2x internet over (isdn) kabel?

Pagina: 1
Acties:

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28
Hallo,

Na de problemen van afgelopen weken bij xs4all only/Kpn en de onstabiele verbinding die ik nog steeds heb (waarschijnlijk ongerelateerd) wil ik een tweede internetverbinding opzetten ter backup. Kabel is relatief duur. Mijn voorkeur zou op tweakdsl 12-24mbit vallen, maar heb meer informatie nodig voor een besluit.

Nou is de situatie (alle kabels aangelegd door vorige bewoners):
* vanaf het ISRA punt in de meterkast loopt door een buis een kabel van enkele meters naar mijn werkkamer.
* De kabel heeft 8 aders, maar is volgens mij niet CAT-5
* RJ-11's zitten aan beide uiteinde van de ISDN kabel over 4 aders
* In de werkkamer zit de huidige ADSL splitter en modem verbonden met het isra punt over de ISDN kabel
* Tevens loopt door dezelfde buis, dus naast de ISDN kabel, een tv coax kabel. Deze wordt thans niet gebruikt.

Deze situatie heb ik al meerdere jaren, is altijd stabiel geweest, heb nooit een snelheidsverschil gemeten wanneer ik de modem bij het ISRA punt zet en is erg prettig dat ik bij de modem kan (als het niet werkt).

Ik zoek advies, informatie over het volgende:

Stel ik neem een 2e adsl verbinding
- zijn er problemen te verwachten als ik over de 4 vrije aders van de ISDN kabel het 2e ADSL signaal verstuur? Is dat "overspraak"?

Stel ik neem een extra internetverbinding over de kabel
- Als de kabelmodem in de werkkamer ligt, levert dat problemen op dat het coaxsignaal in dezelfde buis ligt als de bestaande kabel met adsl signaal?
- Hoe werkt dat bij kabel, wordt het tv signaal afgesplitst door de modem of is er ook nog een splitter? (Dus moet de kabelmodel in meterkast als ik tv in een andere kamer wil bekijken?)

- Ik kan uiteraard ook de modems in de meterkast houden (en de aan te schaffen dual-wan router) en van die isdn kabel aan beide uiteinde rj-45's maken voor derest van het netwerk. Ik ben alleen onzeker over de kwaliteit want het is zeker geen CAT-5 kabel. Iemand een idee of dat problemen oplevert?

Bedankt,

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 18:09

BHQ

Die modems houd je liever sowieso in de meterkast overigens, lange kabels kunnen funest zijn voor je signaal. Wellicht niet met een laag-mbit abonnement natuurlijk, maar bij een full-blown lijn wel..

Je maakt wel een denkfout in dat je je bestaande ISDN lijn voor een 2e DSL kan gebruiken. In de meeste huizen komen er op een ISRA-punt 2 aderparen binnen. blauw/rood waarop waarschijnlijke je huidige DSL en ISDN telefoonlijn zit, en oranje/wit wat 'vrij' is. Op dat paar zou je DSL kunnen aanvragen opzich. Dat wordt dan een analoge lijn.

[ Voor 13% gewijzigd door BHQ op 07-06-2008 11:51 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 17:06
^^ met hem. Ik zou eerst de huidige verbinding eens goed aanleggen voordat je een 2e adsl verbinding aanlegt. Dus je splitter en modem zo dicht mogelijk bij je isra punt en van daaruit cat-5 naar je computer.

Zie trouwens ook de support pagina's van KPN:

http://www.mxstream.nl/support/

[ Voor 16% gewijzigd door urk_forever op 07-06-2008 11:52 ]

Hail to the king baby!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Je ou voor 2 verschilende technieken moeten kiezen als je geen single point of failure wilt hebben...

Als de wijk centrale van KPN uitvalt kan je wel mooit Tiscali internet hebben maar deze zal het dan net zo goed doen als die van de KPN.

Ook als KPN andere technische problemen heeft dan werkt het niet. Dit komt doordat de bekabeling van KPN is en door kpn wordt beheerd!

