HD3870 crossfire framedrops

Pagina: 1
Acties:

• DareFace
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-04 21:17
Beste tweakers,

Ik heb hier een crossfire probleem. Al een aantal maanden heb ik een Powercolor HD 3870 512MB en sinds 2 dagen heb ik er nog 1 bij gekocht om Crossfire dus te draaien. Ik heb alles goed ingebouwd: 2 Crossfire bridges, PCI-E slot 1 de oudere kaart en slot 2 de nieuwe. Heb de driver verwijdert en daarna de 8.5 driver geïnstalleerd. De kaarten worden netjes herkent en Crossfire kan ik ook gewoon aanzetten in de Catalyst.

Dat dus allemaal gedaan te hebben had stond ink te popelen om even te gaan testen. Tot mijn verbazing had ik maar een score van 14000 met crossfire enabled. Zonder Crossfire heb ik ongeveer 12000 dus ik dacht meteen dat er iets niet klopt. Heb ook even een aantal spellen geprobeerd. Crysis gaf ontzettende framedrops en was bijna niet meer te spelen. BF2 same story. Racedriver GRID gaf het introfilmpje niet eens meer aan.

Daarna ben ik even een aantal dingen gaan uitproberen. Ik heb de kaarten verwisseld, Verschillende drivers geprobeerd (8.5, 8.3, 7.12 en de laatste omega drivers), ook heb ik een clean install van windows Vista 64bit gedaan met de kaarten erin en daarna de 8.5 driver geinstalleerd. Dit proces heb ik allemaal ook met XP 32bit gedaan.

Het rare is dat de nieuwe videokaart niet kapot. Allebij de kaarten kunnen in Single opstelling de spellen met gemak afspelen. Pas als ik de tweede kaart erbij stop en crossfire aanzet lukt helemaal niets meer.

Verder heb ik hier ook nog wat info over mijn systeem.

Mobo: ASUS Maximus Formula (Bios: 1201)
Voeding: Recom PowerEngine 600CF 600W
CPU: Intel Q9300 + Stock cooler
Geheugen: 2x OCZ 2GB 800Mhz (Modulenaam OCZ XTC Platinum OCZ2P8002G)
HDD: Samsung F1 1TB, Maxtor 250 GB
Videokaart 1: Powercolor HD 3870 512MB GDDR4 Rev 1.0 (Bios 010.079.000.000.000000)
Videokaart 2: Powercolor HD 3870 512MB GDDR4 Rev 1.1 (Bios 010.079.000.000.000000)
Behuizing: Sharkoon Rebel 9 Value Edition.
Verder zitten er ook nog 2 optical drives

Nu weet ik eigenlijk niet wat ik nog kan doen of wat het probleem kan zijn. En eigenlijk hoop ik dat jullie wat meer weten en dat jullie mij misschien kunnen helpen.

• DareFace
ik heb dit eigenlijk al eerder in het grote HD3870 geplaatst maar een mod vond dat het een te grote vraag was en heeft er dus een eigen topic van gemaakt.

Verder heb ik er ondertussen ook nog Vista 32Bit erop gezet met de nieuwste Driver (8.5) en ook dit heeft geen effect gehad.

Ik hoop dat een van jullie een oplossing hier voor weet.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

Weet je toevallig ook hoeveel stroom je systeem nodig heeft, want 600 voor dit systeem, ik weet niet of dat genoeg is...

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

painkill schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:42:
Weet je toevallig ook hoeveel stroom je systeem nodig heeft, want 600 voor dit systeem, ik weet niet of dat genoeg is...
Is meer dan zat hoor.

• jezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-02-2023
Als je 12000 marks op 1 kaart scoort, dan is een increase van 2000 marks op CF niet minder dan normaal.

En ik weet niet of je de CPU overclocked hebt maar als hij standaard op 2.5 gig draaid moet je volgens mij ook niet veel meer verwachten dan 14-15k

Over de framedrops kan ik niet oordelen

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

Nog een hele domme vraag, heb je wel de voedingskabel in de 2de videokaart gedaan?

En nog iets, werkt 1 videokaart wel in het onderste pci-e slot?
het kan best zijn dat daar iets mis mee is.

Nog iets, heb je overklok programma's?
Deze moet je in ieder geval uitzetten, en dan met een programma kijken of het niet wordt ge-onderklokt door iets.
Is het dit allemaal niet, dan weet ik het ook niet meer.
Maar wees gerust, ik heb er ook niet zoveel verstand van...

Mijn SNES verzameling!

• DareFace
jezzer schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:48:
Als je 12000 marks op 1 kaart scoort, dan is een increase van 2000 marks op CF niet minder dan normaal.

En ik weet niet of je de CPU overclocked hebt maar als hij standaard op 2.5 gig draaid moet je volgens mij ook niet veel meer verwachten dan 14-15k

Over de framedrops kan ik niet oordelen
Bedankt voor je reactie

Ik heb mijn pc helemaal nog in de standaard instellingen staan. Verder had ik zelf wel gedacht dat ik wel wat hoger zou scoren dan 14000 na heel veel reviews gelezen te hebben.
painkill schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:50:
Nog een hele domme vraag, heb je wel de voedingskabel in de 2de videokaart gedaan?

En nog iets, werkt 1 videokaart wel in het onderste pci-e slot?
het kan best zijn dat daar iets mis mee is.

Nog iets, heb je overklok programma's?
Deze moet je in ieder geval uitzetten, en dan met een programma kijken of het niet wordt ge-onderklokt door iets.
Is het dit allemaal niet, dan weet ik het ook niet meer.
Maar wees gerust, ik heb er ook niet zoveel verstand van...
Ook jij bedankt voor je reactie

Ik heb indaerdaad gekeken of allebij de pci-e sloten werken. Allebij de kaarten doen en in allebij de pci-e sloten. Heb ze 1 voor 1 getest. Ook heb ik even in everest gekeken en bij de eerste gpu geeft hij aan: GPU Klok 796 Mhz (origineel: 800 MHz) en bij de tweede: GPU Klok 297 Mhz (origineel: 800 MHz). ik weet niet of dat zoveel effect kan hebben?

Verder geeft everest ook nog aan: CrossFire status Ondersteund, Geactiveerd

EDIT: ook heb ik gewoon de 6pins kables getest en ze werken allebij

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:55
Dat is vreemd, ik draai zelf ook een Crossfire setup met twee 2600XT's, deze lopen beide op dezelfde snelheid. Dat die van jou dus maar op 297 Mhz loopt is volgens mij niet normaal.

Het kan natuurlijk zijn dat hij in Windows bij normaal gebruik de tweede kaart uitschakelt, volgens mij doet een 2600XT dit namelijk niet.

Je CPU moet iig snel genoeg zijn. Het enige wat nog zou kunnen is de voeding, Recom leverd wel goede voeding maar volgens mij is het vermogen van 600 Watt nooit iets wat je haalt. Misschien eens een andere voeding proberen?

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Pagina: 1