Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] afhankelijkheidsservice kan niet worden gestart

Pagina: 1
Acties:

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sinds een tijdje (precies wanneer het begonnen is, is mij niet duidelijk), heb ik dat in het systeemvak (systemtray) het icoontje wat normaliter je netwerkconnectie aangeeft, twee witte computers met een rood kruis laat zien. Mijn netwerk en internetconnectie werkt overigens prima.
Als ik met mijn muis over het icoontje hover, dan krijg ik te zien:
afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart
Ook als ik dan naar het nerwerkcentrum ga, staat, waar normaal het overzicht van je netwerk staat, dezelfde melding.
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/1z9b8y.jpg
Verder krijg ik verschillende meldingen dat er services gestart moeten worden als ik bepaalde opties selecteer. (zoals diagnose en herstel)

Zelfs met mijn gelimiteerde kennis van de krochten van de windowsservices, lijkt me dat daar wel de fout ligt. Er blijken een aantal services te zijn die automatisch opgestart zouden moeten worden, maar op het moment uit staan. (1 minuut na het opnieuw opstarten)
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/35jkz1t.jpg
Als ik die handmatig op wil starten, krijg ik een aantal verschillende foutmeldingen, onder meer:
  • fout 5 toegang geweigerd
  • fout 1068 afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart
Ik heb op beide meldingen, plus variaties op de andere foutmeldingen gezocht op google en de microsoft site, maar dat bood geen soelaas. De oorspronkelijke foutmelding geeft bijzonder weinig links, mogelijk dat de engelse versie dat wel doet, maar zou niet weten hoe die melding in het engels zou zijn....

Uiteindelijk heb ik er weinig last van, netwerk en dergelijke werkt verder prima, maar zou het toch opgelost willen zien, iemand die een idee heeft, het bekend voorkomt of mij simpelweg laat zien dat het heel simpel op te lossen is, maar dat ik niet goed gekeken heb?

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk een andere Vista service uitgeschakeld die default aan is. Ik weet alleen niet welke dat ben ik vergeten.

• Fly-guy
  • Niet online
Haaglander schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:59:
Je hebt waarschijnlijk een andere Vista service uitgeschakeld die default aan is. Ik weet alleen niet welke dat ben ik vergeten.
Ik kan me niet herinneren dat ik bewust services heb uitgeschakeld, al hou ik niets voor onmogelijk, probleem is welke dan?

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fly-guy schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:55:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik bewust services heb uitgeschakeld, al hou ik niets voor onmogelijk, probleem is welke dan?
Hier kan je de default settings vergelijken met de jouwe:
http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm

• Fly-guy
  • Niet online
Alles klopt met wat die site zegt..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fly-guy schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:33:
Als ik die handmatig op wil starten, krijg ik een aantal verschillende foutmeldingen, onder meer:
  • fout 5 toegang geweigerd
  • fout 1068 afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart
Er moet in je eventlogs nog veel meer gedetailleerde informatie staan dan alleen die bovenstaande meldingen.
error 5 kan betekenen dat de account waaronder de service runt verlopen is, of dat de startwaarden niet aangepast kunnen worden door jezelf.

De 1068 foutmelding kun je nader onderzoeken door in de service properties te controleren waar de desbetreffende service dan dependent op is - als díe service(s) niet start, dan is dat vrij logisch dat een daarvan afhankelijke service ook niet veel kan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fly-guy
  • Niet online
alt-92 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:37:
[...]

Er moet in je eventlogs nog veel meer gedetailleerde informatie staan dan alleen die bovenstaande meldingen.
error 5 kan betekenen dat de account waaronder de service runt verlopen is, of dat de startwaarden niet aangepast kunnen worden door jezelf.

De 1068 foutmelding kun je nader onderzoeken door in de service properties te controleren waar de desbetreffende service dan dependent op is - als díe service(s) niet start, dan is dat vrij logisch dat een daarvan afhankelijke service ook niet veel kan.
Eventlogs, hoe kon ik ze vergeten?

Zo kijkend zie ik een boel fouten vanaf het moment dat de computer wordt opgestart. De eerste fouten slaan volgens mij op een aantal nvidia, itunes drivers (GEARAspiWDM.sys, nvport.sys en pfc.sys)

Daarna begint hij over kerberos
Kan het beveiligingspakket Kerberos voor verificatie vanaf de server niet initialiseren. Het foutnummer is opgenomen in het gegevensveld.
De timeserver
De tijdservice is een fout tegengekomen tijdens het vernieuwen van de bijbehorende configuratie in het register en kan daarom niet starten. De fout is: Toegang geweigerd. (0x80070005)
Een onbekende
Kan element Provider\Microsoft.Base.Publication/Publication/Computer niet publiceren. Controleer of zowel PKEY_PUBSVCS_METADATA als PKEY_PUBSVCS_TYPE juist op het functie-exemplaar zijn ingesteld en dat er geen fouten tijdens het toevoegen van het functie-exemplaar zijn opgetreden.
En zo gaat het nog wel ff door.

De volgende komen vaker voor:
De Network Location Awareness-service is gestopt met de specifieke servicefout 3221226008 (0xC0000218).
De Network List-service-service is afhankelijk van de Network Location Awareness-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart:
De bewerking is voltooid.
Uiteindelijk een boel fouten, maar als ik de foutcodes (0xc...) opzoek op microsoft.com, dan krijg ik alleen meldingen van BSOD's etc...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[google=3221226008] geeft al heel wat andere resultaten anders :)

Gewoon even doorzoeken, je zit op de goede weg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fly-guy
  • Niet online
alt-92 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:30:
[google=3221226008] geeft al heel wat andere resultaten anders :)

Gewoon even doorzoeken, je zit op de goede weg.
Helaas zijn 3 van de 6 in een taal die ik niet machtig ben, maar voor zover ik kan zien uit de replies zou het wel eens een registry probleem kunnen zijn...

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11 09:14

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik heb ook al een paar keer (3 of 4 keer in totaal) hetzelfde probleem gehad, (onder vista 32bit SP1) dat het netwerk-service niet gestart kon worden. Heb geprobeerd het met een systeem herstel te doen, maar die wilde niet succesvol afronden. Dan maar een verse install gedaan... werkt altijd ;)

Vanochtend gebeurde het alweer. De "Vista battery saver" stopte dr ook mee btw

"afhankelijkheidsservice of -groep kan niet worden gestart"

Het is mij opgevallen dat het "kan" gebeuren bij een reboot na een windows-update. Kan ook toeval zijn... Op het internet vond ik dat een oorzaak zou kunnen liggen in de "group policy" of dat het om een corrupte registry gaat. Zie hier

Een eenvoudige oplossing is een systeem herstel in "safe mode". ;)

Dat werkte bij mij perfect, geen probleem meer... O-)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

Pagina: 1