[Recycling] Moederbord muismat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik denk dat er een hoop tweakers zijn die net als ik een bak met oude hardware hebben. Ik gooi oude printplaten, mobo's en andere rotte of te oude zooi in de bak en daar ligt het stof te happen tot ik er iets af kan solderen wat ik nodig heb. Maar ik heb nu een bestemming gevonden voor een oud moederbord:
Een muismat.

Hieronder staat een beschrijving hoe je een oud moederbord kan hergebruiken als muismat.

1. Men neme een oude computer en halen daar het moederboard uit.
Dit exemplaar komt uit een HP pavillion met een P3.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord1_voor.jpg

2. Dan halen we halen we met een soldeerbout de elco's er af.
Voor zover ik weet kunnen elco's ontploffen als ze erg heet worden. als je ze niet hergebruikt voor electronica, kan je ze er met een tang af halen (draaiende beweging) zodat alleen de pinnetjes blijven zitten.

3. Daarna gaan we aan de slag met een verfstripper.
Degene die ik gebruikt heb is 1,4 KW en heeft twee standen. ik heb steeds de hoge gebruikt, maar met de lage kan het waarschijnlijk ook. Eerst moeten er nog een paar condensatoren af. Ik weet niet of deze ook uit elkaar kunnen spatten, maar extra voorzichtig doen kan nooit kwaad

Dit soort blokjes moet je naar zoeken.
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_smd_condensator.jpg

Je kan de verfstripper even dicht op de condensator houden en dan met een houtje de condensatoren van het bord schuiven.

4. Dan kan het grote werk beginnen.
Klem het bord verticaal zodat je tegelijk bij de onder en boven kant kan.
Nu zijn de pci en ram slots en de cpu socket aan de beurt. Verhit alle pinnen gelijktijdig en trek dan met een tang de sloten los van het moederbord.

Het bord begint nu waarschijnlijk wel krom te trekken, maar dat valt later op te lossen.

5.De kleine meuk verijderen
Daarna heb ik het mobo een schuin omhoog gezet en na verwarmen mbv een stukje hout van boven naar beneden alle smd componenten van het bord geveegd. Onder het moederbord had ik wat hout en alu liggen, maar een (hitte bestendige) bak zou handig zijn omdat de smd weesrtandjes anders weggeblazen worden.

Een moederbord kan een hoop hitte hebben, maar als je écht te lang op één plek stookt dan kunnen er lagen van de pcb los laten, en dan krijg je zulke zweren:

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord1_zweer.jpg
de licht groene vlek in het midden

Opzich is het niet zo'n ramp als het gebeurt, het moederbord wordt er alleen iets minder mooi van.

Als dit alles gedaan is ziet het bord er nu ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord1_tussen.jpg

6. Als alle componenten van het bord zijn is het tijd om het overbodige tin te verwijderen.
Dit kan door het moederbord het simpelweg te verwarmen en de gesmolten tin met een houtje over de rest van het bord te vegen. Als je dat genoeg heb gedaan laat je het bord afkoelen en dan kan je de overbodige tin van de beschermlaag afkrabben, of het met water en een schuursponsje weg boenen.

Ga er niet van uit dat het in één keer klaar is, je moet het een paar keer herhalen om het bord goed glad te krijgen. Als je het bord écht schoon wil hebben dan kan je een desoldeerpomp recht op een eilandje zetten, langs een paar eilandjes slepen en dan op de knop drukken. en natuurlijk alle 'through hole' gaten uitzuigen zoals ik heb gedaan. Ja, dat is écht veel werk, en achteraf gezien ook behoorlijk overbodig. |:(

Maar dit is dan het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord1_na.jpg

Omdat ik niet wist of spuitlak geschikt was om op te muizen, was ik op zoek naar een test bordje. Toen kwam ik deze tegen in een andere rommelbak:

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord2_na.jpg

Het moederbord van mijn eerste PC, een oud Pentium AT bordje.
Dit bord is net wat groter en, ondanks wat beschadigingen door eerdere desoldeer acties, mooier (retro groen). Deze plank heeft dezelfde behandeling gehad, behalve dan dat ik de alle gaten vol met tin heb laten zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord12_verschil.jpg

