Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toshiba laptop volume control kapot

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Een vriendin van mij heeft een probleem met haar Toshiba M40X laptop: aan de rechterkant zit een wieletje om het volume te regelen. Dit wieletje werkt echter alleen maar meer om het volume te -verminderen- . Maw. als je het volume naar 0 draait, dan kan je het onmogelijk meer aanzetten.
Behoorlijk vervelend dus.

Ik heb nu eens die laptop opengedraaid in een poging om dit te herstellen, maar ik vrees dat het mijn electronicakennis te boven gaat. Ik dacht dat gewoon een potmetertje ging zijn, maar ik denk dat het een rotary encoder is (?). Ik heb het wieletje in ieder geval al overvloedig met contactspray behandeld, zonder succes.

Ik heb echter wel een manier ontdekt om het volume weer luid te krijgen:
Als ik de onderstaande foto de 2 pinnetjes van C1 kortsluit dan kan ik het volume beïnvloeden. Ik snap wel niet helemaal welke invloed dit juist heeft. Soms werkt het en soms niet, afhankelijk van de positie van het wieletje denk ik. En als het werkt dan zal bij de eerste keer kortsluiten het volume verhogen, bij de volgende keer weer verlagen (meestal van min naar max en omgekeerd), soms blijft het volume echter ook ergens tussenin hangen.

Mijn vraag is nu: hebben jullie er enig idee van wat er fout kan zijn?
Valt dit op te lossen?
Of is er een manier om het volume gewoon op het maximum te blokkeren?

En ik ben ook heel nieuwsgierig naar wat die schakeling juist doet, als je dit kan verduidelijken aan mij dan ben ik jullie zeer dankbaar!

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dietervdw/temp/voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dietervdw/temp/achter.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat is gewoon een doodsimpel potmetertje hoor. Ik zie 3 pinnetjes zitten.

Verwijderd

zou 103 misschien 10KOhm betekenen?

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 20:00:
Dat is gewoon een doodsimpel potmetertje hoor. Ik zie 3 pinnetjes zitten.
Ik zie er 5 (en nog 2 bevestigingspunten) :?
Een rotary encoder heeft overigens minimaal 3 pinnen nodig, dus dat zou dan nog steeds niet onmogelijk zijn.
Een potmeter kan nooit oneindig doordraaien (zonder de mechanische stop te slopen), dat is de meest eenvoudige manier om het te achterhalen.
Als het inderdaad een rotary encoder is zou je aan 2 pinnen een blokgolf moeten zien. Zie je maar aan 1 pin een blokgolf, dan is het ding mechanisch kapot.

• DieterVDW
Het wieletje draait inderdaad door. Alhoewel het op een bepaald punt wel wat weerstand geeft ...
Ik weet dus niet of het de bedoeling is dat dat wieletje doordraait of als er inderdaad iets gesloopt is...
Enig idee bij welke pinnetjes ik juist een blokgolf moet zien? Is dat iets wat ik met een gewone tester kan zien? Blokgolf = openen of sluiten van een contact, of echt een voltagewisseling?

Is er een manier waarmee ik dat ding kan blokkeren op max volume?

Verwijderd

Een redelijke standaardimplementatie is een hoge spanning bij een open contact en een lage spanning bij een gesloten contact. Welke pinnen durf ik zo niet te zeggen, ik vermoed pin 3 en 4 (pin1 bij C4).
Valt er overigens onder het wieltje niets te zien? Een rotary encoder heeft vaste schakelaars of (wat ik in dit geval logischer zou vinden) vaste lichtsluisjes, een potmeter heeft een bewegende loper.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het geluidskaartje op de foto is een vrij klein printje. Zeker als de laptop al wat ouder is (en daar ga ik van uit als je hem zelf openmaakt i.p.v. garantie claimt) heb je grote kans dat het printje voor een paar euro (op internet) te koop is. Simpelweg vervangen is dan de makkelijkste optie.

• DieterVDW
Ik denk wel niet dat dat een geluidskaartje is hoor, denk dat het gewoon de input en output bevat. Er zit geen chip op die ik als een geluidskaart kan identificeren.

