Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Wellicht denken jullie: 2 uur in de morgen en dan zo'n topic? Is het zondag? Het antwoord is ja :)

Ik stond net een deel van een fles Amaretto leeg te gieten. Stond al een flink tijdje in de koelkast, telkens met een borrelglaasje wat leger gemaakt en dergelijke. Nu vroeg ik mij af: is het eigenlijk wel bedorven? Ik kon er weinig van ruiken maar dat kan ook door het goedje zelf komen. De flesjes ''huishoudalcohol'', oftewel 70%/85% in de winkel, zijn zo puur dat je er bacteriën mee kunt doden. Dan denk ik: goh, dat zal wel niet bederven. Dus stel dat je het op een afgesloten plaats bewaart waar het niet kan verdampen, dan zou je dit in theorie toch eeuwig moeten kunnen bewaren? Op internet was er allemaal bar weinig over te vinden, behalve dan de stelling dat de THT-datum op alcohol, zout en nog enkele producten onzin was.

Mijn vragen:
  • Is alcohol voor consumptie bederfelijk?
  • Is alcohol voor cleaning meanings bederfelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Alcohol is zelf niet zo snel bederfelijk, daar de meeste organismen die alcohol kunnen afbreken niet groeien op hoge concentraties. Echter, drankjes met alcohol bevatten vaak wel andere bederfelijke stoffen, en als de concentratie alcohol zakt door verdamping etc dan kan er bederf optreden.

Een luchtdicht afgesloten fles zal dus niet snel bederven, maar eenmaal geopend hangt het van andere omstandigheden af.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

lijkt mij ook dat alcohol kan "zakken/stijgen" door soortelijk gewicht waardoor dan het bovenste/onderste laagje dus kan gaan rotten, waarin alle zoet en smaakstoffen zitten.

Overigens waar ligt de grens, want wijn bederft al na paar dagen (smaak dan, wat i.i.g getuigt van het veranderen van de samenstelling/verhoudingen/ingredienten en dus het "begin" van het rottingsproces?); dus hoeveel alcohol moet erin zitten om het als conserveermiddel te mogen beschouwen: 5%? 7.5%? 30%? 70%?

Vaak is het toch ook zo dat de suiker gewoon gegist is, dat i.i.g. met mijn campari altijd; bij de nek is die suiker dan zo vies en stinkt, omdat de alcohol naar beneden gezakt is, maar de suikers/restanten na het schenken aan de wand en dop blijven plakken en dus rotten zonder in de vloeistof aanwezig te zijn.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Seesar schreef op zondag 08 juni 2008 @ 02:49:
dus hoeveel alcohol moet erin zitten om het als conserveermiddel te mogen beschouwen: 5%? 7.5%? 30%? 70%?
Gist overleeft bijvoorbeeld niet boven ongeveer 13% alcohol, en de meeste gisten halen dat niet eens. Het is een van de redenen dat wijn en bier geen hogere alcoholconcentraties hebben. De rest is bijna altijd gedestilleerd.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Overigens waar ligt de grens, want wijn bederft al na paar dagen (smaak dan, wat i.i.g getuigt van het veranderen van de samenstelling/verhoudingen/ingredienten en dus het "begin" van het rottingsproces?); dus hoeveel alcohol moet erin zitten om het als conserveermiddel te mogen beschouwen: 5%? 7.5%? 30%? 70%?
Ik zag ergens een grens van 20% staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 13:21
Je hoort wel eens van die verhalen over dat ze wijn van de bodem van de middellandse zee halen die 2000 jaar oud is en nog drinkbaar is? Terwijl deze toch, een relatief laag alcohol percentage hebben (~ 15%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05 11:19
Er zijn altijd omstandigheden denkbaar waaronder dingen bewaard blijven die dat normaal niet zouden doen. Denk aan mammoetvlees in de permafrost, dat kun je nu ook gewoon eten (in ieder geval doen honden van expedities dat graag).

Onder de zeespiegel in een luchtdicht afgesloten kruik zou wijn misschien goed blijven. Aan de andere kant, ik heb onlangs een fles wijn uit 1970 gedronken, die was niet briljant meer, dus ik zou er een hard hoofd in hebben.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Het lijkt mij dat, zolang de alcohol niet kan vervliegen, je een fles gedistilleerd in principe 'oneindig' goed kunt houden. Inlegging (in alcohol) is een conserveringsmethode. Juist om wat hierboven geschetst is.

