Toegevoegde waarde X-fi kaart ten opzichte van ALC889A chip

Pagina: 1
Acties:

• koenevers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04-2021
Hallo allemaal,

Ik ben de gelukkige bezitter van een Logitech Z5500 speaker set. Deze heb ik digitaal aangesloten op mijn Gigabyte P35-DS3R moederbord met ALC889A geluidschipset. De Gigabyte website zegt over deze chipset het volgende:

"Excellent Audio Performance
High-performance DAC (Digital-Analog Converter) with 106 dB Signal-to-Noise ratio playback quality, designed especially for Windows Vista Premium PCs."

Omdat ik het het best mogelijke geluid uit mijn geluidset wil halen overweeg ik om een X-Fi XtremeMusic geluidskaart bij te kopen.

Mijn vraag is of de aanschaf van deze geluidskaart mij beter geluid oplevert. De reviews over deze geluidskaart zijn vrijwel allemaal positief maar biedt deze kaart voor mij ook meerwaarde?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Zal niet veel beter worden. En digitaal scheelt al aardig. Bovendien is het bronmateriaal belangrijker (mp3 128kb minimaal 320 kbit :) )

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-02 20:41

DjVe

Hatsaflats!

mwoah heb een audigy 2 platinum digitaal op een z5500 gehad en de onboard met digitaal, zat amper verschil in.

Als je hem gewoon analoog aansluit, dan hoor je wel verschil. Zeker in games, omdat je dan ook EAX ect kan gebruiken.

• koenevers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04-2021
Hoi Jordy,

Zeg je nu dat ik wel verschil merk tussen het digitaal aansluiten op mijn ALC889A en het analoog aansluiten op de x-fi XtremeMusic?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
koenevers schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:03:
Hoi Jordy,

Zeg je nu dat ik wel verschil merk tussen het digitaal aansluiten op mijn ALC889A en het analoog aansluiten op de x-fi XtremeMusic?
Ik merk dat verschil iig heel duidelijk,
De Z-5500 is dan wel digitaal maar de ingbouwde da-converter is bij lange na niet zo goed als die van de x-fi's (zeker de duurdere).

dus digitaal aangesloten klinkt zowel de onboard als de xfi redelijk, analoog echter klink de onboard ruk en de xfi geweldig!

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Het ding is dat muziek vaak 44.1khz is en dat een digitale verbinding naar je versterker op 48khz of 96khz kan lopen.

Nu kan een onboard audio-kaart even goed een digitaal signaal sturen, maar de vertaalslag van verschillende frequenties handelt de DAC vaak kwalitatief minder af. Daar zal dus je winst liggen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Als je alleen muziek luisterd/maakt. Zal ik totaal niet eens naar een Creative kijken. Het geluid is teveel gekleurdt, drivers voor ASIO zijn echt bar slecht, laat staan stabiel om nuttig tebruiken met een DAW. Bref als je alleen mp3/wavjes soms luisterdt en veel games speelt. Mwha misschien naar Terratec kijken of naar de M-audio Revolution 7.1 of 5.1... Creative is echt me allerlaatste keuze.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:24
Volgens mij het grootste verschil zit em in het CPU verbruik.
Bij onboard zal die hoger liggen. In iedergeval correct me if I'm wrong.
Kwaliteit? Tja, denk dat dat grotendeels gevoelskwestie is.

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:53:
Als je alleen muziek luisterd/maakt. Zal ik totaal niet eens naar een Creative kijken. Het geluid is teveel gekleurdt, drivers voor ASIO zijn echt bar slecht, laat staan stabiel om nuttig tebruiken met een DAW. Bref als je alleen mp3/wavjes soms luisterdt en veel games speelt. Mwha misschien naar Terratec kijken of naar de M-audio Revolution 7.1 of 5.1... Creative is echt me allerlaatste keuze.
Wanneer je de z5500 digitaal verbind zal het niet zoveel uitmaken, met alle respect voor de z5500 maar het is niet echt een set waar mee je snel verschillen tussen bronnen zal horen.

Dingen!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

toch wel hoor. ik weet dat het ook wel dat het niet "je van het" is, maar het setje weet nog best wel wat detail te geven. Als je de sub goed plaatst, een sok ik de bassreflexport van de sub duwt en hem van de grond ontkoppeld door spikes, dan klinkt hij echt niet meer zo overheersend. Oke door de Bassreflexpoort te blokken, gaat je sub wel minder laag, maar blijft hij wel strakker in het laag dat die geeft.

De audigy platium 2 gaf mijn z5500 een prima stereogeluid, en de digitale uitgang gaf hem in films Dolby Digital (die kreeg ik niet aan de praat via analoog, wat vrij logisch is).

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Arunia schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:55:
Volgens mij het grootste verschil zit em in het CPU verbruik.
Bij onboard zal die hoger liggen. In iedergeval correct me if I'm wrong.
Dit zal ten eerste zeer marginaal zijn, en ten tweede, sinds dual- en quadcores heb ik al de grootste moeite om de cpu op 100% te laten draaien, dan kan die extra 1% load er ook wel bij.
(die kreeg ik niet aan de praat via analoog, wat vrij logisch is)
Waarom zou DD via een analoge verbinding niet logisch zijn? :?
Verder verwacht ik ook dat er in de Z5500 slechts een goedkoop prul DAC'tje in zit.

[ Voor 24% gewijzigd door SirNobax op 10-06-2008 19:20 ]

Pentaxiaan

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Waarom zou DD via een analoge verbinding niet logisch zijn? :?
Verder verwacht ik ook dat er in de Z5500 slechts een goedkoop prul DAC'tje in zit.
Heeft die op mijn creatvive geluidskaarten nooit gedaan. Ik heb hem toendertijd ook op een pioneer receiver aangelsoten met analoge multichanel ingang, maar dat ding weigerde om DD door te sturen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat die DD ook alleen maar digitaal doorstuurd en niet analoog (bij de audigy 2 dan he). Anyway, digitaal pikte die het DD signaal wel prima op. Eigenlijk vond ik het ook wel prima. Analoog EAX voor gamen en digitaal voor films. Bij muziek gewoon op 2.1 zonder EAX (die liet die dan uit). geen diee hoe, maar het werkte. En iedereen weet, wat werkt...moet je noooooit meer aanraken :o :9
Pagina: 1