[GA-MA78GM-S2H] geheugen op 2.1V: HDMI output weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Afgelopen maandag heb ik het Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbord gekocht in combinatie met het Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit (KHX6400D2LLK2/2G) geheugen. Na een aantal testen lijkt het er heel sterk op dat dit geheugen niet volledig compatible is met dit moederbord. Op de standaard (SPD) waarden van 667 en 5-5-5-18 (1.8V) draait het geheugen zonder problemen, maar als ik de waardes in het bios ga overrulen om het geheugen op 800 4-4-4-12 (2.0V) te laten draaien gaat het mis. Dan kom ik niet eens meer in het bios en is een cmos reset de enige optie.

Als ik alleen de snelheid op 800 zet en ik laat de rest onaangetast (de timings en het voltage) dan krijg ik 1000008e errors in windows xp sp3. Met memtest86 heb ik het geheugen getest (op 667), maar er komen geen errors, dus het geheugen lijkt verder in orde. Ik vind het zo onwaarschijnlijk dat dit moederbord niet werkt met dit geheugen, dus daarom mijn post. Zie ik iets over het hoofd of zijn er meer mensen die problemen hebben/hadden met dit geheugen op dit moederbord?

Wellicht is de beste optie om het geheugen te ruilen voor iets anders. De memory support list is echter heel beperkt. Als iemand een tip heeft voor het type geheugen wat wel goed op dit moederbord draait op 4-4-4-12 timings en 800 mhz, dan hoor ik dat heel graag. (Bij voorkeur geheugen wat aanwezig is op de prijslijst van alternate :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Ik had zelf een probleem met GEIL geheugen (800 Mhz). Geheugen werd niet geaccepteerd. Ik heb eerst het geheugen op 667 Mhz gezet, om vervolgens te kunnen opstarten.
Had een BIOS update gedaan (naar F4), daarna was het geen probleem op gelost en heb geheugen op 800 Mhz kunnen zetten. Timings zijn 4-4-4-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feanor_silmaril
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-01 18:03
Ik heb hetzelfde mobo en draai 2x1GB: GEIL GX22GB6400UDC
Timings: 2.1V, 4-4-4-12-16
Loopt snel en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feanor_silmaril
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-01 18:03
Trouwens geen bios update gedaan o.i.d. bij mijn mobo.
Alleen CRTL F1 om de timings strakker te zetten en +0.3V daar het bordje dit niet zelf doet aan de hand van de spd gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik ga vanavond nog een testen en proberen om het nieuwe bios erop te krijgen. Heb namelijk geen floppydrive erop en de @bios tool in windows werkt niet. Dus dan maar proberen met een bootcd.

En als het dan niet lukt ga ik morgen mijn geheugen ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Zojuist F4 bios erop gezet. Geheugen op 2.0V en 800Mhz gezet en de timings op 4-4-4-12 (alle andere waarden onaangepast) en jawel hoor: ik kan gewoon booten. Lijkt er dus op dat met het F4 bios de compatibiliteit wat betreft geheugenmodules is gegroeid. Ik had dat in eerste instantie niet verwacht omdat de releasenotes hier geen melding van maakten.

Anyway, ik ben blij dat ik kan booten en dat het tot nu toe stabiel draait. Nu nog een keer uitzoeken hoe ik al die andere timings optimaal kan installen. Command Rate staat nu nog op 2T. Misschien dat nog eens op 1T zetten.

Gekke is trouwens dat nu mijn geheugen sneller is, ik ook de indruk krijg dat de processor usage is gedaald met het spelen van 1080P content (MKV) zonder hardware support. Dit zat eerst rond de 90% en nu rond de 70-75%. Kan dat inderdaad zo'n verschil uitmaken?

EDIT: ik stuit zojuist op deze site. Als je daar het moederbord selecteerd dan zie je dat het geheugen inderdaad compatible is met dit mobo.

[ Voor 11% gewijzigd door Trax_Digitizer op 06-06-2008 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Voor de volledigheid toch nog even een aanvulling.
Door aanhoudende problemen ben ik gisteren toch mijn geheugen gaan ruilen. Ik heb nu "OCZ2P800R22GK" van OCZ. Mijn bios herkent meteen de betere timings en tot nu toe geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Sorry dat het lijkt dat ik hier in mezelf zit te praten, maar gisteravond was het weer zover: 1000008E watchdog.sys bluescreen.

Anyway, ik kwam er na de bluescreen via AMD overdrive achter dat het geheugen op 1.9 V draaide, terwijl in de OCZ modules 2.1V nodig hebben. In de hoop dat daar het probleem lag, heb ik in het bios het voltage op 2.1 gezet en de snelheid manual op 800 Mhz. De timings heb ik op Auto laten staan................... Helaas blijft het scherm nu zwart (kom niet eens meer in bios), dus vanavond moet ik mijn HTPC weer uit het meubel halen en CMOS resetten. Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik krijg het zaakje niet volledig stabiel. Alles op "auto" gaat een hele tijd goed, maar op een gegeven moment toch weer vastlopers. Heb op internet nog niemand gevonden die met dit moederbord problemen had met een geheugenvoltage op 2.1V...

