Digitale TV tegelijkertijd kijken en opnemen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264338

Topicstarter
Ik heb al voor oplossingen voor dit probleem gezocht (zowel via Google als op Tweakers), maar de aangedragen oplossingen lijken niet te werken.

Mijn ouders hebben digitale televisie van Ziggo (@Home). Voor zover ik weet hebben ze het standaard abonnement (vermoedelijk nu Z1) Ze hebben net een nieuwe LCD-TV gekocht, namelijk de Samsung LE32R81B. Bij wijze van verrassing heeft mijn vader een HDD/DVD-recorder gekocht. Dit is de Sony RDR-HX750. Ze willen graag zowel digitale televisie opnemen en tegelijkertijd kijken. Op dit moment is dat niet mogelijk omdat er wordt opgenomen wat er op dat moment gekeken wordt. Wanneer ik dus bijvoorbeeld Ned 1 opneem op de HDD/DVD-recorder en dan op de set top box wegzap naar Ned 2, neemt de HDD/DVD-recorder Ned 2 op. Zap ik dan door naar Ned 3, dan neemt hij dat op. De HDD/DVD-recorder neemt op wat er op dat moment op TV is. Ik denk zelf dat dit komt doordat de set top box en de HDD/DVD-recorder beide waarschijnlijk maar 1 digitale tuner hebben (kan het niet helemaal duidelijk vinden in de omschrijvingen).

Ik heb hierbij 3 vragen:

- Wat moet er gebeuren zodat er zowel digitale TV kan worden gekeken als opgenomen? Waarschijnlijk moet de set top box of de HDD/DVD-recorder over 2 digitale tuners beschikken, maar welke van de twee apparaten moet dit hebben?
- Op dit moment is het beeld niet echt fantastisch. Films lijken wel te snel te lopen of slecht nagesynchroniseerd. Het maakt niet uit of ik het signaal rechtstreeks loopt van de set top box naar de TV of via de HDD/DVD-recorder wordt doorgelust. Enig idee wat hier mis kan zijn?
- Op de HDD/DVD-recorder zit een HDMI uitgang. Wanneer het signaal via een HDMI kabel van de set top box naar de TV gaat, is het signaal dan scherper? Moet er aparte apparatuur worden aangeschaft om HD-TV te kunnen kijken? (TV is HD-ready).

Apparatuur nog ff op een rij:

Set Top Box: Samsung DCB-270R (/XEN)
http://www.kieskeurig.nl/...7923DC125744E0049E914.htm http://www.digitalekabelt...samsung_b270r/index.shtml

LCD : Samsung LE32R81B
http://www.kieskeurig.nl/...191B0C12572A400574F29.htm

HDD: Sony RDR-HX750
http://www.kieskeurig.nl/...66561C12572A400478DE1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 15:11
- Inderdaad heb je om het ene digitale-tv kanaal te kunnen kijken en een ander tegelijkertijd te kunnen opnemen twee digitale-tv decoders of een decoder met twee tuners nodig. De HDD/DVD recorder heeft slechts een analoge tuner, is dus geheel ongeschikt.

- Geen idee, afgezien van wat beeld storingen (blokvorming, mogelijk t.g.v. slechte gevoeligheid van mijn decoder) is digitale-tv van Ziggo (eerder @Home) hier prima.

- Scherper zal het nauwelijks zijn: ook met een analoge verbinding is SD-tv prima mogelijk (HD gaat trouwens ook prima analoog, via een component-video verbinding). Inderdaad is er voor HD een daarvoor geschikte decoder nodig: de normale digitale-tv decoders gaan niet verder dan SD (Standard Definition), HD is een stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264338

Topicstarter
Ok, duidelijk.

Nog 1 vraag:

Moeten ze ook twee abonnementen afsluiten om zowel digitale TV te kunnen kijken als te kunnen opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
Nee, dat is niet nodig, want je singaal komt gewoon via één kabel binnen, je hebt alleen een decoder nodig met 2 tuners. geen 2 abbonomenten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 22:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Inderdaad zo'n Humax 9200 heeft twee tuners en kan gebruikt worden met @home/ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 15:21

beany

Meeheheheheh

Er zijn verschillende apparaten te krijgen: Siemens, Samsung, Humax en nog wat anderen.

Mocht je overgaan tot aanschaf van zo'n apparaat dan raad ik je de Siemens af. Deze wordt niet meer gemaakt(ligt nog wel op voorraad links en rechts) en ook software updates worden niet meer gemaakt. Ding zit vol bugs en crashed regelmatig. Ik heb hem van ellende weg gedaan!