7. De plank weer recht maken
Om het door de hitte kromgetrokken bord weer recht te krijgen heb ik de volgende methode gebruikt:
Eerst het bord goed warm maken, en daarna één rand tussen twee stukken hout geklemmen. Daarna de rest weer goed verhitten en het bord steeds een stukje doorschuiven. Terwijl je de ene kant verhit en een beetje vormbaar maakt, koelt de andere af tussen het hout. Als je de pcb dus steeds verhit en doorschuift dan krijg je het weer voldoende recht.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord2_klem.jpg

Het test bord bevatte nog te veel tin, dat dat het bij het rechtrekken door de gaten was gezakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord2_doorgezakt.jpg

Dit heb ik met een grof schuurpapiertje vlak gemaakt, en daarna de rest van het bord ook een beetje opgeschuurd. (Vooral de mounting holes en de randen)
Ik ben iets te ver gegaan, want de beschermlaag is op sommige plekken van het koper af.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord2_geschuurd.jpg

Opzich is het bord nu al geschikt om als muismat te dienen, maar helemaal 100% werkt het nog niet.

8. De afwerking
Als test heb ik de onderkant van het groene bord in de spuitlak gezet, zodat er een mooie egale laag op zou komen. Ik hoopte dat de gaten van via's opgevuld zouden worden, maar het spul dat ik heb wil niet goed hechten aan het metaal rond de gaten. Ik heb er drie lagen lak opgezet en daarna gekeken of de lak geschikt was om als muis oppervlakte te dienen. Dat was dus niet het geval, de laag is stroef en de muis beweegt zich springerig over op het scherm.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord2_gelakt.jpg

Over op plan B: Plak plastic.
Ik heb in de bouwmarkt een rol raamfolie gehaald. Dat spul is bedoeld om op ramen te plakken zodat licht alleen diffuus wordt doorgelaten. Op een raam is het mat, maar als je het op iets anders plakt is de ondergrond wel goed zichtbaar. De folie die ik heb heeft structuur, wat mij voor een optische muis goed lijkt. De folie wordt verkocht op een rol van 2m, dus ik heb niet moeilijk gedaan en er meteen een lap van op de achterkant van het eerste moederbord geplakt en CS opgestart.
Het bord werkte vrijwel perfect.
Vrijwel, omdat er een paar puntjes tin uitstaken die ik over het hoofd had gezien.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord1_verschil.jpg
Hier zie je van dichtbij het verschil tussen wel of geen folie

Hierna heb ik ook het groene bord voorzien van een laag folie, en deze doet nu al dienst als muismatAfbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord2_af.jpg
De foto is verder niet zo intressant, maar muismatten zijn nu eenmaal niet zo opvallend.

De lak op de onderkant van het groene moederbord is eigenlijk best fijn. Het is een stroefe laag dus houdt het de muismat beter op z'n plek. Van het eerste moederbord staat de onderkant nu in de lak, en als dat droog is kan er weer folie op.

En voor de [EL] bezoekers onder ons levert dit alles ook wat handige extra's op:
o.a. elco's, headers, platte batterij houders, connectors en wat recyclebare smd ic's.
De weerstandjes zitten ondertussen in de stofzuiger

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_salvage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Grappig idee!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb zelf vaak zat elco's gedesoldeerd met een verffohn hoor.

Zolang je maar niet continue de fohn erop houdt gaat dat allemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isama
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 17:19
geniaal idee!. ik denk dat ik dit ook eens ga proberen! TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Leuk idee!
Toen ik de topictitle zag moest ik gelijk aan Terw_dan denken :X

Zo zijn er dus ook mensen in 3e wereldlanden die moederbord ook slopen voor nuttige componenten. Dit doen ze door het gewoon in een bad van kokend heet tin te leggen, zodat ze alles er zo af kunnen plukken.

Ze ademenen de tindampen e.d. ook gewoon in 8)7 :X

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is inderdaad een erg leuk idee, iets dat ik ook wel eens had willen doen, maar nooit de moeite genomen om alle onderdelen van een bordje af te halen. Zoals jij het doet is het wel erg gaaf. Kun je overigens niet 1 kant van het bord bekleden met de stof die je ook op muismatten vind, zodat deze wat beter blijft liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:29
Geweldig idee!

