van Casema naar Ziggo; router problemen en oplossing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264162

Topicstarter
Sinds Casema Ziggo is geworden had ik problemen met mijn internetverbinding. De situatie is waarschijnlijk voor velen bekend:

-Motorola Modem,
-(Goedkoop) Wireless routertje,
-1 XP PC, 1 Vista Laptop,
-Geen internet

Ik heb een Sweex LW055 wireless routertje (prima ding overigens) en alles werkte prima, tot Ziggo kwam. In het begin moest ik de stekkers eruit trekken om internet aan de praat te krijgen, maar op een gegeven moment werkte dat niet meer.

Tweakers doorgespit op zoek naar oplossingen, maar niets werkte. Ik kon m'n router wel op, en met een UTP kabel op het modem had ik een normale verbinding. Conclusie: ergens tussen de router en de modem gaat er iets mis.

Door de kabel van m'n modem in m'n computer te stoppen kon ik via de ethernetverbinding het internet op. De router staat nu niet meer in verbinding met het modem. Je kunt wel gewoon bij de settings van je router (mits je de wlan verbinding met je router hebt geactiveerd) via het IP van de router, voor de Sweex LW055 is dat 192.168.55.1.

De oplossing:

-Sluit je modem rechtstreeks aan op een computer
-Ga naar de command prompt (uitvoeren -> cmd)
-Type: "ipconfig" /all en dan enter
-Zoek naar: "ethernet adapter lan verbinding"
-Noteer het ip-adres van de "default gateway" / "standaardgateway"
-Zorg dat je verbinding krijgt met je router en open de settings (192.168.x.x)
-Gebruik in plaats van "Dynamic IP" een "static IP" en laat alle instellingen intact.
-Verander de default gateway in de default gateway die je net genoteerd hebt
-Save

Het werkt bij mij weer naar behoren, met de kanttekening dat er bij zo'n fusie altijd een hoop geschoven en geklooid wordt, en dat ik binnenkort de instellingen waarschijnlijk weer kan gaan wijzigen.

Maar voorlopig doet ie het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Anoniem: 264162 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:14:
De oplossing:

-Sluit je modem rechtstreeks aan op een computer
-Ga naar de command prompt (uitvoeren -> cmd)
-Type: "ipconfig" /all en dan enter
-Zoek naar: "ethernet adapter lan verbinding"
-Noteer het ip-adres van de "default gateway" / "standaardgateway"
-Zorg dat je verbinding krijgt met je router en open de settings (192.168.x.x)
-Gebruik in plaats van "Dynamic IP" een "static IP" en laat alle instellingen intact.
-Verander de default gateway in de default gateway die je net genoteerd hebt
-Save

Het werkt bij mij weer naar behoren, met de kanttekening dat er bij zo'n fusie altijd een hoop geschoven en geklooid wordt, en dat ik binnenkort de instellingen waarschijnlijk weer kan gaan wijzigen.

Maar voorlopig doet ie het...
toon volledige bericht
Het lijkt erop dat of je router nu functioneerd als bridge. In pricipe is de router nu nutteloos geworden omdat hij zijn basisprincipe namelijk NAT routeren niet meer doet.

[ Voor 33% gewijzigd door BrammeS op 06-06-2008 09:23 ]

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hoe kom je daar nou bij? Hij heeft alleen de default gateway op zijn router veranderd...

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Vicarious schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 10:04:
Hoe kom je daar nou bij? Hij heeft alleen de default gateway op zijn router veranderd...
Okee, ik moet beter lezen alvorens te reageeren. Ik dacht dat hij het gateway op zijn systeem had aangepast!

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264162

Topicstarter
De vreugde was maar van korte duur, de dag erna lag alles er alweer uit. Ziggo heeft voor zo'n ouwe zak toch behoorlijk wat kinderziektes, zo lijkt het. Ik moet trouwens zeggen dat ik de afgelopen week een stabiele verbinding heb, dus even duimen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Er zijn meer klachten bekend over Ziggo. De consumentenbond houdt er speciale bijeenkomsten voor enzo geloof ik ;)

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodevinaat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07-2023
Er zijn *ontelbare* problemen met de aanmelding van het nieuwe DOCSIS 3.0 (Arris) modem, de herkenning van het nieuwe modem door je bestaande router, de IP adressering van de dhcp server van Ziggo etc. etc.

Ziggo lijkt niet berekend op het feit dat abonnees die een nieuw modem hebben ontvangen, dat ook gaan aansluiten. Bij mij leek alles picobello te werken totdat opeens het modem offline ging, geen WAN verbinding meer. Modem reset. Na controle blijkt dat het WAN IP adres, dat altijd in de range 83.83.nnn.nnn lag opeens veranderd was in 94.211.44.nnn. Geen internet verbinding. Na een reset blijkt het door Ziggo uitgegeven IP adres weer veranderd naar 169.254.204.179??? Geen verbinding. Reset op reset. Router config helemaal doorgelopen (Airport Extreme van Apple). Gisteravond blijkt dat het modem pas na 30 minuten online komt, maar geen verbinding tot stand kan brengen. Je gaat aan jezelf twijfelen. Alles uitgezet en aan de alcohol.

