Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb onlangs vandaag een goedkope flitsset gekocht van merk FalconEyes. Een bekende merk en maakt kennelijk ook professionele zware flitskoppen, dus kwaliteit moet in orde zijn.
Het betreft dan om 150Ws model. Het eerste gebruik is nog steeds prachtig met goede foto's. Het is niet moeilijk in gebruik.

Tijdens rondkijken merk ik dat sommige zwaardere flitsers luchtgekoeld worden.
Stel dat ik flitskop wat meer gaat gebruiken tijdens lopende fotosessie (dus steeds foto's maken van verschillende personen) heeft dat enig wat gevolgen voor de warmte van het apparaat?

Of lijkt dat mee te vallen omdat het geen zware apparaat is. En er komt diffuser omheen, dat betekent minder luchtstroming rond de flitser, in vergelijking met de flitsparaplu.
Daarbij kan het zijn dat 50W pilotlamp, een halogeen versie, de zaak wat warmer maakt, als die lang ingeschakeld wordt.

Wat kan jij zelf hierover vertellen over goedkope flitssets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
MrDummy schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:48:
Ik heb onlangs vandaag een goedkope flitsset gekocht van merk FalconEyes. Een bekende merk en maakt kennelijk ook professionele zware flitskoppen, dus kwaliteit moet in orde zijn.
Het betreft dan om 150Ws model. Het eerste gebruik is nog steeds prachtig met goede foto's. Het is niet moeilijk in gebruik.

Tijdens rondkijken merk ik dat sommige zwaardere flitsers luchtgekoeld worden.
Stel dat ik flitskop wat meer gaat gebruiken tijdens lopende fotosessie (dus steeds foto's maken van verschillende personen) heeft dat enig wat gevolgen voor de warmte van het apparaat?

Of lijkt dat mee te vallen omdat het geen zware apparaat is. En er komt diffuser omheen, dat betekent minder luchtstroming rond de flitser, in vergelijking met de flitsparaplu.
Daarbij kan het zijn dat 50W pilotlamp, een halogeen versie, de zaak wat warmer maakt, als die lang ingeschakeld wordt.

Wat kan jij zelf hierover vertellen over goedkope flitssets?
Falcon Eyes is een heel leuk merk (samen met Linkstar) om mee te beginnen en je zal er zeker pro resultaten mee kunnen bereiken, maar ik ben het niet met je eens dat ze ook professionele zware flitskoppen maken. Falcon Eyes is een merk om te leren hoe licht "werkt" maar vooral de goedkopere sets zijn niet echt gebouwd voor dagelijks gebruik of locatie werk.

Anyway, ik gok dat je de SS-150F hebt gekocht? Prima dingen om mee te beginnen alleen misschien een klein beetje jammer dat je maar tot 1/8 kan ipv 1/32 (de duurdere koppen kunnen dit wel). Maar om je vraag te beantwoorden : Gebruik je modelinglamp alleen wanneer het nodig is, dus om te kijken hoe het licht valt of om scherp te stellen als het donker is in je studio. Voor de rest gewoon uitlaten. Daarnaast om het uur even rust (ook handig voor jezelf) en de koppen uitzetten. Zolang je je Falcon Eyes koppen niet te zwaar belast is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Ik heb twee 400Ws flitskoppen van Linkstar en ben er nog steeds erg tevreden mee. Een maand of 8 geleden heb ik ze gekocht voor incidenteel gebruik en dat bevalt prima. Je moet daarbij vooral denken aan portret- en productfoto's, vaak ook op locatie. De resultaten zijn gewoon in orde, niks mis mee wat betreft het filtsen. Uiteraard zit er redelijk wat plastic in, het zijn geen echt professionele koppen, maar los van de bouwkwaliteit is daar weinig van te merken.

Dat het met een softbox wat warmer wordt lijkt mij nogal logisch en verder niet zo'n probleem. Het is vooral de elektronica (travo en elco's) in de flitskop die wat koeling nodig hebben, niet de flitsbuis op instellamp (die worden sowieso loeiheet).

Gewoon niet te veel mee gooien en smijten of andere gekke dingen doen en dan werkt het prima. :) Voor het vervoer heb ik voor elke kop zo'n kunststof gereedschapskoffer met schuim bekleed, de kop + kabels past er precies in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
GerardHenninger schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 23:19:
maar ik ben het niet met je eens dat ze ook professionele zware flitskoppen maken. Falcon Eyes is een merk om te leren hoe licht "werkt"
En deze dan?
Afbeeldingslocatie: http://www.studioflash.be/images/fe/gn600ad.jpg
600Ws flitser, zowel AC als DC. Merk is FalconEyes. Ook beginner ding? :)

En ja, het is SS-150F set. Goedkoop met 225 Euro, maar wel alles op remote trigger na compleet. Dat remote trigger is RF-604, welke past op mijn camera en het werkt goed. (Getest met Canon PS S5)

[ Voor 19% gewijzigd door MrDummy op 07-06-2008 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
MrDummy schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 00:14:
[...]

En deze dan?
[afbeelding]
600Ws flitser, zowel AC als DC. Merk is FalconEyes. Ook beginner ding? :)

En ja, het is SS-150F set. Goedkoop met 225 Euro, maar wel alles op remote trigger na compleet. Dat remote trigger is RF-604, welke past op mijn camera en het werkt goed. (Getest met Canon PS S5)
Onder pro versta ik dit :

Profoto
Afbeeldingslocatie: http://www.actionhorse.se/blog/wordpress/wp-content/sthlm1.jpg

Bowens
Afbeeldingslocatie: http://www.karlu.com/images/Bowens-Guy-001.jpg

Elinchrom
Afbeeldingslocatie: http://www.fotoflits.nl/images/togo300rx_verti.jpg

Maar de "budget" merken zijn zeker niet slecht tegenwoordig. Linkstar (QiHe), Falcon Eyes, Jinbei, etc, ze doen het allemaal goed. Je moet voor jezelf bepalen hoever je door wil gaan met studioflitsers en of je wil uitbreiden later, want met de SS-serie van Falcon Eyes ben je redelijk beperkt qua accessoires. Met een GN-kop van Falcon Eyes of een Linkstar monoblock kan je meer "groeien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als ik goed heb, mag je de flitsbuis zeker niet aanraken met je vingers. Net als halogeen kan deze buis ook heet worden en dat betekent dat vet van vingers de glas kan aantasten door hitte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

MrDummy schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:20:
Als ik goed heb, mag je de flitsbuis zeker niet aanraken met je vingers. Net als halogeen kan deze buis ook heet worden en dat betekent dat vet van vingers de glas kan aantasten door hitte...
Het glas wordt niet aangetast, maar je krijgt vetvlekken. Nou zal dat met studioflitsers nog wel loslopen, maar je moet wel oppassen dat je je vingers niet verbrandt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-03 08:33
Bij de Falcon Eyes en ook Ullistar moet je opletten met het tiltmechanisme. Dit is te licht gebouwd voor de flitser met zijn softbox. En dit valt niet onder garantie.
Pagina: 1