• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Hallo,
ik heb recentelijk het beheer overgenomen over een Topdesk Enterprise database met 20.000 objecten.
Het probleem is dat een boel van de informatie niet meer klopt of verkeert is. Meestal is echter wel te achterhalen wat er moet staan. Bij het veld "Budgethouderveld" moetetn bijvoorbeeld alle "_Div0"'s vervangen worden door "DIV"
Handmatig is dit natuurlijk bijna niet te doen, er moeten in totaal bijna 12.000 systemen worden aangepast.
De DBA zegt dat het niet automatisch vervangen kan worden, de helpdesk dat het enkel kan met 30 queries en een adviesdag (=€€€).
Weet iemand toevallig oftewel of het kan? oftewel dat iemand de databasestructuur van een TD enterprise installatie heeft zodat ik zelf eens kan kijken (de DBA wil het niet geven)

Alvast bedankt

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 21:16
ehm, het moet toch gewoon kunnen in je DB :/

enneh, wat topdesk zegt: die willen altijd gelijk iemand langssturen :) slaat vaak nergens op, ik zou echt een backup draaien van je omgeving en daar op gaan zitten rotzooien tot het werkt :)

you had me at EHLO

• dtech
Tuurlijk moet het kunnen in de DB, als een stom programma het kan kan ik het ook.
Dat TD iemand wil langsturen is logisch, anders verdienen ze er niks aan.

Het probleem is dat ik vrij weinig rechten heb en geen directe toegang tot de DB. De DBA (Database Administrator) is een beeldje van het type "Ik ben de beste van allemaal dus als ik het niet kan kan niemand het" en wil mij niet meer rechten of een overzichtje van de structuur geven,
daarom hoop ik dat iemand toevallig deze situatie al is tegengekomen of een exportje kan maken van de structuur (als in SQL tables e.d.) van een draaiende TD installatie.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou niet al te veel in de database van topdesk rommelen, al zou het vervangen van dit soort info niet zo lastig moeten zijn denk ik....
Maar als je DBA niet mee wil werken wordt het wel heel erg lastig om dit en masse te doen denk ik, tenzij je een script/macro maakt wat de knopjes klikt oid?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 16:08

E-Rick

I love it :7

Lijkt me simpel: Zeg tegen je baas dat je meer rechten wil op de database (en info van de DBA) en als je dat niet krijgt dat je dan een mannetje van TD langs laat komen. Wel zorgen dat ie voor allebei de opties een duidelijk kostenoverzicht te zien krijgt. Gewoon de beslissing bij je baas neerleggen, daar is zo iemand voor.

Choose life

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:57
sanfranjake schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:11:
Ik zou niet al te veel in de database van topdesk rommelen, al zou het vervangen van dit soort info niet zo lastig moeten zijn denk ik....
Maar als je DBA niet mee wil werken wordt het wel heel erg lastig om dit en masse te doen denk ik, tenzij je een script/macro maakt wat de knopjes klikt oid?
Lijkt me een beetje afhankelijk van welke database versie je hebt? Bij mijn weten is Topdesk in een Foxpro database en een SQL versie beschikbaar. Beide zijn simpel te backuppen. Heb je de fat-client dan is het makkelijk, die werkt namelijk alleen op de fox-pro database.
Je moet alleen zien te regelen dat niemand anders in Topdesk zit als je aan de gang gaat.

Wat ik vreemder vind is dat je wel beheer moet uitvoeren maar vervolgens geen toegang krijgt tot de database? Lijkt me niet meer als logisch dat je volledige toegang hebt tot de omgeving, tenzij je alleen applicatie beheer doet natuurlijk...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 21:16
eens met wauske :)

vraag anders of je een copy van die omgeving mag hebben om zelf te rotzooien; je hebt het immers nodig, en zo kun je het goed testen :)

you had me at EHLO

• dtech
Het is de SQL versie. Een testomgeving heb ik al, dus dat is niet zo'n probleem. Ik heb wel volledige controle over TD, maar niet over de database erachter, erg vervelend.
Mijn plan B is een scriptje te schrijven dat gewoon "forms" post naar de juiste pagina van TD met de juiste waarden. Ik heb er nog niet zo goed naar gekeken, maar het lijkt erop dat als ik het scriptje zichzelf kan laten authenticeren het een kwestie is van de juiste variablen via POST mee te sutren.
Ik heb ook nog nagedacht over een plan C, maar het lijkt me niet zo'n goed idee om dat uit te voeren. Het bevat namelijk RPG's en AK-47's in de buurt van een zeker hoofdkantoor en een zeker DBA.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
de vraag die wel gesteld moet worden is, wat is de kost van TD vergeleken met de uren die je er zelf gaat insteken om het (proberen) op te lossen.

