Hoi Tweakers. Ooit, in een ver ver verleden heb ik een vraag gesteld, maar nu ben ik terug betreffende mijn LAN.
De connecties in mijn LAN lijken totaal willekeurig:
- De connectie is: internet - modem - router - 3x computers (1x XP, 2x Vista)
- Particulier netwerk als setting op de Vista computers.
- De router is ingesteld op een IP pool, en alle computers hebben een instelling op TCP/IP 4 met een handmatige instelling die valt binnen deze IP pool (zie beneden).
- Alle computers hebben via het netwerkcentrum bestandsdeling openstaan.
- Ook hebben alle computers minimaal Lezen als deling openstaan in Mijn Computer en bij alle schijven.
- De firewalls staan uit.
- Alle computers ontvangen wel het internet, dus via de router.
- Ik heb alle settings voor delen en firewalls proberen aan te passen maar niets hielp.
Wat is het probleem?
De verbindingen tussen de computers zijn niet of niet bruikbaar aanwezig. Ik heb het lijstje hieronder opgesteld op volgorde van computer nummer die ik willekeurig heb gekozen:
- Computer 1 (Vista) kan Computer 2 (Vista) zien maar kan niet in de computer komen.
- Computer 1 heeft toegang tot Computer 3 (XP) en kan bestanden kopieren.
- Computer 2 (Vista) kan Computer 1 zien maar kan niet in de computer komen.
- Computer 2 kan Computer 3 niet zien.
- Computer 3 kan Computer 2 zien maar kan niet in de computer komen.
- Computer 3 kan Computer 1 zien en heeft toegang maar kan niet in de schijven komen en dus heeft geen kopieermogelijkheden.
- Maar helemaal het toppunt: Computer 2 heeft geen toegang tot zichzelf in de netwerklocaties.
Als Computer 2 Computer 1 pingt krijg ik de bestanden terug. Maar ook van computer 3, dus vanaf dit moment snap ik er niets meer van.
Computer 2 is mijn eigen computer die ik gister heb gekocht. Op het moment dat ik de netwerkkabel in mijn computer doe heb ik toegang tot internet maar ben ik onzichtbaar voor de andere computers. Het aanpassen van delingsmogelijkheden en firewall instellingen (die nu uitstaan) heeft me niet verder geholpen. Ik snap niet hoe het kan dat alle computers internet hebben maar geen onderling contact kunnen maken.
Ik hoop dat jullie me op een wat lekerige manier op weg kunnen helpen, omdat ik niet al teveel van alle moeilijke termen afweet, en hoe ik eventueel het netwerk zou kunnen resetten om de instellingen te synchroniseren.
Bij voorbaat dank.
Appendix (Adressen):
TCP/IP 4 (handmatig)
Router: IP: 192.168.2.1 Subnet: 255.255.255.0
Routerpool: IP: 192.168.2.100 - IP: 192.168.2.199
Computer 1: IP: 192.168.2.107 Subnet: 255.255.255.0
Computer 2: IP: 192.168.2.101 Subnet: 255.255.255.0
Computer 3: IP: 192.168.2.103 Subnet: 255.255.255.0
DNS (alle drie): 192.168.2.1
TCP/IP 6 wordt automatisch gegenereert.
De connecties in mijn LAN lijken totaal willekeurig:
- De connectie is: internet - modem - router - 3x computers (1x XP, 2x Vista)
- Particulier netwerk als setting op de Vista computers.
- De router is ingesteld op een IP pool, en alle computers hebben een instelling op TCP/IP 4 met een handmatige instelling die valt binnen deze IP pool (zie beneden).
- Alle computers hebben via het netwerkcentrum bestandsdeling openstaan.
- Ook hebben alle computers minimaal Lezen als deling openstaan in Mijn Computer en bij alle schijven.
- De firewalls staan uit.
- Alle computers ontvangen wel het internet, dus via de router.
- Ik heb alle settings voor delen en firewalls proberen aan te passen maar niets hielp.
Wat is het probleem?
De verbindingen tussen de computers zijn niet of niet bruikbaar aanwezig. Ik heb het lijstje hieronder opgesteld op volgorde van computer nummer die ik willekeurig heb gekozen:
- Computer 1 (Vista) kan Computer 2 (Vista) zien maar kan niet in de computer komen.
- Computer 1 heeft toegang tot Computer 3 (XP) en kan bestanden kopieren.
- Computer 2 (Vista) kan Computer 1 zien maar kan niet in de computer komen.
- Computer 2 kan Computer 3 niet zien.
- Computer 3 kan Computer 2 zien maar kan niet in de computer komen.
- Computer 3 kan Computer 1 zien en heeft toegang maar kan niet in de schijven komen en dus heeft geen kopieermogelijkheden.
- Maar helemaal het toppunt: Computer 2 heeft geen toegang tot zichzelf in de netwerklocaties.
Als Computer 2 Computer 1 pingt krijg ik de bestanden terug. Maar ook van computer 3, dus vanaf dit moment snap ik er niets meer van.
Computer 2 is mijn eigen computer die ik gister heb gekocht. Op het moment dat ik de netwerkkabel in mijn computer doe heb ik toegang tot internet maar ben ik onzichtbaar voor de andere computers. Het aanpassen van delingsmogelijkheden en firewall instellingen (die nu uitstaan) heeft me niet verder geholpen. Ik snap niet hoe het kan dat alle computers internet hebben maar geen onderling contact kunnen maken.
Ik hoop dat jullie me op een wat lekerige manier op weg kunnen helpen, omdat ik niet al teveel van alle moeilijke termen afweet, en hoe ik eventueel het netwerk zou kunnen resetten om de instellingen te synchroniseren.
Bij voorbaat dank.
Appendix (Adressen):
TCP/IP 4 (handmatig)
Router: IP: 192.168.2.1 Subnet: 255.255.255.0
Routerpool: IP: 192.168.2.100 - IP: 192.168.2.199
Computer 1: IP: 192.168.2.107 Subnet: 255.255.255.0
Computer 2: IP: 192.168.2.101 Subnet: 255.255.255.0
Computer 3: IP: 192.168.2.103 Subnet: 255.255.255.0
DNS (alle drie): 192.168.2.1
TCP/IP 6 wordt automatisch gegenereert.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 23:10 ]