hifi set of goede home cinema??

Pagina: 1
Acties:

• jaapbaardaap
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
hallo,

ik heb een hifi set van ongeveer 15 jaar oud en die wil ik graag vervangen.

ik wil graag een hifi set met dvd speler, stereo speakers en misschien een harde schijf (maar dan kom ja al snel bij een home-cinema set).
mijn budget is z'on 1000 euro

zelf heb ik al het een en ander bekeken:
de home-cinema set van pioneer, de RCS-LX60D
en een aantal hifi spelers van yamaha en andere goede merken.

maar mijn vragen zijn vooral:

heeft home-cinema wel goed genoeg geluid bij het afspelen van cd'tjes

is een harde schijf in je dvd-speler handig,
zo ja: moet ik een hifi speler kopen met losse dvd-speler (met harde schijf) of gewoon een home-cinema setje?
zo nee: ik heb nu een budget dvd speler, is het dan handig om gelijk een nieuwe dvd speler erbij aan te schaffen (die zijn soms als set verkrijgbaar: hifi speler en dvd speler erbovenop)?

zal ik de bijgeleverde boxen gebruiken of zal ik losse kopen?

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:22
je ipv een harddisk dvdspeler ook een htpc in elkaar zetten...

-

• jaapbaardaap
ja, dat zou kunnen maar heb je met een htpc wel een goede geluidskaart. je kunt een x-fi nemen maar ik denk dat deze niet kan tippen aan een goede home-cinema set, laat staan een hifi set. en op een htpc zit geen scart of hdmi output dus zou je hem alleen via z'on s-video kabel kunnen aansluiten (volgens mij is dat een stuk trager, maar dat kan ik ook mis hebben.) en als laatste: je kunt dan waarschijnlijk geen live-pause kunnen doen tijdens het tv kijken, en dat lijkt me ook erg handig

srry voor het afkraken. ik weet niet of alles wat ik beweer wel klopt (Ik weet nie zoveel van windows media center enzow) mr ik denk dat dit geen goede optie is. of je moet natuurlijk een acer idea kopen, maar jammer genoeg heb ik daar het geld niet voor :(

wanneer ik foute ideen heb over een htpc reageer dan ff, dan weet ik dat ook weer ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, wat betreft HTPC, je zit er helemaal naast. Het is namelijk helemaal afhankelijk van wat je zelf wilt. Even onderbouwend: Kwa geluidskaart zijn er legio mogelijkheden die ervoor zorgen dat het geluid net zo klinkt als op een wat jij noemt 'home cinema'.

Overigens kan ik hier nu een heel lang verhaal gaan typen over wat beter is en wat je wel en niet kan en moet doen, maar ik denk dat ik vooral uit jouw TS (topicstart) kan opmaken dat je je eerst maar eens heel goed moet gaan verdiepen in de materie voordat je hier vragen gaat stellen. Dan kom je er waarschijnlijk vanzelf achter wat voor jou (!) het beste is. De keuze is namelijk niet aan ons maar wat jij ervan vindt.
Succes ermee!

Life is not about specs, it is about joy!

• jaapbaardaap
bedankt voor je post ;)

ik zal me wat meer gaan verdiepen maar dan is er bij mij nog 1 grote vraag:
is het handig om een hdd in je dvd speler te hebbe??

• bartvl

bartvl

Mijn ouders hebben sinds een tijdje ook zo'n hdd speler. Tot nu toe werkt het echt geniaal. Tien (eigenlijk wel honderd keer) keer beter dan bijvoorbeeld de ouderwetsche videoband. Hoe het werkt t.o.v. een htpc weet ik niet, ik heb weinig ervaring met die dingen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb het allebei.. En ik kan je alleen zeggen luisteren. Ik had een oude HiFi stereo setup staan en dacht om te gaan naar een home-cinema gebeuren. Ik heb toen ook een Pioneer gekocht. Was aardig aan de prijs dus niet de goedkoopst. Maar met muziek was het gewoon echt een tegenvaller. Zware tegenvaller. Gewoon BAH.

Ik zou kiezen voor een goedkoop setje voor tv-surround. En de rest gewoon investeren in een goede hifi stereo installatie, als je die veel gebruikt en daar van geniet.

