RJ45 to RJ11 verloopstuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 13:14
In mijn nieuwe woning (nieuwbouw) zit een afgescheiden meterkast en daar komt een glasvezel binnen. Nu staat hier een draadloze modem waardoor ik in huis de 50mbit niet haal.
Ik wil dit dus bedraad aansluiten en een draad trekken naar de woonkamer maar mag en kan niet boren in de muur van de meterkast.

Nu zit er reeds een 4 aderige RJ11 telefoonstekker gemonteerd in de meterkast die uitkomt voor in de woonkamer, waar ik naar toe wil.
Uit mijn glasvezelmodem komt een RJ45 UTP netwerkkabel.

Is het nu mogelijk dat ik dit netwerksignaal verzend over de telefoonlijn middels een (Verloop)blokje met aan de ene kant een RJ45 ingang en aan de andere kant een RJ11 uitgang.
Zo'n blokje plaats ik dan aan beide kanten zodat ik in de woonkamer UTP-aansluiting heb.

Samengevat gewenste situatie:
1. Meterkast met glasvezelmodem UTP ->
2. <verloopstekker RJ45 to RJ11>
3. Telefoonstekker die in de meterkast los ligt en is doorgetrokken naar de woonkamer

Woonkamer
1. Telefoopstcontact
2. <verloopstekker RJ11 to RJ45>
3. UTP -> PC

Mijn vraag is of dit kan en of deze verloopstukjes bestaan en zo ja onder welke naam ze verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zet je niet gewoon RJ45 connectors op de kabel die je nu hebt liggen? In principe is 100Mb haalbaar op 4 aders (al kan het zijn dat omdat je de andere aders niet hebt, je last krijgt van interferentie). In ieder geval is dat makkelijker dan met verloopstukjes werken die volgens mij niet eens bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 11:51
Volgens mij kan dit niet bestaan omdat je van RJ45 met 8 pins naar RJ11 gaat met 4 pins, als je misschien nog een tweede RJ11 kabel had kon je met wat knijptangwerk een home made RJ45 kabel maken (zal wel signaalverlies opleveren) maar het werkt wel).....

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 23:00

sanzut

It's always christmas time

Kan je niet gewoon een utp kabel bijtrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255280

Je kan een gewone RJ11 male stekker zonder probleem in een RJ45 female aansluiting steken. Uiteraard worden dan alleen de 4 middelste aansluitingen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:25
Anoniem: 255280 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 16:51:
Je kan een gewone RJ11 male stekker zonder probleem in een RJ45 female aansluiting steken. Uiteraard worden dan alleen de 4 middelste aansluitingen gebruikt.
Je hebt er dan geen klap aan, want van de RJ-45 plug heb je de volgende pinnen nodig: 1, 2, 3 en 6, terwijl een RJ-11 plug alleen de pinnen 3 t/m 6 gebruikt

Zie ook het plaatje van Erkens in de FAQ van NT.

Verder hoeft het niet zo te zijn dat die kabel gaat werken. Ja, 100Mb kan werken over een 4- aderige kabel, maar hoeft niet te werken over een telefoonsnoer, wat zeker geen Cat 5 is. Het zou kunnen werken omdat de kabel misschien een korte lengte heeft, maar anders zul je toch echt een andere kabel moeten trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-06-2008 17:01 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13
100Mb/s Ethernet maakt slechts gebruik van 4 van de 8 aders. (2 setjes van 2). Het is dus zeker mogelijk, mits je telefoonkabel genoeg kwaliteit heeft. (Wat helaas vaak niet zo is).

Je kunt beter even de schema's op Internet opzoeken, maar het komt er op neer dat je het als volgt moet aansluiten:
pin 1 en 2 op setje 1
pin 3 en 6 op setje 2
Voor preciese info (waar pin 1 zit enzo) moet je ff googelen.

