Toon posts:

Pc loopt vast en hoge piep uit speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.204 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een compleet nieuw systeem.

Spec's:

Windows XP
Zotac 9600 GT
MSI P6N SLI V2
2x spinpoint f1
creative x-fi xtreme music
creative T6100
E6300 OC @ 2,6 ghz
Kingston HyperX 800 mhz OC @ 880 mhz

Dit is mijn probleem: Wanneer ik games speel of wat dan ook, dan freezed alles soms en komt er een harde hoge piep uit de boxen weg. Wat is het probleem? ik kan enkel mijn hele systeem resetten voordat ik alles weer werkend krijg. Blue screen of dead zie ik ook nergens. Zometeen zal ik even memtesten maar ik verwacht daar geen fouten in. Weet iemand anders misschien wat er hier aan de hand kan zijn?

Mvg,
Rene :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Misschien zou je je pc eens stock moeten draaien met dit warme weer, en kijken of dat helpt? ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens bij de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en ga testen. Het terugzetten van de standaard waarden is inderdaad een eerste stap :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Temps controleren, Memtest86+ draaien, Orthos draaien en AtiTool draaien en dan ook je temps controleren. :)

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 10:25
Als je iets OC't en er gaat iets mis, is het altijd handig om het op stockspeed te draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor jullie replie's, eindelijk een forum die actief is ;) Ik kwam memtest niet door [liep vast bij 22%] Zal zometeen op stock zetten. Denk dat dat het probleem is. Jullie horen nog van me

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
BTW, In idle zijn de temps tussen 25 en 35 graden, en stressed tussen 28 en 58. Volgens mij is dit nog steeds geen probleem. Ik ga nu memtest booten

Verwijderd

Ik denk dat je chipset te heet wordt.
Ik had namelijk precies hetzelfde probleem met mijn p6n sli platinum.
Alles draaide voorheen super totdat het in de woonkamer 26 graden werd.
Daarna alles terug gezet naar stock waarden en geen probleem meer.
Bij dit moederbord zit echter een fan voor op de chipset.
Ik had dit echter nooit gebruikt omdat deze fan een ongeloofelijke herrie maakt.
Toen heb ik er maar een fanmate tussen gezet en het probleem was weg.
Ik kon toen dus alles weer goed tweaken.(voltage * fsb)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:27:
Ik denk dat je chipset te heet wordt.
Ik had namelijk precies hetzelfde probleem met mijn p6n sli platinum.
Alles draaide voorheen super totdat het in de woonkamer 26 graden werd.
Daarna alles terug gezet naar stock waarden en geen probleem meer.
Bij dit moederbord zit echter een fan voor op de chipset.
Ik had dit echter nooit gebruikt omdat deze fan een ongeloofelijke herrie maakt.
Toen heb ik er maar een fanmate tussen gezet en het probleem was weg.
Ik kon toen dus alles weer goed tweaken.(voltage * fsb)
Mmmm vreemd, ik heb geen voltage veranderingen etc gedaan. Zelf kan ik mijn Vcore niet eens veranderen naar een lagere waarde, kon jij dat wel met je P6N? Heb zojuist mijn ram geheugen weer terug gezet naar stock, nu lijkt het voorlopig weer goed [geen fouten in memtest86]. Tijdens de gewone Memtest liep het vast bij geheugen op 880 mhz 2,05 volt. Nu weer op stock gezet 800 mhz op 2,0 volt. Ik vind het vreemd enzo, maar het kan ook aan mij liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar nog 1 vraag die ik nergens kan vinden, waardoor komt het dat mijn geluid een hoge piep maakt bij het vastlopen. Zijn dat symptonen ergens van? Slecht geheugen of wat dan ook? Als iemand het weet graag melden.

Mvg,
Rene

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:49:
Maar nog 1 vraag die ik nergens kan vinden, waardoor komt het dat mijn geluid een hoge piep maakt bij het vastlopen. Zijn dat symptonen ergens van? Slecht geheugen of wat dan ook? Als iemand het weet graag melden.

