Toon posts:

[LCD TV] Sony Bravia 40D3500 need help!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een vraagje.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Sony 40D3500 (40" dus) en ik heb een probleempje. Ik weet dat de tv een ingebouwde digitale tuner heeft (DVB-C en T). De normale kanalen (digitaal) werken gewoon naar behoren, en ook de analoge signalen geven geen problemen.

Maar ik wilde graag eventjes wat HD ontvangen en schakelde in op zenders als HD Demo en Nederland 1HD. Tot mijn verbazing kreeg ik wel geluid en EPN (gidsinformatie) maar géen beeld :'( .

Ik kwam op forums dingen tegen over CAM's en over verschillen tussen gewoon SD DVB-C en HD DVB-C. Wat is de reden nu dat ik de (gratis) HD-kanalen niet kan zien maar wel horen? Moet ik tóch nog een aparte HD tuner kopen? Of is het iets anders?

Ik hoor het graag,
Mvg,
Martin

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 01:55:
Maar ik wilde graag eventjes wat HD ontvangen en schakelde in op zenders als HD Demo en Nederland 1HD. Tot mijn verbazing kreeg ik wel geluid en EPN (gidsinformatie) maar géen beeld :'( .

Ik kwam op forums dingen tegen over CAM's en over verschillen tussen gewoon SD DVB-C en HD DVB-C. Wat is de reden nu dat ik de (gratis) HD-kanalen niet kan zien maar wel horen? Moet ik tóch nog een aparte HD tuner kopen? Of is het iets anders?
In feite is het hetzelfde als bij losse ontvangers. Met een goedkope SDTV ontvanger kan je geen HDTV kanalen weergeven, daarvoor heb je een duurdere HDTV ontvanger nodig. Met het inbouwen van digitale ontvangers in TV's heeft de fabrikant ook die keuzes. De fabrikant kan een goedkopere MPEG-2 chipset toepassen waarmee alleen SDTV kanalen decoderen kunnen worden of kiezen voor een duurdere MPEG-2/MPEG-4 chipset die ook HDTV kanalen aankan naast de SDTV kanalen.

In de 3000 serie hadden alleen de W en X modellen de MPEG-2/MPEG-4 chipset voor het decoderen van HDTV kanalen, alle andere modellen zijn uitgerust met een MPEG-2 chipset voor SDTV kanalen. In principe zou de Sony TV kanalen die niet weergegeven kunnen worden door hardware beperkingen niet eens mogen tonen in de kanalenlijst net als de goedgekeurde losse ontvangers. Er wordt namelijk voldoende informatie meegezonden in het digitale signaal waaruit is op te maken dat het gaat om een HDTV kanaal. Een bug dus in de Sony firmware.

Als je met jouw TV HDTV kanalen wil gaan bekijken zal je dus toch een losse HDTV ontvanger moeten aanschaffen of de TV omruilen voor bijvoorbeeld de nieuwe W4000 serie.