De Samsung schijnt goed te zijn. Ik heb zelf de Humax en ben er bijzonder tevreden over!

Hoe dan ook... let erop dat er 2 tuners in zitten(zoals al gezegd). Echter, de twin-tuner apparaten met opname mogelijkheid kosten wel gelijk een paar centen(reken op zo'n 300 euro).

[ Voor 6% gewijzigd door beany op 09-06-2008 10:37 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 15:44

grep

meer begrep...

ParkOverall schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 22:41:
- Inderdaad heb je om het ene digitale-tv kanaal te kunnen kijken en een ander tegelijkertijd te kunnen opnemen twee digitale-tv decoders of een decoder met twee tuners nodig. De HDD/DVD recorder heeft slechts een analoge tuner, is dus geheel ongeschikt.
Ik heb op dit moment een decoder met 1 tuner en een analoge tv eraan en moet dus met de AB van die decoder zappen als ik digitaal wil kijken.
Stel dus dat ik een decoder met 2 tuners zou aanschaffen, dan neem ik aan dat ik dus aan 1 uitgang een tv kan hangen en aan de andere een of ander opneem apparaat (HD recorder, HTPC oid).
Wat mij dan nog niet duidelijk is is hoe het kanalen wisselen dan gaat. Gaat dat via die tuner op de decoder? Hoe gaat zappen met de tv dan bv?

[ Voor 3% gewijzigd door grep op 11-06-2008 06:50 ]

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalekabeltv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02-2023
grep schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 06:49:
Stel dus dat ik een decoder met 2 tuners zou aanschaffen, dan neem ik aan dat ik dus aan 1 uitgang een tv kan hangen en aan de andere een of ander opneem apparaat (HD recorder, HTPC oid).
Wat mij dan nog niet duidelijk is is hoe het kanalen wisselen dan gaat. Gaat dat via die tuner op de decoder? Hoe gaat zappen met de tv dan bv?
Nee, de huidige decoders met 2 tuners zijn allemaal PVRs (dwz, ingebouwde hardeschijfrecorder). Ze geven op beide uitgangen hetzelfde signaal. Zo kan je dus niet opnemen op een externe opneem apparaat terwijl je iets anders kijkt. De tweede tuner is om op te nemen met de ingebouwde recorder, en/of om een tweede zender met Picture In Picture te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78656

Om enige flexibiliteit te houden, maar wel een potentieel iets lagere kwalliteit opnamen gebruik ik 2 losse decoders.

Een decoder (Samsung HD) staat in mijn woonkamer en is aangesloten via HDMI aan mijn tv.
De andere decoder (nu een Philips voorheen Panasonic) staat in de slaapkamer via Scart (RGB) verbonden aan mijn HDD recoder die ook weer via Scart RGB aan de tv hangt.
Nu is het zo dat als ik iets wil opnemen mijn smartcard in de philips gaat en de recoder dus het externe kanaal opneemt. Dan kan ik in de woonkamer alleen ned 1 (evt HD) kijken daar dit zo goed als de enige ongecodeerde zender is.

Ik heb voor deze oplossing ipv pvr gekozen ivm het mogelijk branden op dvd.
Het "probleem" met een pvr is dat men de opname alleen kan kijken via die pvr, of heel wat werk moet verrichten via bijv. pc.
Met mijn constructie neem ik iets op de HDD op maar kan dit daarna naar dvd omzetten om het des gewenst elders (bijv. in de woonkamer) te kijken.
Zoals gezegd heb ik nu een paar nadelen, met name:

- Kan niet kijken en opnemen tegelijk.
- Opname kwaliteit is potentieel lager in kwaliteit in vergelijk tot pvr.

Nadeel 1:
- Kan niet kijken en opnemen tegelijk.
De oplossing hiervoor is natuurlijk 2de smartcard.
Op dit moment dient men echter nog een apart abo hierop af te sluiten als men de extra zenders wenst. En ik neem ook nog wel eens iets op van bijv. Discovery Sience of Travel & Living, Duitse commerciele etc. Een kaart met basis en een met totaal geeft dan toch nog telkens wisselen, niet zinvol dus.
Gelukkig zal tegen het eind van het jaar, mogelijk eerder, de extra abo kosten verdwijnen bij ziggo en veranderen in een jaarlijkse bijdrage. Dan zal ik een tweede smartcard met totaal pakket nemen en is het probleem / nadeel verleden tijd.