Wat nou als je al het hoge spul eraf haalt, en dan het mobo in doorzichtig plexiglas zet (dus een randje eromheen, en dan het plexiglas erin gieten) Zo heb je nog wel al het lage spul om naar te kijken :9

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:35:
Dit is inderdaad een erg leuk idee, iets dat ik ook wel eens had willen doen, maar nooit de moeite genomen om alle onderdelen van een bordje af te halen. Zoals jij het doet is het wel erg gaaf. Kun je overigens niet 1 kant van het bord bekleden met de stof die je ook op muismatten vind, zodat deze wat beter blijft liggen?
Je zou ook rubberen doppen onderin de schroefgaten kunnen steken :) (om die eventueel vast te schroeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Tnx voor de positive reacties.

Bij het tweede bord heb ik de elco's stiekem ook gewoon met de verfstripper gedaan, maar het leek me goed om even te waarscshuwen. Van een eerder testbordje (oude cd rom drive) spatte wel wat onderdelen af, maar toen was ik niet erg voorzichtig bezig.

De onderkant van het bord bekleden is natuurlijk mogelijk, maar de lak zat al op het groene mobo en dat werkt goed genoeg, dus ik heb de tweede ook maar voorzien van een laagje.
Ik weet niet of je dat muismat spul los kan kopen. Anders zouden een een paar stroken rubber van een fietsband al een oplossing kunnen zijn.

Iets wat me tijdens het maken van de mat te binnenschoot was dat je natuurlijk ieder gewenst motief zelf kan etsen (of tegen veel euro kan laten doen), als je maar een printplaat hebt groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
This sounds like a job for;..... in de grote vakantie! Ben ook al jaren op zoek naar een beetje coole muismat, toevallig heb ik ook zo'n doos :P
Ziet er goed uit!

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Koppensneller

winterrrrrr

TheZeroorez schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:13:
[...]

Je zou ook rubberen doppen onderin de schroefgaten kunnen steken :) (om die eventueel vast te schroeven)
Dan kan het toch een beetje doorbuigen, en da's natuurlijk niet zo fijn als je erop zit te muizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken G
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 11:24
[b][message=30193725,noline]
Een moederbord kan een hoop hitte hebben, maar als je écht te lang op één plek stookt dan kunnen er lagen van de pcb los laten, en dan krijg je zulke zweren:
Het is beter om het moederbord eerst in zijn geheel op te warmen, zodat het bord al wat 'voorverwarmd' is. Zo kun je het enkele uurtjes op de verwarming leggen of manueel verwarmen (50°C is genoeg).

Dan kun je op de lage/middel-stand (350°C is ruim voldoende, maar meer is natuurlijk makkelijker) richten op componenten om ze af te halen.
Zo voorkom je minder die 'zweren' (delaminatie is de vakterm) en kromming van het bord.
Ook komen de grote componenten er dan makkelijker af.

Indien je niet teveel geweld wilt gebruiken op de grote componenten, kun je wat extra tin toevoegen terwijl je de componenten afhaalt. Bijvoorbeeld alle pinnetjes van een PCI/CPU slot vertinnen. Dan komen die krengen er zo af :P

[ Voor 15% gewijzigd door Ken G op 06-06-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Laatst online: 15-08 09:14
Is het geen idee om heb in een laagje hars te leggen? Dan kun je de bovenkan polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Het andere bord is nu ook af, en hij past nog mooi bij de mobo van m'n server ook :)

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/mobomat/t_bord1_af.jpg
Ik heb de tafel wel even opgeruimd voor de foto, normaal ligt hij helemaal bezaaid met electronica zooi :)
Ken G schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:58:
[...]

Het is beter om het moederbord eerst in zijn geheel op te warmen, zodat het bord al wat 'voorverwarmd' is. Zo kun je het enkele uurtjes op de verwarming leggen of manueel verwarmen (50°C is genoeg).

Dan kun je op de lage/middel-stand (350°C is ruim voldoende, maar meer is natuurlijk makkelijker) richten op componenten om ze af te halen.
Zo voorkom je minder die 'zweren' (delaminatie is de vakterm) en kromming van het bord.
Ook komen de grote componenten er dan makkelijker af.