Aan het geheugen kan dit volgens mij niet meer liggen. Begin te denken dat er iets niet goed is met mijn moederbord. Misschien moet ik die maar eens gaan ruilen.

Iemand nog ideeën of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol.......

neem eens gewoon kingston valueram pc6400. werkt altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Inderdaad. Al die extreme geheugens zijn voor zo'n gebruik niet echt nodig. Wel heel handig als je gaat overklokken, natuurlijk, maar anders hou je het best bij de valuerams :)

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Misschien is het inderdaad zo dat de performancewinst door het snellere type geheugen nauwelijks merkbaar is. Dit neemt echter niet weg dat het hier nog steeds een probleem betreft. Iets wat volgens de specificaties van de fabrikant van het moederbord wél zou moeten werken (en wat bij andere tweakers ook werkt) werkt bij mij simpelweg niet.

Het doel van dit topic is dan ook het oplossen van het probleem (het stabiel kunnen gebruiken van het snelle type geheugen) en niet het ontwijken daarvan (door bijvoorbeeld het gebruik van "traag" geheugen). Dat zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
In afwachting van een topic titel wijziging wil ik het volgende alvast voorleggen.

Ik quote even mijn eigen post op avsforum.com. Indien wenselijk wil ik hem graag vertalen, maar als het ook zo kan is het natuurlijk mooier. :)
Yesterday I read in this thread that jetsetwilly is having problems connecting his ga-ma78gm-s2h to his w4000. This got me thinking as I also own this combination and have been experiencing some problems with the Gigabyte motherboard. Last night I did an interesting discovery.

It seemed that my ga-ma78gm-s2h did not accept memory running higher than 1.8V. Whenever I overruled the SPD settings in bios by setting the memory voltage to 2.1V and the timings to 4-4-4-15, my screen (w4000) went black. Last night I discovered that my HTPC did not crash or freeze when setting the memory at 2.1V, but boots up as it should. It just did not give any output on HDMI anymore.

That got me thinking, because up until yesterday I assumed that my ga-ma78gm-s2h had some major incompatiblity issues with several memory modules (I first had Kingston HyperX memory, but returned it to the store and got OCZ memory instead because I thought I was dealing with a memory-compatibility-problem). But now it seems that the memory is not causing me trouble, but my HDMI output is causing it; the HDMI output does not work when setting memory voltage higher than 1.8V.

Another strange observation is the following. When I set my memory voltage to 2.1V in the bios and reboot my system, the screen on my w4000 remains black. When I turn off my HTPC and let it rest for let's say 15 minutes, I am able to boot with output on HDMI for a short time. Mostly enough time to get into the bios and set the memory voltage back to 1.8V. But if I act to slow, the screen turns black again while being inside my bios. As strange as it may sound; I am happy with this, because now I don't have to do a CMOS reset.

Anyway, I think it is safe to conclude that this issue is related to the ga-ma78gm-s2h motherboard and not to the sony w4000. I was hoping that some of you could confirm having the same problem, and also confirm the relation of this problem with the memory voltage.

Also hope to solve this, otherwise I will have to go back to the shop and get myself another motherboard.
Kortom; wanneer ik mijn geheugenvoltage opkrik gaat de HDMI output op zwart. Heb inmiddels (met behulp van VNC) ontdekt dat mijn monitor wel wordt herkent door CCC en door de realtek drivers (geluid). Als ik HDMI stekker uit de TV trek en weer erin steek wordt ie gewoon herkent, maar helaas geen beeld. Als winamp speelt bij het eruit trekken krijg ik netjes een foutmelding.

Ik begrijp hier werkelijk niks van. Gezien het feit dat de 40W4000 van Sony een populaire TV is hoop ik dat er mensen zijn die deze combinatie wel werkend hebben. Dan heb ik namelijk nog goede hoop dat ik een moederbord heb gekregen die niet helemaal lekker is, én dat omruilen het euvel waarschijnlijk gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Als ik je topic lees, zou ik zeggen dat het twee losse dingen zijn. Dus A je geheugenprobleem, en B geen beeld. Met A kan ik je niet helpen, met B wel. Ik weet dat mijn Sony 40w4000 op zwart gaat, zodra ik een niet ondersteunde resolutie/refreshrate instel. Het lijkt erop dat bij bepaalde instellingen van jouw geheugen, dat je hdmi settings ook wijzigen, met als gevolg, geen beeld.

