[PHP/Alg] Best pratice opzetten webapp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje radeloos. Ik noem mezelf een beginnend php'er. Ik wil mijn eigen website met backend gaan maken als leercurve. Nu ben ik een boek PHP5 voor gevorderden aan het doorspitten met OOP en allemaal leuk en aardig die losse oefeningen maar ik wil weten hoe ik het best een applicatie kan opzetten. Ik denk dus aan; bedenken van requirements (psss... ken NL woord ff niet meer ) en hoe ik zorg dat het meest efficient en flexibel alles als xhtml gepresenteerd zal worden. Is er een boek en/of tutorials die hier op ingaan? Ik weet geen eens waar ik naar moet zoeken. Ik heb vandaag wat over MVC gelezen (webmasters.be) maar het ging me op een gegeven moment boven mijn pet te veel nieuwe dingen waardoor ik geen overzicht krijg.

Misschien ben ik te grafisch ingesteld maar ik denk in termen van 'wat wil ik in de browser zien?' Alle logica erachter, denk dan in termen van klassen methodes en functies, ontschiet mij. Ik denk dat ik meer in het procedurele denken zit dt lijkt mij niet erg efficient zal worden omdat ik me dan gaar programmeer met veel te veel regels aan code. Kortom hoe begin ik en hoe zet bepaalde functionaliteiten als authorisatie, database, foutafhandeling en wellicht formulieren om naar flexibele (lees uitbreidbare) functies. Alles output op het scherm ontloopt niet veel van elkaar lijkt mij zo. Ergens een afbeelding op ander pagina niet, ergens een heading2 ander scherm moet het bv een heading3 zijn etc. In backend doet het ene inputveld net iets anders dan de ander. Ik kan het misschien als beginner moeilijk uitleggen maar ik hoop dat jullie het begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien wil je wel teveel in 1 keer.
Begin klein en maak iets dat werkt. Daar leer je zoveel van (vooral hoe het niet moet) dat je het een volgende keer beter kan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miauw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06-2021
Nou waar je eerst moet beginnen is tutorials zoeken die echt een app maken. bijvoorbeeld gastenboek, fotoalbum, etc etc. Je zult merken dat wanneer je die zaken volgt stap voor stap dan zul je vanzelf leren hoe je met alle data's omgaat.

In het begin zag mijn code er ook niet uit ma dat kwam doordat ik niet zo ervaren was hoe meer ervaring je bij spijkert hoe netter je code wordt ;)

Het is belangrijk dat je code er net uit ziet, zodat iedere andere programmeur het kan lezen dus veel commenten.. ook maakt het niet uit dat je teveel lijnen gebruikt.. als het duidelijker ermee wordt dan is het de juiste keuze. Denk aan de KISS rule (Keep It Simple Stupid) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:32

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Probeer eens een framework als CakePHP. Daarin wordt het makkelijk gemaakt een aantal 'best practices' te gebruiken en kun je gelijk werken in het MVC pattern en gebruik maken van ORM.

[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 07-06-2008 01:45 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Of kijk eens naar Symphony of het Zend Framework of andere alternatieven voor Cake PHP. Ik wil ze even noemen om aan te geven dat CakePHP echt niet het enige framework is voor PHP.

Verder denk ik dat het wel verstandig is om zelf klein te beginnen. En om eens een boek over het modelleren van applicaties te zoeken, want uiteindelijk is dat waar je naar op zoek bent. Je wilt je code modelleren, de code schrijven gaat dan wel want die kennis heb je zojuist opgedaan. Maar er komt meer kijken bij het opzetten van een webapplicatie dan enkel (PHP) code zelf.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken naar het boek Head First Object-Oriented Analysis and Design. Dit boek is niet speciaal gericht op PHP (code is in Java), maar is wel goed leesbaar met veel voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Ik denk niet dat je eerste web-applicatie in OOP zou moeten zijn.
Ja het is schoner en beter, maar wel moeilijker.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
CyCloneNL schreef op zondag 08 juni 2008 @ 00:39:
Ik denk niet dat je eerste web-applicatie in OOP zou moeten zijn.
Ja het is schoner en beter, maar wel moeilijker.
Dus? Waarom zou je het niet in één keer goed doen? In bijv. Java zal je ook moeten beginnen met op een OO manier, daar heb je geen keus. Waarom zou dat in PHP dan niet kunnen?

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Klopt als een bus. Ik heb 't boek bovendien effe doorgebladerd, volgens mij is het zo ongeveer het meest toegangelijke boek over OOP ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fijn dat er een discussie is :) Is er niet zo'n boek alleen met php? Lijkt me fijner. Ik heb weinig zin in Java. Ik ben een vormgever/ html/css persoon die php wilt leren en de nette manier. Hoeft niet in eerste instantie het makkelijkst te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je krijgt nu waarschijnlijk een discussie over het leren van programmeren vs het leren van een programmeertaal :P.

Voor zover ik weet zijn er niet soortgelijke boeken voor alleen PHP, maar je zou eens kunnen kijken naar PHP 5 Objects, Patterns, and Practice.
Pagina: 1