Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] Systeem loopt vast en er klinkt een consequente tik

Pagina: 1
Acties:

• DukeNukem3D
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-08 13:36
Mijn Vista loopt vast, en er wordt geen foutmelding of iets dergelijks gegeven. Soms kan ik opeens weer verder werken en soms duurt het vrij lang. Onderstaand zal ik zoveel mogelijk zinnige informatie proberen te geven maar ik ontvang graag kritiek als iets onvolledig, incorrect of onduidelijk is.

De genoemde tik in de titel is eerder een ratel maar dat is niet meer wijzigbaar geloof ik...

Uiteraard heb ik op alle symptomen gegloogled maar helaas...

Mijn systeem:

Dell XPS 420
quad core Q6600 2,4 ghz
Vista Home Premium
3 gb geheugen

Hoewel mijn probleem voor mij werkelijk een raadsel is omdat ik totaal geen "foutgegevens" krijg toegespeeld of taakbeheer kan raadplegen op het moment dat het toeslaat, kan ik wel wat dingen vertellen om het probleem misschien beter identificeerbaar te maken:

Diagnose:

Systeem loopt vast, scherm zoals laatst bezig blijft staan of wordt zwart.

Harde schijf klinkt als aan het verwerken alleen niet alsof er daadwerkelijk veel verwerkt wordt. Er klinkt een consequent geluid uit de computer, elke seconde 2 tikken.

Er kan via Media Center niets opgenomen worden. Die geeft aan dat er een storing was in het TV signaal maar de oorzaak is volgens mij gewoon dat Vista en alle gegevensstroom "freezed" dus er ook geen opname gedaan kan worden.

Het verdwijnt soms heel snel, soms na een minuut 5 en soms zelfs 10.

Bijzaken, mogelijk het vermelden waard:

Mijn fysiek geheugen bouwt altijd op en niet af (is dat normaal?). Het begint rond de gb als ik Windows start en het zit soms consequent (zonder iets intensief te gebruiken) op 2 gb. Ik weet dat het gebruik van het geheugen in Vista gestegen is maar dit vind ik redelijk veel.

PCU gebruik is nagenoeg nooit zeer hoog.

IO Leesbewerkingen van proces Svchost zit op circa 245.000.000 (in de honderden miljoenen dus). Dan is er nog een tweede Svchost met ca 27.000. Media Player is verder de enige met ca 20.000, de rest is allen lager. Is dat normaal?

Ik ben erachter gekomen dat ik zeer, zeer, zeer veel fouten in mijn logboek kreeg (20.000 fouten in 6 dagen) met ID 3031 van de gegevensverzamelaar (volgens mij indexering). Na het verwijderen van de 'oude' index is mijn computer wel wat rustiger geworden en is die fout weg met verschijnen in het logboek.

Door een consequent geluid van de harde schijf vermoedde ik dat er iets met de HD was. Op een gegeven moment wilde de PC zelfs helemaal niet meer opstarten. Soms weer wel en dan weer niet. Hij gaf aan dat hij geen toegang tot de HD had. 1x een blauw scherm gehad maar dat was weg voordat ik er een foto van kon maken. Dell gebeld, die hebben me aangeraden om tests te runnen via diagnostics (wat ik al gedaan had en toen ook geen fouten gaf net als deze keer). Ze hebben uiteindelijk wat moederboard updates gedaan en mn BIOS geflashed. De conclusie van Dell was een software probleem en raadde me aan (alsnog) een complete herinstallatie te doen omdat het probleem weer terug zou kunnen komen. Het probleem van totaal niet meer opstarten heb ik niet meer gehad. Ik weet niet of dit probleem gerelateerd is aan het probleem wat ik hier probeer op te lossen maar ik vermoed van wel omdat de computer toentertijd ook met ditzelfde euvel vastliep en daarna niet wilde herstarten.

Zinloos maar misschien toch het vermelden waard...?

Het lijkt erop dat het altijd in de avonduren gebeurd maar is lang niet zeker want overdag werk ik er nauwelijks op.

Ook krijg ik vaak de melding: De batterijen van uw draadloze trackball zijn heel laag. :+
Overigens terecht maar hij werkt onderhand nog een maand op dezelfde batterijen met die melding. ;)

Vervelend dat taak beheer pas gaat lopen vanaf het moment dat ik het (kan) start(en) en het consequent een momentopname is. Ik zou graag zien welke belangrijke ontwikkelingen er plaats hebben gevonden in een bepaalde periode.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeNukem3D op 08-06-2008 00:24 . Reden: Toevoegingen ]

Prettige dag.

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 15:37
Test de hdd met een testprogramma van de fabrikant van de hdd. Wat voor merk hdd is het? Als de hdd goed is dan zou je nog het geheugen kunnen testen met b.v. memtest86.
Als dat ook goed is een backup maken van je hdd en Windows er opnieuw op. Let op dat je de juiste drivers gebruikt, want als het inderdaad geen hardwareprobleem is dan moet het bijna wel een driver probleem zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DukeNukem3D schreef op zondag 08 juni 2008 @ 00:09:
Mijn Vista loopt vast, en er wordt geen foutmelding of iets dergelijks gegeven. Soms kan ik opeens weer verder werken en soms duurt het vrij lang.
Een mogelijke oorzaak daarvoor is een (driver) deadlock.
Twee processen die op elkaar staan te wachten en daardoor alle verdere instructies voor de CPU ophouden.
Nou noem je er ook nog bij dat je op zo'n moment iets hoort ratelen, dat kan aangeven dat er iets geladen moet worden wat het conflict oplevert.

Je kan eventueel kijken wat je met "The Case of the Unexplained..." kan achterhalen.
Er is een mogelijkheid om via een toetsencombinatie (ctrl-ctrl+scroll-lock) op zo'n moment zelf een BSOD te genereren zodat je de oorzaak kan achterhalen via een debugger.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device