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
Heb de zelfde laptop gehad en kan me nog herinneren dat het wieltje blokkeerd in de laagste stand. Dat je hem nu kan doordraaien geeft toch wel aan dat het interne werk stuk is.

Oh wacht dat was een A40 maar het audio bord ziet er wel hetzelfde uit

[ Voor 17% gewijzigd door Steefph op 09-06-2008 14:54 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 18:08
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=57172 check dit is effe.

heb niet gekeken van waar hij is dus de verzending kan tegenvallen

of pluis anders ebay is door eh;). Zal makkelijker zijn dan herstellen denk ik.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• DieterVDW
msicaron schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:33:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=57172 check dit is effe.

heb niet gekeken van waar hij is dus de verzending kan tegenvallen

of pluis anders ebay is door eh;). Zal makkelijker zijn dan herstellen denk ik.
Hmm bedankt erg interessant. Heb eens gemaild, maar mja de post is van Mei 2006 :s .

• msicaron
:o ow niet gezien :X

Je kan altijd is proberen om iets dergelijks te vinden.. Ben deze tegengekomen in de eerste pagina hit van google ;). you never know you might get lucky.

Veel succes nog..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• DieterVDW
Klein kickje ..

Hmm ondertussen nog geen geluk om een wisselstukje te vinden ...
Maar nogmaals: is er niemand die aan de hand van de componentjes op het kaartje kan afleiden hoe dat ding ongeveer werkt, en die me kan vertellen of ik daar nergens iets kan kortsluiten of zo zodat het volume altijd op max staat?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Durf je dat ding er af te solderen? 3 pinnetjes maar. En ik denk niet dat je het kapotter maakt dan het is. Want jammergenoeg kan niemand door het wieletje heen kijken. :)
Mijn gut feeling zegt dat het een gewone potmeter is, for all that's worth :D

Edit: sorry, er lijken idd meer pinnetjes aan te zitten, kun je misschien dat popnageltje uitboren, zodat je er onder kunt kijken?

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-06-2008 20:33 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Simpele manier om er achter te komen:

* Open de Windows Geluidsmixer (luidsprekertje in taakbalk).
* Zet de Master Volume (meest linkse) schuif volledig open.
* Draai aan het wieltje :)
* Als de schuif in Windows nu beweegt, dan is het een rotary encoder en stuurt ie toetscombinaties.
* Zo niet, dan heb je 99,9% kans dat het een (stereo?) potmeter betreft, waarbij de twee buitenste pinnen mogelijk óf ground óf simpele bevestigingspootjes kunnen zijn. Pen 5 (onderste pen op de foto) is nergens mee verbonden.

In geval van een potmeter, is de middelste pen (pen 3) vaak de loper, en de buitenste pennen (2 en 4) hebben een vaste weerstandswaarde ten opzichte van elkaar. Mijn gok is dat het een rotary encoder is, sinds er 4 pennen aangesloten zijn, dit kan betekenen dat het een up-down (1-2 vs 3-4) encoding of kwadratuurcodering betreft. In het eerste geval kun je zelfs nog wegkomen met er simpele drukschakelaartjes aan te hacken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• msicaron
wat je ook kan proberen is je geluid opzetten en dan aan het wieltje draaien terwijl je met een multimeter oid de weerstand meet. Bij een potmeter moet deze veranderen en dan kijken wat de maximale en de minimale weerstand is en zo dan vervangen door een weerstand van die waarde(of draadbrugje) (hoe lager de weerstand hoe luider voermoed ik :+ ) (zit ie wel op max volume gefixeerd).

Maar probeer eerst met stoney3K zijn tips te kijken of het geen rotary encoder is. Hoe deze dingen werken weet ik niet dus het kan dat daar de weertand ook veranderd :X .