Ik zou kiezen dan voor een kabel aansluiting en ADSL.

Kabel internet heb je tegen woordig ook voor een tientje..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Een 2e ADSL lijn is imho vrij zinloos- je backup verbinding loopt nl. 1:1 gelijk met je hoofdverbinding. Dus problemen in de centrale etc. vang je dan niet op. Kabel lijkt me dus de enige optie.

^^met bovenbuurman dus

Als je een goede coax kabel heb liggen zou overspraak niet zo'n issue mogen zijn- als je de lengtes niet te gek maakt natuurlijk. Modems in meterkast en over netwerk verder is natuurlijk wel het netste.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 12:09 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:07:
Een 2e ADSL lijn is imho vrij zinloos- je backup verbinding loopt nl. 1:1 gelijk met je hoofdverbinding. Dus problemen in de centrale etc. vang je dan niet op.
Al had ik als BBned klant totaal geen last van het geklooi bij KPN, dus voor dat soort specifieke problemen kan ADSL via een andere aanbieder wel zinvol zijn.

Maar internet via de kabel zal inderdaad wat meer problemen kunnen afdekken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

"Tevens loopt door dezelfde buis, dus naast de ISDN kabel, een tv coax kabel. Deze wordt thans niet gebruikt."

Waarom neem je geen i-net via de kabel als 2e? de coax ligt er al?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• BHQ

BHQ

keur0000 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:13:
Waarom neem je geen i-net via de kabel als 2e? de coax ligt er al?
- Als de kabelmodem in de werkkamer ligt, levert dat problemen op dat het coaxsignaal in dezelfde buis ligt als de bestaande kabel met adsl signaal?

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Ik weet niet of de TS het ook echt zo bedoelt zoals ik het opvat maar het is niet mogelijk om ADSL aan te vragen over een sublijn van je ISDN aansluiting. ALs je 4 telefoonnummer van je ISDN lijn hebt kan je alleen ADSL aanvragen over het hoofdnummer.

Als je het hebt over risicospreiding als het ware dan moet je een 2e ADSL lijn aanvragen als new line service. Dus geen telefoonnummer opgeven en ook zorgen dat je dan ADSL aanvraagt bij een toko die over een ander netwerk levert. Dus of je XS4ALL Only houden en iets ´Connected by KPN´ aanvragen of bbned, maar vooral geen telfort aanvragen als backup. Dan zit je met 2 ADSL lijnen die bij een storing vrijwel zeker allebei uitvallen.

Kabel is op zich wel een alternatief omdat er gebruik wordt gemaakt van een hele andere infrastructuur. Aangezien er al wel kabels liggen in je huis is het een klein klusje deze te vervangen door iets wat zeker Cat5 is.

• BHQ

BHQ

Johny_B schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:49:
Connected by KPN´ aanvragen of bbned, maar vooral geen telfort aanvragen als backup. Dan zit je met 2 ADSL lijnen die bij een storing vrijwel zeker allebei uitvallen.
Hij heeft nu XS4All, dus via KPN. Als Telfort gewoon via haar eigen centrales levert hoeft deze er dus niet uit te liggen als KPN issues heeft.

• Johny_B
Yapser schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:53:
[...]

Hij heeft nu XS4All, dus via KPN. Als Telfort gewoon via haar eigen centrales levert hoeft deze er dus niet uit te liggen als KPN issues heeft.
Hij heeft XS4ALL Only, dus niet ´Connected by KPN´ maar over het oude Tiscali netwerk. Das dus hetzelfde netwerk als Telfort. Zou hij connected by KPN hebben gehad, dan had hij vrijwel geen last hebben gehad van de landelijke storing.

