Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een splinternieuw apparaat met het beeldscherm. Ik weet niet goed of het een softwarematig of hardwarematig probleem is, maar ik denk dat Vista de hoofdverdachte is.

Het systeem heeft een Ati Radeon HD 3600 videokaart, waaraan een 22' Acer TFT P223W beeldscherm hangt. Ik draai Vista ultimate sp1 64 bit, verder geheel vlekkenloos.

Het probleem is dat het scherm soms geen signaal lijkt te krijgen. Bijvoorbeeld, als vista start, terwijl het scherm nog uit staat, en dan zet ik het scherm pas aan, dan blijf ik een zwart 'no signal' scherm houden. De computer is echter gewoon online, want ik kan wel via het netwerk een verbinding maken, maar ik krijg met geen mogelijkheid het beeldscherm aan. Pas als ik het systeem reboot, waarbij op het moment dat Vista start het beeldscherm aan staat, dan krijgt het beeldscherm weer gewoon signaal. Ook als ik het scherm aanzet vlak na het booten (tijdens de meminfo enzo) is er niets aan de hand. Maar als ik het scherm pas aanzet nadat vista is opgestart, pakt hij hem niet meer.

Mijn hw:
  • Asus P5K Premium/Wifi-AP
  • Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray
  • Asus Radeon EAH3650 Silent /HTDI/512M 512 MB, PCI-e 16x
  • Acer TFT P223W 22 Inch

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Dit kan bijna niet aan Vista liggen. Wat gebeurt er als je 1 a 2 sec na het opstarten het scherm aan zet? Vista (en elk OS in het algemeen) heeft pas invloed als je voorbij de BIOS/POST/bootloader bent en als ik je post zo lees is het probleem altijd als je eerst je PC aanzet en daarna je beeldscherm, ongeacht op welk punt van het opstartprocess je dan bent.

Even een paar vraagjes:
Welk moederbord heb je?
Welke videokaart heb je? (Merk, Overclocked, BIOS. Gebruik anders GPU-z)
Is het scherm aangesloten via DVI of VGA? (of HDMI, dat kan tegenwoordig ook nog)

Overigens ben ik wel benieuw hoe je aan Vista als hoofdverdachte komt. Ligt er iets anders aan ten grondslag dan een afkeer van MS/windows?

edit:

Misschien is het het handigst als je een GPU-Z screenshotje post (Bijvoorbeeld hier). idem voor de moederbord informatie van CPU-Z)

[ Voor 13% gewijzigd door dtech op 07-06-2008 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb even een paar keer gereboot. Het probleem doet zich alleen voor als ik het scherm pas aanzet, nadat vista is gestart. Als ik het scherm 3 sec na de reboot aanzet is er niets aan de hand, maar als ik het scherm pas aanzet nadat vista is opgestart, krijgt hij geen signaal.

Ook is het probleem van de sleep mode denk ik een ander probleem. Als ik probeer te waken uit sleep mode reageert de pc helemaal niet meer, ook niet via het netwerk. Het systeem is dan denk ik gewoon gecrashed. Dit heeft denk ik dus niet met het scherm te maken.

Verder hier de info van cpu-z:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/smzz7o.jpg

scherm is aangesloten via DVI
  • Asus P5K Premium/Wifi-AP
  • Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray
  • Asus Radeon EAH3650 Silent /HTDI/512M 512 MB, PCI-e 16x
  • Acer TFT P223W 22 Inch

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dtech schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:03:
Dit kan bijna niet aan Vista liggen. Wat gebeurt er als je 1 a 2 sec na het opstarten het scherm aan zet? Vista (en elk OS in het algemeen) heeft pas invloed als je voorbij de BIOS/POST/bootloader bent en als ik je post zo lees is het probleem altijd als je eerst je PC aanzet en daarna je beeldscherm, ongeacht op welk punt van het opstartprocess je dan bent.
Je zou dan kunnen kijken naar VGA bios repost, maar eigenlijk hoort de driver wel degelijk te pollen of er een scherm aanstaat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk VGA kabel aan andere uitgang hangen wil wel eens helpen en zeker als TTM in Vista in Taakplanner uit staat. Vaak zitten er 2 aansluitingen op een VGA kaart en men is geneigd altijd de verkeerde te pakken net zoals ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb het probleem ook, alleen met totaal andere hardware. Zal het dan toch aan Vista liggen?

Mijn spullen:
  • Dell 30" 300WFP
  • EVGA 8800GTS
  • Windows Vista ultimate 32 bit
Het scherm is via DVI aangesloten en de gebruikte videouitgang maakt niet uit. Aan de drivers zal het ook niet liggen, want ik heb een nvidia en jij een ati.

Bij een CRT scherm via vga heb ik het probleem niet, dus op de analoge pinnetjes blijft wel een signaal staan.

Mijn oplossing tot nu toe: gewoon de symptomen bestrijden; zorgen dat het scherm aanstaat voordat de pc wordt aangezet. Maar een echte oplossing is mij onbekend :)
Wat gebeurt er als je 1 a 2 sec na het opstarten het scherm aan zet? Vista (en elk OS in het algemeen) heeft pas invloed als je voorbij de BIOS/POST/bootloader bent
In mijn geval kan ik het probleem nog voorkomen als ik tijdens de POST nog snel het scherm aanzet. Niet gek dus om dan naar Vista te wijzen als de schuldige :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 07-06-2008 15:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:15:
Ik heb het probleem ook, alleen met totaal andere hardware. Zal het dan toch aan Vista liggen?
Krijg jij ook normaal bij het booten vlak voordat vista opstart te zien: "booting GRLDR.... resetting boot drive". Ik heb geen idee waarom er grub4dos is geinstalleerd, ik heb absoluut nooit iets met linux gedaan op deze pc, gewoon vista sp1 64 recht van de dvd geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, een gewone 32 bits versie zonder grub die net zo functioneert als een normale Vista installatie. Op dit gekke probleem na dan :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:28:
Krijg jij ook normaal bij het booten vlak voordat vista opstart te zien: "booting GRLDR.... resetting boot drive". Ik heb geen idee waarom er grub4dos is geinstalleerd, ik heb absoluut nooit iets met linux gedaan op deze pc, gewoon vista sp1 64 recht van de dvd geinstalleerd.
Niet toevallig zo'n downloadversie met OEM bios hack?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:32:
[...]
Niet toevallig zo'n downloadversie met OEM bios hack?
ow.