Ik weet niet wat TD vraagt, maar in sommige reeele bedrijfsituaties kan het uitbesteden aan een pro die het op een paar uur klaart veel goedkoper zijn dan zelf 4 dagen te zitten rotzooien

(losstaand van het feit dat het natuurlijk leuk is op zelf zoiets te vinden :+ )

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:57
Het lijkt er echt op dat jullie DBA uit z'n neus zit te eten daar. Bij SQL kan je redelijk simpel een SP schrijven die dingen vervangt zolang 't aan criterea voldoet. Ieder DBA zal tochwel een select into kennen mag ik hopen...

En als de DBA je geen toegang wil geven tot de gehele database server kan je natuurlijk ook vragen of je een rechstreekse koppeling kan krijgen middels een ODBC koppeling. Zo zit je alleen in de database van Topdesk en de DBA hoeft zich geen zorgen te maken, jij bent immers zelf bezig.

@webinn
TD declareert makkelijk 750 euro voor minder dan een dag werk ;) En dan moet je de reiskosten ook nog betalen :z

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• dtech
Nou, vandaag mailtje terug gehad. Een leuke €800 voor een dagje "advies". Ik zou ook wel €100 p/u willen verdienen.
Mijn eerste gedachte was een HTML parser te gaan schrijven die de info uit de HTML-pagina haald en dan vervolgens de juiste form/POST requests terugstuurt naar topdesk. Op de fiets op weg naar werk bedacht ik echter: Ik heb al een goede HTML-parser (m'n browser) en met greasemonkey heb ik daar zelfs een redelijk uitgebreide programmeertaal (javascript) bij.
Gellukig lijkt topdesk me het makkelijk te maken. Alle velden hebben een (vast) ID dus is alles te benaderen via document.getElementById. Nog wat logica voor vervangen en ik heb zo de helft per pagina gedaan.
Stap 2 is kijken of ik greasemonkey zo ver kan krijgen alle records één voor één af te lopen, dan hoef ik bijna niks meer te doen.
Stap 3 is kijken of ik op de één of andere manier de MACs uit de externe database voor greasemonkey beschikbaar kan maken. Ontbrekende macs zijn namelijk op TD-ID op te zoeken. Misschien een associatieve array met als key de TD-ID en als value de Mac. Ik heb alleen geen idee hoe greasemonkey reageert op een array met 20.000 childs....

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Wat wil je eigenlijk: vervangen van een budgethouder door een andere, of de waarde van het budgethouderveld wijzigen?
Dat laatste kan je simpelweg doen door in TOPdesk instellingenbeheer de waarde van de betreffende budgethouder aan te passen (en de database op te schonen).

Verwijderd

Wat Remus zegt is waar als je de naam van de budgethouder wilt aanpassen voor alle objecten die aan een bestaande budgethouder hangen EN de nieuwe naam niet al bestaat. Als ik je goed begrijp wil je echter objecten die nu aan meerdere verschillende budgethouders hangen aan één nieuwe budgethouder hangen.

ja zou je zelf kunnen doen met een aantal sql queries. Je moet echter wel heel goed weten wat je doet omdat de Topdesk database sommige gegevens op meerdere plekken bewaart om de performance te verbeteren. Doe je het niet goed dan is je database corrupt. Ik zou nog eens voor jezelf overwegen of de tijd die je er nu aan besteed hebt (of totaal aan gaat besteden) + het extra werk van het opzetten van een testomgeving + testen niet opweegt tegen één dag van een consultant. Ben je snel klaar en heb je hun garantie dat het goed komt.

mbt je vraag over de database structuur: In Topdesk Enterprise zit onder rapportages een Datadict. Hier zit de volledige structuur van de database in met alle koppelingen naar andere tabellen. Daar moet je wel genoeg informatie aan hebben denk ik.
Pagina: 1