[ Voor 11% gewijzigd door Johny_B op 07-06-2008 13:57 ]

• BHQ

BHQ

Johny_B schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 13:56:
[...]
Hij heeft XS4ALL Only, dus niet ´Connected by KPN´ maar over het oude Tiscali netwerk.
Ehh :?
XS4All Only gaat gewoon over het KPN netwerk. Wordt fijn in een KPN DSLAM geprikt uiteindelijk.
Das dus hetzelfde netwerk als Telfort. Zou hij connected by KPN hebben gehad, dan had hij vrijwel geen last hebben gehad van de landelijke storing.
Dat is niet hetzelfde netwerk als Telfort. Zou-ie connected bij KPN zijn, dan had-ie een grote kans last van die storing te hebben. Telfort (lees: BabyXL / GreenISP / Tiscali) heeft haar eigen ADSL centrales.

De kans bij Telfort is wel aanwezig om alsnog op het KPN netwerk terecht te komen (Telfort levert via KPN als haar eigen netwerk niet beschikbaar is op de plaats). Dat Telfort nu leuk onder KPN valt wil niet zeggen dat ze beide een eigen netwerk hebben liggen en waar het moet 'delen'.

• Johny_B
DIt wordt een beetje een discussie apart maar XS4ALL Only gaat over het Bitstream netwerk. XS4ALL ´gewoon´ gaat over het MXStream netwerk. Dat zijn netwerken van KPN, maar wel verschillende netwerken. Dan verschilt dus ook de impact bij een storing en check eens op welke netwerken de landelijke storing impact had.....

• 80000
Ik zie dat ik iets niet duidelijk heb gemaakt in de topicstart:
Ik heb ADSL over PSTN. In het verleden heb ik tegelijkertijd een isdn lijn en pstn lijn gehad, dus bij het ISRA punt moet een 2e adsl lijn mogelijk zijn. Ik wil dus niet een isdn nummer gebruiken, maar een kabel dat voor isdn in het verleden werd gebruikt, een 2e adsl signaal over gooien.

Uit de reacties begrijp ik (en daar ben ik het ook absoluut mee eens) dat de beste oplossing kabel internet en in het geval van 2e adsl, de isdn kabel vervangen door Cat5 is ivm met hoge downloadsnelheden.

De reden waarom ik twijfel over kabel is dat ik hier UPC heb en als ik alle abbonementen tegenover tweakdsl zet, ben ik duurder uit om ongeveer dezelfde snelheid te krijgen (en zo ver ik zie geen binary newsserver bij upc). Ik bedoel als ik toch al geld moet/wil neerleggen voor een 2e lijn, dan kan ik er beter ook nog wat plezier aan hebben ook. Dan is UPC relatief duur voor wat ze aanbieden.

De CAT5 kabel trekken lukt denk ik niet zonder de coax kabel er ook uit te halen en probeer ik eigenlijk te voorkomen.

Vandaar dat ik deze topic opende om te zien wat er mogelijk is en wat voor problemen ik kan verwachten, als ik niet voor de beste oplossing ga. ik sta open voor meer suggesties en ga een nachtje slapen over wat er tot nu toe aangekaart is.

• BHQ

BHQ

Just- je hebt enkel een PSTN lijn met daarover op dit moment DSL? Met 'isdn kabel' doel je op de kabel die geen cat5 is?

• 80000
Precies, mijn fout voor de onduidelijkheid.

• BHQ

BHQ

Is de kabel een crosskabel? Met een beetje geluk is het 2e plugje ook al 'afgemonteerd' in je ISRA (ff de kleurtjes bekijken), dan zou je daaraan een modem kunnen hangen. Niet de mooiste oplossing though.

Qua de aanvraag: Als je 2e koperpaar vrij is bestel je en geef je aan geen KPN-telefoonlijn te hebben en dat er ook geen abbo overgenomen moet worden, met een beetje geluk krijg je dan over je 2e aderpaar geleverd. Check eerst in je ISRA of je d'r 2 hebt en mail ook even de ISP om het zeker te weten..

Verwijderd

Waarom zoveel geld uitgeven voor iets wat maar zelden gebeurd?

Ik heb al jaar of 7 ADSL en tot op heden 1 dag eruit gelegen. Paar korte storingen gehad her en der en ongetwijfeld zijn er storingen geweest toen ik niet thuis was, maar om het nu als heel vervelend te markeren... Nee. Je zit toch prive? Hoe belangrijk kan het dan zijn?