Mvg,
Rene
Je kunt in je bios instellen dat als de temp van je CPU te warm wordt er een waarschuwingssignaal uit de speaker komt. ;)

Verwijderd

@Flowemirc
Ik kan ook inderdaad mijn vcore niet lager zetten.
En waar dat geluid vandaan kwam is voor mij ook nog steeds een raadsel.

@The Mask
Dat is juist het vreemde .
Mijn CPU werd namelijk niet te warm,en daarbij had ik die optie uitgezet in het bios.
edit:ik heb die speaker btw nog nooit gezien

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 21:12 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het kan ook aan je voeding liggen dat de boel op zwart springt.
Welk merk en wat is het wattage van je voeding?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:15:
Het kan ook aan je voeding liggen dat de boel op zwart springt.
Welk merk en wat is het wattage van je voeding?
De boel slaat niet op zwart, beeld freezed gewoon op huidige scherm. Ik heb een huntkey greenstar 450 watt, moet genoeg zijn dacht ik zo

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:26:
[...]

De boel slaat niet op zwart, beeld freezed gewoon op huidige scherm. Ik heb een huntkey greenstar 450 watt, moet genoeg zijn dacht ik zo
Ik ken het merk niet, als het een B-merk is zou die 450W wel eens te weinig kunnen zijn en kan je beter voor een 450W A-Merk gaan al zal je met je huidige setup met een <380W al genoeg hebben.

En krijg je de freezes random of tijdens het gamen of zware berekeningen doen, en krijg je ze ook op stocksnelheden?

Nieuwste Bios op je mobo geflashed?
Nieuwste grafische drivers geïnstalleerd?
Voor de rest van je systeem de drivers up to date?

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:30:
[...]

Ik ken het merk niet, als het een B-merk is zou die 450W wel eens te weinig kunnen zijn en kan je beter voor een 450W A-Merk gaan al zal je met je huidige setup met een <380W al genoeg hebben.

En krijg je de freezes random of tijdens het gamen of zware berekeningen doen, en krijg je ze ook op stocksnelheden?

Nieuwste Bios op je mobo geflashed?
Nieuwste grafische drivers geïnstalleerd?
Voor de rest van je systeem de drivers up to date?
Huntkey is een A-merk [groene stroom PSU], ik krijg die freezes vaak tijdens het gamen [zonet nog bij race driver grid tijdens een crash] dan komt die velle piep weer uit de boxen weg en moet ik weer op reset drukken. Heb nu memory op stock gezet en zo te zien gaat het tot nu toe goed

Bios is up to date [via msi site iig]
Nieuwste grafische drivers geinstalleerd en al.
Voor de rest ook alles geinstalleerd.

Het is een hardware probleem want ik heb meerdere keren een schone installatie gedaan van windows. Windows xp 32/64 bit, Windows Vista [beide keren blijft hij hangen]

Mvg,
Rene

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:26:
[...]

Huntkey is niet het beste merk, maar er zijn veel slechtere. ;) De voeding zou eigelijk ook niet het probleem mogen zijn.
Maar als je Orthos en AtiTool tegelijk draaid freezed het scherm dan ook? Als dat zo is zou het wel degelijk aan de voeding kunnen liggen aangezien je dan veel vermogen trekt uit de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:52:
[...]

Huntkey is niet het beste merk, maar er zijn veel slechtere. ;) De voeding zou eigelijk ook niet het probleem mogen zijn.
Maar als je Orthos en AtiTool tegelijk draaid freezed het scherm dan ook? Als dat zo is zou het wel degelijk aan de voeding kunnen liggen aangezien je dan veel vermogen trekt uit de voeding.
Nee, dan crashed het niet, en ook geen errors bij Orthos. Ik vind het wel heel vreemd allemaal. Zelf hoop ik dat het aan het ge''ocde geheugen lag wat ik nu weer op stock heb gezet.