Maar ook vooral luisteren.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

jaapbaardaap schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:57:
ja, dat zou kunnen maar heb je met een htpc wel een goede geluidskaart. je kunt een x-fi nemen maar ik denk dat deze niet kan tippen aan een goede home-cinema set
*proest*

Uiteraard moet je voor een goede HTPC setup juist géén Creative kaarten nemen. At least, dat zou ik doen :)

Een tweetal goede keuzes voor een highend HTPC setup zouden de Auzentech X-Fi Prelude en Asus Xonar D2X zijn, met name vanwege de componenten die op deze twee kaarten zijn verwerkt.

Mooie behuizing (Zoals die van Origen AE, HFX of Omaura), genoeg opslagruimte voor eventueel gedownload materiaal, goed moederbord erbij met HDMI en een Blu Ray speler en/of brander en je bent helemaal kant en klaar.

Het kost misschien allemaal wel wat vergeleken met een gemiddelde Blu Ray of DVD speler maar zodra je de boel netjes heb ingeregeld verkrijg je een beeldkwaliteit waar menig high end speler een puntje aan kan zuigen imho

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:50
Een htpc lijkt me een beetje overkill te zijn en een 'gewone' hdd recorder lijkt me ideaal als je van plan bent veel op te nemen/live tv te pauzeren. Als je dit niet echt van plan bent kun je beter een paar honderd euro besparen hierop en gaan voor een goede dvd/hd-dvd speler. Hd-dvd omdat deze over het algemeen goede upscalers zijn en niet veel meer kosten. Speur hiervoor het internet af en kijk vooral eens op i-bood.nl Ook valt op hd-dvd spelers flink af te dingen omdat het nogal dood is. Ik weet niet of je een (full)-hd tv hebt, maar HDMI is dan eigenlijk onmisbaar. Zoek ook op het internet naar reviews omdat er nogal wat recorders/spelers met problemen zijn (zoals de sony HXx50 serie)

Of het geluid van een home cinema voldoet voor een cd-tje ligt helemaal aan je smaak en hoe critisch je bent op dit gebied. Als je zelf een 2.1 systeempje samenstelt uit losse componenten kun je het HELEMAAL aan je eigen smaak aanpassen. Ga in dit geval eens langs bij een electronicazaak en probeer allerlei combo's van receiver/luisprekers uit. 'Geluidssmaak' is erg persoonlijk. Sommigen zijn al blij met een aldi-surroundsetje, terwijl sommige mensen tienduizende euro's uitgeven aan hifi-apparatuur.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
jaapbaardaap schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:47:
hallo,

ik heb een hifi set van ongeveer 15 jaar oud en die wil ik graag vervangen.

ik wil graag een hifi set met dvd speler, stereo speakers en misschien een harde schijf (maar dan kom ja al snel bij een home-cinema set).
mijn budget is z'on 1000 euro

zelf heb ik al het een en ander bekeken:
de home-cinema set van pioneer, de RCS-LX60D
en een aantal hifi spelers van yamaha en andere goede merken.

maar mijn vragen zijn vooral:

heeft home-cinema wel goed genoeg geluid bij het afspelen van cd'tjes

is een harde schijf in je dvd-speler handig,
zo ja: moet ik een hifi speler kopen met losse dvd-speler (met harde schijf) of gewoon een home-cinema setje?
zo nee: ik heb nu een budget dvd speler, is het dan handig om gelijk een nieuwe dvd speler erbij aan te schaffen (die zijn soms als set verkrijgbaar: hifi speler en dvd speler erbovenop)?

zal ik de bijgeleverde boxen gebruiken of zal ik losse kopen?
Ik vind je verhaal nogal warrig. Je hebt een oude hifi set, neem aan stereo. Die wil je vervangen en dan wil je ineens je hifi set gaan uitbreiden met een dvd speler? Dat heeft toch niets met hifi te maken? en een hdd recorder is weer om dingen van tv op te nemen dus heeft ook niets met geluid te maken?