Als je XS4ALL klappert dan zou ik eens met hen gaan bellen, want dat moet op te lossen zijn. Wat je nu gaat maken is een workaround die je veel geld kost en eigenlijk niets oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 17:33 ]

• Evos
  • Nu online
Het is beter om dan een business abbo te nemen bij een provider, die garanderen dan bijvoorbeeld 99procent uptime en hebben storingen binnen een dag opgelost.

Tevens wordt er vaak een volledig nieuwe lijn naar je huis getrokken.

Verwijderd

Evos schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:07:
Het is beter om dan een business abbo te nemen bij een provider, die garanderen dan bijvoorbeeld 99procent uptime en hebben storingen binnen een dag opgelost.

Tevens wordt er vaak een volledig nieuwe lijn naar je huis getrokken.
Dit is het slechtste advies van het jaar, ik heb hier diverse zakelijke lijnen en hoewel ze leuk garanderen zijn ze meer plat dan thuislijnen. Gisteren weer een KPN Zakelijk online gekregen die er sinds woensdag uit lag. Ofwel, lekkere garantie :')

• 80000
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:32:
Waarom zoveel geld uitgeven voor iets wat maar zelden gebeurd?

Ik heb al jaar of 7 ADSL en tot op heden 1 dag eruit gelegen. Paar korte storingen gehad her en der en ongetwijfeld zijn er storingen geweest toen ik niet thuis was, maar om het nu als heel vervelend te markeren... Nee. Je zit toch prive? Hoe belangrijk kan het dan zijn?

Als je XS4ALL klappert dan zou ik eens met hen gaan bellen, want dat moet op te lossen zijn. Wat je nu gaat maken is een workaround die je veel geld kost en eigenlijk niets oplevert.
Tja ik heb ook al 8 jaar lang adsl bij xs4all en nooit problemen gekend, tot afgelopen maand. Als ik dit ga doen, wordt de tweede lijn ook zakelijk opgevoerd, kan geen internet missen als een project doorgaat waarbij ik dan ga thuiswerken.

Wat betreft de klapperende lijn: KPN heeft de interface card op ADSL 2+ ingesteld en mijn oude modem (speedtouch 510) is ADSL 1 en kan er schijnbaar niet mee omgaan. XS4ALL zal me een nieuwe modem sturen en dat is daarop wachten. Ik heb van een vriend een speedtoch 516i geleend, maar is naar mijn mening een waardeloze modem (na een dag downloaden al oververhit). Voor het weekend nog steeds onstabiel, deze week al beter maar is nog steeds onduidelijk waar het probleem nou ligt of dat dit allemaal te samen komt:
- waarom KPN zonodig de interface card op ADSL2+ moest zetten
- waarom dat niet dan doorgegeven wordt en ze een andere modem opsturen. Ben blij met de upgrade, maar het moet wel blijven werken.
- Speedtouch 510 heeft na de upgrade 3 weken goed gewerkt en nu opeens niet, ik vermoed dat die binnenkort de geest gaat geven.

Al met al, heb ik om dit moment weinig vertrouwen in het geheel, vandaar misschien een tweede lijn.

• 80000
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:59:
[...]

Dit is het slechtste advies van het jaar, ik heb hier diverse zakelijke lijnen en hoewel ze leuk garanderen zijn ze meer plat dan thuislijnen. Gisteren weer een KPN Zakelijk online gekregen die er sinds woensdag uit lag. Ofwel, lekkere garantie :')
Daar heb ik ook weinig vertrouwen in. B.v. bij de kleine letters van Tweakdsl houdt die sla van 1 dag op, zodra het probleem bij KPN ligt.Dan heeft zo'n dure lijn weinig zin, lijkt me.

Verwijderd

Waarom koop je geen UMTS kaart? Daar heb je normaal ook nog wat aan als je een laptop hebt. Heb je ook het voordeel van een 2e lijn.
Pagina: 1