Toon posts:

Asus P5n32-E sli plus Intel core 2duo E8400 word heet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede-tweakers,

Configuratie sinds 2 dagen :

Asus P5n32-e SLI PLUS
Intel core 2 duo E8400 @ 3,00ghz
OcZ pc 6700 4gb geheugen kit of 2
450 watt Antec voeding
xfx 8800gt 512 mb videokaart

Probleem:
Mijn processor is idle 60+ graden en full loaded word die 75 graden. Verder gebruik ik de stock cooler die meegeleverd is bij mijn processor. Naar mijn weten is dit gewoon te hoog en niet normaal.
wel moet ik opmerken toen ik mijn processor ging installeren werd hij standaard op 2.0 ghz gezet omdat die niet herkend werd door mijn moederbord. Dit was verholpen toen ik die bios geflashed had naar de nieuwste versie. Wel moest ik zelf de Multiplier veranderen die stond op 7.0 die heb ik op 9.0 gezet nu draait mijn processor op zijn werkelijke snelheid 3.0 ghz.

In de bios geeft die dezelfde graden weer als in Everest , Speedfan.

Wat ik tot zover heb gedaan om het op te lossen?
Nieuwe coolpasta aangebracht tot zover geen resultaat nog steeds 61 graden idle.
Bios geflashed naar laatste versie.
Kast open en dicht gehad kijken of het verschil maakte. ( niet dus )
Screenshots

Cpu-z
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/214qy6h.jpg

Speedfan
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/5eg8di.jpg

Nu zou ik graag van jullie horen , wat een oplossing zou kunnen zijn ? :)

Ik zie jullie reacties graag tegemoet! :D

Verwijderd

edit: niet goed gelezen

je zou een andere koeler kunnen proberen , ik zou ik niet te veel vertrouwen op de programma's wat zegt de temps in de bios ?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 14:07 ]

Verwijderd

Speedfan is nu niet het beste programma wat er is. Probeer eens RealTemp of als dat slecht werkt het tooltje van je mobo. :)

Verwijderd

Topicstarter
@ racer13 en the mask

Ik heb dus even in de bios gekeken daar geeft die de volgende waardes aan :

Cpu : 68 graden
mb : 39 graden

Dit ligt dus veel te hoog vooral processor ik weet zeker dat de cooler goed gemonteerd is en de koelpasta juist aangebracht is.

Kan het zijn dat mijn Volt waardes te hoog zijn ?

Heb Realtemp ook even geinstalleerd en die geeft 46 graden aan. Wanneer ik dus op Test sensors klik geeft die het volgende raportje :

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/35lbthj.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 14:27 ]

Verwijderd

Wordt het koelblok warm, of heet, of blijft het redelijk koel?

Verwijderd

Topicstarter
@ Disco stu

Het blijft gewoon koel , word wel klein beetje warm maar niet dat je dat nu voelt . Dat vond ik dus ook het vreemde toen ik de pc uitzetten en aan het blok voelde.

Kan wezen dat de sensor dus niet goed is ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:49:
@ Disco stu

Het blijft gewoon koel , word wel klein beetje warm maar niet dat je dat nu voelt . Dat vond ik dus ook het vreemde toen ik de pc uitzetten en aan het blok voelde.

Denk eerder dat de koeler er niet helemaal goed opzit.

Maar de temps van RealTemp zit daar veel verschil in tussen idle en load. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:49:
@ Disco stu

2 mogelijkheden:

1) koeler zit er niet goed op, warmte wordt aldus niet goed afgevoerd, cpu krijgt zulke hoge temp, uitlezing is juist
2) koeler zit erop, er is goede koeling, cpu wordt niet heel warm, tempuitlezing is gewoon fout (vraag is dan nog of er hierdoor teruggeklokt wordt of niet)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cooler erop nieuw opgezet , hoor alle klikjes dus die zit goed vast. Als ik de temperaturen uitlees met RealTemp dan blijven ze nu rond de 42 graden beide core's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:10:
Ik heb de cooler erop nieuw opgezet , hoor alle klikjes dus die zit goed vast. Als ik de temperaturen uitlees met RealTemp dan blijven ze nu rond de 42 graden beide core's.
Maar is dit de temp onder stress? Zo ja, wat is dan de idle temp?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Is niet de eerste keer dat iemand dit heeft met een wolfdale cpu. Zijn tig topics van geweest. Temeratuur wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon fout uitgelezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wackoz op 07-06-2008 20:18 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Wackoz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 20:18:
Is niet de eerste keer dat iemand dit heeft met een wolfdale cpu. Zijn tig topics van geweest. Temeratuur wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon fout uitgelezen.
Meestal word de coretemp verkeerd uitgelezen, maar bij de TS wordt de CPU temp juist heel heet.