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 14:27

Slapstick

Me, myself or I

Om even terug te komen,
Er komt een hoge pieptoon uit je PC, dat moet uit een speaker
De speaker zit kan zitten op je moederbord, GPU , op je harddisk of op heel veel andere plekken in je kast, kun je je kast niet openschroeven en dan een zwaar progje draaien en het probleem lokaliseren, dit zal al heel veel schelen. (ps, je hoef hem niet percies aan te kunnen wijzen, ik staar me er ook wel eens dood op, maar gewoon op je gehoor afgaan is meestal al genoeg). Ik denk dat het gewoon ligt aan dat de temps in je kast te hoog worden na een poosje draaien. Heb je bijvoorbeeld al geprobeert met open kast en met een tafelventilator erbij, dit haalt waarschijnlijk het hitteprobleem niet weg

:TweakBlog:

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

slapstick schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:13:
Om even terug te komen,
De speaker zit kan zitten op je moederbord, GPU , op je harddisk of op heel veel andere plekken in je kast, kun je je kast niet openschroeven en dan een zwaar progje draaien en het probleem lokaliseren, dit zal al heel veel schelen. (ps, je hoef hem niet percies aan te kunnen wijzen, ik staar me er ook wel eens dood op, maar gewoon op je gehoor afgaan is meestal al genoeg). Ik denk dat het gewoon ligt aan dat de temps in je kast te hoog worden na een poosje draaien. Heb je bijvoorbeeld al geprobeert met open kast en met een tafelventilator erbij, dit haalt waarschijnlijk het hitteprobleem niet weg
denk er wel om dat je die tafelventilator niet in je kast parkeert ivm straling ed en het frituren/mollen van je hardware waardoor je nog verder van huis bent!

Verwijderd

Topicstarter
slapstick schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:13:
Om even terug te komen,
Het piepende geluid kwam toch echt uit mijn PC-speakers. Wneer ik hem uitzette ging de piep weg, en je raadt het al. Wanneer ik hem weer aan draaide was de piep er weer.

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 14:27

Slapstick

Me, myself or I

dan denk ik toch dat het je voeding moet zijn...

ook al is het een A merk, alles kan kapot. En je heb niet perongeluk een ander paar boxen liggen die je aan kan sluiten(daar kan het waarschijnlijk niet aan liggen maar toch... heb je al geprobeert de geluidskaart eruit te halen? ) of heb je nog een andere voeding die je er even in kan doen.

[ Voor 75% gewijzigd door Slapstick op 06-06-2008 22:31 . Reden: aanvullende info ]

:TweakBlog:

Verwijderd

Topicstarter
slapstick schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:28:
dan denk ik toch dat het je voeding moet zijn...

ook al is het een A merk, alles kan kapot. En je heb niet perongeluk een ander paar boxen liggen die je aan kan sluiten(daar kan het waarschijnlijk niet aan liggen maar toch... heb je al geprobeert de geluidskaart eruit te halen? ) of heb je nog een andere voeding die je er even in kan doen.
Alles kan kapot dat is waar. Het ligt niet aan de boxen + geluidskaart, heb die namelijk ook op mijn oude pc gehad en daar nooit problemen. Misschien is het een brak moederbord ik weet het ook niet. Zelf heb ik nog een B-merk voeding 350 watt liggen dus daar schieten we ook niet mee op.

Wat ik eerst ontdekte was een krakend geluid door mijn geluidskaart. Toen begon de ellende al. Die kaart maar in een ander pci slot gedaan en gekraak was over. Het is en blijft hardware.

Aan de voeding ligt het volgens mij echt niet, hij is sli/quadcore certified etc. Dan zou je denken dat het mijn systeem dan makkelijk kan trekken.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:37:
[...]
Wat ik eerst ontdekte was een krakend geluid door mijn geluidskaart. Toen begon de ellende al. Die kaart maar in een ander pci slot gedaan en gekraak was over. Het is en blijft hardware.
Je kan voor de zekerheid toch je huidige boxen op de onboard geluidskaart testen onder full stress.
Aan de voeding ligt het volgens mij echt niet, hij is sli/quadcore certified etc. Dan zou je denken dat het mijn systeem dan makkelijk kan trekken.
Dat XX-certified is alleen maar een reclame kreet. Als je voeding wel "certified" is, maar een te hoge piekspanning levert tijdens belasting mol je mooi wel op korte en lange termijn je hardware!

