• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik hoop dat ik jullie mag " gebruiken " voor wat gratis advies omtrent een nieuwe backup procedure die ik wil gaan maken.

Ik heb een relatief klein bedrijf en heb als ondernemer niet echt een breed IT budget.

Omdat onze e-mail, file en database servers toch wel belangrijke data bevatten en de huidige backup procedure mij niet zo lekker zit wil ik gaan kijken naar wat anders.

Vanaf 1 juli krijgt ons pand een directe aansluiting met een grote hoster/datacenter (Glasvezel). In deze datacenter staan al een aantal van onze servers.

Mijn insteek was om hier een off-site back-up server te plaatsen en dan een disk to disk backup systeem op te zetten.

Simpel door aan beide kanten een backup server neer te zetten en deze 's nachts data van server 1 naar server 2 laten zetten.

Een aantal vragen aan jullie hierbij :

1) Is dit veilig genoeg en kan dit in worden gezet als primaire back-up oplossing? Of is het verstandig om een tape/storage achtig iets hierbij aan te schaffen? Ik heb gekeken naar een tape oplossing, maar als ik onze VM's zou willen backuppen (1x in de week) hebben we het wel over 100gb aan data.

2) Is het verstandig om hiervoor refurbished spul te kopen en nieuwe hdisks hierin te plaatsen? Of zouden jullie adviseren om wat meer geld te investeren in twee relatief goedkope nieuwe servers met hierin sata disks

3) SAS heb ik niet nodig, zijn standaard SATA schijven echter wel betrouwbaar genoeg om 's nachts een jaar of twee lang data weg te schrijven?

4) Wat de back-up zelf betreft. Zou een simpel " normal + daily backup" schema voldoende zijn voor een hele week?

Of zouden jullie nog adviseren om een programma als DPM te gebruiken voor het syncen van bepaalde folders, bestanden en mappen (syncronisatie per uur)?

5) Zou ik DFS replication kunnen gebruiken en hierbij de target op onze primaire server laten staan zodat ik hiermee toch onze fileserver in no time weer verder kan laten draaien op onze backup server? (via DFS replicatie heb ik dan toch een replica van onze fileserver achter de hand?)

6) Exchange, exchange enterprise is te duur, dus clustering zit er niet in. Maar onze e-mail is toch wel erg belangrijk. Zijn er speciefieke oplossingen/software voor om exchange effecient te back-uppen en restoren bij down time?

Ik zit er sterk aan te denken om Exchange te gaan virtualiseren om hem zo weer snel via een andere server online te gooien.

Als de exchange server / scsi controller er mee zou stoppen zou ik de exchange vmware image terug kunnen gooien op een andere pc en dan alleen de mailboxes/data updaten met een normale backup.

Een hoop info.. hopelijk kunnen jullie er wat mee. Kort door de bocht :

Hoe kan ik met een relatief klein budget toch een veilig/effecient backup systeem creeeren? Hierbij de vraag of ik beter kan investeren in twee nieuwe backup servers? Of ik net zo goed twee refurbished dell/hp machines kan kopen. Scheelt weer een hoop geld namelijk. Nog goedkoper zou zijn, zelf een 4u kast kopen en hier gewoon een zelf-bouw + sata systeem van maken.

Zijn hier nog mensen die voor een klein bedrijf werken en ene soort gelijke situatie hebben gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 05-06-2008 17:31 ]

Mijn V&A

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

ten eerste zou ik "refurbished" hardware van grote fabrikanten preferen boven zelfbouw. Neem bijvoorbeeld HP deze heeft firmware en driver updates etc. Dit is bij zelf bouw ook mogelijk maar minder snel dan bij heel veel verkocht spul.