Nadeel 2:
- Opname kwaliteit is potentieel lager in kwaliteit in vergelijk tot pvr.

Een pvr neemt de ruwe data op, er vindt dus geen verlies / aanpassing aan het signaal plaats.
Bij een hdd-recoder komt het signaal via scart (analoog) binnen. Het signaal is dus van digitaal naar analoog omgezet en dan vindt weer een analoog naar digitaal omzetting plaats om het op te nemen.
Daarnaast is het dvb-c signaal normaal variabel in bitrate terwijl mijn recoder (zo goed als) fixed is. Ned 1, 2,3,4, 5 etc zijn tevens veel hoger in bit-rate dan mijn recoder normaal doet. Ik verlies dus in kwaliteit, maar desondanks vindt ik de opname kwaliteit ruim voldoende om terug te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Davidshadow13 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:07:
Nee, dat is niet nodig, want je singaal komt gewoon via één kabel binnen, je hebt alleen een decoder nodig met 2 tuners. geen 2 abbonomenten.
Kleine side note:
Dit gaat dus niet op bij alle digitale TV aanbieders.

In mijn geval bijvoorbeeld (kabel boer: Rekam, digitale TV: Caiway), moet je dus per 'kaart' een appart abbonnement hebben.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep

grep

meer begrep...

Hou toch een nare smaak over aan dit "gedoe" als ik het zo lees.

Een functionaliteit als "iets op kunnen nemen terwijl je iets anders kijkt" lijkt me toch vrij normaal in deze tijd en nu moet je daar bij digitale tv weer allerlei grappen en grollen voor uithalen.
Is dit nou vooruitgang? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@SinergyX: Voor zover ik weet geldt dat ook voor @Home/Ziggo. Ik heb boven op de slaapkamer een gratis abonnement met het standaard pakket en het uitgebreide pakket in de woonkamer. Je hebt voor beide apparaten een smartcard nodig, anders ontvang je alleen de free-to-air-kanalen en dat is maar heel weinig :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

grep schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:30:
Hou toch een nare smaak over aan dit "gedoe" als ik het zo lees.

Een functionaliteit als "iets op kunnen nemen terwijl je iets anders kijkt" lijkt me toch vrij normaal in deze tijd en nu moet je daar bij digitale tv weer allerlei grappen en grollen voor uithalen.
Is dit nou vooruitgang? :'(
Het valt wel mee. Als je een PVR hebt(een twin tuner decoder met harde schijf) dan kan je opnemen terwijl je iets anders kijkt. Het zappen gaat via de PVR. Je tv zet je op het EXT kanaal waar je decoder(PVR) op aangesloten is(scart of HDMI). Vervolgens zap je alleen nog maar met de AB van de PVR. In feite doe je dan alles via je PVR: tv kijken, opnemen, programma pauzeren, opname bekijken etc etc. Alles wat je dan ziet is digitaal, en alles met 1 AB. Wil je het analoge kanaal bekijken zal je je AB van de tv moeten pakken en daar mee gaan zappen. Analoog kijk je alleen nog maar wanneer er storing is in het digitale signaal(nog nooit meegemaakt). Analoog moet je dan dus zien als een back-up :)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar een twin Tuner kan toch met 1 kaart niet 2 'digitale signalen' creeren? (of ze hebben me verkeerd voorgelicht bij de caiway shop).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:38
Wat je ook kunt doen is de binnenkomende atennekabel eerst aansluiten op de harddiskrecorder. Vervolgens via de coax uitgang de kabel op de antenne-ingang aansluiten op het digitale kastje. Vanuit het digitale kastje ook weer de coax kabel aansluiten op je tv (voor analoge tv) en de andere kabels die benodigd zijn voor digitale tv vantui je kastje aansluiten op je tv en tenslotte nog je harddisk recorder op je tv aansluiten.

Nu kun je tegelijk opnemen en digitale tv kijken. Enigste nadeel is dat je geen digitale tv op kan nemen, maar aan de andere kant scheelt het een hoop geld aan een geschikte HD-decoder.

Overigens kun je via een standaard kastje GÉÉN HD kijken. Hiervoor heb je een (duurdere) HD-decoder nodig waar je dan WÉL weer digitale tv mee kunt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep

grep

meer begrep...

