• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
Voor mijn nieuwe setup had ik in eerste instantie de volgende onderdelen in gedachte:

Intel Core 2 Extreme QX9770
Intel(r) DX48BT2 X48 moederbord
4x Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3 2GB met Intel Extreme Memory Profiles

Geheugen en moederbord zijn al binnen, processor is erg lastig leverbaar en dus nog onderweg. Toen ik het moederbord binnenkreeg besloot ik echter de doos toch al even open te maken. Bovenin de doos lag een briefje van Intel waar een 2- of 3 tal meldingen op stonden.
Waaronder:
Dit moederbord ondersteunt, by design, 1600MHz geheugen tot 4GB. Bij het gebruik van 8GB aan geheugen wordt het geheugen tot max 1333MHz gebruikt.

Nu heb ik een bak geld neergelegd voor dat geheugen en de processor (processor is ook 1600MHz) en wil daar ook graag gebruik van maken. Ik weet ook niet helemaal waar deze beperking vandaan komt. Is dat de specifieke implementatie op dit moederbord of is dat de X48 chipset zelf?

Achteraf heb ik op de Intel website wel kunnen terugvinden dat deze beperking bestaat, maar dat is naar mijn mening erg onduidelijk vermeld. Ik ben nu aan het kijken naar de P5E3 Premium/WiFi-AP @n maar wil niet weer dezelfde fout maken door zoiets over het hoofd te zien. Kan iemand mij vertellen waar deze beperking vandaan komt en wat mogelijk een eventuele betere keus is dan het ASUS bordje dat ik op dit moment in gedacht heb?

Behalve ondersteuning voor 1600MHz, en uiteraard het feit dat het een socket 775 moederbord en X48 chipset moet hebben, heb ik niet echt bijzondere andere eisen. Voor zover ik het zie zijn deze moederborden allemaal al vrij high-end. De rest zit dus wel goed.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Dat ligt zo te zien aan de chipset/geheugencontroller (AMD had/heeft(?) dat ook, als je vier geheugenbanken gebruikt, is de maximale snelheid lager).

Kijk maar op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2007/11/intel_x48_chipset_preview/x48-1b.jpg

Eerlijk gezegd snap ik ook niet echt waarom je 8GB geheugen zou kopen, 4GB is al zat, kan je beter later nog eens 4GB bij kopen als DDR3 goedkoper is geworden. Kan je niet nog 2x2GB terug sturen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Johny58
Ik ga redelijk wat virtuele machines draaien op deze machine. In mijn huidige PC heb ik 3GB zitten en een zwaar tekort aan geheugen. 4GB is, met de blik op de toekomst, veel te weinig.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Haan
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Voor veel VM's is dat inderdaad veel handig ja. Maar dan ben ik bang dat je toch vastzit aan wat minder bandbreedte (al lijkt het me sterk dat je daar last van gaat hebben)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je processor heeft een '1600MHz' FSB maar deze is quad pumped wat wil zeggen dat de eigenlijke kloksnelheid 400MHz is. Er worden wel 4x per klokpuls gegevens verzonden waardoor de effectieve bandbreedte die van een 1600MHz bus is.

Met 800MHz (PC-6400) geheugen in dual channel heb je dus voldoende bandbreedte om je FSB te vullen. En je geheugen draait dan 1:1 met de FSB omdat het DDR geheugen is en de basisklok dus ook 400MHz is.

PC-6400 geheugen is dus al voldoende om met die processor 1:1 te draaien en geen bandbreedtetekort te hebben :) Eigenlijk heb je dus nog niet eens duur DDR3 geheugen nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-06-2008 10:19 ]

• Johny58
Ik kan bij het geheugen dat ik heb uitgezocht, de Corsair TWIN3X2048-1600C7DHXIN, nergens terugvinden dat dit Dual Channel is. Als het hier om single channel memory gaat, ben ik dan met 800MHz dual channel zelfs sneller uit dan met single channel die bij 8GB wordt teruggeklokt naar 1333MHz? Of is DDR3 per definitie dual channel?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 14:55

Croga

The Unreasonable Man

Johny58 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:25:
Ik kan bij het geheugen dat ik heb uitgezocht, de Corsair TWIN3X2048-1600C7DHXIN, nergens terugvinden dat dit Dual Channel is. Als het hier om single channel memory gaat, ben ik dan met 800MHz dual channel zelfs sneller uit dan met single channel die bij 8GB wordt teruggeklokt naar 1333MHz? Of is DDR3 per definitie dual channel?
Dual/Single channel wordt niet door het geheugen bepaald....