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde hardware (E8400 en P5N32-E SLI Plus). Ik denk dat het idd ligt aan uitlezen van de sensor.

Met bios v805 wordt de CPU niet gedetecteerd maar is de temperatuur 11 graden. Best Cool bij koeling zonder stikstof :? maar als je gaat flashen naar de laatste versie (v1003) wordt bij mij een temperatuur gemeten tussen de 55 en 65 graden. Het vervelende hiervan is dat m'n fans hierdoor op volle toeren gaan draaien.

Weet iemand of dit probleem al bij Asus is aangemeld?

Ps, met CoreTemp wordt 42 graden gemeten op core 1 en core 2 is dan 55 t/m 65 graden en ik gebruik geen stock cooling.

[ Voor 9% gewijzigd door MadHost op 08-06-2008 11:31 ]

System specs | X

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:28
Ik heb even een screentje gemaakt van 4 verschillende tools en de temps die ze weergeven.
Het geeft maar aan dat het niet echt betrouwbaar is.
Wel wordt er hier en daar gezegd dat RealTemp 2.5 de goede waardes zou weergeven.

(dit screentje is gemaakt op een ander moederbordje dan het jouwe)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jr01/Public/CPUtemps.jpg

[EDIT]

Quote:

Intel will not release the TJMax value for these processors so most temperature reading programs out there are not accurate at all, the only one many people trust for now is RealTemp currently at v2.6 with TJMax at 95 (The method used by the creator to determine the TJMax is quite good, and though it's still not perfect, it's at least more accurate than readings from BIOS/CoreTemp/SpeedFan/SIW/Everest or some no-name software that came with your motherboard). Sadly, many people on forums/newegg are either getting worried for nothing over their ""high"" Q9450 temperatures OR falsely excited over their extreme ""lower than ambient"" temperatures on air, LoL. So for most of you, just wait a while and things will clear up, hopefully. =) And finally, there are also a small group of people who have been getting stuck sensor(s) on their Q9450 but that only affects overclockers who must know the core temperatures, shouldn't affect cpu functionality for normal usage.

[ Voor 58% gewijzigd door Zatara op 08-06-2008 15:40 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

verder natuurlijk wel extreem jammer dat ze bij zulke lekker overclock CPU's, niet de juiste TJMax waarde aangeven. Probeerd intel hiermee ons duurdere snellere processors aan te smeren? of het overklokken in de ban te stoppen...

iig, testen of je processor niet te heet is, zou je kunnen doen door voor je open pc kast een tafelventilator te zetten, die vol open te zetten, en zachtjes op het koelblok drukken. Kijken of onder stress de temperatuur omlaag gaat. Zo niet, dan zittie d'r goed op, wel? dan dus demonteren, kijken waar het fout gaat of eventueel ietsje meer koelpasta gebruiken.

Verder hoef je niet bang te zijn dat je processor komt te overlijden. hij klokt automagisch terug alssie te heet wordt (als het goed is teminste...)

sowieso als je m niet overklokt is het ook een snelle processor en heb je natuurlijk volledig de garantie nog.

[ Voor 58% gewijzigd door M2M op 08-06-2008 16:04 ]

-_-

Verwijderd

Ik heb sinds kort precies dezelfde moederbord en processor en heb ook hetzelfde probleem.
Als ik de pc na een dag uitgestaan te hebben aanzet en naar de bios ga is de processor al 69/70 graden.
Als ik windows in kom slaat ie na een paar minuten vast en na gereset te hebben en naar de bios gegaan is de processor temperatuur rond de 85 of erover.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:09:
Ik heb sinds kort precies dezelfde moederbord en processor en heb ook hetzelfde probleem.
Als ik de pc na een dag uitgestaan te hebben aanzet en naar de bios ga is de processor al 69/70 graden.
Als ik windows in kom slaat ie na een paar minuten vast en na gereset te hebben en naar de bios gegaan is de processor temperatuur rond de 85 of erover.
Vastlopen en een hele hoge temp. Lijkt me vrij logisch. ;)
Koeler er goed op? Welke koeler? Koelpasta goed verdeeld niet te veel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:17:
[...]

Vastlopen en een hele hoge temp. Lijkt me vrij logisch. ;)
:/
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:17:
[...]

Koeler er goed op? Welke koeler? Koelpasta goed verdeeld niet te veel?
Jep, de standaard koeler zit er goed op met een goed laagje Artic Silver 5.
Standaard koeler moet toch geen probleem zijn dat me processor 40 graden te heet is?
Me broer heeft een E6700 met een standaardkoeler en die is rond de 25/30 graden.
Pagina: 1