Als je het over 100GB hebt kun je met een SDLT unit al snel uit de voeten om het 1 maal in de week op tape te zetten en dit kan best in een klein budget gepropt worden. Het is maar hoe belangrijk het management backups vind. Als je niet terug kan en er mensen werkloos zitten te neuscleanen kost dat veel meer dan het aanschaffen van een tapeunit (extern of interne unit). Een SDLT kan snel tot 200gb ongecomprimeerd aan. Dus zou je een disk to disk to tape oplossing kunnen bedenken waar je 7 dagen naar disk pompt en dag 7 ook op tape zet en die ergens veilig opslaat. Overtuig het management van de noodzaak van goede backups. Kom jezelf kennis te kort stel dan aan het management voor om een extern bedrijf in te huren om een risico analyse te laten uitvoeren. Dit kost wat maar levert je gelijk een rapport op waar managers wel iets van snappen namelijk harde cijfers wat het risico is.

Verder zou het raadzaam zijn je starterspost uit te breiden met wat je zelf al onderzocht hebt en wat ongeveer je budget is zodat er gericht antwoorden gegeven kunnen worden!

Verwijderd

Misschien dom hoor, maar waarom geen Online Backup van KPN?
5 euro per maand, onbeperkte opslag. Daarnaast maak je een backup nog een netwerk schijf ofzo.

Stuk goedkoper met betrekking tot investering en dan kun je later altijd nog bekijken wat je gaat doen. Neem aan dat je met je bedrijf wilt groeien zowel financieel en als je het wat breder hebt ga je over naar zo'n oplossing.

Verwijderd

1) Gespiegelde disk to disk backup lijkt me wel voldoende, als die locaties maar een stukje uit elkaar liggen. Maak even onderscheid in twee dingen, Backup en Disaster recovery of in ITIL
termen ITSCM. Ik ga er vanuit dat je het hier over backup hebt.

2) Refurbished spul van de grote merken is goed te doen. In iedergeval dat is mijn ervaring..

3) Standaard sata schijven :p Er zijn speciale sata schijven voor disk to disk backup.
kijk bijvoorbeeld eens naar seagate enterprice schijven. Dingen hebben 5 jaar garantie en
zijn een paar euro's duurder dan standaard sata. Let wel ff op de performance verschillen
tussen sata en sas. (schijven zelf, en controller)

http://www.seagate.com/ww...cts/servers/barracuda_es/

4) Normal + Incrementeel / Differentieel word veel gedaan. De vraag die je jezelf moet stellen
is: "wat is het effect als ik over de periode van (1dag?) mijn data kwijt ben, wat "kost" dat".
En hoe lang gaat het duren voordat de hele toko hersteld is. <<== niet vergeten.

linkje met de verschillen Wikipedia: Incremental backup

Ik zou wel een softwarepakket voor backup (gaan) gebruiken. Windows backup
is niet voldoende...

5) Is iemand met ervaring in DFS. Wat als er delen van de infrastructuur wegvallen werkt DFS
dan nog ? Zou dit oplossen met een speciaal software pakket en niet met DFS oplossen.

6) Er is vast wel een software pakket wat ondersteuning voor exchange bied.

Virtualisatie is niet een backup oplossing. Het kan backupen wel eenvoudiger maken.

kortom:
Refurbished, backup software packet + enterprice sata schijven :-)
Maak een backup procedure en een restore procedure en TEST deze
Als het ergens fout gaat, is het meestal bij restoren van een backup...
Doe maar geen zelfbouw...

Moet zeggen dat ik het kleine budget voor backup aardig in twijfel moet trekken gezien
er wel geld voor een glasvezel verbinding naar een tweede locatie mogelijk is. Misschien
moet je proberen wat meer bewustzijn creëren bij het management omtrent backup
Er zijn maar weinig bedrijven die bij het verlies van volledige data als bedrijf het nog
overleven. Staan wel ergens wat statestieken van online.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2008 12:09 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ik heb dit voor twee kleine bedrijven opgezet, bij beide een linux server neergezet en elk uur maakt om en om een server verbinding met de andere server om gemounte windows shares te spiegelen.