De chipset/moederbord gebruikt 2 geheugenmodules parallel a.k.a. in dual channel. Door gebruik te maken van een even aantal gelijke geheugen modules gebruik je in dit geval automatisch dual channel. Met 4 modules dus dual channel op 1333Mhz, nogsteeds een heel stuk sneller dan de FSB van je processor.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dual channel is een feature van je moederbord maar bijna elk modern moederbord ondersteunt het. Het komt er eigenlijk op neer dat bij gebruik van twee of vier geheugenmodules de geheugenbus van 64-bit naar 128-bit verdubbelt en er dus theoretisch gezien twee keer zo veel data per klokpuls over de bus kan.

Het is een beetje jammer dat je zoveel geld hebt gegeven aan een duur moederbord met duur geheugen terwijl je met PC6400 DDR2 vrijwel geen prestatieverlies had gehad.

Of je moet zwaar gaan overklokken natuurlijk.

Verwijderd

Ik vind het jammer dat je voor DDR3 hebt gekozen aangezien je hetzelfde had kunnen doen met goed DDR2 geheugen.
Kijk bijvoorbeeld naar pricewatch: OCZ OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 en neem daar twee sets van, een Gigabyte EP35-DQ6 erbij en je hebt een kickass mamaplank met meer dan goed genoeg geheugen (als je je processor overklokt naar 500FSB kan je geheugen het nog onder stock aan. waarschijnlijk doet het zelfs nog 4-4-4-12 onder stock met wat extra sap).

• Johny58
Moet dit topic toch nog even kicken. Ik krijg nogal wat commentaar op mijn keuze voor het geheugen maar dat is een gedane zaak. Ik zit echter nog steeds in mijn maag met de snelheid waarop de bus draait met 8GB geheugen bij een X48 chipset.
Als ik bijvoorbeeld naar de specs kijk van een MSI X48C Platinum moederbord, en de hele manual er op na sla, kan ik nergens terugvinden dat deze beperking bestaat.
Op dit moment heb ik mijn Intel DX48BT2 X48 nog liggen, maar daar heb ik al een RMA nummer voor binnen. Ik zit alleen te twijfelen of een ander moederbord beter is voor mij?
Eigenlijk is mijn vraag dus stiekem: Wat is het beste moederbord voor mijn Intel Core 2 Extreme QX9770 en 8GB Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3 met Intel Extreme Memory Profiles?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Grote kans dat je het geheugen gewoon kan 'overklokken' naar 1600MHz :) Anders gewoon een beetje overvolten en hij zal alsnog gaan :P Ik zou me er niet druk om maken ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Johny58
Heb geen ervaring met overklokken. Maar zoals ik het begrijp is mijn geheugen ook niet de bottleneck. Dat lijkt het moederbord of de chipset te zijn... Wat mij betreft dus liever een ander moederbord dan dat ik gelijk moet overklokken. Overklokken zou dan nog altijd later kunnen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Johny58 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:40:
Heb geen ervaring met overklokken. Maar zoals ik het begrijp is mijn geheugen ook niet de bottleneck. Dat lijkt het moederbord of de chipset te zijn... Wat mij betreft dus liever een ander moederbord dan dat ik gelijk moet overklokken. Overklokken zou dan nog altijd later kunnen.
Ik zou het eerder andersom zien, overklokken kun je proberen en een ander bord kan altijd nog. Grote kans dat het gewoon zal werken hoor. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1