[HDD] Harddisk plotseling enorm traag (+/- factor 50)

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb een RAID 0 array van twee 250GB Seagate Barracuda 7200.10 schijven op een Intel ICHR9 controller (die op mijn Asus P5K Pro zit). De laatste week vond ik al dat mijn computer erg lang deed over het opstarten - ter "indicatie": het windows XP bootscherm met dat blauwe balkje ging wel een stuk of 50 keer heen en weer ipv de gebruikelijke 6 a 7 keer. Maar vanaf gisteren was het dan echt helemaal raak - hij wilde gewoon echt niet meer langs dat bootscherm. Zo leek het althans, ik heb het geduld niet gehad om het wachten helemaal uit te zitten.

Nou heb ik ook nog een oude PATA disk met nog een windows xp install erop. Die opgestart, een checkdisk (incl. badsector-test) gedaan op de bootpartitie van het RAID volume (100GB), en daar is ie de hele nacht mee bezig geweest (irritant dat windows dan verder geen samenvatting geeft oid, dus geen idee of ie wat gevonden had). De quicktest van HD-Tach op dat volume deed er enorm lang over, om vervolgens te eindigen in een blauw scherm. Ook de volume integrity check van de intel matrix storage manager eindigde in een blauw scherm.

Dus ik seatools runnen vanaf een boot CD, blijkt die echt enorm lang over een test te doen op een van de twee schijven. Waar hij voor de test op de ene per stap 200.000 blokjes vooruit springt, gaat dat op de andere schijf soms met stapjes van slechts 4.000 blokken. De schijven zelf zijn beide nog geen 3 maanden oud. Hij is momenteel een long test aan het doen op de langzame schijf en heeft al 2 errors gerapporteerd maar voorlopig is ie nog niet klaar (hij zit momenteel op de 25 miljoen van de 488 miljoen).

Wat ik me nu afvraag: is dit een bekend probleem? Ligt het aan de hdd of mijn systeem (heb al andere SATA poortjen en kabels geprobeerd)? Kan ik iets doen om de schijf weer fatsoenlijk te laten werken? Is er iets waaraan ik moet denken om dit in het gevolg te voorkomen (airflow, etc., schijven worden momenteel stressed zo'n max 50 graden)?

Of is het gewoon een kwestie van tough luck, ik had een kutexemplaar en hij is nu gewoon stuk? :)
Ik heb iig al een nieuwe besteld, ik kan namelijk nog wel bij de (meeste) data dus ik hoop de array te kunnen rebuilden met een andere disk. Daarna gaat deze terug naar Seagate om m'n garantie te claimen.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 06-06-2008 11:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Als seatools errors geeft kun en mag je een schijf gewoon RMA sturen. Tough luck dus :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hij was op 92% toen ik vanmorgen van huis wegging maar hij rapporteerde al 18 errors :)
.edit: hmm, 93% / 27 errors :P

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 06-06-2008 12:12 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.