguratie moet veranderen van een lokale LPT poort naar de remote IP?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Iemand?