Dit op basis van http://www.rsnapshot.org/, heb je elke twee uur een versie van een bestand tot 6 maanden terug (in mijn geval). Van sommige veel wijzigende databases heb ik wel 20 versies beschikbaar op die manier, ideaal.

Exchange backuppen ken ik verder niet, één bedrijf maakt gebruik van PST bestanden en die zijn flink groot, maar door rsync is dat geen probleem (alleen dat gedeelte kopieeren wat gewijzigd is).

En dit allemaal met een standaard ADSL lijntje.

Een off-site, snelle, automatische backup.

Teveel gezeik gehad met tapes in het verleden en het kost veel tijd en discipline (wisselen, meenemen) en te vaak onleesbare tapes gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Arnout op 06-06-2008 15:25 ]

• Workaholic
  • Niet online
Bedankt voor de feedback totzover.

Mijn idee is om alleen gebruik te maken van een off-site back-up in de datacenter via een backup server daar.

Ik twijfel nog erg over de investering met betrekking tot een tape unit. Indien ik een beetje " ruimte " wil zit ik al snel over de 1000 euro heen all-in.

Ik zou kunnen overwegen om een goedkopere tape oplossing er bij te zetten voor de exchange mailboxes en de zeer belangrijke data. Hierbij tevens administratie en dergelijke.

Een opensource oplossing met het syncen van onze DFS shares spreekt me wel aan! Ik zal hier onderzoek naar moeten doen en in hoeverre dit betrouwbaar is. Is het terug zetten eenvouding, snel te doen etc.

Naast het syncen zou ik dan een standaard ntbackup schedule kunnen aanhouden voor een normal / incremental / differential.

Als laatste moet ik even gaan onderzoeken hoe ik mijn exchange server realtime te syncen zonder hiervoor een dure cluster oplossing / san / nas te kopen.

Er zullen vast wel software oplossingen zijn hiervoor, maar bij uitval van de exchange server mag ik dan misschien wel data hebben.. maar een nieuwe server installeren kost weer een hoop tijd. Indien deze ik zou virtualiseren zou ik deze sneller online kunnen gooein en hierna data terug kunnen zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Workaholic op 06-06-2008 18:19 ]

Mijn V&A

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ga eens kijken naar snapshot.exe deze maakt een complete snapshot van je harde schijf dus ook van je exchange server en kan ook incrementals maken. Dit store je weer op je disk backup en je kan snel een server restoren.

Open source is goed te doen maar bedenk ook dat jij diegene bent die het moet kunnen beheren. Opensource klinkt altijd goedkoop maar de beheerkosten komen er ook bovenop.

Verwijderd

ligt het aan mij of klopt dit hele verhaal niet? Met alle respect, maar een klein MKB bedrijf wat werkt met VM-ware en exchange enzo en die een zware link naar het internet heeft wil niet meer dan 1000,- euro uitgeven aan de backup?

Stel jezelf nu eerst een wat reele vraag:
waarom wil je Exchange backuppen? Je wilt wilt mailbakken van een paar gig veilig stellen? Een paar gig aan oude documenten, pdf-en en spreadsheets, gecombineerd met spam en lulkoek? Bijlagen die allang ergens op je filesystem staan waarschijnlijk. Dus je filesystem is belangrijker om te backuppen

Zet je filesystem op OpenSolaris en in een zogeheten zone en zet een zelfde machine in een datacenter. (openSolaris is gratis) Maak met twee andere zones een open-vpn tussen het datacenter. Maak een cronjob om dagelijks alles over te pompen. Moet lukken op goedkope hardware en met weinig inspanning. Bovendien kun je je filesystem met ZFS prima verdelen over een RAID oplossing. Eventueel kopieer je domweg de hele zone op een CD-rom. MEt data en al....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 23:22:

Zet je filesystem op OpenSolaris en in een zogeheten zone en zet een zelfde machine in een datacenter. (openSolaris is gratis) Maak met twee andere zones een open-vpn tussen het datacenter. Maak een cronjob om dagelijks alles over te pompen. Moet lukken op goedkope hardware en met weinig inspanning. Bovendien kun je je filesystem met ZFS prima verdelen over een RAID oplossing. Eventueel kopieer je domweg de hele zone op een CD-rom. MEt data en al....
Wie gaat die twee OpenSolaris dozen en de infra beheren in een Windows shop?