Ik zou het toch eens proberen met een A-Merk voeding, eventueel een nog stillere kwaliteitsvoeding. (moet je the mask even vragen voor advies wat je nodig hebt, die is daar beter in thuis dan ik)

Verwijderd

Hij kan het misschien wel aan, maar de voeding kan ook gewoon slecht functioneren waardoor die het niet aan kan. Door bijvoorbeeld slecht geplaatste koel elementen waardoor de transistors of spannings stabilisatoren veel te warm worden.
Ik zou het toch eens proberen met een A-Merk voeding, eventueel een nog stillere kwaliteitsvoeding. (moet je the mask even vragen voor advies wat je nodig hebt, die is daar beter in thuis dan ik)
Huntkey is een A-merk voeding, ik zou eerst maar eens andere dingen testen, zoals geheugen. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:49:
[...]

Hij kan het misschien wel aan, maar de voeding kan ook gewoon slecht functioneren waardoor die het niet aan kan. Door bijvoorbeeld slecht geplaatste koel elementen waardoor de transistors of spannings stabilisatoren veel te warm worden.

[...]

Huntkey is een A-merk voeding, ik zou eerst maar eens andere dingen testen, zoals geheugen. ;)
ik deed Memtest en pc liep vast bij 25%[ Geheugen 880 mhz]
Nu terug gezet op 800 mhz en nu geen fouten. Bij memtest86 kreeg ik ook geen foutmeldingen, dus ik neem aan dat het geheugen in orde is?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:58:
[...]
ik deed Memtest en pc liep vast bij 25%[ Geheugen 880 mhz]
Nu terug gezet op 800 mhz en nu geen fouten. Bij memtest86 kreeg ik ook geen foutmeldingen, dus ik neem aan dat het geheugen in orde is?
Het geheugen is in orde, zolang je het maar niet op 880mhz draait. Dit kan dus een reden zijn waarom je PC helemaal vast loopt en nergens op reageert. Probeer een lagere overklok en test eerst eens alles op stocksnelheden en kijk of de boel tijdens het gamen (of wanneer je computer ook maar vastliep) weer vastloopt op de standaardsnelheden, zo ja, dan ligt het dus niet aan je overklok

Verwijderd

Is er geen mogelijkheid om je northbridge eens zeer goed te koelen ???
Zoals ik al zei,dit was bij mij de oplossing.
De 650 chipsets worden namelijk erg snel heet.

Verwijderd

Topicstarter
Loopt nu op stock al 3 uurtjes goed, zal probleem wel verholpen zijn hoop ik :)
de NB/SB worden 45 graden stressed, valt opzich nog wel mee.

Maar jongens bedankt voor jullie hulp alvast, ik ga er vandoor. Jullie horen nog van me.

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Alles lijkt nu stabiel, cpu werd blijkbaar te warm. Vcore stond op 1,475 volt. Veel te veel voor een E6300! [max 1,35 volt]. Nu terug gezet op 1,125 volt en ziet er nu stuk beter uit. Ook geen fouten meer met Orthos. Maar wat het probleem is, mijn bios accepteert de nieuwe Vcore changes niet [ hij blijft maar zeggen dat hij 1,475 volt draait terwijl ik 1,25 aan heb gegeven en ook gesaved] Heb nu dus een programma gevonden die het in windows kan doen. Hopen dat het probleem nu opgelost is.

Bedankt voor jullie hulp!

René

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

^^

Bovenstaande is een paar keer genoemd, maar je doet er blijkbaar weinig mee. Dat hoor je al *voor* het openen van een topic gedaan te hebben, en dan hoor je ook duidelijk in je TS te melden wat je deed en wat er gebeurde. Zoals je hier post lijkt het alsof je denkt dat GoT een helpdesk is. Dat is het nadrukkelijk niet.

Het is sowieso erg loos om een topic te openen over instabiliteit bij een overclockte PC.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.