Toon posts:

Router onvindbaar [WRT54G V3.1]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn situatie is als volgt; ik heb hier thuis al ruim 2 jaar een netwerkje liggen. Het gaat om een Linksys WRT54G (V3.1) wireless router en 3 Pc's (2 met Linksys pci wirelessnetwerkkaarten WMP54G en 1 met een geintegreerde draadlozenetwerkkaart). Sinds kort valt 1 a 2 keer per dag het signaal weg, en de router wordt onvindbaar, zowel op alle 3 pc's als op mijn mobiele telefoon. Als ik beneden ga kijken, loopt de router nog gewoon en alle lampjes branden. Na de router even uit de stroom te halen en vervolgens er weer in te zetten, werkt het netwerk weer.

De router draait al sinds geruime tijd op DD-WRT firmware, afgelopen week heb ik de firmware geupgrade naar DD-WRT V24, de nieuwste stabiele versie. Ik ga er dan ook niet vanuit dat het probleem hier ligt, aangezien ik al jaren probleemloos draai op DD-WRT. Het signaal viel namelijk ook al weg onder DD-WRT V23, maar pas een jaar nadat ik de firmware had geinstalleerd.

Nu woon ik in een buurt waar het redelijk druk is qua draadloosnetwerk verkeer, maar ook dit is al geruime tijd zo. Nu zat ik te denken aan frequenties die botsen. Via netstumbler de frequenties van de nabije netwerken opgezocht. De meeste netwerken draaien op channel 10 of 13 en een enkele op 1. Zelf gebruikte ik altijd channel 11. Nu heb ik het channel veranderd naar 6, maar dit schijnt ook niet te helpen. Kan het zijn dat de channels voor een conflict zorgen?

Als iemand een oplossing of een vergelijkbaar probleem heeft, dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Channels zou kunnen maar lijkt me niet waarschijnlijk omdat je hem zelf al op een min of meer vrij kanaal hebt gezet...

Wat ik me afvraag is of je de router al een harde reset hebt gegeven na de eerste overstap naar DD-WRT? Dat is namelijk nodig, anders kun je vreemde problemen zoals dit krijgen.

Bij een normale upgrade naar een nieuwe DD-WRT versie is dit normaal niet nodig, maar als je problemen hebt zou je dit wel kunnen proberen.

Dus doe eens een hard reset vanuit de webinterface kan dit (in DD-WRT heet dit waarschijnlijk ook gewoon "clear nv_ram" of zoiets). Maar ik heb zelf tomato dus je moet even zoeken hoe hard reset precies heet in DD-WRT.

Let op: Na de hard reset moet je alles opnieuw instellen!

Verwijderd

Topicstarter
Na de eerste overstap van linksys naar DD-WRT heb ik inderdaad een harde reset gedaan. Dat kon ook niet anders aangezien je anders niet op de router kunt inloggen als admin. Maar na de overstap van v23 naar v24 heb ik dat nog niet gedaan, dus dat zal ik even proberen. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor de tip, alvast.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hard reset als volgt gedaan, stroom uit de router, reset button ingedrukt houden. Stroom in de router, terwijl de reset button nog ingedrukt is. Aantal seconden vasthouden en dan loslaten en router laten booten. Nu zijn alle instellingen gewoon weer default, inclusief default inlog op de interface van de router. Dus ik neem aan dat, dat hetzelfde effect heeft of niet?

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:56:
Ik heb de hard reset als volgt gedaan, stroom uit de router, reset button ingedrukt houden. Stroom in de router, terwijl de reset button nog ingedrukt is. Aantal seconden vasthouden en dan loslaten en router laten booten. Nu zijn alle instellingen gewoon weer default, inclusief default inlog op de interface van de router. Dus ik neem aan dat, dat hetzelfde effect heeft of niet?
Yep dat is ook een manier om hard te resetten inderdaad ;)

Nu alles instellen en hopen dat het niet meer uitvalt :)

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 05-06-2008 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij blijft uitvallen :(. Ik begrijp er niks van.

/edit: zou het misschien zo kunnen zijn, dat utorrent de router overbelast? Ik vermoed namelijk dat de verbinding wegvalt op het moment dat utorrent er te hard aan trekt. Ik probeer nu eerst een tijdje zonder utorrent te draaien en zal even afwachten wat er dan gebeurt. Maar, in principe moet een router toch niet verdwijnen of wel, aangezien utorrent gewoon netjes en goed is geforward. Daarnaast heb ik de tcp en udp timeout op 90(s) gezet.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 19:07 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Utorrent kan er wel voor zorgen dat je NAT tabellen e.d. volraken, maar dan zou je niet het signaal moeten verliezen. De router kan wel onbereikbaar worden (niet te pingen e.d.), maar het signaal blijft gewoon beschikbaar in dat geval.

Misschien kun je eens proberen om de lokatie van je Access Point te veranderen?

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb de router op een andere plaats gezet. Stond trouwens ook naast de draadloze telefoon, maar ook hier heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar goed, we zullen zien of het helpt.