Voor de pins is dit mijn vermoeden:

Afbeeldingslocatie: http://www.glamdring.se/files/Msicaron.2008.06.15.21.53.23.jpg

Met:

Afbeeldingslocatie: http://www.glamdring.se/files/Msicaron.2008.06.15.21.52.47.jpg

Waarbij tussen pin A en B de volledige weerstand wordt gemeten (min volume)
tussen A of B en C de variabele weerstand.
Het is mogelijk dat er als de pot meter volledig toe is er ook nog een bepaalde weerstand is tussen A en C of B en C maar dat moet je meten en dan evt vervangen

Correct me if i'm wrong ;) -> Fout

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 21:15
uhm je meet de 3 punten over een transistor of fet
die moet je niet hebben.
je moet die 5 contactjes op een rij hebben

I've GoT a solution

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

roelke schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:15:
uhm je meet de 3 punten over een transistor of fet
die moet je niet hebben.
je moet die 5 contactjes op een rij hebben
aaah klopt, ik zie het nu ook, dat is een SMD transistor :P

als je het wieltje erafhaalt kun je misschien het mechaniek wel repareren, alleen het wieltje terugzetten weet ik nog niet zo zeker of dat gaat lukken :P

• DieterVDW
Een potmeter ben ik bekend mee.
Het feit dat je echter het volume kan verlagen, maar niet meer verhogen pleit echter tegen de potmeter-these lijkt mij?

Anderzijds, als je het volume in de windows volume control overal op max zet, dan heb je nog steeds geen geluid als het wieletje verkeerd staat. Dit pleit dan weer tegen de rotary encoder-theorie?

Hoe waarschijnlijk is een combinatie? Een rotary encoder die een master-volume rechtstreeks op de geluidschip aanstuurt? Het lijkt me ook wel vreemde combinatie, hoe sla je dan het huidige volume op als je de PC uitzet en zo ...

Nog een belangrijke tip: als ik de 2 pinnetjes die verbonden zijn met C1 kortsluit, dan kan ik het volume beïnvloeden. 1x kortsluiten = volume stil, 2de keer kortsluiten = volume weer luid, 3e keer = volume stil ... Dit lijkt me te wijzen op een soort digitaal gedrag toch?
In het geval van een potmeter zou ik verwachten dat kortsluiten sowieso max volume oplevert, zolang de kortsluiting in stand gehouden wordt. Nu blijft het volume echter max of min, ook ná de kortsluiting.

[ Voor 29% gewijzigd door DieterVDW op 15-06-2008 23:06 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DieterVDW schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:03:
Hoe waarschijnlijk is een combinatie? Een rotary encoder die een master-volume rechtstreeks op de geluidschip aanstuurt? Het lijkt me ook wel vreemde combinatie, hoe sla je dan het huidige volume op als je de PC uitzet en zo ...

Nog een belangrijke tip: als ik de 2 pinnetjes die verbonden zijn met C1 kortsluit, dan kan ik het volume beïnvloeden. 1x kortsluiten = volume stil, 2de keer kortsluiten = volume weer luid, 3e keer = volume stil ... Dit lijkt me te wijzen op een soort digitaal gedrag toch?
In het geval van een potmeter zou ik verwachten dat kortsluiten sowieso max volume oplevert, zolang de kortsluiting in stand gehouden wordt. Nu blijft het volume echter max of min, ook ná de kortsluiting.
Het kán zijn dat die volumeregeling ingebakken zit in de DSP van de soundkaart. Maar dan zou dat de eerste laptop zijn waarbij ik dat zie -- meestal wordt er ofwel toetscombinaties (Volume Up, Volume Down) naar het besturingssysteem gestuurd, dit is het geval in nieuwere laptops, óf het audiosignaal wordt rechtstreeks door een potmeter gestuurd.

Het gedrag dat je beschrijft is 100% consistent met een kwadratuur rotary-encoder. Dat kun je een beetje omschrijven als "de ene keer betekent dit paar pinnen dat ik linksom draai, de andere keer dat ik rechtsom draai", en dit wordt twee keer met 90 graden faseverschil herhaald op twee contactparen. In constructie is dit ook het makkelijkst, want de twee lichtsluisjes zitten rechtstreeks op de pennen bedraad. (Een Gray-encoding kan overigens ook nog, maar die zie je niet vaak terug bij deze kleine encoders)

Mijn gok is dat het gedrag op de pinnen 3 en 4 hetzelfde oplevert als de pinnen 1 en 2. Er zit alleen een 90 graden fasedraaiing in, wat je met de hand overigens nooit voor elkaar krijgt.

