Hardware matig delen PCI modem, is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 13:26

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Een collega van me kwam vandaag met de vraag of het volgende realiseerbaar is. Ikzelf ben deze toepassing nog nooit tegengekomen en vraag me ook af op het uberhaupt mogelijk is. De vraag was als volgt:
In een "oud" systeem 1, of nog liever 2, analoge modems inbouwen.
Deze modems delen via het netwerk, zodat vanaf iedere werkplek deze modems te gebruiken zijn.

Achterliggende gedachte:
Voor PLC/software ondersteuning op afstand is soms alleen modemcontact mogelijk.
Nu moet iedere werkplek worden uitgerust met een analoge telefoonlijn, elke computer moet voorzien zijn van een analoog modem en er moet nog gebeld kunnen worden.
Volgens mij is het efficienter om de modems centraal te plaatsen, 2 analoge aansluitingen erop en deze modems via netwerk kunnen benaderen door iedereen die dat nodig heeft.
Op GoT heb ik welgeteld 1 topic gevonden die zou kunnen leiden naar een oplossing. Echt liep dat topic uit op een dood spoor. Voor zover ik kan beoordelen is delen van fysieke hardware niet mogelijk, al moet ik zeggen dat ik met specifieke dingen als modems een lichte leek ben. Google brengt me ook niet op een oplossing die voor ons werkbaar zou kunnen zijn.

Is deze manier van modem delen uberhaupt mogelijk? Of moeten we toch flink aan het kabels leggen en aansluitingen maken. Het gaat om een stuk of 8 werkplekken die in de toekomst wellicht uitgebreid worden. Ons netwerk bestaat uit een domein met 1Windows 2003 Server. In deze server willen we liever geen modems plaatsen. Alle pc's draaien op Windows XP Pro.

Wie o wie kan me hierbij in de goede richting helpen?

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Niet lullig bedoeld, maar is het niet handiger om over te stappen op ADSL/Kabel?
Je zet dan een modem neer wat het telefoonsignaal omzet naar een internetsignaal en op dat internetsignaal kun je een router en/of switch aansluiten zodat je genoeg aansluitingen krijgt voor al je computers.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Je zou de modems dan moeten aansluiten op een PortServer Je gebruikt dan dus wel externe modems. Maar je hebt weer geen PC nodig. Dit is volgens mij de manier waarop dit normaal wordt gedaan. Ik heb er goede ervaringen mee (weliswaar niet met modems, maar met andere seriele apparatuur over het netwerk) :)
Wiethoofd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:03:
Niet lullig bedoeld, maar is het niet handiger om over te stappen op ADSL/Kabel?
Je zet dan een modem neer wat het telefoonsignaal omzet naar een internetsignaal en op dat internetsignaal kun je een router en/of switch aansluiten zodat je genoeg aansluitingen krijgt voor al je computers.
Hij wil geen internet delen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door wizl op 06-06-2008 21:05 ]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 14:55

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Wiethoofd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:03:
Voor PLC/software ondersteuning op afstand is soms alleen modemcontact mogelijk.
Volgens mij kun je het "oude" systeem "bridgen", dus via je oude systeem delen. Zou moeten werken.

Edit: Ik zal hem even opzoeken en dan zet ik hem hierbij. :)

[ Voor 5% gewijzigd door marquis op 09-06-2008 16:02 . Reden: Update.... ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 13:26

Arethusa

Niet die server

Topicstarter
Bedankt voor de tips heren, dat ziet er wel interessant uit en ik ga de gegeven opties voorleggen aan mijn collega.
@marquis, heb je misschien een link naar een site of document die me kan helpen met het bridgen van het "oude systeem"?

Verder zijn alle andere tips ook welkom, hoe meer keuze hoe beter we een voor ons geschikte oplossing kunnen kiezen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Pagina: 1