Schiet je doel niet voorbij ;)

Bovendien doet een Exchange server iets meer dan alleen maar mail - zonder de specifics te weten van de omgeving kun je een flat-file based backup niet serieus aanbieden imho.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 06-06-2008 23:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Erg interessant boek:
http://oreilly.com/catalog/9780596102463/index.html
Afbeeldingslocatie: http://oreilly.com/catalog/covers/9780596102463_cat.gif
Richt zich vooral op open source componenten, maar legt ook een boel uit over SQL en Exchange, en wat algemene concepten.

Maar ik vind ook dat je nogal beknibbelt op de kosten voor backups. Weet niet wat de kosten zijn voor downtime of data die kwijt gaat, da's aan jou..

Voor ons kantoor werk ik nog met tapes, het off-site halen is zo simpel als op de eject-knop drukken en die tape in mijn jaszak stoppen. 800/1600GB naar off-site verplaatsen in 5 minuten kan zo heeel snel gaan :)

In de datacenters waar ik servers heb is het wat lastiger, ik heb geen zin om elke week naar Amsterdam te rijden om tapes te wisselen. Daar heb ik op elke locatie een grote doos hangen (Dell PowerEdge 2900 met 10*750G disks), met FreeBSD en het geweldige ZFS filesystem, dus met snapshots, on-the-fly compression, nihile kans op dataverlies, etc.

Alle servers op zo'n locatie backuppen naar die lokale SAN (met NTBackup, SQL backup, etc), en daarna worden die backups naar andere datacentra gerepliceerd (rsync), en daarna naar tape gekopieerd..
alt-92 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 23:47:
[...]
Bovendien doet een Exchange server iets meer dan alleen maar mail - zonder de specifics te weten van de omgeving kun je een flat-file based backup niet serieus aanbieden imho.
Als de recovery time het toelaat, kun je met ntbackup de exchange stores backuppen, en die bkf file wegrepliceren.

[ Voor 14% gewijzigd door axis op 07-06-2008 00:21 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Workaholic
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 23:22:
ligt het aan mij of klopt dit hele verhaal niet? Met alle respect, maar een klein MKB bedrijf wat werkt met VM-ware en exchange enzo en die een zware link naar het internet heeft wil niet meer dan 1000,- euro uitgeven aan de backup?
We zitten in een gedeeld pand met meerdere bedrijven, dit is bijna 100 meter vanaf een hostingcentra. Vandaar dat we relatief goedkoop mee kunnen liften op de glasvezel verbinding.
Stel jezelf nu eerst een wat reele vraag:
waarom wil je Exchange backuppen? Je wilt wilt mailbakken van een paar gig veilig stellen? Een paar gig aan oude documenten, pdf-en en spreadsheets, gecombineerd met spam en lulkoek? Bijlagen die allang ergens op je filesystem staan waarschijnlijk. Dus je filesystem is belangrijker om te backuppen
Veel afspraken met klanten staan bij ons de in de Mail, ook komen de meeste nieuwe opdrachten binnen via de mail en als wij deze kwijt raken, raken wij naar alle waarschijnlijkheid ook deze klant kwijt.
mutsje schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:37:
ga eens kijken naar snapshot.exe deze maakt een complete snapshot van je harde schijf dus ook van je exchange server en kan ook incrementals maken. Dit store je weer op je disk backup en je kan snel een server restoren.