Een adaptertje zou ik niet gebruiken. (Niet in de minste plaats omdat ik geen idee heb waar ik die zou moeten kopen). Zet er gewoon zelf RJ45 stekkertjes op. Die kun je met een "krimptang" erop zetten. (Als je zo'n tang niet wilt kopen kun je ze bij de meeste electronicazaken huren).

Mijn advies zou zijn om een CAT6 kabel te kopen (prijsverschil tussen 5e en 6 is zo laag...) die achteraan je telefoonkabel vast te maken en flink trekken aan de andere kant. Met andere woorden, gooi er een andere kabel doorheen. Zo'n CAT6 kabel heeft 8 aders en meer dan genoeg kwaliteit om 100Mb/s te halen. Daarnaast kun je (als je wilt) ook nog je telefoonsignaal behouden door 2 ongebruikte adertjes daarvoor toe te passen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nijn op 07-06-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 22:06
ThaStealth schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 16:48:
Volgens mij kan dit niet bestaan omdat je van RJ45 met 8 pins naar RJ11 gaat met 4 pins, als je misschien nog een tweede RJ11 kabel had kon je met wat knijptangwerk een home made RJ45 kabel maken (zal wel signaalverlies opleveren) maar het werkt wel).....
"gewoon" 100Mbit gaat over 4 aders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 255280 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 16:51:
Waar je alleen even aan voorbij gaat is dat ethernet niet precies de middelste 4 aders van een rj45-stekker gebruikt ;)

Andersom (telefoonverkeer over ethernetkabel, op eenzelfde manier aangesloten) zou dan wel weer moeten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 07-06-2008 17:03 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

webinn schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:02:
[...]

"gewoon" 100Mbit gaat over 4 aders
Vergeet niet dat telefoonkabel vaak niet twisted pair is.. veel meer dan een paar meter zonder storing zal je niet halen.

Is PLC (EoP) niet een oplossing ?

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 07-06-2008 17:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 02-06 09:45

TrailBlazer

Karnemelk FTW

100 mbit kan je vergeten over een vier aderig platte telefoonkabel. 100 mbit moet over een twistedkabel omdat op die manier de interferentie minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

Knip aan een kant de RJ11 van je kabel, knoop deze aan een CAT 5 (of 5e of 6) kabel en gebruik de telefoonkabel als trekveer, daarna RJ45 stekkertjes op je CAT 5 kabel knijpen.
Het zou kunnen dat je ethernet over de telefoonkabel krijgt, maar ik zou het niet proberen; teveel kans dat het niet betrouwbaar genoeg is.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RoadRunner84 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:17:
Knip aan een kant de RJ11 van je kabel, knoop deze aan een CAT 5 (of 5e of 6) kabel en gebruik de telefoonkabel als trekveer
Dan moet ie niet ingemetseld zijn o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@krn176, Lijkt mij GEEN goed idee!!!

Telefoon kabel is op zijn best CAT3, als je pech hebt zelfs dat bagger platte witte kabel.
De kans dat je hier 50Mbit over gaat halen is klein en de kans op storingen zeer groot (ook op je draadloze netwerk).

Neem aan dat je in de kamer een inbouw doos hebt met RJ11 connector?

Is het volgende niet handiger?
1 de RJ11 in de meterkast er af te knippen en de aders strippen
2 een soepele dunne netwerk kabel nemen die door de buis kan.
3 van deze netwerk kabel 1 Rj45 connector afknippen en ook de aders strippen.
4 vervolgens aan iedere ader van de telefoon kabel 2 van de netwerk kabel solderen.
5 Nu de doos in de kamer open maken en voorzichtig de telefoon kabel eruit trekken terwijl iemand anders in de meterkast de netwerk kabel invoert.
6 Een Rj45 inbouw doos kopen.
7 De netwerk kabel aansluiten op de Rj45 doos .
8 Netwerk kabel tussen doos en PC.
9 Rj45 in modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:19:
[...]

