DNS fallback (hoe zouden jullie dit aanpakken)

Pagina: 1
Acties:

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02 07:45
Wat we hebben:.
Twee webservers (met allebei subdomein.voorbeeld.tld erop),
Ze hebben 2 verschillende IP adressen. Puur als failover oplossing ingericht.
DNS 2 en 3 wijzen altijd naar webserver1. (primaire DNS is bij hostingbedrijf)

Wat we willen:

Als webserver 1 down is kan 2 het overnemen. Dat is het idee.

Hoe:
Mijn (idee) oplossing is nog niet helemaal perfect en ik ben daarom benieuwd hoe anderen dit oplossen.

Zelf een secundaire en tertiare dns draaien en deze dmv ttl-60 sec+ ping-webserver1-after-5-errors-update+notify-dns records-naar-ip2. script laten fallbacken.
(Vraag: kan/mag een 2e of 3e DNS server dit ook doorgeven aan de primary DNS server?

Of: server 1 en 2 draaien NS2 en NS3 DNS. Als server 1 uitvalt, valt ook NS2 uit.
Daar iets mee doen. Round Robin is random dus heeft de helft dan ws de verkeerde website voor zich. (Vraag: kan je niet gewoon 2 IP's opgeven voor een A record?

Of een soort van ruwe loadbalancing draaien maar ja, als die dan wegvalt...moet je weer een tweede loadbalancer inzetten en een hoofdloadbalancer die de loadbalancers weer.....loadbalanced.

Ik lees er genoeg over op GoT en Google maar ik wil gewoon even praktijkvoorbeelden van (geteste) oplossingen.

Verwijderd

Het is denk ik geen goed idee om je DNS records aan te passen als er een failure ontstaat op je primaire webserver. DNS records worden door caching nameservers vrijwel altijd voor minimaal 24 uur bewaard ook al staat je TTL op minder dan dat. Alleen als alle clients rechtstreeks je eigen DNS server raadplegen (bijvoorbeeld op een LAN) is het een optie.

Je kan prima twee (of meer) A records met verschillende IP adressen maken voor dezelfde host. De DNS server zal ze dan steeds omwisselen bij het uitgeven. Dus bij de eerste DNS request zegt 'ie het is IP adres X en Y, en bij de volgende request Y en X. Webbrowsers proberen het eerste adres en als die niet binnen een aantal seconden reageert wordt het volgende IP adres geprobeerd. Dat heeft tot gevolg dat grofweg de helft van je clients op de ene server zit, en de andere helft op de andere server. Op dat een werkbare situatie is ligt eraan wat er op die webserver draait. Het is in ieder geval een veel gebruikte methode. Doe maar eens een nslookup van bijvoorbeeld google.nl -> 3 ip adressen. Als je dat een paar keer achter elkaar doet kan je ook zien dat de adressen "doorschuiven".