Wiki zegt over "op sterk water zetten" het volgende
quote: Wiki
Alcohol is door de accijns nogal prijzig; enigszins met water aangelengde spiritus is een goedkoop alternatief maar moet dan wel eerst van de storende blauwe kleur worden ontdaan, b.v. door behandeling met actieve kool. Verder is het weinig giftig maar wel brandbaar en vluchtig en zal, als de pot niet hermetisch gesloten is, langzaam verdampen.
Hele artikel

Een muis maakt nog geen piepshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eth0 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:55:
Je hoort wel eens van die verhalen over dat ze wijn van de bodem van de middellandse zee halen die 2000 jaar oud is en nog drinkbaar is? Terwijl deze toch, een relatief laag alcohol percentage hebben (~ 15%)?
Ik zag een een show waar ze een blikje erwtensoep van 50 jaar geleden opaten

de theorie was: Wanneer er wel bacterien in gezeten hadden was het blikje allang ontploft.
ik neem aan dat dit analoog ook een beetje geld voor die flessen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Eeuwig sowieso nooit. ookal zou de fles luchtdicht afgesloten zijn. Moleculen vallen na verloop van tijd uit elkaar waardoor de stof 2 andere stofjes word. Natuurlijk duurt dit wel enorm lang, en voordat het process zover is dat het niet meer drinkbaar is duurt nog veeel langer.

Dit hangt er dan weer van af hoe warm de omgevingstemp is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Wijn kan bederven als er zuurstof in komt. De ethanol wordt dan door gisten of bacterien aeroob omgezet in azijnzuur. Mits zuurstofvrij afgesloten blijft wijn zeer lang goed. In sterke drank kunnen die organismen echter niet groeien en daardoor zal sterke drank niet bederven. Tenminste, zolang de alcohol niet vervliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201582

[b][message=30204341,noline]...
Ik stond net een deel van een fles Amaretto leeg te gieten. Stond al een flink tijdje in de koelkast, ...
beetje offtopic, maar: Waarom bewaar je je Amaretto in de koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Anoniem: 201582 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:24:
[...]

Soms vind je drank koud lekker. Ik zet ook vaak Coebergh in de koelkast
Anders doe ik wel ijsblokjes erbj.

[ Voor 6% gewijzigd door Silver7 op 09-06-2008 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Toevallig vroeg ik me dat laatst ook af i.v.m. een fles baileys. Na wat googelen trok ik de conclusie dat dat spul tot 3 maanden na opening houdbaar was. Ik neem aan dat dus voor een hoop sterke dranken ook een maximale houdbaarheid geldt na opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Anoniem: 9942 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 01:14:
Wijn kan bederven als er zuurstof in komt. De ethanol wordt dan door gisten of bacterien aeroob omgezet in azijnzuur. Mits zuurstofvrij afgesloten blijft wijn zeer lang goed. In sterke drank kunnen die organismen echter niet groeien en daardoor zal sterke drank niet bederven. Tenminste, zolang de alcohol niet vervliegt.
Je mag er dus van uitgaan dat als je de fles niet te lang openlaat je er een flinke tijd mee kunt doen, en hoe hoger het percentage hoe langer het goed blijft?
Anoniem: 201582 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:24:
[...]

Dat kalopt wat Silver7 zegt. Koud vind ik em lekkerder.

Waarbij deze post tevens dient als bewijs dat ik me niet doodgezopen heb van het weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Baileys zit onder andere room in dus dat niet niet lang goed blijft kan ik me wel voorstellen. Bij ons was de amaretto ook niet goed meer. Dat kan echter komen doordat hij niet op een donkere plek heeft gestaan. Onder zonlicht gaan een hoop stoffen op de duur wel ontleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:29

boner

misantropisch altruïst

als er iets van zuurstof in het opgeloste spulletje zit zal de alcohol zich langzaam van ethanol omzetten in azijnzuur.

daarom worden wijnen als ze open zijn ook zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

lijkt mij ook dat alcohol kan "zakken/stijgen" door soortelijk gewicht waardoor dan het bovenste/onderste laagje dus kan gaan rotten, waarin alle zoet en smaakstoffen zitten.
Drank is voor x% alochol en voor 99-x% water. Water en alcohol lossen in elkaar op. Als je alcohol naar boven komt drijven heb je een nieuwe natuurwet ontdekt ;)

Om op de vragen van de TS te antwoorden: alcohol voor consumptie en schoonmaakalcohol zijn geen van tweeen bederfelijk. Het spul is zwaar giftig voor zo ongeveer alles dat leeft, dus zal er geen bederf optreden als gevolg van bacterien of schimmels.

