Toon posts:

Twee routers aan elkaar koppelen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai allemaal,

Hier een vraagje van een noobje:

Zit hier bij me ouders en dacht dat zij een gewone ISDN modem hadden en dat ik daar wel even een wireless router aan zou kunnen koppelen, maar dat blijkt helaas lastiger dan ik dacht.
Ik vermoedt dat zij een modem en router in 1 hebben, want zodra ik het kabeltje waarbij 'DSL" staat in de WAN poort plug dan valt de telefoon uit...

Anyway, hier de gegevens:

- Telefoonprovider KPN, ISDN
- Internet ADSL van Tele2, over de KPN lijn
- Er zitten zoveel kastjes en aansluitingen dat ik pas vanaf de splitter het netwerk kan uitleggen.

Ik weet niet wat belangrijk is, dus ik knal alles hier maar neer vanaf de splitter:
- Alcatel Speedtouch ISDN Splitter, 3 uitgangen genaamd modem, ISDN en line
- Dan het vermoedelijke modem/router: Speedtouch (type staat er niet op en weet ik niet), 3 lampjes:
@, *uit en aan teken* en een soort vorkje
Ingangen: voeding, dun kabeltje vanaf de splitter in de ingang die DSL heet en vier LAN-kabels voor de pc's

De router die ik heb gekocht is een:
- Sweex wireless broadband router 300MBPS, ik vermoed dat het type LW300 is (staat op de sticker op de achterkant)

Wat ik wil:
- Het modem/routertje wat er nu staat heeft geen wireless, wat ik wil is het modem/routertje (speedtouch) aansluiten op de Sweex wireless router, met minstens 3 bekabelde verbindingen en de rest draadloos. De computers aansluiten en de beveiliging lukt me wel, het probleem zit hem erin dat ik niet weet hoe ik twee "routers" aan elkaar moet koppelen.

Er is geen WAN uitgang/ingang in de speedtouch, dus moet ik ze via kabels verbinden, maar hoe zorg ik ervoor dat ik internet op de Sweex krijg die dit verdeeld naar andere pc's?

Help? :?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DHCP aan op modem, uit op de router. Enkel de 4(?) LAN poorten v/d router gebruiken, niet de WAN. Dan is de router effectief dus een switch geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:23:
DHCP aan op modem, uit op de router. Enkel de 4(?) LAN poorten v/d router gebruiken, niet de WAN. Dan is de router effectief dus een switch geworden.
2 vragen:
- Hoe zet ik de DHCP aan op het modem
- Hoe zet ik het uit op de router

Hoe het uit moet op de router kan ik met een beetje vogelen nog wel ontdekken denk ik (inloggen op de router en dan even rondsnuffelen, moet vast ergens staan).

Maar inloggen op het modem is een mysterie voor mij, want ik weet niet wat het IP van het modem is.

edit: even een hele domme extra vraag: dus een LAN kabel van een LANpoort op de speedtouch naar een andere LANpoort in de Sweex pluggen naar ik aan mag nemen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 19:28 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Heel simpel, de wan van de sweex gaat in 1 van de 4 lan van de huidige modem/router.

Bij geen IP krijgen even in de PC checken en al deze gegevens ver nemen in de sweex en alle overige PC's aansluiten op de Sweex.

Edit:
Waar het fout gaat is dat de huidige router ook een modem is, deze moet blijven waar hij zit met zijn instellingen.
De sweex kan er gewoon achter, het enige probleem dat de sweex kan hebben is dat als de wan de zelfde IP etc. heeft als wat hij zelf uitgeeft hier een conflict kan geven

[ Voor 40% gewijzigd door vierkant228 op 07-06-2008 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
vierkant228 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:29:
Heel simpel, de wan van de sweex gaat in 1 van de 4 lan van de huidige modem/router.

Bij geen IP krijgen even in de PC checken en al deze gegevens ver nemen in de sweex en alle overige PC's aansluiten op de Sweex.
Die grap had ik al geprobeert, dat werkt niet...

Edit: kan ook wel uitleggen waarom: de WAN van de Sweex krijgt dan een privaat IP die hij vervolgens weer om probeert zetten naar een ander privaat IP... dat gaat dus niet natuurlijk

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 19:31 ]

• vierkant228
Wat als laatste redmiddel (geen schoonheidsprijs) is de sweex een lan poort op de modemrouter lan poort zetten
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:30:
[...]

Die grap had ik al geprobeert, dat werkt niet...

Edit: kan ook wel uitleggen waarom: de WAN van de Sweex krijgt dan een privaat IP die hij vervolgens weer om probeert zetten naar een ander privaat IP... dat gaat dus niet natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost.

Gewoon een domme fout gemaakt de eerste keer:
Kabeltje van een LAN (speedtouch) naar de WAN van de Sweex gedaan en toen gekeken of internet werkte, geen verbinding.

Nu de reden: IP adres op me laptop niet vernieuwd |:(

Duzzz.... bedankt allemaal!

• vierkant228
Je zal niet de eerste en ook zeker niet de laatste zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:41:
Opgelost.

Gewoon een domme fout gemaakt de eerste keer:
Kabeltje van een LAN (speedtouch) naar de WAN van de Sweex gedaan en toen gekeken of internet werkte, geen verbinding.

Nu de reden: IP adres op me laptop niet vernieuwd |:(

Duzzz.... bedankt allemaal!
Pagina: 1