Open source is goed te doen maar bedenk ook dat jij diegene bent die het moet kunnen beheren. Opensource klinkt altijd goedkoop maar de beheerkosten komen er ook bovenop.
Ik ga zeker even kijken naar de verschillende snapshot mogelijkheden, ik heb wel wat basis unix kennis en dit scheelt ook in licentie kosten.
axis schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 00:18:
Erg interessant boek:
http://oreilly.com/catalog/9780596102463/index.html
[afbeelding]
Richt zich vooral op open source componenten, maar legt ook een boel uit over SQL en Exchange, en wat algemene concepten.

Maar ik vind ook dat je nogal beknibbelt op de kosten voor backups. Weet niet wat de kosten zijn voor downtime of data die kwijt gaat, da's aan jou..

Voor ons kantoor werk ik nog met tapes, het off-site halen is zo simpel als op de eject-knop drukken en die tape in mijn jaszak stoppen. 800/1600GB naar off-site verplaatsen in 5 minuten kan zo heeel snel gaan :)
Wat voor tapesysteem is dit? 800GB aan data via een disk based tape? of toch nog via SLDT?
Als de recovery time het toelaat, kun je met ntbackup de exchange stores backuppen, en die bkf file wegrepliceren.
Dit laatste lijkt me een goed plan in combinatie met exchange op vmware server laten draaien. Gezien de beperkte hoeveelheid gebruikers op onze exchange machine moet dit prima gaan lukken. Mocht dit niets worden kunnen we altijd nog investeren in een ESX versie.

Maar de discussie vmware/esx wil ik liever even achterwege houden.

Ik heb in iedere geval genoeg feedback voor de back-up functionaliteit en ik kan hier zeker mee uit de voeten. Mijn dank hiervoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Workaholic op 07-06-2008 07:44 ]

Mijn V&A

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

wat ik wel eens wil weten over welke versie van exchange praten wij? Want Exchange 2007 kent namelijk een feature dat je van je online store een sort of..shadow copy store kunt maken. Is je store corrupt geraakt kun je de "shadow copy" zo weer online brengen en een nieuwe "shadow store" maken.

Kijk zoals Alt-92 zegt ook naar de beheersbaarheid. Opensource is een goed alternatief maar je moet er wel kennis van hebben. Mis je deze kennis dan schieten automatisch de beheer kosten omhoog.

Ik denk dat je zo ondertussen genoeg voer hebt gekregen om een reeel beeld te krijgen van wat je al zo niet kan implementeren aan backup mogelijkheden.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Audi-Addict schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 07:44:
[...]
Wat voor tapesysteem is dit? 800GB aan data via een disk based tape? of toch nog via SLDT?
LTO4 tapedrive, met 800/1600G tapes, 240MB/s :9~

Het is een Dell PowerVault TL2000, kunnen 24 van deze tapes in, en 1 drive, dus bij elkaar 19T/38T :) Maar wel boven het 1000 euro budget vrees ik..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 07:46
Audi-Addict schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 07:44:
[...]

We zitten in een gedeeld pand met meerdere bedrijven, dit is bijna 100 meter vanaf een hostingcentra. Vandaar dat we relatief goedkoop mee kunnen liften op de glasvezel verbinding.

[...]
100 meter is maar heel weinig om echt over offsite te praten vind ik. Meeste data centers zitten recht onder de aanvliegroutes van Schiphol. Het is heel erg negatief denken maar helaas moet je dat bij backups wel doen. In jullie geval zou ik dus zeker dingen op tape zetten en die verder dan 100 meter van de server bewaren ;)

• Workaholic
  • Niet online
Een beetje late reactie/schop van mijn topic zie ik :).

De datacenter zit in een atoombunker van de oud nederlandse bank onder de grond.. dus dat zit wel goed phkba :)

Over twee weken gaat er een bestelling komen van een nieuwe exchange server & offiste backup server. Zit nog te twijfelen over een eventuele tapedrive voor erbij.

Mijn V&A

Pagina: 1