Toon posts:

norma-eist-heffing-op-harde-schijven-via-bodemprocedure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Wilbert,

nieuws: Norma eist heffing op harde schijven via bodemprocedure

In de gebruikte bron staat toch meerdere malen duidelijk dat het om HD/DVD-Recorders gaat en niet om hardeschijven voor PCs. Dit kon je dus niet over het hoofd zien of vergeten... Waarom heb je dit in het Tweakers.net artikel weggelaten? Sensatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 21:16 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
In de bron staat helemaal niet dat het niet om harde schijven staat, er staat dat het om hd/dvd-recorders gaat. Uit een mondelinge toelichting van de directeur van Norma en onze eerdere berichtgeving hierover is algemeen bekend dat het ze ook om harde schijven (alles waar je iets op kunt opslaan) te doen is. In de laatste alinea van de tekst wordt ook gesproken over hd/dvd-recorders, dus van weglaten is geen sprake. Het hele ondertoontje alsof we bewust dingen weglaten vanwege de sensatie vind ik ook wat minder. We zijn de Telegraaf niet, we berichten gewoon over dit nieuwsfeit. Feit is dat Norma een heffing wil op harde schijven, mp3-spelers én hd-dvd-recorders. Dat is wat de directeur mij bij navraag nogmaals heeft bevestigd. Als ze zelf een stuk schrijven en daarin onvolledig zijn, kan ik niet helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:42:
In de bron staat helemaal niet dat het niet om harde schijven staat, er staat dat het om hd/dvd-recorders gaat.
Precies in de bron staat helemaal niet dat sec harde chijven gaat, maar om HD (Hardeschijf)-recorders. Waarom schrijf je dan in de leader in vredesnaam: "zo alsnog een kopieerheffing op harde schijven af te dwingen."
Uit een mondelinge toelichting van de directeur van Norma en onze eerdere berichtgeving hierover is algemeen bekend dat het ze ook om harde schijven (alles waar je iets op kunt opslaan) te doen is.
In eerdere berichtgeving die wordt gelinked gesproken over:

"'voorlopig geen kopieerheffing op mp3-spelers en harddiskrecorders hoeft in te voeren."

nieuws: Artiesten in beroep tegen uitspraak kopieerheffing

"kopieerheffing op draagbare muziekspelers en harddiskrecorders via de rechter af te dwingen."

nieuws: Rechter haalt streep door heffing op mp3-spelers

Ten eerste vraag ik me af hoe dat algemeen bekend kan zijn als in het kwartaalblad NIET (zoals je zelf zegt) expliciet over sec. hardeschijven wordt gesproken en ook niet in de gelinkte eerdere berichtgeving. Eerder nog, dat lijkt juist jouw stelling tegen te spreken. Dat het ze helemaal niet is te doen om sec. hardeschijven, maar om de apparaten waarin de hardeschijf zit.
In de laatste alinea van de tekst wordt ook gesproken over hd/dvd-recorders, dus van weglaten is geen sprake. Het hele ondertoontje alsof we bewust dingen weglaten vanwege de sensatie vind ik ook wat minder. We zijn de Telegraaf niet, we berichten gewoon over dit nieuwsfeit. Feit is dat Norma een heffing wil op harde schijven, mp3-spelers én hd-dvd-recorders. Dat is wat de directeur mij bij navraag nogmaals heeft bevestigd. Als ze zelf een stuk schrijven en daarin onvolledig zijn, kan ik niet helpen.
Waarom vermeldt je dit dan niet in het artikel? Het is toch raar te stellen dat "Norma eist heffing op harde schijven via bodemprocedure", het veroorzaakt onterecht verwarring op deze manier. Als het wel sec om hardeschijven gaat is het toch raar om die stelling te linken naar een artikel in een kwartaalblad waar juist gesproken wordt over mp3-spelers en hd/dvd-recorders.

Ik was overigens niet de enige die het opgevallen en/of onterecht verwarring is veroorzaakt, zie bijv: jmzeeman in 'nieuws: Norma eist heffing op harde schijven via bodemprocedure '

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 14:50 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ik link naar het document omdat dat de aanleiding was om er achteraan te bellen en er over te berichten. Ik dacht dat in de eerdere berichtgeving ook werd gesproken over harde schijven, excuses voor de verwarring. Het gaat Norma dus niet alleen om de apparaten waarin de harde schijven zit, maar - zo heeft de directeur althans tegen mij verklaard - om het opslagmedium zelf. Op dvd's is er al een toeslag, op harde schijven nog niet, zo redeneerde Norma.

Ik heb de eerdere berichten van Norma zelf er nog even bijgepakt en ook daar wordt niet expliciet over harde schijven gesproken (zoals in http://www.stichtingnorma.nl/index.php?198). Ik zal maandag dinsdag nogmaals contact met ze zoeken om het opnieuw bevestigd te krijgen. Wordt vervolgd...

[ Voor 1% gewijzigd door Wilbert de Vries op 07-06-2008 19:50 . Reden: Maandag ben ik niet op kantoor ivm externe afspraken, wordt dus dinsdag ]