Kortom bedenk nou eens duidelijk wat je wil. Wil je iets hebben om DVD's mee te kijken of wil je iets hebben om tv mee op te nemen, of iets om vooral CD's mee te luisteren?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jaapbaardaap
ik wou er eigenlijk cd's mee afspelen mr het leek me ook handig om hem aan te sluiten op de tv (voor beter geluid)...

• bartvl

bartvl

En ook dit klinkt nogal warrig. Je wilt een dvd-speler aansluiten op de TV voor beter geluid. Beter geluid van de dvd-speler, beter geluid van de TV?
Als je het hebt over dvd-speler, bedoel je dan alleen een dvd-speler of bedoel je dan een homecinemaset?

Gezien je al wel een budget hebt, wat wil je voor dit budget? Wil je een alles in een oplossing, wil je losse componenten, wil je zo klein mogelijk, wil je zo groot mogelijk. De mogelijkheden zijn legio in dit gebied van geld uitgeven maar je zult voor jezelf duidelijke keuzes moeten maken wat betreft, uiterlijk, kosten, stereo/homecinema (5.1 etc.), afmetingen en ga zo maar verder. Dit kun je echt het beste doen door goed om je heen te kijken wat andere users op dit forum hier gebruiken, wat de mogelijkheden zijn, wat fabrikanten aanbieden en wat er in de winkel (!!!) allemaal te koop is. Beperk je hierin vooral niet tot mediamarkt enz. maar ga ook in de audiospeciaalzaak langs. Misschien dat je dan denkt, "maar dat is toch kei duur/(ik ben toch niet gek!)" maar met dit budget kun je beter goed geinformeerd een verstandige aankoop doen waarbij je écht tevreden bent met je keuze dan dat je ienemienemutte doet bij de mediamarkt en consorten.
Zorg er ook voor dat je met plezier dingen gaat bekijken en uitzoeken dat helpt heel erg mee met de keuze maken. Bij mij is de voorpret van het kiezen, informeren en beluisteren van de apparatuur al minstens goud waard!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
jaapbaardaap schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:48:
ik wou er eigenlijk cd's mee afspelen mr het leek me ook handig om hem aan te sluiten op de tv (voor beter geluid)...
Als dat het enige is wat je wil doen kan je goed uit de voeten met een stereo hifi opstelling met een stereo versterker. Je sluit dan gewoon de audio uitgang van je tv op je versterker aan en je hebt geluid door je hifi set.

Maar zodra je er een DVD speler op wil aansluiten heb je neem ik aan het liefst een 5.1 ervaring, dan is een surround receiver weer nodig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bartvl

bartvl

Dat laatste is niet perse nodig, ik ben sinds kort overgegaan van surround naar stereo, puur omdat mijn voorkeur bij goede muziek ligt en niet bij de surround ervaring. Dat zal de TS zelf moeten ervaren en beslissen (wat misschien wel erg moeilijk is met weinig ervaring op beide gebieden)

Verwijderd

Als 't je puur en vooral om stereo gaat zou ik niet eens kijken naar home cinema setjes. Neem gewoon een nette stereo versterker, speakers die je goed vindt klinken, een tuner en een hdd-recorder. Dat kan prima binnen je budget.

Ik heb zelf een half jaar geleden een hdd-recorder aan m'n setupje toegevoegd (Samsung DVD-HR735, met 160GB schijf) en dat kostte me welgeteld 160 euro...

Verwijderd

Iemand ervaring met de Philips FWM377

http://kieskeurig.nl/prod...BCDB8C12572AC004EC7B0.htm

Lijkt me wel een aardig setje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:22:
Als 't je puur en vooral om stereo gaat zou ik niet eens kijken naar home cinema setjes. Neem gewoon een nette stereo versterker, speakers die je goed vindt klinken, een tuner en een hdd-recorder. Dat kan prima binnen je budget.

Ik heb zelf een half jaar geleden een hdd-recorder aan m'n setupje toegevoegd (Samsung DVD-HR735, met 160GB schijf) en dat kostte me welgeteld 160 euro...
En als een je een DAC-tje kunt bemachtigen om het geluid van de HD-recorder wat op te krikken, zit je helemaal snor!
Pagina: 1