Ikzelf heb verschillende grafische kaarten geprobeerd, voor ik tevreden was. Nieuwe kaarten gaan vanzelf op de juiste instellingen staan. (Ati HD 3850, Nvidia GF6200). Oude kaarten dien je handmatig goed in te stellen. (Ati 9600 en 9800). Zeer oude kaarten (Ati 9100 en 9200) ondersteunen zowiso niet de juiste settings en gaan niet werken op full-hd 1920x1080, wel op HD-Ready 1360x768 trouwens.

Refrashrate dien je op 50Hz in te stellen, dus niet op 60Hz. Dat terwijl windows een plug-and-play monitor herkent op 60Hz. Bij de nieuwere grafische kaarten krijg je wel beeld bij 60Hz, maar is het beeld niet mooi. Bij oudere grafische kaarten op 60Hz krijg je gewoonweg geen beeld. Dat lijkt bij jou te gebeuren. Stel dus in elk geval 50Hz in. Voor 24P kun je trouwens 24Hz instellen, dat gaat ook goed, maar is alleen voor 24Hz filmmateriaal (o.a. Blue-Ray) bruikbaar.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Als ik mijn systeem boot met het geheugen op 2.1V, heb ik uiteraard geen beeld. Ik kan echter wel via CCC resoluties en refreshrates veranderen, maar het maakt niet uit welke refreshrate ik daar kies: ze werken allemaal niet. Wanneer mijn geheugen op 1.8V staat werken 50Hz, 60Hz én 24Hz zonder problemen.

Ik vraag me overigens af welke refreshrate default is bij het aanzetten van de pc. Als ik in het bios zit, heb ik nog geen drivers geladen. Dan is 60Hz toch de standaard? Merk even op dat ik daar al geen beeld meer heb. Het probleem beperkt zich dus niet tot windows.

En een nieuwere videokaart kopen? Ik heb juist een onboard kaart vanwege ruimtegebrek in een HTPC. Verder is dit een redelijk nieuwe mobo met een redelijke moderne videochip (HD3200), dus daar kan het toch niet aan liggen?

Daarnaast had ik juist het idee dat het geen geheugenprobleem is. Ik ben er voorheen vanuit gegaan dat het geheugen op 2.1V een vastloper veroorzaakte, maar kwam er later pas achter, dat alleen het scherm zwart bleef en de rest gewoon werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Trax_Digitizer op 19-06-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Bij mij krijg ik wel gewoon altijd beeld. Het post beeld (de geheugentest van het moederbord) werkt. Het inzien van de bios gaat ook goed. Mijn bootmenu (selecteren van het gewenste OS) werkt ook. Mijn tv zegt zelfs 1080P bij die dos-achtige beelden. Tenminste, bij mijn relatief nieuwe grafische kaarten. Bij die oude kaarten krijg ik ook altijd beeld, maar zie geen 1080P bij die dos-achtige beelden. Wel moet ik altijd eerst de tv aanzetten, en op de juiste ingang zetten, even wachten op die hdmi tekst op mijn tv, en daarna pas de pc aanzetten. Ik denk dat jouw grafische kaart wel voldoet. Ik heb het met oudere kaarten ook aan de praat gekregen.

[ Voor 37% gewijzigd door cjdijk op 20-06-2008 01:04 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Als mijn geheugen op 1.8V draait, dan zegt mijn tv ook netjes 1080P. Ook in bios en POST scherm. Maar zodra hij op 2.1V gaat, dan blijft het zwart. PC start dan wel gewoon op, monitor wordt ook gedetecteerd, maar beeld blijft zwart.

Ik ga zaterdagochtend met moederbord en geheugen terug naar Alternate. Hopelijk komen we dan tot een oplossing. Dit is niks zo.

EDIT: zojuist Sony Nederland gebeld om te vragen of zulke problemen al eerder zijn voorgekomen. Die jongen aan de lijn had naar eigen zeggen niet zoveel verstand van PC, maar op basis van de probleemomschrijving denkt hij ook dat dit niet aan de TV ligt. Ze hadden in ieder geval nog geen soortgelijke meldingen ontvangen.

[ Voor 30% gewijzigd door Trax_Digitizer op 20-06-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Gisteren een bezoekje gebracht aan de technische dienst van Alternate. Helaas hadden ze geen HDMI tv staan om te testen, dus hebben ze mijn probleem niet kunnen reconstrueren. Ook niet met DVI en D-SUB. Op basis van mijn beschrijving had de TD het idee dat het Gigabyte moederbord (in ieder geval het exemplaar dat ik heb) niet zo goed kan omgaan met hogere voltages.

Toen heb ik besloten om het moederbord te ruilen. Ik heb nu een ASUS M3A78-EMH HDMI. Moest natuurlijk opnieuw installeren, maar alle problemen zijn verdwenen. _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1