Toon posts:

Netwerk geeft problemen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe al een tijdje het netwerk beheer bij een bedrijf in Arnhem waar ongeveer 90 pc's staan.

Alles loopt via een patchkast naar 2 SRW248G4-EU Linksys switches die aan elkaar hangen via de gigabit uplink.

Echter ongeveer een maand geleden begon het netwerk op vreemde tijdstippen (zonder concrete belasting) traag te worden en een blik in de patchkast wees uit dat er groepen van +- 8 poorten als een gek stonden te knipperen.

Nu weet ik zelf redelijk de basis van netwerken maar dit ging boven mijn petje, dus een echte netwerkbeheerder erbij....conclusie: switch defect. Opgestuurd, nieuwe gekregen, zelfde probleem.

Alle computers uitzetten gaf ook geen verbetering, dell netwerkkaarten blijven actief ookal staat de computer uit?

De netwerkkabels ergens anders hangen gaf ook geen oplossing, hij blijft knipperen....poortbelasting is ongeveer 1%

Iedereen die er (dacht) verstand van te hebben heeft al gekeken en niemand kan iets vinden :(

Dus...ten einde raad wend ik me tot Tweakers ;) Ik heb vrijelijk toegang tot het netwerk daar dus als er iemand iets wil uitproberen of iets specifieks wil weten, let me know

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Klinkt als een spanning tree loop. Staan de switches toevallig met 2 kabels aan elkaar gekoppeld? Verder is de topictitel niet echt verhelderend btw.. :P

Vicariously I live while the whole world dies

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alle computers uitzetten gaf ook geen verbetering, dell netwerkkaarten blijven actief ookal staat de computer uit?
Dat is voor WoL.

Heb je als een met een networksniffer gekeken wat er aan de hand is. En inderdaad spanning tree loop zou het ook wel eens kunnen zijn.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:54
Spanning-tree problems ? broadcast storms die alles op z'n gat trekken ?
PC's geinfecteerd met DoS trojans of andere prullen ??
Je zal mischien toch eens een netwerk analyzer erin moeten stoppen om te zien wat er eigenlijk over die kabel gaat...of er eventuele anomalien te zien zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In tegenstelling tot de meeste andere fora vind je hier geen stappenplan voor het starten van een nieuw topic in Professional Networking & Servers. Wij verwachten namelijk dat je, als je denkt dat jouw probleem of vraag hier thuishoort, capabel genoeg bent zelf een fatsoenlijke topicstart te maken. Als bekende met professionele netwerkapparatuur en/of software weet je namelijk als het goed is zelf welke informatie relevant is voor de bezoekers die jou helpen en ben je derhalve in staat een duidelijke startpost te maken.
Helaas maar ik vind in je startpost erg weinig info terug over wat er al is geprobeerd anders dan "iemand heeft er naar gekeken en kon niks vinden". Ik mis bijvoorbeeld dingen dat je uplink-poorten/kabels hebt doorgemeten, je probleem hebt geprobeerd te troubleshooten op het moment dat maar 1 groep van 8 begint te knipperen, op basis waarvan de leverancier een nieuwe switch heeft verstrekt etc.

Ik kan me zo voorstellen dat ook iets simpels als een kabelbreuk rare dingen op een netwerk kan veroorzaken maar dat is wel even een vervelend werkje om uit te zoeken. Is de switch managed en kan je niet iets via de console uitlezen/zien/meten?

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 06-06-2008 15:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
wat gebeurd er als je die groupen eruit haalt (of houd dat in dat je alles eruit trekt)

inplaats van pc's uitzetten dus echt de netwerk kabel eruit halen.

het kan namenlijk best zijn dat er om de een of andere reden een wake on lan/broadcasts worden gegenereerd door de pc's (ookal staan ze uit)

probeer dus echt de lan poorten fysiek te disconnecten en dan nogmaals te kijken.

edit : draaien hier toevallig ook vlans op ? (voip ?) bij een klant van ons hebben we bv last van een telefooncentrale die loopt te broadcasten (en ook op random momenten het netwerk dichtklapt)

[ Voor 20% gewijzigd door AjDuLion op 06-06-2008 15:32 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik sluit me aan bij de rest van de mensen dat het waarschijnlijk een spanning-tree loop oid is.
Zet er een packet sniffer op zoals Wireshark en kijk wat er aan de hand is.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor topictitel kan ik (of een mod die hier toevallig even komt kijken...) die nog aanpassen?

na een tijdje gaat alles knipperen trouwens, alles wat je erbij steekt gaat knipperen.
Alles er 1 voor 1 uithalen brengt ook geen oplossing en dezelfde computer in de 2e switch en er gebeurd niets.

Geen VOIP telefooncentrale en de switch is verbonden met 1 uplink en we hebben ons al helemaal suf gezocht naar een loop (dat hebben we namelijk al eens eerder gehad ;)) dus die kan ik ook uitsluiten

kabels voor uplink zijn doorgemeten en voor de zekerheid vervangen (ook met doorgemeten kabels)

dezelfde computer geeft op andere poorten geen probleem

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat gebeurt er als je de uplink kable eruit trekt :?

Verder heeft dit niets met PNS te maken, meer een Netwerken probleempje..

En dit title zullen we ook maar eens aanpakken :P
Pagina: 1