situatie:
Een query die op een gedeelte van een emailadres zoekt en het emailadres teruggeeft.
Ik gebruik hiervoor een like met een % wildcard. Ik wil de _ wildcard negeren omdat een emailadres een underscore kan bevatten. Ik wil dit niet als een wildcard beschouwen in de query omdat je anders de volgende situatie kunt krijgen:
result:
email
marc_jansen@hotmail.com
marcojansen@hotmail.com
marcojansen@hotmail.com wil ik niet vinden.
Nu kun je een escape karakter gebruiken:
result:
email
marc_jansen@hotmail.com
Ok. Dat is goed. Maar nu weet ik waar ik de escape moet plaatsen. Ik heb dadelijk de volgende query:
<variabele> wordt extern bepaald, ik kan niet weten waar in de variabele een escape moet worden geplaatst.
Eigenlijk zou ik dus de hele underscore als wildcard niet willen gebruiken.
Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
escape info: http://www.adp-gmbh.ch/ora/sql/like.html
Over escape is genoeg info te vinden, maar dan is van te voren bekend waar je deze precies toepast, ik kan dat niet van te voren bepalen.
Een query die op een gedeelte van een emailadres zoekt en het emailadres teruggeeft.
Ik gebruik hiervoor een like met een % wildcard. Ik wil de _ wildcard negeren omdat een emailadres een underscore kan bevatten. Ik wil dit niet als een wildcard beschouwen in de query omdat je anders de volgende situatie kunt krijgen:
code:
1
| select email from persons where email like 'marc_jansen%'; |
result:
marc_jansen@hotmail.com
marcojansen@hotmail.com
marcojansen@hotmail.com wil ik niet vinden.
Nu kun je een escape karakter gebruiken:
code:
1
| select email from persons where email like 'marc/_jansen%' escape '/'; |
result:
marc_jansen@hotmail.com
Ok. Dat is goed. Maar nu weet ik waar ik de escape moet plaatsen. Ik heb dadelijk de volgende query:
code:
1
| select email from persons where email like '<variabele>%'; |
<variabele> wordt extern bepaald, ik kan niet weten waar in de variabele een escape moet worden geplaatst.
Eigenlijk zou ik dus de hele underscore als wildcard niet willen gebruiken.
Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
escape info: http://www.adp-gmbh.ch/ora/sql/like.html
Over escape is genoeg info te vinden, maar dan is van te voren bekend waar je deze precies toepast, ik kan dat niet van te voren bepalen.