Dan moet ie niet ingemetseld zijn o.i.d.
Voor zover ik weet gaan draden nooit direct door een muur maar altijd door een stukje (flexibele) buis.

edit:
@theuser
Is het niet gewoon handiger om een knoopje te leggen in de aders van telefoon en utp, stukje krimpkous erom heen en trekken maar? :) (met beleid natuurlijk ;))

[ Voor 67% gewijzigd door spone op 07-06-2008 17:25 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

spone schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:21:
[...]

Voor zover ik weet gaan draden nooit direct door een muur maar altijd door een stukje (flexibele) buis.
Het zal niet het eerste nieuwbouwhuist zijn met een klont cement/gips in de leiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

DukeBox schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:24:
[...]

Het zal niet het eerste nieuwbouwhuist zijn met een klont cement/gips in de leiding...
Dan toch een (stevige) trekveer pakken en hopen dat je dat stukje eruit geramd krijgt. Kabel vervangen is toch de enige optie hier. Desnoods een Wifi verbinding die alleen de muur overbrugd en daarna weer op UTP over, maar erg blij wordt je daar niet van.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 11:31

krvabo

MATERIALISE!

Mja en als het echt niet lukt kun je nog overwegen retro te gaan en de kabel langs de muur en onder de deur te laten gaan? 8)7
Moet je uiteraard wel ruimte hebben tussen je deur en de drempel, anders moet je alsnog gaan schuren.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
Ik heb dus 4 aders nodig: 1,2,3 & 6 van m'n UTP kabel die ik verbind naar een RJ11:
1. oranje/wit
2. oranje
3. groen/wit
6. groen

Dit ook aan de andere kant (in de woonkamer) en ik zou dan internet moeten hebben

Even ter verduidelijking:
Het is echt een nieuwbouwhuurwoning (april 2008 opgeleverd) en er zit dus een een telefoonklikkabel die is doorgetrokken naar een telefoonstopcontact in de woonkamer.
Normaal gesproken klik ik die in het IS/RA punt van de KPN voor m'n telefonie (maar die gebruik ik dus niet).

Het idee van theuser spreekt me ook erg aan. Een dunne UTP-kabel kopen en die door de muur heen trekken en in de woonkamer een RJ45 inbouwdoos te maken.
Wel veel werk.

In de meterkast gaan boren is erg lastig, ik woon op de begane grond en er lopen in mijn meterkast echt een twintigtal kabels in buizen naar boven en naar ons appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@spone, ik denk dat "een knoopje" te dik wordt en je dus bij de eerste bocht vast zit.

Uit eigen ervaring weet ik dat het netjes aan elkaar solderen van da aders voldoende belasting kan uithouden om een nieuwe kabel door een electra buis met diverse bochten te kunnen treken.
Als je een beetje ervaring met solderen hebt gaat dit ook zeker snellen dan met knopen en krimpkous.

@DukeBox,
Als er een "een klont cement/gips" in de buis zit gaat het inderdaad niet maar er is apparatuur om dit soort buizen door te blazen.
De electricien die het opgeleverd heeft is meestal in deze gavallen niet te beroerd te helpen.

@krn176, "Wel veel werk" valt in de praktijk erg mee als je geen elende tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RoadRunner84 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:47:
Kabel vervangen is toch de enige optie hier.
Er zijn toch echt nog 2 andere opties om aan je snelheid te komen.

- PLC (EoP)
- IEEE 802.11n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
is dit (http://www.trust.com/products/product_detail.aspx?item=14815) geen beter oplossing?

Zonder boren zonder kabels trekken en naar mijn eigen ervaring zonder storing. Deze haalt nrm tot 85mbps. Maar als ik het me goed herinner waren er verschillende versies (of bij een andere fabricant) die sneller zijn.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij het woord Trust denk ik aan gammele hardware, snel kapot, veel storing, oftewel iets wat je simpelweg niet wilt...
Voor wat betreft de vraag van TS: wellicht is simpelweg proberen de beste oplossing? Vervang de stekkers door RJ45, plug het in, download wat ISO's, en doe een MD5SUM om te kijken of alle bitjes gelijk blijven. Zo niet: dan alsnog UTP in de leiding trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:23
Als je toch een kabel gaat trekken, hoef je hem niet eens naar de bestaande telefoonaansluiting te laten gaan. Kan je net zo goed naar een bestaand stopcontact laten doorlopen, als dat je beter uit komt en deze niet is dicht gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:45
waar wonen jullie? dichtgemetseld? ingemetselde kabels?

dat hoort netjes in een buis te zitten, kabels worden in 95% van de gevallen getrokken als de cementmolen al lang van de bouw is verdwenen....
maar goed. 5% is natuurlijk nog steeds een kans....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 13:26
RemcoDelft schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:34:
[...]