in het hypothetische geval dat dit zo zou zijn, zou dit iets met het probleem te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
[b][message=30201877,noline]
Bij een CRT scherm via vga heb ik het probleem niet, dus op de analoge pinnetjes blijft wel een signaal staan.
Het lijkt er dus op dat er iets mis gaat bij het detecteren van of een DVI scherm is aangesloten of niet (zit wat functionaliteit in DVI daarvoor). Ik zou even in je driver, windows power settings en BIOS overal zetten dat het beeldscherm altijd aan blijft (en af en toe testen of het al verholpen is zodat je weet welke instellinge het was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu wordt het helemaal raar: Op mijn videokaart zitten 2 DVI uitgangen (een gele en een witte). Als ik de pc opstart, waarbij het scherm aan 1 van de uitgangen hangt, en uit staat, staat er op deze uitgang geen signaal. Maar als ik het stekkertje van het scherm in de andere dvi poort stop, doet hij het wel gewoon! Als ik vervolgens het systeem reboot (en het scherm weer uit zet), precies hetzelfde verhaal, en dan moet ik het stekkertje weer in de andere poort stoppen om te zorgen dat hij signaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:38:
ow.

in het hypothetische geval dat dit zo zou zijn, zou dit iets met het probleem te maken kunnen hebben?
In dat hypothetische geval verklaart dat je grub4dos loader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Illegaal dus?

Edoch het zeker mogelijk is problemen te krijgen door de verkeerde DVI ingang te gebruiken zoals de blanc screen flash bij de uitvoering van TMM, maar kijk zelf maar even waar dat staat.

Er wordt geen support gegeven op illegale versies, eerder een melding richting Microsoft

http://www.microsoft.com/resources/howtotell/windows/
Gizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:30:
Nee, een gewone 32 bits versie zonder grub die net zo functioneert als een normale Vista installatie. Op dit gekke probleem na dan :P
Maar dit ontken je dus wel. Heet dat niet liegen?

Ik vat het even niet. Zit er een Grub4dos loader in; ja of nee,
Dat kun je zien door op F8 te drukken op door op pauze te drukken. Ook is een 512 byte tellend tekstbestandje met de inhoud van je MBR genoeg om dat te weten.

Als we het niet zeker weten kunnen we ook niets.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb exact hetzelfde op mijn systeem met een heel andere configuratie (zie specs. systeem1)
Tot nu toe heb ik er geen oplossing voor gevonden anders dan eerst de monitor aanzetten en dan pas de pc. Overigens hoef je de pc niet te herstarten. DVI/VGA kabel er een keer in en uit is voldoende.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OkselFris schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:30:
Ik heb exact hetzelfde op mijn systeem met een heel andere configuratie (zie specs. systeem1)
Tot nu toe heb ik er geen oplossing voor gevonden anders dan eerst de monitor aanzetten en dan pas de pc. Overigens hoef je de pc niet te herstarten. DVI/VGA kabel er een keer in en uit is voldoende.
hm wat raar. Mijn andere systeem lijkt heel veel op dat van jou, maar daar heb ik dus weer totaal geen problemen. Kabel erin en eruit werkt bij mij dus niet, maar wel als ik hem in de andere dvi uitgang stop. Totale vaagheid dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Misschien is het interresant om te kijken of het ook gebeurt met bijv. Knoppix. Als het daarbij niet zo is ligt het bijna zeker aan de software, als het daar ook bij gebeurt bijna zeker aan de hardware.
Ik zou de nVidia of ATI/AMD techincal support bellen/mailen. Die zullen dit probleem vast wel eerder zijn tegen gekomen (en post de oplossing dan ook even hier :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:14:
Er wordt geen support gegeven op illegale versies, eerder een melding richting Microsoft
Erh, jij gaat voor elke consument zonder licentie een melding richting Microsoft doen? Of lees ik dat nou verkeerd :P
Maar dit ontken je dus wel. Heet dat niet liegen?
Geen idee waar je het over hebt. Er werd mij gevraagd of ik een 64 bits versie had (haar vraag is later ge-edit) en ik antwoord dat ik een normale 32 bits Vista heb zonder fratsen als grub loaders.
Ik vat het even niet. Zit er een Grub4dos loader in; ja of nee,
Dat staat hier toch:
Gizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:30:
Nee, een gewone 32 bits versie zonder grub
Geen grub is geen grub, daar kan ik niets aan veranderen :P

Let er trouwens even op dat ik dit topic niet heb gestart, ik heb alleen even laten weten dat ik het probleem ook heb met hardware X. Niet meer, niet minder. Ik ben ook niet heel erg op zoek naar een antwoord, want ik heb weinig last van het probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 09-06-2008 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dtech schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:08:
Ik zou de nVidia of ATI/AMD techincal support bellen/mailen. Die zullen dit probleem vast wel eerder zijn tegen gekomen (en post de oplossing dan ook even hier :))
aangezien andere gebruikers in dit topic aangegeven hebben hetzelfde probleem te hebben, ook met andere videokaarten, vraag ik me af of ze bij nvidia/ati de oplossing hebben.
Pagina: 1