Indien je niet teveel geweld wilt gebruiken op de grote componenten, kun je wat extra tin toevoegen terwijl je de componenten afhaalt. Bijvoorbeeld alle pinnetjes van een PCI/CPU slot vertinnen. Dan komen die krengen er zo af :P
Als het bord was afgekoeld warmde ik van een grotere afstand eerste de hele plaat weer rustig op.
Het extra vertinnen van pci of cpu pinnetje was niet nodig, de tang is er meer voor dat je je hand niet verbrand als je het ding van de print wil halen.

Bij het (met de hand) los solderen van de elco's heb ik wel een beetje tin toegevoegd.
Als je extra tin toe wil voegen kan je eerst proberen om tin zonder harskern te nemen, anders moet je daarna al die harsvlekken er weer af halen.

Hars of lak er over kan je proberen. Maar voor mij werkt dit, dus ik ga er vooralsnog geen andere dingen mee doen.

Voor de volledigheid: De folie is #4763 van Graham & Brown. Bij de bouwmarkt (multimate) lagen er diverse soorten zonder motief, dus ik heb er op de gok maar een gepakt en dit werkt.
Ik zag ook folie zonder plaklaag, die 'statisch' op een ruit blijft hangen. Dus daar moet je even op letten als je de folie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

aegis3d schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:57:
Wat nou als je al het hoge spul eraf haalt, en dan het mobo in doorzichtig plexiglas zet (dus een randje eromheen, en dan het plexiglas erin gieten) Zo heb je nog wel al het lage spul om naar te kijken :9
Ik vraag me af of dat wel werkt voor iedere muis, zal deus m.i. sterk afhangen van de soort muis die je hebt.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

@ Anthor
Ziet er echt geweldig uit.
Maar al met al toch nog wel een hoop werk (voor ons iets minder dan voor jou :))
Jammer geneog heb ik al mijn echt oude MoBo's weggegooid, maar de tijd zal nieuwe brengen :P

Pjerry leest de les....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Pjerry schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:44:
Maar al met al toch nog wel een hoop werk (voor ons iets minder dan voor jou :))
Een vlugge berekening van het aantal gaatjes:
pci:I 30*4*4
ram: 42*4*3
agp: 33*4
ide&floppy: 39*2+34
p3: 242
En dan tel ik de andere headers en smd eilandjes nog niet mee.

Met een desoldeerpomp kan je ongeveer 3 gaatjes tegelijk doen, maar dan moet er minstens één nog een keer. Dus lekker dicht laten zitten die gaatjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anthor schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:58:
Met een desoldeerpomp kan je ongeveer 3 gaatjes tegelijk doen, maar dan moet er minstens één nog een keer. Dus lekker dicht laten zitten die gaatjes :P
Als je echt lege gaatjes wilt hebben, dan zou je iets als dit moeten proberen te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W7VyNsGRoGk9LGBqSJmH4sbm/full.jpg
Een PCB die nog geen onderdelen erop gehad heeft :) scheelt heel wat solderen. Spul is denk ik alleen niet zo makkelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
^je moet eens informeren bij een PCB fabrikant, die hebben vaak genoeg uitval. Ik heb op mijn werk laatst nog een hele pak printen zien liggen, nog in het plastic, in de vuilnisbak (wellicht een proto met onherstelbare fout, of afgekeurde batch wegens slechte kwaliteit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

naftebakje schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:08:
^je moet eens informeren bij een PCB fabrikant, die hebben vaak genoeg uitval. Ik heb op mijn werk laatst nog een hele pak printen zien liggen, nog in het plastic, in de vuilnisbak (wellicht een proto met onherstelbare fout, of afgekeurde batch wegens slechte kwaliteit).
Ik zou voor de gein eens aan Gigabyte moeten vragen of ze van die dingen overhouden in de fabriek of niet. Er zijn vast nog zat leuke dingen mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ga je toilet ermee betegelen Terw_Dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 21:14

Slapstick

Me, myself or I

Ze zullen die borden wel recyclen neem ik aan, dus de meeste fabrikanten zullen ze niet zomaar weggeven ;) , hoewel je natuurlijk wel leuke connecties heb bij Gigabyte _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Slapstick op 06-06-2008 22:50 ]

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

wat je ook nog kan proberen.. is het bord verwarmen, en dan met een kompressor er hard tegen blazen zodat de tin uit de gaatjes word geblazen.. zou moeten werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Als je aan genoeg borden kunt komen, kun je nog een gat in markt opvullen:

MuBo's te koop :)

Pjerry leest de les....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Laatst online: 15-08 09:14
Is het geen idee om zo'n bord in kokend water te leggen? Of smelt daar de tin niet van? (wel in de buitenlucht met een masker op lijkt me).