Sluit voor de gek eens C1 kort en draai dan eens aan het wieltje (hou C1 kortgesloten!). Tien tegen een dat je volume dan alleen maar naar boven te regelen is. Dat betekent dus dat het lichtsluisje dat tussen 3 en 4 zit (over C1) kapot is, en je naar een nieuwe rotary mag gaan zoeken.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

het zou wel eens toch een potmeter kunnen zijn.

VR staat waarschijnlijk voor variable resistor (staat op print)
Afbeeldingslocatie: http://www.synton.com.tw/product1.files/POTENTIOMETER.jpg
http://www.synton.com.tw/product1.htm
merk op, 5 pinnetjes.

dit type heeft meerdere grafietbanen, vandaar. Logisch ivm stereo, en logisch omdat hifi versterkers ook zoiets hebben.

hier een broertje.
http://www.htfitalia.it/IMMAGINI/ref/HTFMG812.JPG

[ Voor 41% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-06-2008 23:44 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

AtomicShockwave schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:37:
het zou wel eens toch een potmeter kunnen zijn.

VR staat waarschijnlijk voor variable resistor (staat op print)
[afbeelding]
http://www.synton.com.tw/product1.htm
merk op, 5 pinnetjes.

dit type heeft meerdere grafietbanen, vandaar. Logisch ivm stereo, en logisch omdat hifi versterkers ook zoiets hebben.
Waar zie jij VR1 staan dan?

En een stereo pot met 5 pennen kan niet, dan komt er mono uit, want een stereo potmeter moet naast 2 grafietbanen ook 2 lopers hebben (dus 3 pennen per kanaal) :)... en als je het nog niet gevonden had, pen 5 van de encoder is nergens op aangesloten. Mijn gok is dat die met de behuizing van het ding doorverbonden is.

Edit: Een 5-pens stereo potmeter KAN wel (beide uiteinden van de grafietbanen met één pen, ground, verbonden), maar dat verklaart niet het gedrag wat de TS beschrijft. Dan zou het geluid gewoon kraken of anderszijds "analoog" reageren. Of er moet nog een VCA roet in het eten gooien, maar dan vraag ik me af waarom ze een stereo-potmeter zouden gebruiken... het feit dat er transistors tussen zitten kan misschien op een VCA'tje duiden.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2008 00:02 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

VR kun je zien staan net boven het plastic wieltje, op die andere print die ik gevonden heb staat het duidelijker.
Hoe het aangesloten is weet ik niet, ik gok ook dat die ene niet aangesloten pin een kant van een grafietbaan is.

Je hebt wel gelijk dat het idd anders is als bij een echte stereo potmeter. Maar ik weet toch eigenlijk wel zeker dat het toch een potmeter is. En als daarvan een van de glijders verbogen is zodat die slecht/geen contact maakt dan is dat gedrag toch ook te verklaren. Je weet immers niet op wat voor manier dat ding de rest aanstuurt.
het feit dat je em helemaal rond kan draaien zou ook kunnen betekenen dat hij gewoon geforceerd is namelijk, verklaart ook waarom ie kapot is.

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 16-06-2008 00:16 ]

• BraveWorld
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:15:
het feit dat je em helemaal rond kan draaien zou ook kunnen betekenen dat hij gewoon geforceerd is namelijk, verklaart ook waarom ie kapot is.
Er zou inderdaad een stop op moeten zitten, je zou 'm dus niet moeten kunnen doordraaien. Heb ik net even gecheck op een M40X die ik hier in de buurt heb staan..

Ehh.. edit... tis een M30X... :/ Scheelt niet veel toch... :P

[ Voor 7% gewijzigd door BraveWorld op 16-06-2008 00:26 ]

Dit is geen signature...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met de Satellite mx30. Ook ik ben gaan zoeken naar componenten maar nog niet direct gevonden. Nu kwam ik diverse usb geluidskaarten tegen op het net, zou dit een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn?

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
ja, dat kan, alleen kun je dan niet het volume regelen met dat wieltje.

Verwijderd

Bij deze het betreffende artikel gevonden (in elk geval voor de mx30), het artikelnummer is K000019130 met als beschrijving Audio Board Toshiba. Op Ebay zijn deze (voor weinig) verkrijgbaar, ga er binnenkort een bestellen.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://shop.computersolutionsme.com/images/products/547.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 21:39 ]

Pagina: 1