Vanmorgen, na een aantal keren diep inademen, de spullen opnieuw aangezet. Modem komt snel op en bingo: het WAN IP adres is weer mijn vertrouwde 83.83.nnn.nnn. Dat beloofde veel goeds. Inderdaad, alles PC's en Macjes op m'n netwerk (bedraad en wireless) connecten zonder problemen.

Ik blijf erbij dat Ziggo om de haverklap grote storingen heeft op z'n DHCP server maar dat lekker voor zichzelf houdt. Een indicatie van problemen kun je niet zien op hun teletext pagina ('Er zijn geen storingen bekend' ;-)) , maar dat de helpdesk een bandje op heeft staan dat de 'wachttijd langer is dan u van ons gewend bent', en dat komt niet omdat alles in orde is. 8)

Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-04 09:36
Bodevinaat schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:24:
Er zijn *ontelbare* problemen met de aanmelding van het nieuwe DOCSIS 3.0 (Arris) modem, de herkenning van het nieuwe modem door je bestaande router, de IP adressering van de dhcp server van Ziggo etc. etc.
Een beetje oude thread waar ik op reageer, maar dit probleem doet zich nu nog steeds voor.

2 maart de boel aangesloten met alleen modem, laptop via netwerktouwtje eraan, werkt als een speer, IP adres uit de range 83.83.76.0/23. Deze week een Linksys WRT-320N van m'n werk geleend om te kijken of dat goed functioneert in huis, nou de wireless werkt als een tierelier (144 Mbit/s verbinding), maar het internet op, ho maar. Blijkt de router een adres te hebben gekregen uit de 94.211.44.0/22 range en ik kan niks bereiken buiten dat subnet. Laptop er terug aan, adres uit de 83.83.76.0/23 range en alles werkt weer. Router er terug aan, netspanning overal een minuutje af, netspanning er terug op en wederom een adres uit de 94.211.44.0/22. Ra, ra, politiepet. Als vanavond de boel nog steeds geen werkend IP-adres geeft, ga ik hard een vast IP adres en default gateway in de router programmeren uit de wel werkende 83.83.76.0/23 range. Grmbl.

[ Voor 0% gewijzigd door matramurena op 17-03-2010 14:23 . Reden: het was een /23 niet een /22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56
matramurena schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:46:
[...]

Een beetje oude thread waar ik op reageer, maar dit probleem doet zich nu nog steeds voor.

2 maart de boel aangesloten met alleen modem, laptop via netwerktouwtje eraan, werkt als een speer, IP adres uit de range 83.83.76.0/22. Deze week een Linksys WRT-320N van m'n werk geleend om te kijken of dat goed functioneert in huis, nou de wireless werkt als een tierelier (144 Mbit/s verbinding), maar het internet op, ho maar. Blijkt de router een adres te hebben gekregen uit de 94.211.44.0/22 range en ik kan niks bereiken buiten dat subnet. Laptop er terug aan, adres uit de 83.83.76.0/22 range en alles werkt weer. Router er terug aan, netspanning overal een minuutje af, netspanning er terug op en wederom een adres uit de 94.211.44.0/22. Ra, ra, politiepet. Als vanavond de boel nog steeds geen werkend IP-adres geeft, ga ik hard een vast IP adres en default gateway in de router programmeren uit de wel werkende 83.83.76.0/22 range. Grmbl.
Ik neem aan dat je in die router ook gewoon het mac adres van je laptop kan clonen want dan zou je als het goed is het adres weer moeten krijgen wat je op je laptop had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-04 09:36
ADDG schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:54:
[...]
Ik neem aan dat je in die router ook gewoon het mac adres van je laptop kan clonen want dan zou je als het goed is het adres weer moeten krijgen wat je op je laptop had.
Verdorie, dat ik daar niet eerder aan dacht. Ja, MAC address cloning is een feature op de WRT-320N, vanavond meteen even instellen. Bedankt voor de tip! :)

edit:
Het werkt nog steeds niet. |:( Router krijgt wel via DHCP een IP-adres, DNS-servers en default gateway, na MAC-address-cloning krijg ik ook het "oude" IP-adres terug, maar helaas, buiten het Ziggo-subnet kom ik niet. Ik denk dat ik alle permutaties van modem en/of router aan- en uitzetten maar eens ga proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door matramurena op 17-03-2010 12:08 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1