[edit wikipedia search]

dat zal niet gaan werken, de smelttemp van soldeer is 180 - 190 graden.

[ Voor 26% gewijzigd door TheSiemNL op 07-06-2008 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Mocht je zo'n laklaag die je hebt aangebracht glad willen krijgen, zou ik hem in het vervolg bewerken met commandant 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 16:05

Petuhr

FreeBSD

Wij hebben @ work ook zo'n muismat liggen van printplaat..
Es kijken of ik daar maandag een foto van kan posten.

Dat was dus een of ander bedrijf dat die dingen maakte :)

Ziet er wel tof uit iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcat175
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05-2023

tomcat175

patience darlin'

wel een heel leuk idee, en als je bureau weer vol elektrorommel ligt dan valt hij wel iets minder op denk ik :)
mooi gedaan, orgineel en creatief :P

Elements of Fortune ... waarom is er toch zoveel werk voor school! grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 00:45
Haha, ziet er strak uit. :P

Als je er nou van die rubberen blokjes onder zou doen tegen verschuiving (en dan wel goed verdeeld om te voorkomen dat je mobo ombuigt met je muis erop) en dat combineert met ledjes eronder, zou je dan niet een zeer slick effect krijgen in de vorm van een gedeeltelijk doorschijnend PCB? Helaas recent nog een Pentium MMX mobo weggegooid, had er mooi voor kunnen dienen. :(

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Gaat dit werken met een slijptol met een schuurgeval eraan? Dan kun je wel makkenlijk die puntjes er van af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BlackWhizz schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 16:46:
Gaat dit werken met een slijptol met een schuurgeval eraan? Dan kun je wel makkenlijk die puntjes er van af halen.
Kan, maar je moet er rekening mee houden dat de PCB heel snel beschadigt raakt. Dat is natuurlijk vrij zonde als dat zou gebeuren.
Thijs_O schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:27:
Haha, ziet er strak uit. :P

Als je er nou van die rubberen blokjes onder zou doen tegen verschuiving (en dan wel goed verdeeld om te voorkomen dat je mobo ombuigt met je muis erop) en dat combineert met ledjes eronder, zou je dan niet een zeer slick effect krijgen in de vorm van een gedeeltelijk doorschijnend PCB? Helaas recent nog een Pentium MMX mobo weggegooid, had er mooi voor kunnen dienen. :(
mooiste zou zijn als je SMD leds gebruikt, dan hoef je niet eens echt een verhoging te gebruiken.
En dode PCBs zijn genoeg te vinden, mogelijk nog wel interessanter dan een socket 7 bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 00:45
Tja, niet iedereen heeft muren aan moederborden om uit te kiezen natuurlijk. ;) Zou eerlijk gezegd niet weten waar ik (hier in het hoge noorden) makkelijk een dood PCB weg kan vissen helaas.

Overigens ben ik inderdaad wel benieuwd hoe makkelijk bijv. Gigabyte daar in is, gezien je contacten daar. In navolging van een betegelde badkamer suggereer ik om de eettafel ermee af te werken. :+

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Als je er geen bezwaar tegen heb dat je muismat echt een vaste plek heeft, dan werken een paar stroken dubbelzijdig tapijttape natuurlijk ook goed.
Terw_Dan schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 17:02:
mooiste zou zijn als je SMD leds gebruikt, dan hoef je niet eens echt een verhoging te gebruiken.
En dode PCBs zijn genoeg te vinden, mogelijk nog wel interessanter dan een socket 7 bordje.
Voor die smd leds kan je zelfs het bestaande circuit gebruiken, je hoeft dan alleen even te puzzelen waar je de leds het beste vast kan solderen en misschien nog wat verbindingen te maken.
Daarna een paar uitsparingen uit een dun laagje plexi halen en daar het bord op plaatsen.