Bij het woord Trust denk ik aan gammele hardware, snel kapot, veel storing, oftewel iets wat je simpelweg niet wilt...
Voor wat betreft de vraag van TS: wellicht is simpelweg proberen de beste oplossing? Vervang de stekkers door RJ45, plug het in, download wat ISO's, en doe een MD5SUM om te kijken of alle bitjes gelijk blijven. Zo niet: dan alsnog UTP in de leiding trekken.
Ik gebruik dit soort plug al een aantal jaar zonder problemen.. En ik had trust genomen omdat ik wist dat zij iets in die aard hebben.. Je kan ditzelfde product oid ook bij een andere fabricant kopen.. En dan is het alsnog een goede oplossing..

Ik denk dat de telefoonkabel veel te weinig kwaliteit gaat hebben om dit aan te kunnen..
Ik heb zelf al ondervonden dat als je de paren op het einde van de kabel nog maar iets te veel uit elkaar haalt om je plug te bevestigen je kabel al niet meer werkt.. Dus als je plugs gaat bevestigen let hierop ;).
Ik weet niet wat voor telefoonkabel er steekt maar ik denk dat er daar geen twisted pair in zitten..

En met een netwerkkabel vlak naast een stroomkabel te leggen zou ik opletten.. Dit kan voor storingen zorgen denk ik zeker als de kwaliteit van je kabel niet 100% is.

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

engelbertus schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:11:
..kabels worden in 95% van de gevallen getrokken als de cementmolen al lang van de bouw is verdwenen....
Maar de dozen worden pas later met gips vastgezet.. soms zijn een paar druppels die in de buis lopen voldoende om een bochtje te voorzien van een bobbeltje gips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 02-06 09:45

TrailBlazer

Karnemelk FTW

RemcoDelft schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:34:
[...]

Je zal echt geen corrupte files krijgen als je iets download over een beroerde verbinding. TCP vang t dit zelf al op doordat er een checksum in elke pakket zit. Nou kan er in theorie wel wat doorheen slippen maar dat gebeurt echt maar heel zelden. Je verbindingssnelheid zal gewoon heel laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13
Voor corruptie moet er heel wat meer gebeuren. Gelukkig bestaat er error detection in deze wereld.

Wat betreft de genoemde oplossingen: Naar mijn idee is de kabel opnieuw trekken door achter de huidige kabel een cat6 kabel te hangen en het zaakje erdoorheen trekken altijd nog de beste optie. Leuk dat er in een paar procent van de gevallen blijkt dat er wat gips in de leidingen zit, maar dat merk je snel genoeg omdat het je niet lukt de huidige kabel eruit te trekken. No harm done.

Netwerk over de stroomkabels ben ik geen voorstander van omdat de van tevoren nooit weet of en hoe snel het gaat werken. Dat is afhankelijk van de staat van de kabels in jouw huis en wat je straat met hun aansluitingen doet. (Bedrijven in de buurt zijn vaak funest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
engelbertus schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:11:
waar wonen jullie? dichtgemetseld? ingemetselde kabels?

dat hoort netjes in een buis te zitten, kabels worden in 95% van de gevallen getrokken als de cementmolen al lang van de bouw is verdwenen....
maar goed. 5% is natuurlijk nog steeds een kans....
Het huis is net 1 mei 2008 opgeleverd en alle kabels lopen idd vanuit de meterkast netjes door door buizen.
Pagina: 1