Luidsprekerdraad -> tulp

Pagina: 1
Acties:

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 21:00
Om mijn luidsprekers aan te sluiten om mijn Creative Inspire T5400 ben ik op zoek naar 2x een draad die ik helaas tijdens de verhuizing ben kwijtgeraakt. Creative kan mij zelf ook niet meer helpen en ik kan op internet nergens een winkel vinden die dit soort snoer verkoopt.

Het gaat om het volgende:

Aan de kant vd speaker: Rood en zwart luidsprekerdraadaansluiting

Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/6760/dsc0548711wj1.jpg

En aan de kant vd versterker een gewone enkele tulpstekker.

Enig idee waar ik zo'n snoertje kan vinden en of zelf kan maken?

[ Voor 10% gewijzigd door kavorka op 06-06-2008 12:38 ]

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12 16:50

dollyking

duck tape

Gewoon bij een bouwmarkt gaan kijken. tulp stekkertje kan je daar ook los kopen

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2-tulp -> 2tulp kabel halen, stekkers aan 1 kant er af knippen :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 23:14
Gewoon één lang tulp > tulp snoertje kopen en in het midden doorknippen? :P
Dat is het makkelijkste en goedkoopste

[ Voor 8% gewijzigd door -DG- op 06-06-2008 12:38 ]

• unilizer
  • Laatst online: 11-12 12:03
Ik zou zelf één maken. Ga naar de plaatselijke elektronica winkel, koop er het aantal meters kabel dat je wil en een tulp stekkers voor de connectie. Voor de kabel kan dit gewoon luidspreker draad zijn (zwart en rood) of je kan ook een coax kabel gebruiken, wel opletten dat de diameter van de geleider wel enige dichte heeft, dit is afhankelijk van het vermogen van de luidspreker. Ik heb al beide manier gebruikt om een luidspreker kabel te vervaardigen of een verlening van mij box draad (ook creative boxen) Dit vergt enkel wat soldeer werk voor de kabel aan de tulp te verbinden, volgens mij is dit ook de goedkoopste manier.

Of je deze kabels ook ergens kan kopen, heb ik geen idee, andere mede tweakers weten dit naar alle waarschijnlijkheid wel. Hoop dat wat hebt aan men antwoordt.

Edit: Veel te traag getypt zo te zien, al 3 andere post :*)

[ Voor 3% gewijzigd door unilizer op 06-06-2008 12:46 ]

Pieter

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Coax is hier niet echt ideaal voor.
Als je liever niet soldeert kan eea ook met een kroonsteentje trouwens.

Verder zou ik gewoon een kabeltje in tweeen knippen en dan met een striptang (of mesje, pas op voor je vingers) de isolatie verwijderen op de laatste centimeter.

• unilizer
  • Laatst online: 11-12 12:03
Boudewijn schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:47:
Coax is hier niet echt ideaal voor.
Als je liever niet soldeert kan eea ook met een kroonsteentje trouwens.

Verder zou ik gewoon een kabeltje in tweeen knippen en dan met een striptang (of mesje, pas op voor je vingers) de isolatie verwijderen op de laatste centimeter.
In een 2tulp -> 2tulp kabel is dit toch ook met een coax kabel? Dit zoals Raven dit voorstelde.
Volgens dat ik al weet en gezien heb, is dat een gekochte tulp kabel toch gebruik maakt van een coax kabel, dit voor storing enzo. Juist toch?

Pieter

• kavorka
Ik had nog een oude 2x tulp naar 2x tulp liggen en heb daarvaan aan één kant de beide tulps afgeknipt en gestript. Alleen is er in mijn versterker maar plek voor 1 tulp per speaker. Of ik nu de rode of witte probeer in de versterker, er komt geen geluid uit mijn speaker. Plug ik de rode in surround links en de witte in surround rechts (of andersom) dan komt er wel geluid uit, maar dan kan ik maar één surround speaker aansluiten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

unilizer schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:53:
[...]

In een 2tulp -> 2tulp kabel is dit toch ook met een coax kabel? Dit zoals Raven dit voorstelde.
Volgens dat ik al weet en gezien heb, is dat een gekochte tulp kabel toch gebruik maakt van een coax kabel, dit voor storing enzo. Juist toch?
Kan, soms is het ook gewoon tweelingdraad.
Probleem is dat je door een coax kabel vaak minder stroom kunt jagen bij dezelfde dikte als een enkele tweeling-kabel-draad ;).

Geen idee wat die speakers aan stroom trekken btw.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-12 22:26
is het wel tulp? is het geen minijack... dat zie je ook nogal vaak bij die pcspeaker setjes...
minijack heeft 2 ringetjes waaronder li en re kanaal zijn geschijden. wederom kan je die zelf solderen. er moeten 4 draden uit de minijack komen (+ en - links en + en - rechts). Vaak zijn ze per 2 aan elkaar gebonden

• kavorka
Het is zeker tulp.

