Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PVR500 afgebroken element

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn PVR500 kaart is een beetje stuk na de laatste schoonmaakactie in mijn pc. Na wat onderzoek blijkt hij in windows niet goed te werken (BSOD`s slechts 1 tuner werkt) omdat er een elementje is afgebroken van de printplaat.

Ik denk dat het een gewone weerstand is, maar ik heb weinig kennis van elektronica, dus ik wou bij deze vragen of jullie een idee hebben wat het is dat ontbreekt en of ik dat (heb een soldeerbout) zonder elektronica kennis kan repareren. Dat 'dingetje' is overigens kwijt, dus ik zal een nieuwe moeten halen, neem aan dat dat bij de okaphone in groningen te krijgen is.
Het gaat om de verbinding van L44. Hier zat hetzelfde dingetje op als bij L45. De laatste foto is een wel werkende Hauppauge pvr 500.
Afbeeldingslocatie: http://www.leosiepel.nl/stuk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.leosiepel.nl/stuk_schuin.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.leosiepel.nl/goed.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door siepeltjuh op 06-06-2008 20:19 ]

Can`t live without the mods

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dat onderdeeltje is een spoelletje, kan je eens een overzichtsfoto geven waar die zit in verhoudung met de chipset/tuner?

PS: Nette foto's, heb je tenminste wat aan ;)

• siepeltjuh
  • Niet online
De voor en achterkant op de foto. Foto`s zijn in snel uit losse hand genomen en kan veel beter, maar het idee is duidelijk.
De tuners zitten een stuk verderop. als ik de baantjes zo een beetje volg heb ik het idee dat ze naar de twee conexant encoders gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.leosiepel.nl/achterkant.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.leosiepel.nl/voorkant.jpg

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zo te zien is die spoel onderdeel van de voeding van het bord.

Om die te kunnen vervangen zou je eigenlijk van eenzelfde tuner dat onderdeel af moeten halen en doormeten wat de waarde is.

Wat je wel kan doen is over dat onderdeel een draadbrugje zetten en hopen dat dat ook goed werkt (dat soort spoelen zitten er meestal voor ontstoring, maar vaak werk het opzich prima zonder).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Even ^ bevestigen, erg veel kans dat het probleemloos werkt met een draadbrugje. Eventueel kan je met die foto vragen naar wat verschillende waarden spoeltjes op dat formaat, de waarde zal niet nauw steken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• siepeltjuh
  • Niet online
Een draadbruggetje er direct opzeten vind ik (maar ik ben een leek) nogal risico vol. Dadelijk is hij echt gefrituurd en kan ik hem weggooien.

Hoe zeker zijn jullie er van dat het een spoeltje is? Tevens heb ik zoals ook op de foto is te zien een werkende kaart waar die elementjes er nog wel opzitten, kan ik die niet gewoon doormeten of moeten hij er af om hem te kunnen meten?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59

Onbekend

...

Aan de "L" bij het componentnummer is het te zien dat het een spoel is. Een "C" is een condensator en een "R" is een weerstand.

Het lijkt er op dat hij samen met die spoel daarnaast een filterkring vormt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je hem wilt meten moet hij van de andere kaart af en heb je een meter nodig die de waarde van een spoel kan meten. Zo'n functie zit standaard niet in een multimeter.
Het is zeker weten een spoel, zoals Onbekend zegt: hij heet L44 die L geeft aan dat het een spoel is.
Je kunt die spoel prima vervangen door een draadbruggetje (of even aantippen met de soldeerbout) een spoel gedraagt zich immers bij een constante stroom als een directe doorverbinding.

Als ik zo de positie op de kaart bekijk en de componentjes op die plek denk ik dat het spoeltje deel uit maakt van een spanningsregelschakeling. Het spoeltje heeft een filterende werking. Als je in plaats daarvan een draadbrug zou gebruiken zul je theoretisch gezien iets in beeldkwaliteit achteruit gaan. In de praktijk zul je daar waarschijnlijk weinig van merken.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

siepeltjuh schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:58:
Hoe zeker zijn jullie er van dat het een spoeltje is? Tevens heb ik zoals ook op de foto is te zien een werkende kaart waar die elementjes er nog wel opzitten, kan ik die niet gewoon doormeten of moeten hij er af om hem te kunnen meten?
Je hebt de apparatuur niet om 'm na te meten, en een goeie LCR-meter is prijzig.

Als je kijkt wat er aan de andere kant van de print zit, is dat een 3-poot spanningsregelaar. Dit is dus 1 van de kleine smoorspoeltjes in de in- of uitgang van de spanningsregelaar. Je kunt 'm 100 procent veilig vervangen door een draadbrugje, want, zoals gezegd, het allerergste wat er kan gebeuren is dat je teveel storing op een voeding krijgt, wat zich vertaalt in spikkels in je beeld of geratel in je geluid. En dat is het allerergste wat er zou kunnen gebeuren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59

Onbekend

...