• ik222
  • Niet online
Utorrent kan in ieder geval niet zorgen dat het signaal wegvalt, eventueel dat het internet niet of nauwelijks meer werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat dacht ik namelijk ook al. Vandaar dat ik in de router de tcp en udp timeout heb aangepast naar 90, dan filtert de router automatisch de innactieve connecties zodat de router niet vastloopt. Maar so far nog geen problemen meer gehad, dus misschien heeft het verplaatsen geholpen (klopt alvast even af :)). In ieder geval bedankt voor de tips.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
toch even reageren hier.

ook ik heb last van dit probleem op een cms (geloof ik) (en tevens cisco/linksys branded) wireless router..

probleem is identiek en ook ik heb de hier all genoemnde utorrent af en toe draaien. zodra de laptop dan ook aan is valt de verbinding weg en het bekabelde netwerk geeft geen ip meer aan.

na een reboot werkt alles weer maar dat is natuurlijk niet de bedoeling (probleem is overgens zomaar gebeurd uttorent draai ik all jaren en de firmware is niet geupdate)

zelf verdenk ik de vele wifi accespoints die hier op het moment actief zijn (22 and counting) en helaas zijn alle kanalen ook all in gebruik en deel ik op het moment kanaal 1 met 1 ander accespoint.

zelf all overwogen om gewoon een nieuwe ap te kopen om te kijken of dit het probleem verhelpt aangezien er thuis word geclaimd dat ook zonder mijn laptop in het netwerk de verbinding wegvalt.

wat mij wel opvalt met een packet sniffer is dat na torrenten er nog veel ''residuen'' verbindingpogingen zijn en dat zijn er vrij veel.

mischien is brein ed wel bezig met massaal spammen van verzoeken naar seeders en daardoor sommige routers compleet over de nek te helpen ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als het probleem daadwerkelijk aan Utorrent te wijten is, kun je het aantal connecties dat de Utorrent client mag maken beperken. Ik weet niet waar dat in Utorrent kan, maar dat kun je vast zelf wel vinden.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:49:
Nee dat dacht ik namelijk ook al. Vandaar dat ik in de router de tcp en udp timeout heb aangepast naar 90, dan filtert de router automatisch de innactieve connecties zodat de router niet vastloopt. Maar so far nog geen problemen meer gehad, dus misschien heeft het verplaatsen geholpen (klopt alvast even af :)). In ieder geval bedankt voor de tips.
Ik heb het toendertijd niet toegelicht, maar draadloos kan natuurlijk onderhevig zijn aan allerlei soorten interferentie. Het is dan lastig na te gaan wat de bron van de problemen is. Gewoon je router compleet ergens anders neerzetten kan dan je probleem verhelpen. Eventueel kan je daarna, als hij het op de andere plek wel goed doet, natuurlijk nog op zoek gaan naar de bron van de interferentie.

• ik222
  • Niet online
@angel000008: Dat lijkt me wel een heel vergezochte complot theorie die verder ook gewoon onmogelijk is :P

Waarschijnlijk zijn de vele accespoints bij jou in de buurt de schuldige, of je hebt gewoon een brak accespoints ;)

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
ik222 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:57:
@angel000008: Dat lijkt me wel een heel vergezochte complot theorie die verder ook gewoon onmogelijk is :P

Waarschijnlijk zijn de vele accespoints bij jou in de buurt de schuldige, of je hebt gewoon een brak accespoints ;)
lol ik weet het maar moest het ff kwijt :+

verder over brakke accespoint ding had _toen_ super recensies en heeft ook heel lang perfect gedraaid maar nu isttie gewoon brak :+

ach binnenkort maar weer een servertje maken en die all het verkeer laten lopen + een n ap point

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben weer terug bij af. Nadat de router weer een aantal keren was uitgevallen, heb ik de linksys firmware er weer op gezet. Dat liep erg lekker, alleen gaan p2p en bittorrent niet samen met de linksys firmware en loopt het hele netwerk supertraag. Dus toch maar weer DD WRT erop gezet. Dit keer de vintage version, die schijnbaar goed moet werken met de oudere broadcom chips. Alles dus volgens instructies gedaan en het geheel loopt weer als een trein. Nu vandaag na een dikke week draaien, valt mijn signaal na een tijdje steeds even weg om vervolgens weer terug te komen en dan weer uit te vallen etc.. Na een reset van de router is het weer een tijdje goed en op dit moment ben ik alweer een uurtje probleemloos verbonden. Nu denk ik eigenlijk niet dat de fout ligt bij de firmware, maar ergens gewoon keihard storing optreedt. Iemand suggesties of een vergelijkbaar probleem? Alvast bedankt.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tja, het kan natuurlijk ook zijn dat je router gewoon een hardware defect heeft... kan gebeuren, zeker als je hem al een aantal jaar gebruikt. Het is natuurlijk naief om te veronderstellen dat een router van 50 euro het tot in het oneindige uithoudt.

Aangezien je meldde dat het met de linksys firmware wel goed ging, zou ik die er gewoon op laten staan en je p2p clients instellen zodat ze minder verbindingen maken.

Verwijderd

Topicstarter
De router is inderdaad al redelijk oud, dus die zou ook gewoon gaar kunnen zijn. Dat de router vastloopt met linksys firmware heeft geloof ik niet te maken met het aantal verbindingen, maar de tijd dat de router ze vasthoudt. Maar goed, hij loopt nu al weer een tijdje stabiel, dus ik wacht af.
Pagina: 1