Plus dat je dan vast zit aan de functionaliteit van zo'n PVR, terwijl ik graag mijn eigen keuze wil maken waar ik m'n series opneem (zit momenteel bv. aan een HTPC te denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

SinergyX schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:38:
Maar een twin Tuner kan toch met 1 kaart niet 2 'digitale signalen' creeren? (of ze hebben me verkeerd voorgelicht bij de caiway shop).
Ehm, er zit 1 decrypt module in(die de smart-card gebruikt voor het decoderen). Beide tuners maken gebruik van deze decrypt module. Deze is dus krachtig genoeg om beide tuners te voorzien. Zover als ik weet iig.

Hoe dan ook, een twin-tuner kan gewoon 2 kanalen weergeven/opnemen. Sterker nog, bepaalde twin-tuners(met HD) kunnen zelfs tegelijkertijd 2 kanalen opnemen en 1 weergeven. Maar welke zender er dan weergegeven kan worden is sterk afhankelijk van de indeling op frequenties e.d.(iets met transponder indeling).

Als je een twin-tuner met harde schijf apparaat koopt kan je gewoon opnemen en tegelijkertijd een zender bekijken. Geen probleem! En alles via 1 afstandsbediening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
SinergyX schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:38:
Die twin tuner HD-decoder waarvan in dit tpoic die link is gegeven heeft een ingebouwde harddisk. Ik weet niet of ze daadwerkelijk 2 afzonderlijke digitale uitgangen hebben. Is dit niet het geval, dan moet je een 2de decoder kopen en nog een abbo afsluiten. Mocht je een uitgebreid pakket nemen (z2 van ziggo) dan moet je -als je die zenders via beide decoders wilt ontvangen- voor allebij die abbo's het tarief van z2 gaan betalen (of je moet de abbo kaartjes switchen van decoder naar decoder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
beany schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:45:
[...]

Als je een twin-tuner met harde schijf apparaat koopt kan je gewoon opnemen en tegelijkertijd een zender bekijken. Geen probleem! En alles via 1 afstandsbediening...
Ze hebben al een harddiskrecoder gekocht. Een decoder met nog eens een harddisk zou een beetje dubbelop zijn en zonde van het uitgegeven geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66431

Het inderdaad wel degelijk mogelijk... ikzelf gebruik hier de qmotion 400i (zie www.qmotion.nl). Dit is een VISTA (mce) pc met twee digitale tuners erin en een floppy smart card reader die de beide tuners voorziet van een (draadloos!) digitaal signaal... dus kan digitaal opnemen en kijken tegelijk. Deze bak koste wel 1850 euries... maar het is mogelijk.

De vraag is of kabel bedrijven dit wel "willen"... ik kan me voorstellen dat ze liever zien dat je twee smartcards (en dus 2 abo's) gebruikt... dan verdienen ze namelijk meer geld! (zaken doen = vaak gewoon lekker dom zijn).

Uuuhhh.. nog andere vragen? ;-)

success!

P.s. voor meer info en interessante hints betreft dit onderwerp bekijk dit filmpje maar even:
http://www.hardware.info/...Center__MSI_Wind_preview/

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 66431 op 16-07-2008 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
1850 euro voor een losse bak noem ik geen oplossing, zeker niet als er al aangegeven is dat 300 euro al aan de prijs is. Zelf denk ik dat t niet zo handig is geweest om gewoon een HD/DVD recorder te kopen zonder na te denken of je hier wel iets aan hebt. Laat je dan eerst voorlichten denk ik door je kabelaar.

Ik zit bij UPC en daar zit je helemaal vast aan de door hun geleverde apparaten. Ben er opzich wel tevreden over (HDTV DVR box van Philips) maar had het liever in eigen hand gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor dat geld neem ik dan nog wel een 2de full-abbo erbij om een 2de smartcard+decoder te hebben.

Blijft toch jammer, dat hele TV aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 66431 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 08:34:
Het inderdaad wel degelijk mogelijk... ikzelf gebruik hier de qmotion 400i (zie www.qmotion.nl). Dit is een VISTA (mce) pc met twee digitale tuners erin en een floppy smart card reader die de beide tuners voorziet van een (draadloos!) digitaal signaal... dus kan digitaal opnemen en kijken tegelijk. Deze bak koste wel 1850 euries... maar het is mogelijk.
Fantastisch. Maar het kan dus al ook voor zo'n €300 met zo'n HD-recorder als al eerder in dit topic is aangegeven.
Pagina: 1