Heb je al een draadbrug geplaatst en de kaart weer getest?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Coromoto
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 11:59
Is het misschien een idee om Hauppauge de vraag voor te leggen wat voor component dat is en met welke waarde? Miscchien sturen ze zelfs eentje voor je op!

Niet geschoten, altijd mis.

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 18:08
kan je proberen maar die component opsturen gaan ze nooit doen. Het enige wat ze zullen zeggen is is binnen sturen voor reparatie al dan niet onder garantie.. En ik denk dat ook al heb je de component je hem nog altijd niet kan solderen aangezien hij erg klein is..

Gwn doorverbinden is de beste optie denk ik.. ofwel probeer je eerst een zonder te solderen of desoldeer je achteraf maar ik denk dat een voorlopige verbinding het beste is..

Let wel op dat je nergens anders een kortsluiting maakt met je doorverbinding.. Werk nauwkeurig

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Verwijderd

Gewoon situatie uitlegen in een mailtje, opsturen doen ze mischien niet, maar wellicht kan men je wel vertellen wat het onderdeeltje is... Niet naar dat negetieve geklets luisteren hier :P

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 18:08
Spreek gewoon uit ervaring.. Heb zo voor mijn laptop ook eens een mailtje gestuurd..

De kabel die de 'onboard' netwerk kaart met het eigenlijke moederbord verbond (eig gwn printplaatverlenging) was wat verbrand door cpu cooling. Ze beweerde eerst dat het draadje helemaal niet bestond.. Ben dan pic's beginne te sturen maar erna gwn niets meer gehoord...

(btw is een amilo xi1554, kabel is nog steeds verbrand :s iemand een idee waar ik wel een dergelijk kabeltje zou vinden? O-) )

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een kabel of een standaard component vervangen is niet hetzelfde. Een smd-spoeltje kan iedereen aan geraken. Dat specifieke op maat gemaakte kabeltje is net wat moeilijker. Dus om je vraag te beantwoorden, waarschijnlijk kan je dat kabeltje nergens vinden.

Verder over de component, die 'L' die er bij staat doet inderdaad vermoeden dat het een spoel is. Echter kan je daar nooit helemaal 100% zeker van zijn. Er is nog nergens een wet die voorschrijft dat het zo moet. Voor hetzelfde geld is dat een code die gebruikt word in het magazijn op de plaats dat de kaart gemaakt is. R C en L op andere componenten doet wel het vermoeden van een spoel toenemen.

Er zijn niet zo veel redenen om op een pcb een spoel te gebruiken. De voornaamste redenen zijn:
- stroom stabilisatie
- spanning regeling (boost of dergelijke)
- oscillatie opwekken
- RLC-filterwerking

Als het een stroom stabilisatie is dan _kan_ er een draadbrug getrokken worden. Bij de andere is er iets meer kans dat een draadbrug schade veroorzaakt. De component aan de andere kant kan een spanningregelaar zijn, maar kan ook een gewone smd-transistor zijn.

Filters en oscilatoren zouden volgens mij wel aan RF-ingangen geplaatst worden (om de logische reden dat die signalen gefilterd moeten worden of dat daar de oscillator nodig is.)

Beste kans denk ik is een mailtje om te vragen wat voor component daar moet zitten. Stuur dan wat gegevens mee zoals het opschrift van dat element en misschien deze fotos en wat serie/type nummers van de kaart.

Anders is een draadbrug een mogelijke oplossing. Je zegt dat je de kaart niet wil vernielen door een draadbrug. Wel je kan evengoed je kaart vernielen door een component weg te laten. Dan kan het namelijk zijn dat een andere component te zeer belast wordt of te hard gaat oscilleren dat die stuk gaat.

• Coromoto
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 11:59
De importeur van MSI in NL stuurde mij destijds wel een zakje vol condensatoren van de juiste waarde toe nadat ik melding had gemaakt van opstartproblemen met mijn moederbord (lekkende condesatoren). Ze konden het zelf niet repareren maar ik mocht het van hun wel zelf proberen.

Vandaar dat ik die weg voorstelde, Nee heb je, Ja kan je krijgen.

• siepeltjuh
  • Niet online
Ok, dank voor jullie uitleg.

Een mail richting Hauppauge leverde niets op. Samengevat: Het product wordt niet meer verkocht en is buiten garantie (ja duh) dus geen support.

Goed dat je meld dat als de kaart wel gebruikt is zonder spoel hij ook flink defect kan raken. Ik denk dat dat namelijk al gebeurt is, maar het draadbruggetje ga ik er vanmiddag opzetten.

Aangezien hier gemeld wordt dat het waarschijnlijk met de spanningsregeling te maken heeft en ik niet met een kapotte PCI bus of erger kaduke pc wil zitten. Ga ik hem aansluiten op een hele oude afgeschreven celeron 366 computer.

Ik laat weten hoe het afloopt.

Pagina: 1