Nieuwe pcb's regelen doet natuurlijk wel een beetje af aan het recycelen. Het socket 7 bordje in kwestie heeft voor mij meer waarde dan een willekeurige andere.

Als het alleen om het visuele gaat kan je ook de plaat op een scanner leggen en dan van de scan een echte muismat laten maken. Dan zit je niet met gaatjes of glimmende soldeereilandjes die een optische muis in de war kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

TheZeroorez schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 22:49:
Ga je toilet ermee betegelen Terw_Dan!
LOL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

jantje.vlaam schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 01:30:
Is het geen idee om zo'n bord in kokend water te leggen? Of smelt daar de tin niet van? (wel in de buitenlucht met een masker op lijkt me).

[edit wikipedia search]

dat zal niet gaan werken, de smelttemp van soldeer is 180 - 190 graden.
Gelukkig maar, anders zouden alle gesoldeerde warmwaterleidingen ontzettend gaan lekken.... :*)

Pjerry leest de les....

• TheZeroorez
  • Niet online
Op het MSI OC event zondag hadden de overklokkers het PCB van een P45 Diamond met onder gewone afstandsbusjes en boven afstandsbusjes van 3cm als benchtable. Uiteraard waren er daar van over, dus ik heb er nu eentje liggen :P

Ik moet zeggen dat het als muismat niks is; ik muis op hoge gevoeligheid, dus die gaten zorgen ervoor dat m'n muis aan de andere kant van het scherm belandt :P Het doet hier nu dienst als onderplaat voor m'n subwoofer, omdat de puntige pootjes anders het hout waar hij op staat indeuken.

Wegens een gebrek aan een echte camera en een weigerende Nokia USB-zooi geen foto's helaas.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sj00JBVAJOEIJPpCCZ3gHD3K/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 30-08-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
De folie die ik er overheen heb geplakt verminderd het effect van die gaten. Het is niet helemaal weg, maar het is voor mij goedgenoeg om meet te CS'en e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ik zou als ik een dergelijk iets zou doen een dun plak plexiglas pakken, doorzichtig 2 mm dik. 1 stuk dat aan de bovenkant komt net een centimeter aan alle kanten meer, een ander stuk het midden er uit zagen ter grote van het moederbord, zodat het er om heen past en aan de onderkant ook weer een plaat, en dan een paar rubber plakjes er onder om het niet te laten verschuiven. Maar dit kan ook met doorschijnend plexiglas met een tintje. Staat ook cool. In ieder geval wel leuk idee!

Van een P45 diamond je muismat maken vindt ik dan wel weer een beetje zonde, maar goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Laatst online: 08-12-2024
Kun je plexiglas zo warm maken dat je zeg maar het moederbord op de plexi plaat 'bakt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat kan. Is wel lastig, maar met een heteluchtbout kun je het al kleverig maken ;).

Even iets anders ;let op met het opwarmen van bios batterijtjes. DIe klappen HEEL hard.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:50
Inderdaad, zit lithium in.

Heb wel eens gelezen op CircuitsOnline dat iemand bezig was om zo'n celletje los te solderen, en hij nam hem daarna in z'n hand, en liep er mee naar een andere plek, en doordat het celletje al flink was opgewarmd, en toen nog warm bleef door z'n hand was het *PANG*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat bedoel ik inderdaad exact.

Over plexiglas, je zou eht even in de oven kunnen leggen. Dit deed ik vroeger wel eens voor casemods, om een plaatje te buigen. Dit wordt dan elastisch.
Als je het vervolgens op een glas oppervlak (alu folie?) kunt leggen en je mobo erin drukken moet het denk ik wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 06-10 23:27
Wat is het volgende project. hoe zet ik het mobo weer inelkaar :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 02:43

SECURITEH

Man of legend.

Ik vind dit wel een erg leuk idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
krast dat niet erg op een houten bureau ? of gaat dat gewoon goed ?

[ Voor 0% gewijzigd door djneo-nl op 07-09-2008 23:09 . Reden: sorry als het ergens staat ik moet maar eens slapen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Neuh, als je netjes alle pinnetjes verwijdert en daarna lakt gaat dat prima.

Pagina: 1