Dit geldt alleen als je het over zuivere alcohol hebt.

Als je met "alcohol" alcoholhoudende drank bedoelt, dan hangt het zoals gezegd af van de concentratie. Vanaf 15% redden je schimmels (gist) het al niet meer, sommige bacterien kunnen het wat langer volhouden.

Je vraagt je trouwens af of een eventuele organische verontreiniging van een vergif schadelijk is? Met andere woorden, je vraag is eigenlijk alleen relevant als de schade door het bederf ernstiger is dan de schade door de alcohol.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je mag er dus van uitgaan dat als je de fles niet te lang openlaat je er een flinke tijd mee kunt doen, en hoe hoger het percentage hoe langer het goed blijft?
Bij sterke drank (>25%) in een afgesloten fles waar meer dan een bodempje in zit, mag je ervan uit gaan dat die jaren houdbaar is. Daar groeit echt niets in. Ook als de fles al eens open geweest is. Ook de officiele datum zegt weinig, maar voor die uitspraak aanvaard ik geen verantwoordelijkheid ;) Bewaren in een koele en donkere plaats is wel aan te bevelen omdat licht en warmte bederf kunnen veroorzaken zonder dat daar micro-organismen voor nodig zijn.

Verder zal het sterk afhangen van het drankje hoe lang het echt houdbaar is. Whiskey en wodka zullen het langer (decennia, misschien wel eeuwen) uithouden dan zoete drankjes. Baileys is zoals gezegd een uitzondering door de room die het bevat - die room zal op langere duur gaan schiften.
Drank is voor x% alochol en voor 99-x% water. Water en alcohol lossen in elkaar op. Als je alcohol naar boven komt drijven heb je een nieuwe natuurwet ontdekt
Er zijn best stoffen die volledig mengen maar onder invloed van zwaartekracht uiteindelijk toch ontmengen. Alcohol en water lijken qua soortelijk gewicht en chemische eigenschappen echter wel veel teveel op elkaar om dat binnen relevante tijdsschalen en bij kamertemperatuur te zien gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 10-06-2008 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
hoe zit het dan eigenlijk met pasoa en safari... heb namelijk geen idee wat daar de ingredienten van zijn, maar wel nog flessen van staan (waar ik overigens nog geen slok uit genomen heb ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 16:56

BertV

Handgemaakt

Edwardvb schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:46:
hoe zit het dan eigenlijk met pasoa en safari... heb namelijk geen idee wat daar de ingrediënten van zijn, maar wel nog flessen van staan (waar ik overigens nog geen slok uit genomen heb ;))
Ik heb flessen van bijna 10 jaar oud staan.
Je hebt kans dat het een gedeelte van de smaak verliest.
Kan er nooit slechter op worden. ;)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe zit het dan eigenlijk met pasoa en safari... heb namelijk geen idee wat daar de ingredienten van zijn, maar wel nog flessen van staan (waar ik overigens nog geen slok uit genomen heb )
Suiker, alcohol en smaakstoffen? :P Alcoholpercentage zit rond de 30 procent geloof ik dus dat blijft wel goed.

[edit]correctie, 20% voor safari. Zit op het randje dus. Ik kan me voorstellen dat dat in een halflege fles ofzo nog wel eens een beetje zou kunnen gaan schimmelen. Zie je vanzelf ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 10-06-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Anoniem: 9942 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:54:
[edit]correctie, 20% voor safari. Zit op het randje dus. Ik kan me voorstellen dat dat in een halflege fles ofzo nog wel eens een beetje zou kunnen gaan schimmelen. Zie je vanzelf ;)
offtopic:
Niks aan de hand, dan geef je dat aan gasten die je niet mag. Wel de fles pontificaal op tafel zetten en roepen dat het disigner Safari is ;)

Een muis maakt nog geen piepshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb al 2 jaar een fles whisky in de bijkeuken staan maar dat smaakt nog net zo...
De keuken heeft een platdak en de wasdroger staat er dus het word er regelmatig erg heet.
Pagina: 1