Misschien moet ik bij de versterker dit verloopstekkertje halen?

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//gd_new_gd_main_1674_.jpg

2x tulp female naar tulp male.

[ Voor 9% gewijzigd door kavorka op 06-06-2008 13:03 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
kavorka schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 13:03:
Het is zeker tulp.

Misschien moet ik bij de versterker dit verloopstekkertje halen?

[afbeelding]

2x tulp female naar tulp male.
:?
kavorka schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:56:
Ik had nog een oude 2x tulp naar 2x tulp liggen en heb daarvaan aan één kant de beide tulps afgeknipt en gestript. Alleen is er in mijn versterker maar plek voor 1 tulp per speaker. Of ik nu de rode of witte probeer in de versterker, er komt geen geluid uit mijn speaker. Plug ik de rode in surround links en de witte in surround rechts (of andersom) dan komt er wel geluid uit, maar dan kan ik maar één surround speaker aansluiten.
Het zijn coaxkabeltjes. De binnenste ader voor +, de mantel voor -. Dit idee dus, maar dan op kleinere schaal:
Afbeeldingslocatie: http://www.limka.be/Afbeeldingen/Kabels/coax%2011.JPG

Niet ideaal. Ik zou erder een stuk luidsprekerkabel kopen en daar tulpjes aan solderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 06-06-2008 13:10 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 17:56

TheBorg

Resistance is futile.

Boudewijn schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:58:
Probleem is dat je door een coax kabel vaak minder stroom kunt jagen bij dezelfde dikte als een enkele tweeling-kabel-draad ;).
Inderdaad, daardoor is een normale interconnect onbruikbaar bij een vermogen van meer dan een paar watt. Ik heb weleens een gesmolten microfoon kabel gezien door dezelfde fout (die fout is bij XLR pluggen zo gemaakt).

• kavorka
Volgens mij is mijn probleem niet helemaal helder.

Ik heb de volgende situatie voor bv. de surround links speaker:

Versterker met één tulp vrouw aansluiting
Speaker met 2x luidsprekerantenne aansluiting (zie foto eerste post).

Nu had ik de volgende kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.accu-totaal.nl/product_images/alleka-1931-main-LuidsprekerkabelLuidsprekerkabelLuidsprekerkabelLu.jpg

Van de ene kant heb ik allebei de tulp afgeknipt, gestript en aangesloten op mijn speaker.

Alleen aan de andere kant zitten vh snoer zit nog 2x tulp, terwijl mijn versterker maar aansluiting heeft voor 1x tulp. Hoe kan ik deze dan op elkaar aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door kavorka op 06-06-2008 13:11 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
kavorka schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 13:10:
't is hardstikke helder.
Van de ene kant heb ik allebei de tulp afgeknipt, gestript en aangesloten op mijn speaker.
Aan die kant waar je de stekkertjes afknipt heb je 4 "adertjes": 2 aders en 2 mantels. Je kunt er dus twee speakers mee aansluiten. En dan heb je aan de andere kant idd 2 tulpjes, perfect* Xander toch?

* Xander : behalve dan dat je eigenlijk geen coax moet gebruiken voor speakers. Maar het zal vast werken...

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 06-06-2008 13:17 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je weet dat je per stekkertje een + en een - hebt? :)

Ofwel als jij een kabeltje hebt:

2x tulp >---------------< 2x tulp

Trek de 2 draden uit elkaar, zodat je 2 kabeltjes overhoudt met dus 1x tulp >-------------< 1x tulp

Knip van beide kabels 1 stekketje af, strip die en stop die draadjes in je speaker, en de enkele tulp in de versterker/subwoofer. Voor de andere speaker kan de je overgebleven helft gebruiken :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-12 20:18
kavorka schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 13:10:

Ik heb de volgende situatie voor bv. de surround links speaker:

Versterker met één tulp vrouw aansluiting
Speaker met 2x luidsprekerantenne aansluiting (zie foto eerste post).

Nu had ik de volgende kabel:

[afbeelding]

Alleen aan de andere kant zitten vh snoer zit nog 2x tulp, terwijl mijn versterker maar aansluiting heeft voor 1x tulp. Hoe kan ik deze dan op elkaar aansluiten?
Had je niet beter 2x tulp > 1x tulp kabel kunnen nemen? Dan was je probleem al opgelost. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

• kavorka
spone schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 13:17:
Je weet dat je per stekkertje een + en een - hebt? :)

Ofwel als jij een kabeltje hebt:

2x tulp >---------------< 2x tulp

Trek de 2 draden uit elkaar, zodat je 2 kabeltjes overhoudt met dus 1x tulp >-------------< 1x tulp

Knip van beide kabels 1 stekketje af, strip die en stop die draadjes in je speaker, en de enkele tulp in de versterker/subwoofer. Voor de andere speaker kan de je overgebleven helft gebruiken :)
Iedereen bedankt, het werkt nu nadat ik ook de mantel heb gestript en aangesloten!
Pagina: 1